bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۷ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
کتاب« پازل زندگی» می‌تواند نسخه‌ای ایرانی اسلامی برای موفقیت فردی باشد.
داود علیزاده: دهه اخیر بازار کتاب شاهد رشد بی‌رویه کتاب‌هایی تحت عنوان موفقیت و خودیاری بوده است. کتاب‌هایی که در بسیاری از مواقع فاقد نگاه علمی و کاربردی به زندگی است و هدف نهایی آن‌ها جیب مخاطب است. ازآنجاکه در ایران چاپ کتاب‌های ترجمه به پرداخت حق مؤلف و رعایت کپی‌رایت نیازی ندارد، تمایل ناشران برای انتشار چنین کتاب‌هایی بیشتر است. تا جایی که برخی ناشران از طریق چاپ کتاب‌های کپی‌ترجمه از این فضای مغشوش نهایت استفاده را می‌برند. در اینجا بحث بازار نشر نیست. بلکه منظور آفتی است که از این بستر به جان مخاطب زده می‌شود. آنچه این وسط مهجور و مغفول می‌ماند، خودیاری و موفقیت مخاطب است.

بامداد جنوب ـ داود علیزاده:

دهه اخیر بازار کتاب شاهد رشد بی‌رویه کتاب‌هایی تحت عنوان موفقیت و خودیاری بوده است. کتاب‌هایی که در بسیاری از مواقع فاقد نگاه علمی و کاربردی به زندگی است و هدف نهایی آن‌ها جیب مخاطب است. ازآنجاکه در ایران چاپ کتاب‌های ترجمه به پرداخت حق مؤلف و رعایت کپی‌رایت نیازی ندارد، تمایل ناشران برای انتشار چنین کتاب‌هایی بیشتر است. تا جایی که برخی ناشران از طریق چاپ کتاب‌های کپی‌ترجمه از این فضای مغشوش نهایت استفاده را می‌برند. در اینجا بحث بازار نشر نیست. بلکه منظور آفتی است که از این بستر به جان مخاطب زده می‌شود. آنچه این وسط مهجور و مغفول می‌ماند، خودیاری و موفقیت مخاطب است.

به‌واقع مخاطب از این بازار مکاره چگونه می‌تواند کتابی بیابد که در رشد و تعالی او مفید واقع شود؟ اگر مخاطب از بین کتاب‌های خارجی به نسخه علمی و معتبری برسد با یک مسأله دیگر نیز روبرو است؛ و آن اقلیم است. زندگی فردی هر شخص نسبت به محیط زندگی‌اش از نظر عرف، قانون، شرع معیارهای خاص خودش را می‌طلبد. پارامترهای اقتصاد منطقه‌ای و جغرافیایی نیز بر مسیر کمال و رشد و تعالی‌اش اثرگذار است.

تمام دلایل فوق باعث می‌شود در کشور ایران بسیاری از کتاب‌های موفقیت معتبر خارجی نیز اثر واقعی خودشان را نشان ندهند و مخاطب نتواند بهره کافی از این کتاب‌ها ببرد. چراکه مؤلف زیسته در غرب و شرق، راهکارهای پیشنهادی خود را مبتنی بر پارامترهای آنجا نوشته است.

بدیهی است که رشد فردی امری ضروری است و همه بر آن تأکیددارند. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود مخاطب در این مسأله سراغ کتاب‌هایی برود که در دو حیطه نظری و عملی مبتنی بر منطقه زیستی مخاطب طراحی‌شده است. یکی از کتاب‌هایی که در این زمینه می‌توان معرفی کرد.« پازل زندگی» از «لیلا گیره‌باف» است. این کتاب به همت انتشارات «اردیبهشت» در زمستان 96 منتشرشده است. گیره‌باف سعی داشته در این کتاب از بعد نظری مفاهیم کاربردی را از کتاب‌های خارجی استخراج کند و درنهایت در ادغامی هوشمندانه با مفاهیم فرهنگ ایرانی و اسلامی نسخه‌ای قابل حصول را ارائه دهد. کتاب از شش فصل مجزا تشکیل‌شده است. آگاهی از پازل‌هایی که زندگی هر فرد را تشکیل می‌دهند. نظم و ترتیب این پازل و درنهایت رسیدن به مرحله وحدتی که منجر به خلق اهداف می‌شود. پازل زندگی از ماتریالیسمی که اغلب کتاب‌های خارجی دارند مبرا است و در تاروپود آن، مثال‌هایی از فرهیختگان زبان و ادبیات فارسی تنیده شده است که متن را دل‌نشین‌تر می‌کند. ارجاع به منابع دسته اول انگلیسی و همچنین تأکید بر اخلاق‌گرایی انسانی از ویژگی‌های دیگر این کتاب است.

گیره باف، لیلا (1396) پازل زندگی، انتشارات اردیبهشت


نام:
ایمیل:
* نظر: