bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۳۷۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۶ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
نقاش‌های دیوارهای شهر در گفت‎وگو با بامداد جنوب؛
امروزه تاثیر مناظر با توجه به ارتباط تنگاتنگی که میان افراد و اطرافشان وجود دارد بیش از هر زمان دیگر قابل توجه است و می‌تواند به شکل محسوس یا نامحسوسی سبب بروز رفتارهای اجتماعی گوناگونی شود و گاهی این تاثیر تا جایی است که باعث صعود قیمت‌های برخی مناطق و ارجحیت آنها نسبت به مناطق دیگر شود.
بامداد جنوب: 
امروزه تاثیر مناظر با توجه به ارتباط تنگاتنگی که میان افراد و اطرافشان وجود دارد بیش از هر زمان دیگر قابل توجه است و می‌تواند به شکل محسوس یا نامحسوسی سبب بروز رفتارهای اجتماعی گوناگونی شود و گاهی این تاثیر تا جایی است که باعث صعود قیمت‌های برخی مناطق و ارجحیت آنها نسبت به مناطق دیگر شود. چهره مناظر بسیاری از محیط حول ما تاثیر مطلوب یا نامطلوب خود را در اذهان عمومی همه روزه به جای می‌گذارد. روانشناسان، مدیران‌شهری، مهندسان شهرساز و معمار بر این عقیده‌اند که گرافیک شهری با ابزاری به نام نقاشی دیواری می‌تواند جلوه‌های تازه ای از شهرها را در اختیار مردمش قرار دهد.

یکی از عرصه‌های پیدایی هنر در زندگی خشک و عاری از احساس ما انسان‌ها در اجتماع کنونی نقاشی دیواری یا دیوارنگاری است. نقوش حاصله از یک دیوارنگاری در میدان‌های شهر، خیابان‌ها، دیوارهای اماکن اصلی شهر و... می‌تواند تا حد زیادی ذهن شهروندان را که به مسائل مختلفی چون فرم‌ها و شکل‌های خشک صنعتی، رنگ‌های مصنوعی، مجموعه‌های عظیم ولی مهیب معماری و سختی و زمختی شرایط موجود اجتماعی عادت کرده‌اند، متوجه جهان زیباتری کرده و راهی برای تنفس ذات زیبایی شناسانه آنها ارائه دهد.
چشمان بوشهري‌ها نیز با ديوار بيگانه نيست كافي است از محله صلح آباد به سمت كمرگ برويد. اگر هنوز سنگيني سايه ديوار را بر مبلمان شهري بوشهر احساس نكرده‌ايد كافي است به سمت خيابان ساحلي و پايگاه هوايي برويد تا متوجه شويد ديوارها ساحل زيباي بوشهر را هم به تسخير خود در آورده‌اند اما آنقدر جلوي چشم بوده است كه به‌سازه عادت كرده‌ايم. با اين حال در اين فاصله كمي كه تا عيد نوروز باقي‌مانده است با همراهي شهرداري بندر بوشهر گروهي چهار نفره با قلم مو و رنگ، ديوار زمخت و يكنواخت را به مبارزه فرا خواندند تا طراحي جلوه بصري و چشم‌نوازي پيش روي چشم شهروندان قرار دهند. به گفته الهه غلامي كه مديريت اين تيم كوچك هنري را عهده‌دار است اجرای نقاشی دیواری هنری در خیابان ساحلی شهر بوشهر با موضوع خلیج فارس با نظارت حوزه معاونت اجرائی و خدمات شهری شهرداری بندر بوشهر نزديك به يك ماه است كه اجرا شده است.

الهه غلامي، كارشناس گرافيك در گفت‌وگو با روزنامه بامدادجنوب در اين‌باره گفت: در اين يك ماه تلاش كرده‌ايم با طرح هاي كه از بافت گياهي و مناظر طبيعي و زندگي مردم بوشهر، ديوار ساحلي مجاور پايگاه هوايي را جلوي ديگر ببخشيم. به‌نوعي تلاش مي‌كنيم جاذبه‌هاي گردشگري را در طرح‌ها بياوريم البته از نيمه‌كار طرح آبزيان خليج فارس نيز به اين ديوار جان مي‌دهد.
اين تيم هنري كوچك كار خود را از ساعت نه صبح آغاز مي‌كنند تا غروب آفتاب يا به عبارتي تا زماني كه نور خورشيد مجال نقاشي بر روي ديوار را بدهد مشغول به كار هستند چراكه فرصت اندك است و ديواري به پهناي يك شهر مقابل آنها قرار دارد.
غلامي در ادامه اين گفت‌وگو در خصوص سبك اين نقاشي‌ها، گفت: سبك كه در حال حاضر كار كرده‌ايم تركيبي از كارهاي گرافيكي و رئال است، سعي داريم داشته‌هاي بوشهر را بر روي ديوار ترسيم كنيم. 

وي در خصوص سابقه كاري خود نيز یادآور شد: 15 سال است كه نقاشي ديواري انجام مي‌دهم پيش از چهار الي پنج پروژه در شهر بوشهر انجام داده و نقاشي كرده‌ايم. در سال ٩٣ يا ٩٤ طرح پرنده‌ها را روبه روي پارك مروايد نقاشي كرده‌ام که آقاي شهردار كار را ديده و پسنديده بودند تماس گرفتند خواستند كه ادامه پروژه با خود ما باشد.
غلامي درباره تفاوت نقاشي كه در كالري و همچنين نقاشي كه روي ديوار كشيده مي‌شود، افزود: بی‌شک نقاشي ديواري سخت‌تَر از كشيدن طرح در كالري است من هشت سال معلم نقاشي بودم آموزشگاه نقاشي داشتم از سال ٧٩ كار روي بوم انجام مي‌دادم با اين حال بايد بگويم كار روي ديوار به مراتب سخت‌تَر است چراكه سر پا جلو نور آفتاب هستي و بايد نقاشي بكشي كه البته مشكلات خاص خودش را دارد. 

20 سال است كه نقاشي مي‌كشم
وحيد محمدي يكي از نقاشان اين گروه كه مشغول كشيدن گل‌هاي كاغذي روي ديوار بود، خستگي چهره و صدايش به ما مي‌گفت که به‌دليل روزهاي پاياني تمام وقت كار مي‌كند و نقاشي مي‌كشد. او در خصوص سابقه كاري خود به روزنامه بامداد جنوب گفت:
کارشناسی ادبيات دارد نقاشي را تجربي آموخته است. محمدی در پاسخ به سوال چگونگي انتخاب طرح‌هایي كه روي ديوار كشيده است، افزود: بی‌شك اگر طرح هنري خاصی مد نظرم باشد كه كار كنم در گالري مي‌نشينم و طرح مي‌كشم به هر حال اين يك نقاشي ديواري است و اميدوارم به چشم همه شهروندان بيايد، اصلا حسن اين كار اين است كه مخًاطب كار را مي‌بيند و تشويق مي‌كند ما تا اينجا كار انرژي مثبت زياد از شهر گرفته‌ايم و تشويق شديم.

برچسب ها: نقاشی ، دیوار ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: