bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۳۸۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
تصمیمات مهم تهران و بغداد برای گسترش روابط؛
ایران و عراق به‌عنوان دو همسایه بزرگ، بر گسترش همکاری‌ها تاکید دارند، دو کشور در طول چند ماه گذشته و هم‌زمان با تشکیل دولت جدید عراق بارها شاهد سفر مقامات مختلف به پایتخت‌های هم بوده‌اند. سفر نخست‌وزیر عراق به تهران حدود یک ماه پس از سفر رئیس‌جمهور ایران به بغداد بیانگر اهمیت این سفر است.
بامداد جنوب: ایران و عراق به‌عنوان دو همسایه بزرگ، بر گسترش همکاری‌ها تاکید دارند، دو کشور در طول چند ماه گذشته و هم‌زمان با تشکیل دولت جدید عراق بارها شاهد سفر مقامات مختلف به پایتخت‌های هم بوده‌اند. سفر نخست‌وزیر عراق به تهران حدود یک ماه پس از سفر رئیس‌جمهور ایران به بغداد بیانگر اهمیت این سفر است.

عادل عبدالمهدی که برای سفری دو روزه راهی تهران شده است، پس از دیدارهای دوجانبه و چندجانبه با رئیس‌جمهور ایران، در یک نشست خبری با حسن روحانی شرکت کرد. 
رئیس‌جمهور ایران در نشست خبری عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق با اشاره به این‌که روابط دو ملت ایران و عراق روابطی بسیار عمیق و تاریخی است، اظهار کرد: اجرائی شدن توافقات قبلی دو کشور یکی از مباحث امروز ما بود. اولین توافق ما که اجرائی شده است، رایگان شدن ویزای دو کشور است.
برای لایروبی اروندرود توافق بسیار مهمی انجام داده‌ایم که امروز هم مورد تاکید دو طرف بود. امیدواریم تا پایان ماه رمضان برنامه‌های فنی برای این کار تدوین شود و بعد از ماه رمضان شاهد شروع عملیات خارج کردن مغروقه‌ها و لایروبی رودخانه باشیم. طرح مهم دیگر اتصال راه آهن شلمچه و بصره است که امیدواریم بعد از ماه رمضان این همه عملیات آغاز شود.

روحانی با اشاره به این‌که برنامه صادرات برق، گاز و نفت ایران به عراق ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: آماده هستیم بین دو کشور اتصالات بسیار خوبی انجام شود و حتی این اتصالات، تسهیلاتی را برای سایر کشورها فراهم کند. در زمینه روابط مالی و پولی نیز قدم‌های خوبی برداشته شده است و امیدواریم در سفر رئیس بانک مرکزی ایران به بغداد، شاهد تکمیل این قدم‌ها باشیم. همچنین امیدواریم هر چه زودتر سطح روابط تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار برسد.
وی در ادامه با بیان این‌که ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک مرزی یکی از توافقات انجام شده میان دو کشور است، بیان کرد: امروز توافق کردیم یک شهرک صنعتی در منطقه جنوبی و یک شهرک در مناطق غربی به‌عنوان اولویت ایجاد قرار دهیم. همواره روابط نزدیکی بین حوزه علمیه نجف و قم برقرار بوده است و ما امیدواریم روابط مراکز دانشگاهی و علمی دو کشور نیز بیشتر شود، چراکه برای این هدف آمادگی داریم. موضوع مورد توافق دیگر استاندارد برای کالاهای دو کشور و دارو و تجهیزات پزشکی بود و امیدواریم شرکت‌های مربوط به استاندارد دو کشور در این زمینه به توافق برسند.

روحانی امنیت را یکی دیگر از مسائل مشترک ایران و عراق دانست و گفت: همکاری‌های مرزی برای امنیت دو کشور مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و قاچاق قوی‌تر می‌شود. وزارت کشور ایران و عراق نیز مذاکراتی را برای مبارزه قوی‌تر با تروریسم انجام می‌دهند. ما گاهی به‌خصوص در مرز اقلیم شاهد معضلاتی هستیم که باید با همکاری بیشتر جلوی این معضلات را بگیریم.

ایران دوست ملت عراق است
از سوی دیگر، نخست‌وزیر عراق هم با بیان این‌که ایران یک کشور مسلمان، همسایه و دوست با عراق است اظهار کرد: ایران کشوری دارای فرهنگ و تمدن دیرینه تاریخی است و فکر نمی‌کنم که بتوان دو کشوری را مانند ایران و عراق در دنیا یافت کرد که از چنین فرهنگ و تمدنی برخوردار بوده باشد.
به گفته عبدالمهدی، در گفت‌وگوهای امروز همه مسائل و توافقاتی که در بغداد ایجاد شده بود مورد بررسی قرار گرفت و مطالبی درباره قدس، جولان، منطقه، همکاری‌های اقتصادی و مسائل امنیتی و همچنین تجارت میان دو کشور و موضوعاتی نظیر راه آهن مطرح شد که در همه این مباحث من با آقای روحانی هم نظر هستم و معتقدم که همه اینها ما را به سمت آینده‌ای بهتر و روشن‌تر نه تنها برای دو ملت ایران و عراق بلکه برای همه کشورهای منطقه و جهان هدایت می‌کند. همانطور که در گذشته نیز اعلام کرده‌ایم، امروز نیز بار دیگر تاکید می‌کنیم که دو کشور عراق و ایران در ایام خوشی و ناخوشی در کنار یکدیگر هستند؛ امروز ما در کنار رئیس‌جمهوری و ملت عزیز ایران هستیم و برای حوادثی از جمله سیل که در این کشور اتفاق افتاده تسلیت می‌گوئیم و ابراز همدردی می‌کنیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت امروز کشور عراق، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریست به ما کمک کرد و توانستیم پیروزی‌های زیادی کسب کنیم تا جایی که امروز به جایی رسیده‌ایم که ثبات و صلح بیشتری را در عراق مشاهده می‌کنیم؛ این روزها سفرهای مهمی به عراق از تمام پایتخت‌های مختلف دنیا به عراق انجام می‌شود و ما با شاهد تحولی کیفی هستیم که این؛ هم به‌نفع مردم عراق و هم به‌نفع مردم منطقه است؛ معتقدیم اگر عراق به اینجا رسیده است، به‌دلیل حمایت‌هایی بوده که از سوی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده است. ما به‌دنبال ارتقا و گسترش روابط پیشرفته میان دو کشور ایران و عراق هستیم و به‌دنبال قرار دادن رابطه خود با ایران به‌عنوان الگویی برای رابطه با سایر کشورهای منطقه هستیم. عراق به‌دنبال آن نیست که خود را منحصر به سطح فعلی ارتباط با ایران کند بلکه به‌دنبال ارتقای روابط با کشورهای مختلف از جمله کویت، سعودی، اردن، امارات، قطر، ترکیه، مصر و سایر کشورها؛ ما باید به‌دنبال تحقق منطقه‌ای با ثبات و صلح باشیم و شاهد آن باشیم که جنگ‌ها پایان یابد.

برچسب ها: سیاسی ، ایران ، عراق ، امنیت
نام:
ایمیل:
* نظر: