bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۳۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۸
بازی خوردنِ ترامپ در زمین ایران؛
برخی رسانه‌ها و تحلیلگران مسائل بین‌المللی اعتقاد دارند اگرچه تروریست نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی رئیس‌جمهوری امریکا به تحریک صهیونیست‌ها صورت گرفت اما اقدام تازه‌ای نیست و نتیجه کاربردی نیز نخواهد داشت.
بیشتر از یک دهه است که برخی شاخه‌ها و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند. با این حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا در اقدامی غیرمتعارف و از نگاه برخی تحلیلگران غیرمنطقی، همه بخش‌های این سازمان نظامی رسمی را تروریستی نامید. این نخستین‌بار است که کاخ سفید علیه قسمتی از بدنه یک دولت خارجی چنین اقدامی را انجام می‌دهد و آن را در کنار گروه‌های تروریستی همچون داعش و القاعده قرار می‌دهد، حال آن‌که ماهیت و سابقه فعالیت‌های پیشین و اقدامات کنونی این نهاد حتی از نگاه رسانه‌های غربی بسیار متفاوت بوده است. 

تحلیلگران هنوز نتوانسته‌اند منطق واقعی در پشت چنین تصمیمی را درک کنند اما تقریبا مطمئن هستند تلاش های سران رژیم صهیونیستی و برخی نزدیکان ترامپ که رویکرد ضدایرانی آنها کاملا آشکار است در اتخاذ این رویکرد بیشترین تاثیر را داشته است. 
همانطور که برخی کارشناسان می‌گویند این اقدام رئیس‌جمهوری ایالات متحده، خوش خدمتی دیگر کاخ سفید برای بنیامین نتانیاهو در آستانه انتخابات پارلمانی اسرائیل بوده است. این انتخابات روز سه‌شنبه (امروز) برگزار می‌شود و قبل از حمایت‌های همه‌جانبه واشنگتن از سیاست‌های نتانیاهو، وی شرایط مناسبی را برای پیروزی در انتخابات و حفظ نخست‌وزیری نداشت. روزنامه نیویورک تایمز زمان اعلام این تصمیم از سوی ترامپ را هدفدار دانست، زیرا ابتدا قرار بود تروریستی دانستن سپاه از 15 آوریل به اجرا در آید اما اعلام آن در روز دوشنبه بُهت برخی مقام‌های امریکایی را برانگیخت به‌گونه‌ای که آنها از وجود هرج و مرج و تصمیم‌گیری‌های عجولانه در کاخ سفید سخن گفتند. 

بر اساس این گزارش زمانبندی اعلام این تصمیم به‌گونه‌ای صورت گرفت تا دونالد ترامپ آخرین هدیه انتخاباتی خود را به نتانیاهو اعطا کند. ناتوانی در عرصه‌های داخلی و اتهام فساد مالی باعث شد تا نخست‌وزیر اسرائیل تلاش کند تا در حوزه سیاست خارجی از میزان تاثیرگذاری خود بر کاخ سفید در مقابل تهران به‌عنوان برگ برنده‌ای در انتخابات استفاده کند. دولت ترامپ نیز همصدا با نتانیاهو ایران را مهم‌ترین تهدید برای اسرائیل می‌داند و به همین دلیل وی به سرعت پس از اعلام این تصمیم از ترامپ تشکر کرد. به نوشته نیویورک تایمز، اقدام تازه ترامپ هم در ادامه حرکت پیشین وی در به رسمیت شناختن حاکمیت تل آویو بر بلندی‌های جولان ارزیابی می‌شود. 

برچسب ها: سیاسی ، امریکا ، سپاه
نام:
ایمیل:
* نظر: