bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۴۰۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۸ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
با وجود تولید بیش از 23 هزارتن میگو در بوشهر؛
یکی از ارزشمندترین محصولات آبزی‌پروری که طی چند دهه اخیر از رشد و توسعه سریعی برخوردار بوده است، میگو است. پرورش این محصول در آب‌های شیرین، لب‌شور و شور انجام می‌گیرد و در حال حاضر گونه‌های مختلفی نیز از این آبزی در سراسر جهان در حال پرورش است.
بامداد جنوب - جواد شکریان: 
یکی از ارزشمندترین محصولات آبزی‌پروری که طی چند دهه اخیر از رشد و توسعه سریعی برخوردار بوده است، میگو است. پرورش این محصول در آب‌های شیرین، لب‌شور و شور انجام می‌گیرد و در حال حاضر گونه‌های مختلفی نیز از این آبزی در سراسر جهان در حال پرورش است. با توجه به مقایسه رشد تجارت بین‌المللی میگو در جهان و رشد تولید این محصول در دو بخش آبزی‌پروری و صید از آب‌های طبیعی به‌نظر می‌رسد روند رشد تقاضای بازارهای بین‌المللی به‌میزان قابل توجهی فراتر از میزان رشد تولید این محصول است که این موضوع می‌تواند افق‌های تولید این محصول را در آینده روشن‌تر سازد. بر همین اساس، طی سال‌های اخیر سازمان شیلات کشور تلاش کرده زمینه افزایش میزان تولید این آبزی پرطرفدار را با توجه به ظرفیت بالای تولید آن در کشور فراهم کند. 

بررسی آمارهای تولید میگو در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که در سال ۹۳ میزان تولید این آبزی در کشور حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن بوده است که در سال ۹۴ با انتشار بیماری در میان میگو‌ها تا حدودی تولید این آبزی به‌خصوص در استان بوشهر کاهش پیدا کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۷۰۰ تن رسید. با این حال، سال ۹۵ تولید با رشد خوبی همراه شد و پرورش‌دهندگان در سراسر کشور توانستند بالغ بر ۲۱ هزار و ۴۰۰ تن میگو از مزارع پرورشی خود برداشت کنند. سال 96 اما با رشد چشمگیری برای پرورش‌دهندگان میگو همراه بود تا جایی که سرمایه‌گذاران با پرورش این آبزی مغذی توانستند بیش از 32 هزار تن میگو از مزارع زیر کشت خود برداشت کنند. سال 97 نیز سال خوبی برای پرورش‌دهندگان میگو بود زیرا نزدیک به 50 هزار تن میگو در کشور تولید شد که سهم استان‌های بوشهر و هرمزگان بالغ بر 80 درصد بود. استان بوشهر در سال 93 با تولید بیش از 14 هزار تن میگوی پرورشی بیش از هفتاد تولید کشور را در اختیار داشت در حالی که با وجود تولید بیش از 23 هزار تن میگو در سال گذشته این سهم به حدود 45 درصد کاهش یافته است.
در همین زمینه، مدیرکل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور شیلات با بیان این‌که بیشترین بازار هدف صادرات میگوی پرورشی ایران کشورهای چین، حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی است، افزود: هم‌اکنون تلاش‌های جدیدی برای توسعه این بازار در کشور روسیه در حال انجام است. وحید معدنی با اشاره به برنامه دولت برای افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی گفت: سال گذشته پرورش میگو در سطح 11 هزار هکتار انجام شده است که تلاش برای افزایش تولید در واحد سطح در عرصه‌های واگذاری در دست اجراست. در این زمینه، تلاش می‌شود برای سال 98 میزان تولید به 56 هزار تن میگوی پرورشی افزایش یابد و کمبودهای موجود در حلقه‌های تولید، تامین لارو، غذای مناسب، تامین نقدینگی و بازار بین‌المللی برطرف شود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز با اشاره به سهم عمده استان بوشهر از تولید میگوی کشور، گفت: این استان با تولید 23 هزار و 200 تن میگوی پرورشی، رتبه نخست تولید این آبزی را در سطح کشور به خود اختصاص داد. 
عباسعلی زنده‌بودی روز گذشته با تاکید بر این‌که هم‌اکنون بیش از 290 مزرعه پرورش میگو در استان بوشهر فعالیت می‌کند که در سال گذشته بیش از یک میلیارد و 600 میلیون قطعه بچه میگو در این مزارع ذخیره شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10 سایت با مساحت حدود پنج هزار هکتار، سطح زیرکشت مفید پرورش میگو در استان بوشهر است که تصمیم داریم با برنامه‌ریزی و حمایت دولت این میزان تولید را به دو دوره در سال افزایش دهیم.
به‌گفته این مقام مسوول، در سال گذشته بیش از 90 درصد میگوی پرورشی تولیدشده در استان بوشهر به خارج از کشور صادر شد که با توجه به زمینه مساعد صادرات این آبزی به کشورهای هدف، دو برابر کردن دوره تولید آن در سال مورد توجه قرار گرفته است.
زنده‌بودی، سرانه مصرف آبزیان در استان بوشهر را نسبت به میانگین کشوری بالاتر دانست و ادامه داد: سرانه مصرف آبزیان در کشور 11 کیلوگرم در سال است در حالی که سرانه مصرف در استان بوشهر به 20 کیلوگرم در سال می‌رسد.

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر یکی از مشکلات پیش روی شیلات استان بوشهر کاهش ذخائر دریایی این استان است، تصریح کرد: یکی از راه‌های تقویت مدیریت ذخائر دریایی طرح دریابست است که چند سالی است در استان بوشهر اجرا می شود. دریابست طرح موفق و یکی از ضرورت‌های دریاست که تصمیم داریم برای مدت بیشتر این کار را انجام دهیم، ضمن این‌که زمان اجرای آن را نیز اصلاح کنیم. البته در این زمینه، طی سال‌های گذشته طرح زیستگاه‌های مصنوعی نیز از سوی شیلات استان برای تقویت ذخائر دریایی اجرا و به‌دلیل کمبود اعتبار متوقف شد اما جامعه صیادی با سرمایه شخصی خود و مجوز شیلات این طرح را اجرا می‌کنند.
گفتنی است، سال گذشته صیادان استان بارها اعتراض خود را به اجرای غیرکارشناسی و بدون بررسی و مطالعه این طرح اعلام کردند و خواستار اصلاح آن شدند، چراکه صیادان از اقشار کم‌درآمد هستند که روزی هر روز خود را از دریا می‌گیرند و زمانی که قرار باشد برای مدت طولانی صیدی نداشته باشند و به دریا نروند، قادر به تامین هزینه‌های خود نیز نخواهند بود. همچنین جامعه صیادان معتقدند با توجه به این‌که فصل تخم‌ریزی غالب آبزیان از نیمه‌ دوم اسفندماه شروع و حداقل تا نیمه‌ خردادماه ادامه دارد لذا بسیار عجیب است که دریابست پس از پایان فصل تخم‌ریزی آبزیان اعمال می‌شود.

برچسب ها: اقتصاد ، دریا ، میگو
نام:
ایمیل:
* نظر: