bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۷ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
گفت‌وگو با معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر درباره ملخ‌ها؛
از اوایل بهمن‌ماه سال گذشته که هجوم ملخ‌ها به استان‌های جنوبی کشور گزارش شد، اکیپ‌های ردیابی و پایش در استان بوشهر آغاز به‌کار کردند...
بامداد جنوب - امیرحسین حقیقی:
در بهمن‌ماه سال 97 هجوم ملخ‌های صحرایی در ایران گزارش می‌شود که سازمان‌های جهاد کشاورزی در راس همه سازمان‌ها، مبارزه بسیار جدی برای مقابله با این ملخ‌ها آغاز می‌کند. یکی از استان‌های مبارز در جنوب کشور بوشهر است که در این مدت اقدامات قابل توجهی را انجام داده است، در این رابطه برای دریافت جزئیات بیشتر با معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر مصاحبه‌ای کوتاهی ترتیب دادیم که در ادامه می‌آید:
خسرو عمرانی در ابتدا به بامداد جنوب گفت: از اوایل بهمن‌ماه سال گذشته که هجوم ملخ‌ها به استان‌های جنوبی کشور گزارش شد، اکیپ‌های ردیابی و پایش در استان بوشهر آغاز به‌کار کردند، در مرحله اول که هجوم ملخ‌های بالغ از کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان بود در استان بوشهر حدود دو هزار و 100 هکتار از کانون‌های مبارزه با ملخ‌های بالغ را سم‌پاشی کردیم.
وی با بیان این‌که شهرستان‌های دیلم، گناوه، دشتستان و تنگستان بیشترین خطر را مقابل این پدیده دارند، تصریح کرد: در این خصوص شش اکیپ سم‌پاش تشکیل شده است. این تجهیزات شامل چهار خودرو سم‌پاش، یک فروند هواپیما با هفت باند فرود، سم‌پاش‌های تراکتوری، فرغونی و کوله‌پشتی هستند. از 10 روز گذشته با دیده‌شدن پوره ملخ‌ها پس از تخم‌ریزی مرحله دوم پایش و ردیابی در حال انجام است. از 31 فروردین‌ماه فاز دوم مبارزه با ملخ‌ها در شهرستان‌های نام برده آغاز شده است و در روزهای آینده شهرستان‌های دشتی و دیر هم بعد از مهیا شدن شرایط فنی، میزبان مبارزه‌ با ملخ‌های مهاجر خواهند بود.

خسرو عمرانی اظهار کرد: این عملیات در سطح ۱۵۰ هکتار با دو دستگاه سمپاش پشت تراکتوری و یک دستگاه ماشین ULV پاش، انجام شد. همچنین عملیات سمپاشی علیه پوره‌های ملخ صحرایی در منطقه آبپخش شهرستان دشتستان در سطح ۴۰۰ هکتار، اراضی زراعی و مرتعی در پشت فرودگاه آبپخش موسوم به جوقیل تا چهارراه بویری (چیتی) انجام شد.
معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر، تاکید کرد: سمپاشی ۱۰۰ هکتار از روستای لیلتین دیلم، ۱۵۰ هکتار از روستای چاه شور گناوه و ۱۵۰ هکتار از روستای محمدعامری بخش دلوار نیز با سمپاش پشت تراکتوری، سمپاش پشتی و ماشین ULV پاش انجام شده است.
وی در ادامه با تاکید بر این‌که بعضی از مناطق با توجه به صعب‌العبور بودن امکان حضور ماشینی فراهم نیست، با بررسی کارشناسان از سم‌پاشی هوایی استفاده می‌شود، پیش‌بینی کرد: استان بوشهر 20 هزار هکتار برای مبارزه داشته باشد که اعتبارات آن؛ هم از منابع استانی و هم از اعتبارات ملی هزینه می‌شود. با افزایش حجم بحران در کشور، خوشتبختانه سازمان مدیریت بحران کشور هم به‌تازگی اعتباری جدید برای شش استان جنوبی کشور تعبیه کرده است که به‌زودی به سازمان‌های جهاد کشاورزی تزریق می‌شود. 

معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: بدون احتساب کوه‌ها در استان بوشهر حدود 800 میلیون هکتار اراضی وجود دارد که باید پایش شود. از این‌رو حجم کار بسیار عظیم، در حال حاضر 15 نقطه مهم مبارزه با ملخ در استان بوشهر وجود دارد که کمیته‌های ردیاب و سم‌پاش فعال هستند. 
به گفته وی، تاکنون هیچ‌گونه خسارتی به عرصه‌های زراعی، باغی و جنگلی نداشته‌ایم که این مهم با کمک همه‌جانبه مردم، کشاورزان و همه کسانی که در بطن این کار هستند قابل کنترل است. همچنین دامداران و روستاییان مناطق مذکور به مدت ۲۰ روز از چرای دام، زنبور عسل و چیدن علف‌ها جدا خودداری کنند.

هیچ خسارتی به مزارع، باغات و تولیدات کشاورزی وارد نشده است
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نیز در نشست خبری ٣ اردیبهشت از مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم و جو در سطح دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار خبر داد و اظهار کرد: در سال جاری به‌دلیل تغییر شرایط اقلیمی، روش مهندسی مبارزه با بیماری‌های نباتی تغییر کرده است.
محمدرضا درگاهی درباره مبارزه با سن و زنگ گندم، گفت: امسال تاکنون در سطح ۱۲۰ هزار هکتار با سن گندم و ۱۶ هزار هکتار با زنگ گندم مبارزه انجام داده‌ایم و در روزهای آینده با گرم شدن هوا این مبارزات ادامه خواهد یافت. به‌رغم تحریم‌های ظالمانه امریکا، از ابتدای سال ۹۷ تا کنون ۳۸ هزار تن انواع آفت کش ها تدارک شده است که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. میزان سم کشاورزی موجود با توجه به ۷ تا ۸ هزار تن سمی که در مراکز عرضه وجود دارد داریم به ۴۵ هزار تن می‌رسد.
وی با اذعان به این‌که به منظور حمایت از تولید و تحقق شعار رونق تولید در اردیبهشت امسال ستادی برای کاهش وابستگی سموم کشاورزی به واردات تشکیل می‌شود، یادآور شد: تلاش می‌کنیم برای کاهش وابستگی واردات سموم و سموم تکنیکال از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این‌که ۸۰ درصد سموم کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد سموم آماده مصرف از کشورهایی مانند هند، چین و آلمان وارد می‎‌شود.
درگاهی افزایش سموم کم‌خطر، متوسط خطر و بیولوژیک در سبد سموم کشاورزی را از سیاست‌های سازمان حفظ نباتات کشور عنوان و تصریح کرد: در این راستا از ابتدای امسال سم پر خطر بوتاکلر از سبد سموم کشاورزی حذف و برای آن جایگزین‌هایی تعیین شده است.
درگاهی در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان این‌که ریزش و هجوم ملخ‌های صحرایی به کشورمان در ٤٠ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، گفت: آخرین حضور سنگین این ملخ‌ها در کشور مربوط به سال ١٣٤٠ بوده است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به ٩٥ ریزش ملخ‌های صحرایی در کشور از هفتم بهمن ٩٧ تا امروز، تصریح کرد: ریزش ملخ‌ها در کشور تا پایان تیرماه ادامه دارد و تا سه سال آینده باید روند مبارزه را ادامه دهیم.
وی با بیان این‌که ما با مشاهده حجم انبوه ریزش ملخ‌ها به کشور نامه‌ای را به نمایندگی‌مان در فائو ارسال کردیم، گفت: آنها در حال پیگیری این مساله هستند و نمایندگان این سازمان به کشورهای منطقه از جمله کشور ما سفر کرده‌اند تا از نزدیک از این مناطق بازدید کنند و ببینند آیا این احتمال وجود دارد که برخی از کشورها به وظایف خود در مقابله با ملخ‌ها عمل نکرده باشند یا این‌که شرایط اقلیمی باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره این‌که آیا ممکن است هجوم این حجم از ملخ‌های صحرایی به ایران عمدی باشد، افزود: اجازه بدهید در این زمینه فائو اظهارنظر کند اما در سال‌های گذشته کشورهای منطقه به وظایف خودشان در مقابله با ملخ‌های صحرایی بهتر عمل می‌کردند.
درگاهی با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون سواک که در زمینه ملخ صحرایی فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: این کنوانسیون زمانی که کشوری قرار است از سوی ملخ‌های صحرایی مورد حمله قرار بگیرد اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی با بیان این‌که ما هم اکنون از سمت شبه جزیره عربستان مورد حمله ملخ‌های صحرایی قرار گرفته‌ایم، افزود: تقریبا در اولین روز بهمن‌ماه سال گذشته، اولین گزارش را از فائو دریافت کردیم که احتمال دارد ملخ‌های صحرایی به سمت ایران حرکت کنند و در همین راستا همکاران ما فوری به حالت آماده باش درآمدند.
درگاهی با اشاره به این‌که ملخ صحرایی حتی پوست درختان را هم می‌خورد چون آرواره‌های بسیار قوی دارد، اضافه کرد: به همین جهت این ملخ بسیار خطرناک است. به محض آگاهی از ورود ملخ‌ها به کشور در شش استان جنوبی به‌خصوص خط ساحلی بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، اعلام آماده باش کردیم.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این‌که تقریبا هفتم بهمن‌ماه اولین گزارش ریزش ملخ در منطقه بندر نخیلو در هرمزگان اعلام شد، گفت: این ریزش‌ها از طریق دریا اتفاق افتاد و ملخ‌های صحرایی ۲۰۰ کیلومتر از سطح دریا پرواز کرده و به کشور ما آمده بودند.
این مقام مسوول افزود: ملخ به محض این‌که وارد مناطق ساحلی می‌شود تغییر جزئی می‌کند و سریعا در مناطق ساحلی و شن زار تخم‌ریزی می‌کند ضمن این‌که در هر مرحله بیش از ۹۰ تا ۱۸۰ تخم می‌ریزد و ممکن است تعداد تخم‌ها به ۳۰۰ عدد هم برسد.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: بنابراین اگر ما با ملخ‌های بالغ مبارزه نکنیم و این ملخ‌ها به مرحله تخم‌ریزی و پوره برسند با حجم ۳۰۰ برابری روبه‌رو خواهیم شد.

درگاهی با اشاره به این‌که وزن هر ملخ صحرایی بالغ دو گرم است، گفت: این ملخ‌ها روزانه به اندازه وزن یا دو برابر وزن خود تغذیه می‌کنند ضمن این‌که ۵۰ میلیون ملخی که در هر ریزش وارد کشور می‌شود برابر یک تن است که این یک تن ملخ در روز به اندازه ۲۵۰۰ نفر انسان تغذیه می‌کنند. اگر با این ملخ‌ها مبارزه صورت نگیرد خسارت بسیار چشمگیری به کشور وارد می‌کنند.
به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، در شش استان درگیر به‌صورت زمینی و هوایی سمپاشی انجام می‌شود و هرمزگان و سیستان و بلوچستان بیشترین سطح درگیری را دارند ضمن این‌که مردم نیز در این طرح با دولت مشارکت می‌کنند.
درگاهی با بیان اینکه ۱۰ هواپیما در این شش استان مستقر شده اند، اضافه کرد: سموم و تجهیزات لازم در اختیار آنها قرار داده شده است. تقریباً بیش از ۲۱ درصد سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی بیش از ۳۶ درصد تولیدات محصولات کشاورزی، بیش از ۳۸ درصد جنگل‌ها و بیشه‌ها و بیش از ۲۸ درصد مراتع درجه یک و دو در شش استان درگیر با ملخ‌های صحرایی قرار دارد.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، تصریح کرد: ملخ‌های صحرایی هیچ خسارتی به مزارع، باغات و تولیدات کشاورزی کشور وارد نکرده است.

برچسب ها: جامعه ، کشاورزی ، ملخ
نام:
ایمیل:
* نظر: