bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۴۲۴
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
فاطمه کرمپور در نشست خبری هفته بزرگداشت روز خلیج فارس:
الهام بهروزی: خلیج فارس استراتژیک‌ترین آبراهه خاورمیانه به‌شمار می‌رود که در پیرامون آن کشورهایی با فرهنگ غنی شکل گرفته است. ایران نیز یکی از کشورهایی است که بر گستره این خلیج نیلگون و منحصربه‌فرد جاخوش کرده و از طریق این آبراهه ارتباط تجاری و فرهنگی درخوری با کشورهای همسایه و دیگر قاره‌ها برقرار کرده است. این خلیج از روزگاران پیش در کنار مناسبات سیاسی و اقتصادی، محلی برای هم‌افزایی و تعامل فرهنگی ملت‌های مختلف با یکدیگر بوده است.

الهام بهروزی:

خلیج فارس استراتژیک‌ترین آبراهه خاورمیانه به‌شمار می‌رود که در پیرامون آن کشورهایی با فرهنگ غنی شکل گرفته است. ایران نیز یکی از کشورهایی است که بر گستره این خلیج نیلگون و منحصربه‌فرد جاخوش کرده و از طریق این آبراهه ارتباط تجاری و فرهنگی درخوری با کشورهای همسایه و دیگر قاره‌ها برقرار کرده است. این خلیج از روزگاران پیش در کنار مناسبات سیاسی و اقتصادی، محلی برای هم‌افزایی و تعامل فرهنگی ملت‌های مختلف با یکدیگر بوده است.

استان بوشهر بیشترین مرز آبی را با خلیج فارس دارد و در حقیقت این خلیج جزء جدایی‌ناپذیر زندگی اهالی این منطقه محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که نقش این خلیج کهن را می‌توان در جزء‌جزء زندگی اهالی این منطقه مشاهده کرد. از این رو، با توجه به پیشینه غنی این خطه در تاریخ و فرهنگ می‌توان مدعی شد که بوشهر پایتخت فرهنگی خلیج فارس به‌شمار می‌رود. از این‌رو، می‌طلبد که با عزمی همگانی در به‌رسمیت شناخته شدن این عنوان تلاش شود؛ چراکه مستندات موجود نیز گواه این ادعا است.

با توجه به اهمیت موضوع امسال دبیرخانه استانی روز خلیج فارس اسفندماه 97 در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تشکیل شد تا با پیش‌بینی و اجرائی شدن برنامه‌هایی (با محوریت خلیج فارس) همزمان با دهم ادیبهشت‌ماه، روز ملی خلیج فارس راه برای بازگشت دبیرخانه دائمی به استان هموار شود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در نشست خبری هفته بزرگداشت روز خلیج فارس گفت: با توجه به اهمیت منطقه‌ای و جهانی خلیج فارس در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین سیاست‌های انحصارطلبانه بعضی کشورهای حوزه خلیج فارس در تغییر نام این خلیج، بر همه ما ایرانیان واجب است که به‌منظور پاسداشت این خلیج برنامه‌هایی را همزمان با روز ملی خلیج فارس اجرائی کنیم که تحقق این مهم، مشارکت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

فاطمه کرمپور در ادامه با تاکید بر اینکه دبیرخانه روز ملی خلیج فارس پیش از تعطیلات عید نوروز در اسفندماه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دایر شد، افزود: ستاد برگزاری این رویداد به‌منظور برگزاری هر چه باشکوه‌تر برنامه‌های هفته خلیج فارس جلسات متعددی را در درون مجموعه و خارج از آن تشکیل داد که در نهایت اجرای ۱۶۸ برنامه به‌مناسبت روز خلیج فارس با همکاری دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برنامه‌ریزی و مصوب شد. نهادهایی که در این هفته با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری دارند، به این شرح هستند: سپاه امام صادق (ع)، دانشگاه فنی حرفه‌ای الزهرا (س)، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه آزاد اسلامی، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی گناوه، خارک، دشتی، دیّر، کنگان، دیلم، انجمن سینمای جوان، اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، اداره بنادر و دریانوردی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صدا و سیمای مرکز بوشهر، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، حوزه هنری بوشهر، منطقه دوم دریایی ارتش و فرماندهی دریابانی.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این هفته برنامه‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف هنری، فرهنگی، ورزشی اعم از ارکستر سمفونیک، نشست‌های علمی، نمایشگاه‌های عکس، صنایع دستی، کتاب، نمایش فیلم، اجرای موسیقی، کارگاه شب شعر پیش‌بینی شده است، افزود: در قالب همین برنامه‌ها سلسله نشست‌های علمی هم در کافه حاج‌رئیس برگزار می‌شود با حضور و سخنرانی چهره‌های علمی و فرهنگی نظیر پروفسور نبی‌پور، ایرج صغیری، احسان عبدی پور، حیدر عرفان، آقای کنی و حسین کشتکار. برگزاری کارگاه‌های هنری، راه اندازی غرفه‌های هنرهای تجسمی، خوشنویسی، عکاسی، نقاشی کودکان، ساخت دمام، ساخت نی‌انبان، جشنواری شیرینی‌‌سازی و پخت غذاهای محلی از دیگر برنامه‌های این هفته است. همچنین در چند نقطه از شهر از جمله پارک شورا جشن‌های شبانه با هنرنمایی گروه‌های موسیقی «شالوو»، «شبدیز» و «نی‌مه» به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود. در میدان انقلاب نیز نمایش خیابانی اجرا می‌شود. نمایشگاه عکس در پیاده‌روی مقابل استانداری برگزار می‌شود که همه روزه پذیرای بازدید علاقه‌مندان است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از دیگر برنامه‌هایی که به‌مناسبت هفته بزرگداشت روز خلیج فارس برنامه‌ریزی شد، برگزاری هفته فیلم با اکران آثار هنرمندان شاخص و پژوهشگر بومی است، تصریح کرد: در این برنامه پنج فیلم شامل «جواهرات زنده» به کارگردانی عبدالصاحب اقدسی، فیلم داستانی «هسنگار» اثر احسان عبدی‌پور، «رودخانه لیان» اثر رامتین بالف، «عروس واژگون» و «زوانتوس» اثر رشاد بالف در کافه حاج رئیس به نمای درآمد و به نقد و بررسی گذاشته شد.

کرمپور در خصوص آیین‌ پایانی این رویداد نیز گفت: آیین پایانی نیز ۱۰ اردیبهشت‌ماه همزمان با روز ملی خلیج فارس با حضور سیدمجتبی‌حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نواخته شدن زنگ خلیج فارس در کلیه مدارس استان در تالار بزرگ لیان برگزار می‌شود. از برنامه‌های این رویداد، می‌توان به تجلیل از دو چهره هنری و علمی ملی در حوزه خلیج فارس، رونمایی از دو اثر از ویلیام فلور با ترجمه مرحوم نبی‌پور، رونمایی از مجموعه شعر «پریسکه‌های خلیج فارس» به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی (به همت دانشگاه علمی‌کاربردی استان)، رونمایی از تندیس خلیج فارس، تشکیل زنجیره انسانی خلیج فارس که با حضور کارکنان، مردم و ارگان‌های شهرستان‌های بوشهر اتفاق می‌افتد، اشاره کرد. اجرای مارش نظامی از سوی نیروهای نظامی، مانور قایقرانان و شناورهای با همکری اداره بنادر و دریانوردی، مسابقه دو و دوچرخه‌سواری، گلباران دریا با هلیکوپتر از دیگر برنامه‌های این روز است.

وی با تاکید بر اینکه برای نخستین بار است که جشن فرهنگ و هنر در در هفته پاسداشت روز ملی خلیج فارس در سراسر استان برگزار می‌شود، گفت: ما برای سال آینده برنامه‌های محتوادار و ارزشمندی در راستای نهادینه کردن این پروسه پیش‌بینی خواهیم کرد. دبیرخانه روز ملی خلیج فارس از اسفندماه 97 در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خودش را آغاز کرده و این دبیرخانه همچنان در طول سال فعالیت دارد و نشست‌های تخصصی آن هر ماه یک بار انجام می‌شود و از طرح‌های نو و خلاقانه در این حوزه استقبال می‌کند. همه برنامه‌ها با رویکرد خلیج فارس باید باشد؛ چرا‌که این انگیزه را در هنرمندان ایجاد می‌کنیم تا تولید محتوا را در سال آینده مرتبط با نام خلیج فارس و پاسداشت این خلیج انجام دهند.

کرمپور با اشاره به اینکه از فیلمسازان، نویسندگان، کارگردان‌های تئاتر، هنرمندان تجسمی و... درخواست می‌شود‌ که از این پس در تولید آثارشان به خلیج فارس نگاه ویژه‌تری داشته باشند، افزود: در نظر داریم برای نمایش توانمندی هنرمندان بومی و ارتقای سطح کیفی آثار جشنواره‌های رقابتی متعددی را با محوریت خلیج فارس برنامه‌ریزی کنیم و از برگزیده‌های این رویدادهای حمایت ویژه‌ای خواهیم کرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با توجه به همسایگی سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان با خلیج فارس پیشنهاد ما این بود که دبیرخانه بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در این سه استان به‌صورت چرخشی باشد، خاطرنشان کرد: اکنون دبیرخانه اصلی این رویداد در استان هرمزگان مستقر است؛ اما امسال ما سعی کردیم با برنامه‌ریزی یک‌سری برنامه‌های شاخص، ظرفیت فرهنگی و هنری و شایستگی استان را به نمایش بگذاریم. همچنین پیشنهاد کردیم که برنامه‌های بزرگداشت روز خلیج فارس به‌صورت مشترک در این سه استان اجرائی شود، برای مثال آیین افتتاحیه در یک استان، جشنواره تخصصی فرهنگی هنری یا علمی پژوهشی در استان دیگر و آیین پایانی هم در استان سوم برگزار شود.

کرم‌پور با تاکید بر اینکه ما امسال به منظور هم‌افزایی فرهنگی و خودداری از جزیره‌ای عمل کردن دو گروه موسیقی را از استان به جشنواره موسیقی هرمزگان اعزام کردیم، گفت: امیدواریم این دوستان بتوانند در این جشنواره رقابتی بدرخشند و داشته‌ها و توانمندی خود را به نمایش بگذارند.

وی با بیان اینکه به‌دلیل تغییر مدیریتی که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان روی داد و من زمان بسیار محدودی برای تامین و تولید محتوا در اختیار داشتم، نتوانستیم فراخوان عمومی برای مشارکت همه گروه‌ها و هنرها منتشر کنیم، افزود: به‌طور قطع هنرمندان هم در این مدت کوتاه، فرصت مناسب برای تولید محتوا را نداشتند. به همین خاطر در اولین جلسه دبیرخانه اعلام کردیم که امسال از ظرفیت انجمن‌های فرهنگی و هنری در برنامه‌ها استفاده کنیم؛ اما ان‌شاءالله در سال جاری فراخوان‌ها از خردادماه آغاز می‌شود تا با مصوب کردن جشنواره‌های رقابتی در زمینه تولید محتوای هنری و فرهنگی در قالب کتاب، شعر، نمایش، فیلم، داستان، هنرهای تجسمی، خوشنویسی، عکس و غیره غنی‌تر ظاهر شویم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه اردیبهشت‌ماه سال آینده هفته بزرگداشت روز خلیج فارس تخصصی‌تر برگزار می‌شود، گفت: به‌گونه‌ای که هر شب یک جشنواره تخصصی داریم و در آن از برگزیده‌ها تجلیل می‌کنیم. تمام این اقدامات به‌منظور این است که شایستگی استان بوشهر را برای پذیرش دبیرخانه دوره‌ای خلیج فارس به نمایش بگذاریم. ما می‌خواهیم با عملکردمان نشان دهیم که استان بوشهر و اهالی فرهنگ و هنرش این توانمندی را دارند که اینجا به‌عنوان دبیرخانه ملی خلیج فارس به رسمیت شناخته شود.

کرمپور در پایان با تاکید بر اینکه سال آینده ان‌شاءالله یک جشنواره علمی پژوهشی با محوریت خلیج فارس با همکاری یکی از دانشگاه‌های استان را خواهیم داشت تا از این رهگذر از ظرفیت علمی و پژوهشی که در این خطه وجود دارد، استفاده کنیم، تصریح کرد: یکی از پرهزینه‌ترین آثار هنری تولید فیلم است؛ اما برای هموار کردن سختی‌های کاری فیلمسازان تفاهمنامه‌ای را با امور سینمایی منعقد خواهیم کرد و در قالب این تفاهمنامه با مبلغ 200 میلیون تومان از تولید 25 فیلم کوتاه حمایت خواهیم کرد. همچنین ما از تولید کتاب‌هایی با موضوع خلیج فارس که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزشمند و فاخر بودن آن تائید شود، به‌صورت ویژه حمایت خواهیم کرد؛ اما جدا از آن، ما خرید کتاب را از نویسندگان هم‌استانی همچنان مثل قبل در دست اقدام داریم.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: