bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۴۲۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
نمود «عشق» در نمایشگاه‌ زیورآلات و جواهرات برند فیروززادگان:
الهام بهروزی: سال ۹۳ بود که نخستین نمایشگاه هنری‌اش را در نگارخانه عمارت زیبای دهدشتی در دل بافت تاریخی دایر کرد و آثار متنوعی را که نشات گرفته از نقوش و معماری بناهای شاخص ایران اعم از مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، عمارت‌های منحصربه فرد بوشهر (عکارت ملک، دهدشتی، هفته و...) و نقوش خیرکننده فرش ایرانی (بته‌جقه، نارنج و ترنج و...) بود در قالب هنر وینرای در قاب‌های کوچک و بزرگ به نمایش گذاشت...

«هنر نزد ایرانیان‌ ست و بس»

الهام بهروزی:

سال ۹۳ بود که نخستین نمایشگاه هنری‌اش را در نگارخانه عمارت زیبای دهدشتی در دل بافت تاریخی دایر کرد و آثار متنوعی را که نشات گرفته از نقوش و معماری بناهای شاخص ایران اعم از مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، عمارت‌های منحصربه فرد بوشهر (عکارت ملک، دهدشتی، هفته و...) و نقوش خیرکننده فرش ایرانی (بته‌جقه، نارنج و ترنج و...) بود در قالب هنر وینرای در قاب‌های کوچک و بزرگ به نمایش گذاشت... همه نقش‌ها در عین دلبری و زیبایی، ذوق خالق خود را به رخ می‌کشیدند؛ اما آنچه در این نمایشگاه بیش از همه ببینده را به خود جذب می‌کرد؛ کلمه «هیچ» بود که به بیشتر کارها جلوه خاصی بخشیده بود و دائم این بیت مولانا را به ذهن متبادر می‌کرد: «دنیا همه هیچ و اهل دنیا همه هیچ/ ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ»

این هنرمند در نمایشگاه‌های بعدی خود نیز با الهام از معماری ایرانی و بوشهری و هنرهای شاخص ملی کوشید تا بسیاری از آنها را که متروک و فراموش شده بودند؛ به‌طرزی خلاقانه احیا و راهی زندگی مدرن امروزی کند؛ نظیر هنر کاشی‌کاری، گلیم‌بافی و... که با استقبال خوبی روبه‌رو شد. وی در ادامه با ثبت برند «فیروززادگان» مسیر نوینی را در پیش گرفت و راهی اصفهان و سپس تهران شد و آموزش‌های لازم را زیر نظر استاد صادقی شاگرد استاد عبدالاناصر گیو قصاب یکی از سازندگان جواهرات و زیورآلات مطرح کشور گذراند. فیروززادگان پس از طی کردن مراحل آموزشی با راه‌اندازی کارگاه زیورآلات‌سازی در بوشهر فعالیتش را در این حوزه آغاز کرد و توانست محصولات منحصربه‌فرد و حائز اهمیتی را از بعد زیباشناختی در عرصه زیورآلات راهی بازار کند. آثار تولیدی وی خیلی زود از طریق شبکه‌های مجازی مخاطبان خاص‌پسند خویش را یافت؛ به‌گونه‌ای که این محصولات به‌دلیل ساختار شکیل و کیفیت بالا مخاطبانی را در اروپا پیدا کرد و از همین روی دو فروشگاه در فرانسه و هلند برای عرضه محصولات این برند راه‌اندازی شد که توانسته در این مدت مشتریان متعددی را در سراسر جهان به خود جذب کند.

افزون بر این، برند فیروززادگان در داخل کشور هم صاحب چهار فروشگاه شد که در شهرهای بوشهر، مشهد (۲ فروشگاه) و ساری دایر است و به‌زودی فروشگاه پنجم آن نیز در تبریز افتتاح خواهد شد. بدون‌شک وجود برندهایی چون برند فیروززادگان در اشاعه و جهانی کردن زیورآلات منحصربه‌فرد، خوش‌ساخت و ارزشمند ایرانی نقش‌آفرین است. بدیهی است با فراهم کردن بستر مناسب برای عرضه محصولاتی که تحت عنوان برند خاصی تولید می‌شوند، می‌توان به رونق محصولات هنری امیدوار شد. یکی از این بسترها می‌تواند راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی باشد.

هرچند بارها نگارنده در گزارش‌هایی مفصل از نبود بازارچه صنایع دستی در استان نوشته‌ است؛ اما گوش شنوایی وجود ندارد برای شنیدن این فقدان! البته سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بوشهر با همکاری شهرداری اواخر سال گذشته همزمان با هفته بوشهر گام محکمی در راستای عرضه محصولات هنری و صنایع دستی بومی شاخص استان برداشته که در صورت دائمی شدن می‌تواند به فرصتی کارامد در رونق محصولات هنری بدل شود؛ گذر فرهنگ و هنر که در حد واسط میدان کوتی و مدرسه تاریخی دایر شده؛ طرحی است که در این راستا در دو مناسبت (هفته نکوداشت بوشهر و هفته بزرگداشت روز خلیج فارس) اجرائی شده و بازخوردهای خوبی به همراه داشته است؛ اما مسیر دیگری هم برای رونق تولیدات محصولات هنری وجود دارد و آن هم برپایی نمایشگاه‌های هنری است؛ چراکه در این‌گونه نمایشگاه‌ها هنرمند با مخاطبان محصولات خود روبه‌رو می‌شود و با گفت‌وگو با آنها به شناخت بهتری از سایقه و ذائقه مخاطب پی می‌برد.

برند فیروززادگان در آغاز سال جاری نمایشگاه دیگری از محصولاتش را از هفتم تا سیزدهم در گالری حوزه هنری برپا کرد و با ارائه محصولات متنوعی در حوزه زیورآلات توانست نگاه بسیاری را به دست‌ساخته‌های خود جذب کند و اینجاست که این بیت در ذهن جان می‌گیرد: «هنر نزد ایرانیان ست و بس». فرصتی دست داد بازدیدی از این نمایشگاه در واپسین روزهای برگزاری‌اش داشته باشیم. در حاشیه این بازدید گفت‌وگویی را با مهدی فیروززادگان، صاحب برند «فیروززادگان» صورت دادیم.

مهدی فیروز‌زادگان در خصوص فعالیت برند «فیروززادگان» در حوزه زیورآلات به بامداد جنوب گفت: این برند از سال 93 فعالیت خود را در زمینه طراحی و ساخت زیورآلات دست‌ساز آغار کرد و از سال 96 به‌صورت حرفه‌ای با رویکرد و محوریت «طرح‌های چالش‌برانگیز و خاص» جواهرات دست‌ساز، کار خود را گسترش داد. الهام گرفتن از «سادگی» و بهره بردن از اشکال ناهماهنگ و هارمونی رنگ‌ها وجه تمایزی است که در آثار این برند به‌چشم می‌خورد. محصولات برند فیروززادگان در قالب مجموعه مجزا و نفیس به بازخوانی و روایتی نو از هنر طراحی و ساخت جواهرات می‌پردازد.

وی در ادامه درباره محصولات ارائه شده در این نمایشگاه توضیح داد: محوریت کار این نمایشگاه را بر مبنای زیورآلات سنتی مدرن گذاشتیم، در واقع با همان رویکرد چالشی و خاص تلاش کردیم طرح‌های سنتی را در قالب مدرن پیاده کنیم؛ یعنی با تلفیق سنت و مدرنیته کوشیدیم زیورآلاتی را به نمایش بگذاریم که برای مخاطب جذابیت داشته باشد. هرچند طرح‌های ما تلفیقی است؛ اما به‌گونه‌ای نیست که سنت در آن قربانی مدرنیته شده باشد؛ زیرا طرح‌های سنتی ما هیچ‌گاه رنگ کهنگی بر آن نمی‌شیند و همیشه برای مخاطب جذابیت دارد. در این نمایشگاه 70 درصد کارهای ارائه شده خاص‌پسند و 30 درصد نیز عموم‌پسند است و همه دست‌ساز هستند بدون استفاده از هیچ دستگاه برشی.

به گفته صاحب برند «فیروززادگان»، زیورآلات به نمایش گذاشته شده از جنس نقره و برنج است و از جواهراتی چون یاقوت، عقیق، مروارید پرورشی و... در آنها استفاده شده است. او در حین توضیح دادن در خصوص برخی از کارها، به دو گردن‌آویز به‌نام‌های «رحم» و «صخره عشق» اشاره کرد و گفت: این دو گردن‌آویز از کارهای مفهومی نمایشگاه است که در کار نخست «رحم»، صدفی را که رشد نکرده، به‌منزله جنینی در کار تعبیه کردیم و مفهومی جدید به اثر بخشیدیم و در کار دوم یعنی «صخره عشق» نیز با الهام از سختی‌های سنگ، سختی‌های کارمان را عاشقانه یادآوری کردیم.

این هنرمند جواهرساز در ادامه در پاسخ به این سوال که شما در نمایشگاه‌های خود در هر دوره روی یک واژه تمرکز می‌کنید؛ در دوره نخست روی «هیچ» تاکید داشتید و در این نمایشگاه هم واژه «عشق» نمودی چشمگیر دارد، دلیل این توجه‌تان به برخی از واژه‌ها چیست، توضیح داد: بله، درست اشاره کردید. ما در آغاز با توجه به نگرشی که با الهام از این بیت «دنیا همه هیچ و اهل دنیا همه هیچ/ ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ» در ذهنمان حاصل شد؛ «هیچ» در بیشتر کارهای‌مان کاربرد داشت و نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرد؛ اما هر چه بیشتر به جلو آمدیم از «هیچ» به «عشق» رسیدیم! در حقیقت با کمک عشق به کارمان، سختی‌های راه برای ما هموار شد و اساس هنر ما را تشکیل داد؛ حسی که لازمه آفرینش هر هنری است.

فیرززادگان به اهمیت برندسازی در حوزه زیورآلات اشاره و بیان کرد: امروز برندسازی پایه و اساس بسیاری از هنرها از جمله زیورآلات و جواهرسازی محسوب‌ می‌شود. وقتی هنرمندی نام مشخصی بر دست‌ساخته‌هایش قرار می‌دهد و آن را تبدیل به برند می‌کند، در حقیقت به کارش اعتبار می‌دهد و در نتیجه اعتماد مشتری را جذب می‌کند؛ چراکه وقتی آثاری تحت سیطره برندی قرار می‌گیرند، اصولی و با کیفیت مطلوبی تولید می‌شوند و این مهم رضایت‌مندی مشتری را به‌دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه خوشبختانه برند فیروززادگان توانسته مخاطبان خود را بیابد، تصریح کرد: به‌واسطه فضای مجازی بسیاری از محصولات برند فیروز‌زادگان امروز در اروپا متقاضیان پر و پاقرصی دارند. با همدلی برخی از دوستان ایرانی مقیم اروپا ما دو فروشگاه یکی در فرانسه و دیگری در هلند راه‌اندازی کردیم که بسیار مورد استقبال واقع شده‌اند؛ حتی یکی از کارهای ما که کپی سکه تاریخی با ارسی بود، برای یکی از مشتریان خارجی بسیار جاذبه داشته و این دست‌ساخته موجب شد که وی برود و در مورد تاریخچه این سکه تحقیق و پژوهش کند. ما در حقیقت دنبال معرفی و گسترش هنر ایرانی هستیم. البته در حوزه خلیج فارس هنوز در حوزه بازاریابی اقدام نکردیم؛ اما در داخل کشور این برند توانسته جای خود را باز کند و صاحب فروشگاه‌های معتبری در کلانشهرها باشد.

فیروززادگان با اشاره به اینکه جواهرات و زیورآلات دست‌ساز ما بر اساس و با الهام از طرح‌های سنتی و اصیل ایرانی ساخته می‌شود، تاکید کرد: به‌وضوح می‌توان ریشه ایرانی بودن را در محصولات ما مشاهده کنید؛ ولی ما سعی کردیم در ساخت زیورآلات با رویکری چالشی ظاهر شویم، مثلا وقتی داریم گردن‌آویزی را با تاسی از ارسی یا پنجره‌های زیبای بوشهری می‌سازیم، امکان استفاده از شیشه‌رنگی را در کار نداریم، پس با آویزان کردن مرواریدهای پرورشی که امروز در صنعت جواهرسازی جایگاه ارزنده‌ای دارد، هارمونی خاصی را در ساخت آن ایجاد می‌کنیم.

این هنرمند در مورد اهمیت بسته‌بندی در عرضه زیورآلات گفت: بدون‌شک بسته‌بندی در فروش محصولات و اعتبار یک برند خیلی اهمیت دارد. از این رو ما به این مقوله بسیار اهمیت می‌دهیم و در واقع از سه مرحله گذر کردیم تا به طرح موردنظرمان در بسته‌بندی رسیدیم و با ساخت جعبه‌های چوبی با استفاده از نقوش ایرانی توانسته‌ایم رضایتمندی مخاطب را به‌دست آوریم.

فیرززادگان در پایان اساسی‌ترین مشکلی را که در کار با آن روبه‌رو است، نوسان قیمتی است که در چندماه اخیر در بازار پیش آمده، دانست و افزود: این مشکل بر قیمت نهایی‌شده محصولات ما تاثیر سوء گذاشته است؛ چراکه ما در قیمت‌گذاری محصولات قدرت خرید مشتری را در نظر داریم و سعی می‌کنیم وزن تمام شده محصول نقره به سطحی برسد که مشتری از عهده خرید آن برآید؛ اما این نوسان قیمت موجب شده ما مواد اولیه را با قیمت بالایی از تهران و قشم تهیه کنیم که خواه ناخواه ناچاریم بر قیمت محصول بیفزاییم که این موجب کاهش قدرت خرید مشتری می‌شود. متاسفانه متولیان فرهنگی استان هم تاکنون هیچ حمایتی از برند ما نداشته‌اند، این در حالی است که محصولات این برند معرف هنر فاخر ایرانی است و حمایت از برند‌های این‌چنینی می‌تواند رونق تولیدات هنری را در داخل و خارج از کشور افزایش دهد.

یادآوری می‌شود، نمایشگاه زیورآلات برند فیروز‌زادگان از 7 تا 13 اردیبهشت‌ماه در گالری حوزه هنری میزبان علاقه‌مندان بوشهری بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: