bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۷ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
اتاق فکر انحلال شورای آبپخش و برازجان کجاست؟!
روز گذشته خبری مبنی بر انحلال شوراهای شهر برازجان و آبپخش منتشر شد، خبری که به دلیل برخی اطلاعات اندک حقوقی نویسندگان این خبرها، درست نبود، چرا که هیئت حل اختلاف شوراهای اسلامی استان بوشهر این اختیار را برای انحلال هیچ شورایی را ندارد، بلکه می‌تواند این مساله را به هیئت حل اختلاف مرکزی در پایتخت ارجاع دهد و آنها هستند که تصمیم‌گیر نهایی در این زمینه به شمار می‌روند..
آیا فقط در این دو شهر مشکل وجود داشت؟ چرا در این زمینه سلیقه‌ای و سیاسی عمل می‌شود؟ در برخی از شهرهای دیگر هم هنوز بودجه تصویب نشده است؟ خوراک انحلال شوراها را چه کسی تهیه می‌کند؟ در صورت انحلال شورا، شهردار را استانداری انتخاب می‌کند و این خواسته اصلی برخی افراد است که اهداف انتخاباتی دارند. چرا هر دو شهر در دشتستان قرار دارند؟

بامداد جنوب: روز گذشته خبری مبنی بر انحلال شوراهای شهر برازجان و آبپخش منتشر شد، خبری که به دلیل برخی اطلاعات اندک حقوقی نویسندگان این خبرها، درست نبود، چرا که هیئت حل اختلاف شوراهای اسلامی استان بوشهر این اختیار را برای انحلال هیچ شورایی را ندارد، بلکه می‌تواند این مساله را به هیئت حل اختلاف مرکزی در پایتخت ارجاع دهد و آنها هستند که تصمیم‌گیر نهایی در این زمینه به شمار می‌روند.
اما روندی که باعث شد تا بالاخره هیئت حل اختلاف شوراهای استان به انحلال این دو شورا رای دهند، به خیلی وقت پیش باز می‌گردد، هنگانی که روزنامه بامداد جنوب تاکید می‌کرد برخی از آقایان در استانداری بوشهر، برای مقاصد انتخاباتی در حال دخالت در شوراهای شهر انتخاب شهرداری‌ها در همه استان، به‌ویژه شهرستان دشتستان هستند و اگر این دخالت‌ها ادامه پیدا کند، مشکلات عدیده‌ای پیش خواهد آمد. 

با این حال، کسی به هشدارهای بامداد جنوب توجه نکرد و این روندها ادامه داشت. برخی با اختلاف افکندن میان شورا و شهرداری‌ در شهرهای مختلف، زمینه را برای انحلال آنها فراهم کردند تا به زعم خود، شهرداران جدید را گزینه‌های خود انتخاب کنند. اما این سوال وجود دارد که آیا فقط در شهرداری برازجان و آبپخش، مشکل بودجه‌ای وجود دارد؟ 
متاسفانه از آنجایی که استاندارِ بوشهر هیچ اختیار خاصی، جز حرف زدن در مورد مسائلی که معمولا هم به نتیجه نمی‌رسند ندارد و افراد دیگری تصمیم‌گیر هستند (این مساله شوربختانه امروز در میان همه مردم استان، به ویژه قشر فرهیخته و سیاسی کاملا مشهود است) باید دید که کدام گزینه‌ها به سمت شهرداری این دو شهر خواهند رفت، البته اگر هیئت مرکزی حل اختلاف در تهران با درخواست استان بوشهر موافقت کند. 
جلسه هیئت حل اختلاف شوراهای اسلامی استان بوشهر ظهر شنبه با حضور گراوند، رئیس کل دادگستری، دو تن از نمایندگان مجلس (خدری و سعادت) و نماینده‌ای از شورای عالی استان بوشهر تشکیل شد. در این نشست مشکلات  تصویب بودجه سال جاری شهرداری‌ها در شوراهای اسلامی برازجان و آب‌پخش در شهرستان دشتستان مورد بررسی قرار گرفت.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود با بیان اینکه بودجه شهرداری‌ها باید در موعود مقرر تصویب و  ابلاغ شود اظهار داشت: در اجرای ماده 25 آیین نامه مالی شهرداری‌ها، بودجه سالانه شهرداری ها باید در یک زمان مشخص تنظیم، مصوب و ابلاغ تا زمینه اجرایی شدن آن محقق شود.
وی حداکثر تصویب بودجه شهرداری‌ها در شورهای اسلامی را اسفندماه دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شوراهای اسلامی شهرهای برازجان و آبپخش در شهرستان دشتستان در موعد مقرر بودجه شهرداری‌ها تصویب نکرده‌اند، از مصادیق تخلف شورا محسوب شده و در این نشست حکم انحلال آنها صادر شد.
به نوشته تسنیم، حکم انحلال شوراهای اسلامی برازجان و آب‌پخش زمانی عینیت می‌یابد که هیئت حل اختلاف مرکزی در تهران آن‌را تایید کند. از این رو اعضای این شورا مهلت اعتراض به رای صادره دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: