bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۴۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
اجرای طرح «اکرام علوی» برای نخستین‌بار در بوشهر؛
الهام بهروزی: کوچه‌های دل را جارو و عطرافشانی کرده‌ایم و ضیافتی را ساز تا آیینش را به‌رسم هر سال با تقسیم مهربانی بپراکنیم در خانه‌های بزرگ جود و عطوفت. تا بکشیم دستی از مهر بر سر سختی‌هایی از جنس فقر... تا بار دیگر عهدی ببندیم با مولای متقیان در باب یتیم‌نوازی.

 

الهام بهروزی: کوچه‌های دل را جارو و عطرافشانی کرده‌ایم و ضیافتی را ساز تا آیینش را به‌رسم هر سال با تقسیم مهربانی بپراکنیم در خانه‌های بزرگ جود و عطوفت. تا بکشیم دستی از مهر بر سر سختی‌هایی از جنس فقر... تا بار دیگر عهدی ببندیم با مولای متقیان در باب یتیم‌نوازی.

ماه رمضان است و گذران زندگی برای بخش آسیب‌پذیر جامعه دشوارتر از همیشه پیش می‌رود؛ سوالاتی ذهن نگارنده را چون خوره می‌خورد که رسیدن به چرایی‌شان کار یک روز و دو روز نیست!!! سوالاتی نظیر زنان سرپرست خانواده، کودکان یتیم یا بدسرپرست ا‌ین روزها را چگونه طی می‌کنند و سهم آنها از سفره‌های افطاری که چپ و راست در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود، چیست؟! چقدر روزه‌هایمان را با اندیشیدن به فقر خاموشی که در پیرامونمان بیداد می‌کند، می‌گشاییم و سهم یتیمان و نیازمندان را از سفره‌های ساده یا مجلل‌مان کنار می‌گذاریم؟!

هزار و یک سوال دیگر ممکن است اینجا گوشه ذهنمان خودنمایی کند که مجال دادن به آنها فقط افسوس‌های‌مان را بزرگ و بزرگ‌تر می‌کند، از همین روی به جای مجال دادن به سوالات مایوسانه، بهتر است بنویسیم از طرح‌هایی که با هدف ترویج فرهنگ نوع‌دوستانه در ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود؛ نظیر طرح «اکرام علوی» که برای نخستین بار در بوشهر به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر و هیات محبین آل یاسین و مسجد ولایت از یازدهم رمضان در یکی از محلات اجرائی شده است. طرحی که به پویش مردمی بدل شده برای رسیدن به لبخندی از جنس امید بر لبان کودکی یتیم و منتظر!!!

خلاصه بگویم که طرح «اکرام علوی» با تاسی از یتیم‌نوازی حضرت علی (ع) و اطعام فقرا در ماه مبارک رمضان شکل گرفته و خیّران بوشهری با ثبت نام در این طرح، هر روز بخش اندکی از افطار یا سحر خود را با تعدادی از خانواده‌‌های نیازمند سهیم می‌شوند تا هم آیین مودت و بخشش را در جامعه پرفروغ نگه دارند و هم اندکی از سنگینی فشار اقتصادی از شانه‌های خانواده‌های بی‌بضاعت بکاهند. شما هم می‌توانید در این طرح مشارکت داشته باشید و در ثواب این کار نیک سهیم شوید.

مردم بوشهر پیشرو در گسترش فرهنگ نوع‌دوستی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوشهر در خصوص اجرائی شدن طرح «اکرام علوی» در ایام نزدیک به لیالی قدر در بوشهر به بامداد جنوب گفت: ماه مبارک رمضان ماه برکت و دریافتن حال هم‌نوعان‌مان است؛ طرح اکرام علوی طرحی است الگو گرفته از عطوفت و بخشش بی‌مثال حضرت علی (ع). اجرای چنین طرح‌هایی در این شرایط سخت اقتصادی، بدون شک به ترویج فرهنگ نوع‌دوستی بیش از پیش کمک می‌کند. مردم بوشهر مردمی فرهنگ‌دوست و خیّر هستند و به هر آنچه که به بسط مهربانی و بخشایندگی در جامعه کمک می‌کند، توجه نشان می‌دهند و همیشه در برنامه‌های خیرخواهانه پیشقدم هستند.

طاهره شمشیری در ادامه با تاکید بر اینکه در دین اسلام حضرت علی (ع) نماد عطوفت و دوستی با یتیمان و نیازمندان است، افزود: حضرت در عین دارا بودن قدرت و حکومت همه شب توبره خود را پر از مواد غذایی می‌کرد و به در خانه ایتام و فقرا می‌رفت و آنها را در شرایط سخت زندگی یاری‌رسان بود. بدون شک در جامعه امروز الگوگیری از این رافت و بخشندگی کارگشای بسیاری از نیازهای روزمره خانواده‌های آبرومندی است که در خرج روزانه خود بازمانده‌اند. از این‌رو، ماه مبارک رمضان فرصتی برای تقویت پویش‌های مردمی برای همدل شدن با خانواده‌های نیازمند و کمک به آنها در شرایط سخت زندگی است. طرح اکرام نمود یک ایده نوع‌دوستانه‌ای است که برای نخستین بار در یکی از محلات شهر با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر از یازدهم ماه مبارک رمضان آغاز شده است. در این طرح خانواده‌های خیّر بوشهرس با گرفتن ظرف یکبار مصرف از ستاد برگزاری طرح روزانه بخشی از افطار خود را با خانواده‌های نیازمند شریک می‌شوند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ همدلی و فرهنگ‌سازی در زمینه متوازن کردن شرایط سخت اقتصادی در جامعه نیازمند مشارکت مردم است، یادآور شد: خوشبختانه مردم بوشهر همیشه در کارهای خیر پیشقدم بوده‌اند و انتظار می‌رود با مشارکت بی‌نظیر خود در گسترش طرح اکرام علوی یاری‌رسان باشند تا دامنه اجرای این طرح از همین نخستین سال اجرایش از مرز یک محله بگذرد و دیگر محلات را نیز پوشش بدهد. در این پویش هنرمندانه فرهنگ مهربانی و سهیم شدن در شادی دیگران را تمرین کنیم. امیدوارم مراکز خیریه شهر با این طرح همراه شوند تا بتوان اندکی از سختی شرایط اقتصادی خانواده‌های نیازمند و فقیر کاسته شود.

افطاری‌مان را با دیگران سهیم شویم

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر هم درباره چگونگی مشارکت در این طرح نوع‌‌دوستانه به بامداد جنوب گفت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر با همکاری کانون‌های فرهنگی مساجد و مردم شریف بوشهر، طرح «اکرام علوی» را در راستای اطعام نیازمندان در ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی و اجرائی کرده است. بر اساس این طرح، هر خانواده بوشهری با دریافت کد اشتراک و یک ظرف از رابط محله (اعضای هیات یا خادمین مسجد محله) غذای خود را با یک خانواده نیازمند بوشهری تقسیم می‌کنند. نکته حائز اهمیت در این طرح این است که برای مشارکت در این امر خیر نیازی به تهیه غذای مجزا نبوده و خانواده‌های بوشهری تنها به اندازه یک پرس غذا از افطار همان روز خود به رابط محله تحویل می‌دهند.

محمدصادق سعیدی در پایان با تاکید بر اینکه طرح «اکرام علوی» با هدف حمایت از ایتام و خانواده‌های نیازمند و با تاسی از رافت و شخصیت والای حضرت علی (ع) در آستانه لیالی قدر در بوشهر برگزار می‌شود، افزود: این طرح در راستای مسوولیت‌های اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر با مشارکت مسجد ولایت و هیات محبین آل یاسین در یک محله از شهر اجرا می‌شود. بدون‌‌شک اجرای برنامه‌های این چنینی یکی از اهداف کلیدی سازمان در راستای ترویج فرهنگ همدلی و تقویت مشارکت مردم در برنامه‌های خیرخواهانه است. نظیر این طرح پیش از این در استان البرز نیز اجرائی شده است البته با شکلی متفاوت‌تر ویژه ایتام و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد که در بوشهر این طرح با الگو گرفتن از خصیصه بارز امام علی (ع) که همان جود و بخشش و دارا بودن رقت قلب در عین قدرتمندی است، در ماه مبارک رمضان اجرائی شد تا با سهیم کردن نیازمندان در افطار یا سحری‌مان بذر مهربانی و عطوفت را در جامعه بالنده سازیم و به سهم خود برطرف‌کننده بخشی از نیازهای خانواده‌های آبرومند در شرایط سخت باشیم.

طرح «اکرام علوی» با مشارکت مردم جان می‌گیرد

مسوول طرح «اکرام علوی» نیز در خصوص این طرح گفت: مسجد ولایت و هیات محبین آل‌یاسین بوشهر سال‌هاست که به‌صورت متفرقه در امور خیّریه و در راستای حمایت از خانواده‌های مستضعف بوشهر تلاش می‌کنند و خوشبختانه مدتی است که خیریه مسجد ولایت به‌صورت متمرکز راه‌اندازی شده و در گام نخست در حال شناسایی خانواده‌های نیازمندی است که در همسایگی مسجد سکونت دارند تا بتوانند به‌صورت دائم حمایت از این خانواده‌ها را در دستور کار خود داشته باشند. بدیهی است یکی از ویژگی‌های بارز مولای متقیان حضرت علی (ع) رافت و هم‌سفره بودن با فقرا بوده و به آنها کمک می‌کرده تا جایی که شب‌ها انبانی از خوراکی به دوش کشیده و به در خانه ایتام می‌رفت و به آنها کمک می‌کرد. حال با توجه به ماه مبارک رمضان و نزدیک شدن ایام شهادت مولای متقیان (ع) و لیالی قدر با همفکری دوستان در خیریه مسجد بر آن شدیم تا در این ایام طرح‌هایی را به‌منظور حمایت از خانواده‌های نیازمند با توجه به شرایط اقتصادی جامعه با مشارکت مردم به‌صورت مستقیم و با در نظر گرفتن سبد غذایی آنها اجرا کنیم. از این‌رو، این ایده در قالب طرح «اکرام علوی» محقق شد.

علی عباسی در ادامه با بیان اینکه طرح «اکرام علوی» از شب یازدهم ماه مبارک رمضان با مشارکت مردم آغاز شده است، افزود: این طرح در روز میلاد امام حسن مجتبی (ع) و لیالی قدر به‌شکل ویژه‌تری با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر و مشارکت خیرین با پخت غذا در مسجد ادامه پیدا می‌کند و میان خانواده‌های نیازمندی که به همت خیریه مسجد ولایت شناسایی شده‌اند، افطاری تقسیم می‌شود.

وی در مورد نقش چنین طرح‌هایی در گسترش فرهنگ همدلی و نوع‌دوستی در جامعه توضیح داد: به‌طور قطع ما زمانی می‌توانیم جامعه‌ای را توسعه‌یافته بدانیم که در آن مردم نسبت به موضوعاتی همدل، همفکر و دارای پیوندی ناگسستنی باشند. به‌واسطه همین پیوندها برای داشتن جامعه‌ای آبادتر و فردایی بهتر تلاش کنند و در کنار هم زندگی شرافتمندانه‌ای داشته باشند. این اتفاق نیازمند این است که انسان‌ها شرایط و وضعیت افراد پیرامونی خود را ببینند و با درک آن در زمینه توانمندسازی این افراد تلاش کنند که البته این مهم در دین اسلام بسیار سفارش شده است که امیدواریم ما هم بتوانیم در حد بضاعت خود در این زمینه موثر ظاهر شویم.

عباسی با تاکید بر اینکه این طرح با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در یکی محلات شهر کلید خورده است، یادآور شد: البته انتظار می‌رود این طرح با کمک‌های سازمان مذکور و مشارکت همه‌جانبه مردم در دیگر محلات شهر هم اجرائی شود. همچنین امیدوار هستیم که دیگر مساجد و مراکز خیّریه شهر هم به‌صورت مستقل در این طرح شرکت کنند و در بسط و گسترش این کار نیک سهیم شوند. استقبال مردم و به‌خصوص مردم هم‌محله‌ای مسجد ولایت تا این لحظه خوب بوده که امید می‌رود با تبلیغات و حمایت‌های رسانه‌ای این طرح بتواند در سطح وسیع‌تری از شهر اجرا شود.

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود که پیامبر اکرم (ص) در باب افطار دادن در ماه مبارک رمضان، فرموده است: «هر کس یک مومن روزه‌دار را در این ماه افطاری دهد، پاداشی برابر با آزاد کردن یک بنده نزد خدا داشته و مایه آمرزش گناهان گذشته وی نیز خواهد بود.» زیباست که در این ماه، با همسایگان‌مان با یک پرس غذا همسفر شویم و دست دل‌هایشان‌ را در این شرایط سخت بگیریم و همدلی را بیش از پیش تمرین کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: