bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۳ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
محمد کنگانی: ۲۸ اردیبهشت (۱۸می) مصادف با روزجهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی است که شعار جهانی امسال «سنت‌های فراموش شده‌ یا «موزه‌ها کانون‌های فرهنگی، آینده سنت‌ها» است که این فراموشی هویت و فرهنگ سترگ ما را سخت تحت تاثیرخود قرار می‌دهد. اگر در زندگی روزمره امروزی از سکونت یک روزه در خانه‌های گلی، کپرها، کومه‌ها، سیاه چادر، اشکفت و غارها لذت می‌بریم و به یک نوستالژی فکری همراه با آرامش دست می‌یابیم،

«روزجهانی موزه وسنت‌های فراموش شده»بامداد جنوب - محمد کنگانی:

 ۲۸ اردیبهشت (۱۸می) مصادف با روزجهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی است که شعار جهانی امسال «سنت‌های فراموش شده‌ یا «موزه‌ها کانون‌های فرهنگی، آینده سنت‌ها» است که این فراموشی هویت و فرهنگ سترگ ما را سخت تحت تاثیرخود قرار می‌دهد. اگر در زندگی روزمره امروزی از سکونت یک روزه در خانه‌های گلی، کپرها، کومه‌ها، سیاه چادر، اشکفت و غارها لذت می‌بریم و به یک نوستالژی فکری همراه با آرامش دست می‌یابیم، به‌خاطر این است که ژنتیکی این رویکرد زندگی آبا و اجدادی را دوست داریم و بنه‌وعی می‌خواهیم اعلام کنیم که زندگی ماشینی موجب سلب آرامش شده؛ هرچند آسایش بیشتر مردم را در پی داشته است .

زندگی خشک و ماشینیزم، دل‌های انسان‌ها را از هم دور و موجب افزایش افسردگی، خودکشی، آسیب‌های اجتماعی و روانی شده است. در سال‌های اخیر افزایش بومگردی‌ها و توجه به طبیعت‌گردی سبب رونق گردشگری و افزایش تورهای دوستداران طبیعت شده و با هر فرصتی انسان‌ها به دل طبیعت سفر  و از این مواهب خدادادی استفاده می‌کنند. پس به این نتیجه می‌رسیم  که گردشگری جزئی از زندگی مردم مدرن امروزی شده تا با جست‌وجو در طبیعت و آثار تاریخی به خودباوری و بازآفرینی روحی و شناخت بیشتر هویت خود نائل شوند.

در شعار امسال روز جهانی موزه نیز نکته‌ای نهفته است که بایستی به سنن و آداب، رسوم و آیین‌های خود بیشتر توجه کنیم تا نسل‌های آینده در قهقرای هویتی مفقود نگردند. در این راستا وظیفه تک تک میراث‌دوستان است که در این مسیر یاور فرهنگ و هویت  خود باشند و باقیات الصالحاتی برای اندیشه  بزرگ و نومید نسل آینده که با سفر به اعماق فرهنگ و آیین‌ها دوباره ریکاوری شوند.

موسسه سیراف پارس موزه در چنین ایامی در سال۱۳۸۴ نمایشگاه بزرگ مردم‌شناسی  در سیراف برگزار کرد. این موزه در آبان ۸۴ با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و کنگره بین‌المللی سیراف و بنیاد ایران‌شناسی بوشهر در خانه «وایت هاوس» کار خود را آغاز کرد و در این۱۴سال فعالیت با فراز و نشیب‌های فراوانی مواجه شده؛ ولی مصمم در پی ثبت ملی آن هستیم تا بتواند تاریخ و هویت ملی و بین‌المللی سیراف را به معرض نمایش بگذارد و باعث ایجاد انگیزه بیشتر در نسل جوان و هویت‌یابی فرهنگی و همچنین عاملی بازدارنده برای فراموشی سنت‌ها شود.

بدون شک استحقاق بندر باستانی سیراف با توجه به قرار گرفتن در میان دو سایت بزرگ پارس جنوبی (کنگان وعسلویه) و پالایشگاه جم و پارسیان فراتر از این حرمان است. به‌طور قطع نقش این موزه‌ مستقل و در خور شأن و تاریخ سیراف به‌خصوص در حوزه دریانوردی و خلیج فارس در میان آثار جذاب تاریخی سیراف ملموس است. در روزهایی که افتتاح بخشداری سیراف صورت گرفت و همه سخنرانان و پیام‌دهندگان از وزیر کشور، استاندار، نماینده مجلس و مسوول تقسیمات کشوری گرفته تا فرماندار و امام جمعه  صحبت از بزرگی سیراف کردند؛ ولی  هیچ مورد حمایت عملی در این باره که مشهود باشد، دیده نشد. هر چند فرماندار محترم گوشه‌ای از فعالیت‌ها را اعلام کرد؛ اما چرا از تسریع ثبت جهانی سیراف صحبتی نشد؟ و حتی از ساخت موزه‌ای بزرگ و در خور شأن سیراف که بتواند گردشکران داخلی و خارجی را با تاریخ کهن این سرزمین بیشتر آشنا کند.

باید اعتراف کنیم که پارک‌سازی و ساحل‌سازی موجب انسان‌سازی نمی‌شود، بلکه این توجه به فرهنگ، هویت و مفاخر فرهنگی است که به ما برای پیشرفت تلنگر می‌زند تا خود را بازیابیم و با افتخار مسیر بزرگان خود را استمرار بخشیم.

در پایان شایسته است از استاندار، فرماندار، مسوولان محلی، نماینده مجلس و به‌خصوص بخشدار جدید سیراف می‌خواهیم به ثبت جهانی سیراف و موزه این شهر تاریخی جدی‌تر بنگرند تا از گفتمان به عمل نزدیک شوند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: