bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۴۷۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۲ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
محمدصادق سعیدی در نشست خبری سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر:
الهام بهروزی: نشست خبری سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر با حضور محمدصادق سعیدی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر و دبیر سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر، مجید اجرائی دبیر بخش شعر و سینا برازجانی دبیر بخش داستان این رویداد ملی و اصحاب رسانه شنبه ۱۸ خردادماه د سالن کنفرانس شهرداری بوشهر برگزار شد.

الهام بهروزی: 

نشست خبری سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر با حضور محمدصادق سعیدی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر و دبیر سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر، مجید اجرائی دبیر بخش شعر و سینا برازجانی دبیر بخش داستان این رویداد ملی و اصحاب رسانه شنبه ۱۸ خردادماه د سالن کنفرانس شهرداری بوشهر برگزار شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در آغاز این نشست گفت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر با رویکرد تقابل اندیشه و فرهنگ و احترام به تضارب اندیشه و جریان‌های فکری هنری و پاسداشت هنر مستقل در دورانی که عده‌ای تمامیت‌خواه به خیال باطل خود می‌کوشند برخی از چهره‌های فرهنگی و هنری را از آسمان فرهنگ و هنر ایران‌زمین حذف کنند، کوشید منطق گفت‌وگو و تامل آرای مختلف را از دریچه زبان، هنر و ادبیات زنده و جریان‌ساز کند که به‌طور قطع در جهان پرفروغ هنر و اندیشه هیچ تفکری حذف شدنی نیست و نخواهد بود.

محمدصادق سعیدی در ادامه با تاکید بر اینکه بوشهر افتخار دارد که پیشگامان بی‌شماری را در عرصه داستان مدرن و شعر مدرن تقدیم ایرا‌ن‌زمین کند، افزود: چهره‌هایی همچون صادق چوبک با پرسش‌های هستی‌شناسانه‌اش، رسول پرویزی با حس نوستالوژیکی داستان‌هایش، علی دشتی با نگاه روشنفکرانه و داستان‌های رمانتیکش، منیرو روانی‌پور با رئالیسم جادویی‌اش، محمدرضا صفدری با داستان‌های ذهنی و فرمیکش و احمد آرام با دنیای مدرن شخصیت‌هایش و شاعران نوپرداز بوشهر که تاثیر بسزایی در روند شعر نو و شعر مدرن و پست‌مدرن داشتند و چشم‌انداز روشنی از تغزل و شاعرانگی در عرصه مدرن و تلویحات پست‌مدرن در عرصه ادبیات مدرن ایران خلق گشودند. شاعران برجسته‌ای همچون منوچهر آتشی، علی باباچاهی، علی قنبری و مانایاد حسین جلال‌پور همگی از جایگاه والای ادبی بوشهر در سپهر ادبی ایران‌زمین دارد. بنابراین به‌منظور پاسداشت این جایگاه کم‌نظیر ادبی بر آن شدیم، زمینه برگزاری این رویداد ادبی را در گستره ملی فراهم آوریم.

وی با اشاره به اینکه دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر که امروز در فصل سوم خود قرار دارد، نتیجه اندیشمندی بزرگان شعر و داستان استان است، تاکید کرد: فراخوان دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر در سومین دوره خود با هدف ایجاد فضایی مناسب برای خلق آثار ادبی، شناسایی و کشف استعدادهای خلاق و جوان در عرصه شعر و داستان کشور، ارتقای سطح داستان و شعر ایران، خلق آثار شعر و داستان در راستای ارزش­‌های فرهنگی و معرفی چهره فرهنگی بوشهر به ویژه در حوزه ادبیات در دو بخش داستان (داستان منتشرنشده، مجموعه‌داستان چاپ‌شده و رمان منتشرنشده و یا منتشرشده) و بخش شعرِ غیرکلاسیک (شعر منتشرنشده و مجموعه شعر منتشرشده) و همچنین بخش ویژه (آثاری که در فضای بومی و با تکیه بر بافت شهری بوشهر یا با موضوع «خلیج فارس» نوشته شده‌اند) بهمن‌ماه ۹۷ منتشر شد.

به گفته سعیدی، با توجه به محدودیت زمانی، حدود ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه این رویداد ارسال شد که به تفکیک بخش‌ها، ۵۳۹ اثر در بخش داستان کوتاه منتشرشده، ۵۷۱ شعر منتشرنشده، ۵۸ رمان منتشرنشده، ۶۷ رمان چاپ‌شده، ۷۰ مجموعه‌شعر منتشرشده و ۱۴۵ مجموعه‌شعر چاپ‌شده به دبیرخانه سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر ارسال شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه داوری آثار در سه مرحله از سوی هیات داوران در دو بخش داستان و شعر غیرکلاسیک صورت گرفت، تصریح کرد: از مرحله نخست در بخش داستان بر اساس آرای هیات داوران (متشکل از فرشته احمدی، محمدرضا صفدری، صمد طاهری، محمد کشاورز و حسن محمودی) ۲۶ مجموعه داستان، ۲۰ رمان چاپ‌شده، ۱۲ رمان منتشرنشده و ۴۵ داستان کوتاه چاپ نشده و در بخش شعر نیز بر اساس آرای داوران این بخش (محمد آزرم، شمس آقاجانی، آتفه چهارمحالیان، خلیل درمنکی و شهریار وقفی‌پور) ۴۴ مجموعه‌شعر چاپ‌شده و ۲۴۲ شعر منتشرنشده به مرحله دوم راه یافتند.

دبیر سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر در ادامه با اشاره به اینکه در مرحله دوم در هر بخش ۱۰ اثر برای حضور در مرحله نهایی معرفی شدند، گفت: نفرات برتر این رویداد نیز ۲۳ خردادماه در آیین پایانی که در مجتمع فرهنگی هنری بوشهر برگزار می‌شود، معرفی و از آنها با اهدای لوح تقدیر و جوایز نقدی تجلیل می‌شود.
سعیدی در خصوص ویژه‌برنامه‌هایی که در طول پنج روز یعنی از ۱۹ تا ۲۳ خردادماه در جریان این رویداد بزرگ ملی با حضور بزرگان ادبیات کشور در بوشهر برگزار می‌شود، توضیح داد: بر اساس جدول زمانبندی اجرائی این رویداد همزمان با نخستین روز سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر ۱۹ خردادماه ویژه‌برنامه «غزل پیشرو ایران؛ با درنگی بر شعر زنده‌یاد دکترحسین جلال‌پور» با حضور حسن صادقی‌پناه ساعت ۱۹ در سالن اجتماعات اداره‌کل تامین اجتماعی بوشهر برگزار شد.

وی ادامه داد: ۲۰ خردادماه، کارگاه تخصصی «اقتباس ادبی در سینما: کلیات و جزئیات» با حضور امیر پوریا ساعت ۲۰ در مرکز رفاهی فرهنگیان شماره ۲، ۲۱ خردادماه کارگاه «هنر و ادبیات پست‌مدرن با حضور علی قنبری ساعت ۱۹ در مرکز رفاهی فرهنگیان شماره ۲، ۲۲ خردادماه کارگاه «بوم و پسابوم در ادبیات داستانی» با حضور احمد آرام ساعت ۲۰ در مرکز رفاهی فرهنگیان شماره ۲ و شب سپید (شعرخوانی و تحلیل شعر) با حضور شمس آقاجانی ساعت ۲۰ در کافه آوان و ۲۳ خردادماه پنل تخصصی داستان با حضور داوران جایزه ادبی بوشهر ساعت ۹ در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی هنری بوشهر و پنل تخصصی شعر با حضور داوران جایزه ادبی ساعت ۹ در
مرکز رفاهی فرهنگیان شماره ۲ برگزار می‌شود.

سعیدی در ادامه از تولید ۱۲۰ دقیقه خوانش شعر و داستان و معرفی نویسندگان بوشهر برای انتشار همزمان با برگزاری این رویداد خبر داد و یادآور شد: فراخوان چهارمین دوسالانه ملی جایزه ادبی با رویکرد گفت‌وگوی بین‌الملل منتشر خواهد شد که در آن بر ادبیات عرب و ادبیات فارسی‌زبانان کشورهای همسایه تاکید خواهیم کرد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در پایان در پاسخ به این پرسش خبرنگار «خلیج فارس» در خصوص تبلیغات محیطی این رویداد توضیح داد: با توجه به اینکه در این رویداد مهمانانی از خارج استان داریم، با تبلیغات محیطی کوشیدیم که ظرفیت ادبی و چهره‌های شاخص ادبیات بوشهر را به‌نحو مطلوبی هم برای مهمانان و هم برای شهروندان بوشهری بازشناسی کنیم، چراکه ما هم در داستان و هم در شعر چهره‌های جریان‌سازی به جامعه ادبی کشور معرفی کرده‌ایم. از این رو تصمیم گرفتیم در این مدت حال و هوای لطیف ادبی را بر فضای شهر حاکم کنیم، هرچند این اقدام بازخوردهای مثبت و منفی بسیاری داشت؛ اما امیدوارم برخی از دوستان آستانه تحمل زبان و کلام خود را بیشتر کنند و از این پس با نگاهی علمی به نقد اندیشه و آثار چهره‌های شاخص بپردازند نه به حذف شخصیت آنها مبادرت ورزند. ما تمام تلاشمان این است که فضای شهر را به سمت گفت‌وگو و گفتمان زبان، اندیشه و ادب سوق دهیم. ان‌شاءالله از این پس شاهد حذف شخصیت و اندیشه ادیبان در جامعه نباشیم.

دبیر بخش شعر سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر هم در این خصوص توضیح داد: یکی از دشوارترین بخش‌های جایزه ادبی بوشهر همین انتخاب چهره‌های ادبی برای تبلیغات محیطی بود؛ طبیعتا ما با شاعران و نویسدگان مطرحی در سه نسل روبه‌رو بودیم که در نهایت تصمیم گرفته شد مشاهیر ادبی نسل اول برای تبلیغات محیطی انتخاب شوند.

مجید اجرائی در ادامه این نشست خبری همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار «ایرنا» مبنی بر اینکه چرا در بخش شعر فقط بخش شعر غیرکلاسیک لحاظ شد، گفت: با توجه به اینکه هر رویداد ادبی با یک‌سری محدودیت هم از نظر زمانی و هم از نظر مالی روبه‌روست. ما هم طبیعتا در این رویداد با محدودیت‌هایی روبه‌رو بودیم از این رو در سومین دوره، بخش شعر و آن هم شعر غیرکلاسیک را در فراخوان این رویداد گنجاندیم تا از نظر زمانی و کیفی بتوانیم این بخش را مدیریت کنیم و انصافا آثار قابل تاملی هم به این رویداد ارسال شد؛ بدون شک در دوره بعدی بخش شعر با تنوع بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

سینا برازجانی، دبیر بخش داستان سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر هم در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «مهر» مبنی بر اینکه بخش ویژه سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی بوشهر چقدر در معرفی ظرفیت‌های ادبیات بومی موثر است، توضیح داد: هرچند دغدغه این رویداد ادبیات مستقل است؛ اما با توجه به جایگاه ارزشمند ادبی بوشهر در ادبیات به‌ویژه ادبیات مدرن، ما علاقه‌مند شدیم که با راه‌اندازی بخش ویژه ادبیات بومی را با دو موضوع «بوشهر» و «خلیج فارس» در این دوره به‌عنوان یکی از دغدغه‌ها معرفی کنیم که در آغاز آثار قابل تاملی به دبیرخانه ارسال شد؛ اما در ادامه با توجه به استقبال چشمگیر از دو بخش شعر و داستان در سطح ملی، این بخش کم‌فروغ‌تر شد و در کل چیزی حدود ۱۰ درصد آثار دریافتی به ابن بخش تعلق دارد که ان‌شاءالله در آیین پایانی از یکی دو اثر تقدیر می‌شود. البته ما برای علاقه‌مندان نویسندگی در حوزه ادبیات بومی کارگاه آموزشی «بوم و پسابوم در ادبیات داستانی» را با حضور احمد آرام در جریان برگزاری سومین دوسالانه ملی جایزه ادبی برنامه‌ریزی کردیم که حضور در آن رایگان است.

اجرائی هم در این خصوص گفت: استقبال کم نویسندگان و شاعران از بخش ویژه جایزه ادبی بوشهر به این معنی است که کسی دغدغه ادبیات بومی را ندارد. از این‌رو، در اینجا رسانه‌ها می‌توانند تاثیرگذار ظاهر شوند و این موضوع را به‌عنوان یک دغدغه مورد کند و کاو قرار بدهند. به‌هر حال دبیرخانه این جایزه صرفا آیینه‌ای است که آثار دریافتی را بازتاب می‌دهد و اکر تعداد آثار ارسال به بخش ویژه کم بوده، بدان معنی است که ادبیات بومی دغدغه نویسندگان و شاعران نیست!

یادآوری می‌شود، آیین پایانی سومین دوسالانه جایزه ادبی بوشهر با حضور چهره‌های شاخص ادبیات کشور و اجرای گروه موسیقی «همنوازان برگ‌ریز» با هنرنمایی کامکارها ساعت ۱۹ بیست و سوم خردادماه جاری در مجتمع فرهنگی هنری بوشهر برگزار می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: