bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۴ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
الهام بهروزی: آموزش داستان‎نویسی و تولید متن‎های آموزشی برای علاقمندان به فراگیری داستان از گستره‎های پرخواننده‎ی داستان‎نویسی است که بیشتر در اختیار متون ترجمه‎ای قرار گرفته و به نسبت، متون تألیفی کمتری داشته است. کتاب «داستان‎نویسی مقدماتی» یکی از این متون تألیفی و جلد نخست از درس‎گفتارهای داستانی «حسین ورجانی» است و «سیدمرتضی حسینی شاهترابی» تهیه و تنظیم کرده است.

داستان‌نویسی مقدماتی

الهام بهروزی:

آموزش داستاننویسی و تولید متنهای آموزشی برای علاقمندان به فراگیری داستان از گسترههای پرخوانندهی داستاننویسی است که بیشتر در اختیار متون ترجمهای قرار گرفته و به نسبت، متون تألیفی کمتری داشته است. کتاب «داستاننویسی مقدماتی» یکی از این متون تألیفی و جلد نخست از درسگفتارهای داستانی «حسین ورجانی» است و «سیدمرتضی حسینی شاهترابی» تهیه و تنظیم کرده است.

«داستاننویسی مقدماتی» گفتارهای داستانی سالها تدریس «حسین ورجانی» در کارگاههای مختلف داستان است که اکنون در در دو بخش اصلی و ضمیمه، در 242 صفحه منتشر شده است. کتاب با مقدمهای نوشته «سیدمرتضی حسینی شاهترابی» آغاز میشود و سپس در محور «اصول کلی داستاننویسی» به معرفی انواع ادبیات روایی کلاسیک و مدرن و تعریف رمان، داستان کوتاه، داستان بلند و داستانک میپردازد. پس از آن شانزده مورد را جزو مصداقهای عناصر داستان معرفی و تصریح میکند:

«این اجزا در هر داستانی با توجه به سبک و مکتب آن داستانها، تغییر میکند بهگونهای که ممکن است حضور حداکثری یا حداقلی داشته باشند؛ انتظار درستی نیست اگر بگوییم هر داستانی باید تمامی این عناصر را در درون خود داشته باشد.»(ص27)

الگوی هندسی در داستان، باورپذیری و نامگذاری داستان بحثهای بعدی کتابند و سرانجام بخش اصلی با بررسی کوتاه و مختصر شیوهی نوشتن داستان پایان مییابد. سپس بخش ضمیمه که مصاحبهها و گفتوگوهای نوشتهشده است انواع داستان را در عناوین زیر بررسی میکند:

«داستان ابسورد»، «داستان شاعرانه»، «داستان موقعیت»، «رئالیسم جادویی»، «فراداستان»، «رمان نو»، «جریان سیال ذهن و داستان روانشناسانه»، «سوررئالیسم»، «ناتورالیسم» و «دادائیسم».

«داستاننویسی مقدماتی» کتابی است عمومی اثر مشترک «حسین ورجانی» و «سیدمرتضی حسینی شاهترابی» برای ورود به دنیای داستاننویسی اعم از «رمان»، «داستان بلند» و «داستان کوتاه» و «نشر رازگو» در بهار1398 در تهران منتشر کرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: