bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۴۸۸
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۹ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
نامه معاون!! امور عمرانی استانداری بوشهر، بالاتر از دستورالعمل وزارت کشور؛
امروز وضعیت دفتر امور روستایی استانداری بوشهر که مشخص نیست بر اساس چه معیاری مدعی برتر شدن آن در کشور شده‌اند، چنان آشفته است که تنها چیزی که آنجا حاکم نیست، روح قانون است.

بامداد جنوب: چند هفته پیش و در ضمن گزارشی به اوضاع نابسامان و به‌هم ریخته دفتر امور روستایی استانداری بوشهر اشاره کردیم، جایی که خانمی که هیچ سابقه‌ای در این حوزه ندارد به‌عنوان مدیرکل انتخاب و سپس با راندن همه نیروهای متخصص و پاکدست از این مجموعه راه برای سوءاستفاده نفر تازه از راه رسیده که هیچ سابقه خوبی هم نداشت، فراهم شد. امروز وضعیت دفتر امور روستایی استانداری بوشهر که مشخص نیست بر اساس چه معیاری مدعی برتر شدن آن در کشور شده‌اند، چنان آشفته است که تنها چیزی که آنجا حاکم نیست، روح قانون است.
 با این حال روح رانت و فساد در آنجا به‌گونه‌ای بیداد می‌کند که حتی قوانین و بخشنامه‌های کشوری نیز نادیده گرفته می‌‌شوند. روزنامه بامداد جنوب در راستای شفافیت و اطلاع‌رسانی دقیق و بر اساس مستندات کامل و دسترسی داشتن به بخشنامه‌ها و نامه‌های مختلف این گزارش را می‌نویسد و از همین جا از نهادهای نظارتی (چرا که عبدالکریم گراوند هیچ اختیاری از خود ندارد و اگر واقعا دنبال ریشه‌کن کردن فساد بود، با همان گزارش اولیه ریشه فاسدان و رانتخواران را برمی‌چید) درخواست داریم تا به موضوع به شکل ویژه ورود کنند. ما اینجای کار کاری با سرنوشت 12درصدی که از دهیاری‌ها به بهانه آموزش دانش‌آموزان برداشتند کار نداریم، چرا که این موضوع را هم به شکل مستند مورد اشاره قرار خواهیم داد. اما داستان از جایی شروع می‌شود که معاون عمرانی گراوند می‌خواهد عده‌ای از نزدیکان و سفارش‌شدگان را به دهیاری‌ها قالب کند! از همین‌رو، از دفتر امور روستایی به صورت شفاهی به دهیاران گفته می‌شود که «نسبت به معرفی یک نیروی فنی و یک نیروی حسابداری جهت اشتغال در دهیاری‌ها اقدام کنند.» اما روند به‌کارگیری نیروها در دهیاری‌ها خود تابع چه شرایطی است؟ چگونه باید این نیروی فنی یک نیروی حسابداری استخدام شوند؟ در حالی که در تاریخ 18/12/1393 آقای خندان دل معاون وقت عمرانی وزارت کشور طی دستورالعملی شرایط کلی نحوه بکارگیری امور مالی و فنی دهیاری‌ها را مشخص می‌کند و در ماده 2 این دستورالعمل به صراحت ذکر می‌کند که «این نیروها از طریق امتحان در همان روستا و با نظارت بخشداری» باید جذب شوند، اما معاون عمرانی استانداری بوشهر در تاریخ 30/4/1397 خود دستورالعملی را صادر می‌کند که به صورت کامل مغایر با دستورالعمل صادرشده توسط وزارت کشور است. گفته می‌شود این دستورالعمل را شخصی بنام عمرانی‌نسب در دفتر روستایی تهیه کرده است!!

با این حال در تاریخ 23/7/1397 سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور خطاب به خانم دهقانی که گفته می‌شود مدیرکل دفتر امور روستای است می‌نویسد که پیش‌نویس شما (همان دستورالعمل تهیه شده توسط عمرانی‌نسب که با امضای معاون عمرانی گراوند صادر می‌شود) مورد تایید نیست و مغایر با بخشنامه‌ها و قوانین صادره توسط این سازمان است.

با این حال در تاریخ 8/3/1398 سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور بخشنامه جدید که شامل دستورالعمل به‌کارگیری نیروهای فنی و حسابداری در شهرداری‌ها است را با امضای آقای جمالی‌نژاد به همه استانداری‌ها ارسال می‌کند. اما از قرار معلوم، در استانداری بوشهر کسی به این مساله توجهی نمی‌کند و تلاش می‌شود تا گروهی از افراد نورچشمی با برگزاری آزمونی!! در مراکز شهرستان‌ها گرفته شوند.

یکی از فعالان رسانه‌ای که از قضا خود در یکی از دهیاری‌ها مشغول به کار است، چندی پیش مطلبی را در این مورد منتشر کرد. در این مطلب آمده است: از جمله وعده‌های انتخاباتی رئیس محترم جمهور، میتوان به، ایجاد رونق اقتصادی به حدی که مردم، دیگر به یارانه نیاز نداشته باشند، ایجاد تحول صد روزه، حمایت از تولیدکنندگان و همچنین ایجاد فضای کسب و کار و اشتغال اشاره کرد. اما با توجه به عدم کارآمدی و توانمندی دولت در تحقق وعده‌های انتخاباتی و تریبونی، حس انزجار و ‌تنفر از دولت مستقر، به حدی افزایش یافته که حتی برخی افراد هم حزب و همسو با دولت نیز از ایشان برائت می‌جویند. اخیرا رئیس محترم دولت بار دیگر پشت تریبون حاضر شده و در خصوص ایجاد فضای کسب و کار صحبت به میان آورد است.

موضوعی که بدلیل عدم شفافیت و اشاره دقیق به روزنه، چگونگی و‌ کیفیت بکارگیری نیروهای مدنظر رئیس محترم دولت، ابهام زیادی در اذهان مخاطبان بوجود آورده است. تا اینکه اخیرا روزنه بکارگیری نیروهای مدنظر دولتی‌ها مشخص گردیده به این شیوه که شفاها به دهیاران اعلام نموده‌اند که نسبت به معرفی یک نیروی فنی و یک نیروی حسابداری جهت اشتغال در دهیاری‌ها اقدام نمایند.

ولی متاسفانه تا این لحظه هیچگونه اطلاع دقیق از ابلاغ یک بخشنامه و یا دستوالعمل کتبی در خصوص کیفیت بکارگیری این نیروهای مدنظر، به دهیاران و شوراها در دست نیست، در همین راستا بصورت شفاهی و کتبی با استانداری و بخشداری سوالاتی درباره کیفیت بکارگیری نیروی فنی و مالی دهیاری پرسیده شده اما تاکنون هیچیک به این سوالات پاسخی ارائه نداده‌اند.

آنچه که واضح و روشن است این است که هزینه بکارگیری دو نیروی فنی و مالی در هر دهیاری، ماهانه به ۵ میلیون تومان میرسد که این موضوع سالانه قریب ۶۰ میلیون تومان به هر دهیاری هزینه تحمیل می‌نماید. موضوع دیگری ک‌ه کم و بیش قابل وضوح است این است که شخصی بنام اقای ستوده با این ترفند، قصد دارد برخی دوستان گرمابه و گلستان خود را به دهیاری‌ها تحمیل نموده و در صورت مخالفت و استنکاف دهیاران از این موضوع، مورد تهدید مسوولان مبنی بر کاهش بودجه دهیاری و عدم همکاری دولتی‌ها قرار میگیرند.

البته تلاش‌های ستوده در خصوص معرفی دهیاران و شهرداران شهرستان تازگی ندارد چرا که قرار است با شگرد و شیوه قبلی، بستر چپاولگری و ورود به عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی خود و یا همفکران خود را تضمین نماید.»

بامداد جنوب در شماره بعد، مسائل مهم دیگری را رونمایی خواهد کرد تا مشخص شود که اوضاع در استان بوشهر چگونه از دست رفته است.


نام:
ایمیل:
* نظر: