bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۴۹۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
مدیر درمان تامین اجتماعی استان بوشهر در نشست خبری خود مطرح کرد:
لهام بهروزی: روز گذشته (یکشنبه 26 خردادماه) نشست خبری مدیر درمان تامین اجتماعی استان بوشهر با اهالی رسانه در سالن کنفرانس مدیریت درمان تامین اجتماعی استان بوشهر برگزار شد. همان‌گونه که اطلاع دارید مدیریت تامین اجتماعی استان بوشهر در سال گذشته بیشتری میزان رضایتمندی بیماران و مراجعه‌کنندگان را به مراکز درمانی در کشور از آن خود کرده است. همچنین بیمارستان سلمان فارسی توانسته با اشغال 95 درصدی تخت بیشترین میزان اشغال تخت کشور را به نام خود ثبت کند که این نکته جای درنگ دارد.

الهام بهروزی:

روز گذشته (یکشنبه 26 خردادماه) نشست خبری مدیر درمان تامین اجتماعی استان بوشهر با اهالی رسانه در سالن کنفرانس مدیریت درمان تامین اجتماعی استان بوشهر برگزار شد. همان‌گونه که اطلاع دارید مدیریت تامین اجتماعی استان بوشهر در سال گذشته بیشتری میزان رضایتمندی بیماران و مراجعه‌کنندگان را به مراکز درمانی در کشور از آن خود کرده است. همچنین بیمارستان سلمان فارسی توانسته با اشغال 95 درصدی تخت بیشترین میزان اشغال تخت کشور را به نام خود ثبت کند که این نکته جای درنگ دارد.

البته در سال‌های اخیر تلاش شده تا خدمات درمانی هم در حوزه بستری شدن و هم در زمینه درمان‌های سرپایی با استخدام پزشکان و متخصصان حاذق کیفیت‌بخشی شوند. هرچند با وجود این تلاش‌ها هنوز ما در حوزه درمان هم از نظر سخت‌افزاری و هم از لحاظ سرمایه انسانی کمبودهایی را در سطح استان شاهد هستیم؛ اما از انصاف نباید بگذریم که با روی کار آمدن یلدا دارابی، بسیاری از عادت‌های ناخوشایند باب‌شده در مدیریت درمان تامین اجتماعی استان نظیر حذف پزشکان زیرمیزی‌گیر، حذف عمل‌های غیرضروری و... از این سیستم برچیده شده است که بدون شک این اقدامات نقش زیادی را در جذب اعتماد بیماران به مراکز ملکی و درمانی تامین اجتماعی استان ایفا می‌کند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان بوشهر روز گذشته در نشست خبری خود که با حضور علیرضا مقصودی (مدیر درمان تامین اجتماعی استان)، حسن خدادادی (معاون اداری مالی مدیریت درمان تامین اجتماعی) و مهدی شاه‌حسینی (سرپرست دفتر اسناد پزشکی استان) برگزار شد، گفت: مدیریت درمان تامین اجتماعی استان بوشهر با بیش از دو دهه قدمت، افتخار ارائه خدمات ارزنده‌ای را در حوزه درمان به بیمه شدگان محترم تامین اجتماعی در سطح استان دارد و همه تلاش خود را در زمینه بهبود ارائه خدمات درمانی نوین و با کیفیت به مردم شریف استان بوشهر به کار بسته است.

یلدا دارابی در ادامه با تاکید بر اینکه مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی استان بوشهر با در اختیار داشتن سه بیمارستان و هفت درمانگاه خدمات متنوع درمانی در حوزه درمان مستقیم به مردم شریف استان بوشهر ارائه می‌کند، افزود: بیمارستان سلمان فارسی بوشهر، بیمارستان مهر برازجان، بیمارستان نبی‌اکرم (ص) عسلویه و درمانگاه‌های مبعث بوشهر، امام موسی کاظم (ع) برازجان، شهید مطهری گناوه، نهم دی دیلم، بوعلی کنگان، غدیر دیّر، امام جواد (ع) جم مجموع مراکز درمانی مستقیم تحت مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی هستند. همچنین این مدیریت در حوزه درمان غیر مستقیم با 561 مرکز قرارداد دارد تا بتواند به بهترین نحو در حوزه درمان خدمات ارائه کند.

وی در ادامه مهم‌ترین اقدامت صورت گرفته در بخش درمان را به این شرح معرفی کرد: توسعه خدمات درمانی (شامل گسترش خدمات درمانی و بهبود و بهسازی فضای فیزیکی و...)، توسعه بیمارستان سلمان فارسی بوشهر (افزایش تعداد تخت‌های ICU و CCU، طراحی ساختمان جدید بخش دیالیز و پیگیری کسب مجوزهای مربوطه از سازمان مرکزی، راه‌اندازی اورژانس هوایی و استقرار بالگرد در این بیمارستان)، توسعه بیمارستان مهر برازجان (راه‌اندازی بخش اطفال، کلینیک کاردیولوژی، اتاق عمل چشم، بخش جراحی)، پیگیری توسعه بیمارستان نبی‌اکرم (ص) عسلویه، بهسازی و نوسازی واحد پذیرش، داروخانه و اتاق معاینات پزشکان پلی‌کلینیک مبعث بوشهر، شروع عملیات احداث ساختمان اصلی پروژه درمانگاه امام جواد (ع) جم، تشروع و تکمیل عملیات ساخت ساختمان اصلی پروژه درمانگاه غدیر دیّر، شروع عملیات احداث ساختمان اصلی پروژه پلی‌کلینیک امام موسی کاظم (ع) برازجان، شروع عملیات احداث درمانگاه عمومی خورموج، پیگیری احداث درمانگاه عمومی دلوار، پیگیری احداث ساختمان جدید درمانگاه دیلم و بهسازی و نوسازی واحد تزریقات و پانسمان و پذیرش پلی کلینیک شهید مطهری گناوه.

به گفته دارابی محور خدمات حوزه تشخیصی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان بوشهر نیز عبارتند از: تامین دستگاه CT Scan بیمارستان نبی‌اکرم (ص) عسلویه و پیگیری کسب مجوزهای مربوطه از دانشگاه علوم پزشکی و سازمان انرژی اتمی، راه‌اندازی دستگاه OPG دیجیتال پلی‌کلینیک بوعلی کنگان، راه‌اندازی سیستم PACS به‌منظور رویت و ذخیره‌سازی تصاویر رادیوگرافی در بیمارستان‌های تابعه و خریداری دستگاه OPG دیجیتال بیمارستان مهر برازجان.

وی همچنین به محور توسعه سیستم‌های مدیریتی نوین که سال گذشته در حوزه درمان استان صورت گرفته اشاره و بیان کرد: محور توسعه سیستم‌های مدیریتی نوین سال 97 شامل استقرار سیستم اعتباربخشی در بیمارستان نبی‌اکرم (ص) عسلویه، ارزیابی سیستم اعتباربخشی در بیمارستان مهر برازجان و سلمان فارسی بوشهر به همت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در چهار مرحله و تثبیت شرایط موجود، تمدید گواهینامه 5S بیمارستان سلمان فارسی بوشهر، تمدید گواهینامه Iso9001-2015 (سیستم مدیریت کیفیت) و 5S بیمارستان مهر برازجان، تمدید گواهینامه Iso9001-2015 (سیستم مدیریت کیفیت) ستاد مدیریت درمان استان، تمدید گواهینامه‌های 5S و IMS (سیستم مدیریت یکپارچه) پلی‌کلینیک مبعث بوشهر، تمدید گواهینامه‌های IMS (سیستم مدیریت یکپارچه) پلی‌کلینیک شهید مطهری گناوه، تمدید گواهینامه Iso9001-2015 (سیستم مدیریت کیفیت) پلی‌کلینیک بوعلی کنگان، تمدید گواهینامه 5S دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی، اجرای استاندارد 5S ستاد مدیریت درمان استان، اجرای استاندارد 5S پلی کلینیک بوعلی کنگان، اجرای استاندارد 5S پلی کلینیک شهید مطهری گناوه، اجرای سیستم مدیریت مصرف انرژی (Iso 50001) با پیشرفت 40 درصد در بیمارستان سلمان فارسی بوشهر، اجرای استاندارد Iso9001-2015 (سیستم مدیریت کیفیت) در دفتر اسناد پزشکی با پیشرفت 50 درصد، زمینه‌سازی برای اجرای سیستم مدیریت انرژی در بیمارستان سلمان فارسی بوشهر، استقرار نظام جامع ارزیابی عملکرد واحدهای تابعه، ساماندهی نظام ارجاع داخلی و تشکیل پرونده‌های مزمن، افزایش عملکرد مراکز تابعه در حوزه نظام ارجاع داخلی و تشکیل پرونده‌های مزمن و رشد قابل توجه در این زمینه‌ها و تکمیل استقرار اعتباربخشی بیمارستان نبی‌اکرم (ص) عسلویه می‌شود.

وی در ادامه تکمیل کادر کارشناسی ستاد مدیریت درمان استان، بازنگری تشکیلات منابع انسانی بیمارستانی، جذب پزشک و تکمیل کادر تخصصی مراکز - با رشد بیش از 60 درصد نسبت به سال 96 ( از 37 به 61 نفر) و جذب 50 پرستار را از جمله اقدامات مهم در توسعه منابع انسانی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان بوشهر برشمرد.

دارابی در این نشست همچنین در خصوص محورهای توسعه عملکرد مدیریت درمان تامین اجتماعی استان بوشهر گفت: تعداد تخت‌های بیمارستان‌های استان 257 تخت است که نسبت به سال قبل 39/2 درصد افزایش داشته است (بیمارستان سلمان فارسی بوشهر با 186 تخت فعال، بیمارستان مهر برازجان با 39 تخت فعال و بیمارستان نبی‌اکرم (ص) عسلویه با 32 تخت فعال )، مجموع مراجعه‌کنندگان سرپایی (ویزیت، پاراکلینیک، جراحی سرپایی، مامایی و ... ) به درمان مستقیم از حدود 915/525/3 نفر در سال 96 به بیش از 415/707/3 نفر در سال 97 رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد حدود 15/5 درصدی داشته است (در حالی که نرمال رشد کشوری 2/4 درصد است). مجموع تعداد بستری شدگان در سال 97 به 542/32 نفر رسیده است که در مقایسه با سال 96 ( 30473 نفر ) 79/6 درصد رشد داشته است ( نرمال کشوری 5 درصد است). درصد (ضریب) اشغال تخت میانگین استانی در سال 97 حدود 45/85 درصد بوده در حالی که در سال 96 این رقم 95/81 درصد بوده است (نرمال کشوری 7/74 درصد است). درصد انجام عمل سزارین به‌طور میانگین در سال 97 حدود 96/41 درصد بوده در حالی که در سال 96 این رقم 57/46 درصد بوده است ( نرمال کشوری 5/44 درصد است). شبانه‌روزی شدن پلی‌ کلینیک شهید مطهری گناوه، دو شیفته شدن درمانگاه غدیر دیّر، افزایش ساعت فعالیت پلی‌کلینیک بوعلی کنگان و پلی‌کلینیک امام موسی کاظم (ع) برازجان، توسعه خدمات درمانی بیمارستان مهر برازجان در حوزه جراحی عمومی، ارولوژی، چشم پزشکی، کلینیک قلب و عروق و گوش و حلق و بینی و راه‌اندازی بخش اطفال از دیگر فعالیت‌های ص.رت گرفته در این حوزه است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان در خصوص اقدامات خوبی که در زمینه جذب بودجه صورت گرفته، نیز گفت: از جمله موفقیت‌های بسیار مهم در زمینه جذب اعتبار، پیگیری و وصول پنج میلیارد تومان از اعتبارات سال‌های 85 تا 95 در سال 97 بود. همچنین در بحث هزینه‌ها و saving مالی نیز با پیگیری‌های صورت گرفته در بعضی از موارد تا 50 درصد کاهش هزینه‌ای و صرفه‌جویی مالی داشته‌ایم مثلا در زمینه تجهیزات مصرفی پزشکی مانند لپک‌های جراحی و یا در بحث فضای سبز، سه دستگاه دیزل ژنراتور برای واحدهای کنگان، گناوه و بیمارستان سلمان فارسی به مبلغ 000/000/300/3 تومان از محل تعمیرات اساسی خریدار شد. دو دستگاه چیلر برای بیمارستان سلمان به مبلغ 000/000/800/4 تومان از محل بودجه عمرانی خریداری شد. همچنین تهیه دستگاه CT Scan برای بیمارستان نبی‌اکرم (ص) عسلویه، افزایش تعداد جذب نیرو در سال 97 (حدود 69 نفر جذب شده و حدود 53 نفر در مراحل جذب)، راه‌اندازی سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) در راستای افزایش سطح سلامت اداری و شفافیت مالی مناقصات استان، انتصاب سرپرست‌های جدید برای مراکز درمانی دیلم، گناوه، دیّر و مبعث در انطباق شغل و شاغل، اصلاح بایگانی و به‌روزرسانی بایگانی پرسنلی، برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد در زمینه تشریح مصوبه حقوق شهروندی در نظام اداری با هدف صیانت از حقوق مردم، اجرای دوره‌های آموزشی آشنایی کارکنان با مسوولیت های اجتماعی، جرائم و مجازات‌ها با هدف ارتقای سلامت اداری، تشکیل کمیته‌های فنی و بازرگانی و شناسایی گلوگاه‌های فسادخیز و نقاط آسیب‌پذیر برای گنجاندن در برنامه‌ریزی‌های آتی از جمله فعالیت‌های صورت گرفته این مجموعه بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی به کادر ستادی و مراکز تابعه نیز در سال 97 در مجموع 680 دوره آموزشی در قالب 320 عنوان برگزار شد، تصریح کرد: در حالی که در سال 96 580 دوره آموزشی در قالب 260 عنوان برگزار شده بود که این مهم حاکی از رشد قابل ملاحظه حوزه آموزش و پژوهش مدیریت درمان تامین اجتماعی استان بوشهر است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان بوشهر در ادامه افزود: دستورپرداختمطالبات مراکز درمانی از سوی سازمان تامین اجتماعی کشور صادر می‌شود. در این دستور قید می‌شود که مطالبات کدام مراکز اعم از داروخانه، بیمارستان، درمانگاه و ... و حتی ماه پرداخت نیز درج می‌شود. بنابراین اختیارات پرداخت از عهده ما خرج است.

دارابی در ادامه با تاکید بر اینکه پیش از این در حوزه درمانی یک‌سری جراحی‌های غیرضروری صورت می‌گرفت که با نظارت دقیق بر این حوزه از انجام عمل‌های این‌چنینی در استان جلوگیری به‌عمل آمد، تصریح کرد: ما به‌منظور رفاه حال بیمه‌شدگان و جلوگیری از هزینه‌تراشی، عمل‌های غیرضروری را اصلاح و ساماندهی کردیم. در عوض تلاش کردیم که انجام یک‌سری عمل‌های دشوار نظیر تعویض مفصل زانو، لگن و ران در بیمارستان سلمان فارسی با امکانات موجود ولی از سوی پزشکان متخصص و متبحر انجام شود که این عمل در منطقه جنوب کم‌نظیر است و هزینه بسیاری برای ما در برداشته که ما سعی کرده‌ایم با مدیریت صحیح هزینه این‌گونه عمل‌ها را مدیریت کنیم.

دارابی با تاکید بر اینکه در بدو مدیریتم در این مجموعه همه پزشکان و متخصصانی که از بیماران زیرمیزی دریافت می‌کردند، شناسایی شدند واز سیستم درمانی تامین اجتماعی حذف شدند، گفت: بلافاصله به‌جای آنها پزشکان مجرب و متخصص جذب شد؛ حال برخی نقد می‌کنند که برخی از متخصصان باتجربه نیستند، در این خصوص باید تاکید کنم که ما در انتخاب متخصصان نقشی نداریم و در این زمینه با تائید دانشگاه علوم پزشکی و با همکاری مساعد دکتر کشمیری کادر پزشکی مراکز درمانی خود را تعیین و تامین کنیم که البته بیشتر این متخصصان نیز دانش‌آموخته دانشگاه‌های معتبر کشور هستند و من فکر نمی‌کنم در این زمینه ضعف داشته باشیم چون میزان رضایت‌مندی بیماران گواه این گفته است.

سرپرست دفتر اسناد پزشکی حوزه درمان تامین اجتماعی استان بوشهر نیز در این نشست در خصوص صدور نسخه الکترونیکی در مراکز ملکی استان توضیح داد: از دی‌ماه سال گذشته صدور نسخه‌های الکترونیکی در مراکز ملکی اتفاق افتاده است. البته پیش از این تمام پزشکان طرف قراداد ما در این سامانه نام‌نویسی کردند و آموزش کافی دیدند. از این رو، تمام بیمارانی که به این پزشکان مراجعه می‌کنند عمدتا نسخه الکترونیکی برای آنها صادر می‌شود، مگر اینکه سامانه قطع باشد در غیر این‌صورت از دفترچه استفاده می‌شود‌.

مهدی شاه‌حسینی در پایان با اشاره به اینکه ۸۰ درصد جمعیت استان بوشهر بیمه‌شدگان تامین اجتماعی هستند، بیان کرد: بیمه‌شدگان تنها ۱۰ درصد هزینه‌های بستری شدن را پرداخت می‌کنند و در درمان‌های سرپایی نیز صرفا ۳۰ درصد از هزینه را متقبل می‌شوند؛ اما در پرداخت هزینه دارو تخفیفی شامل آنها نمی‌شود، مگر داروی بیماران خاص نظیر بیماران دیالیزی، هموفیلی و تالاسمی که تمام خدمات درمانی برای آنها رایگان است. حتی دفترچه این بیماران با دفترچه‌های عادی تفاوت دارد.

علیرضا مقصودی معاون درمان تامین اجتماعی استان نیز با بیان اینکه تاخیری که در حوزه نوبت‌دهی ام‌آر‌ای استان با آن دست به گریبان بوده‌ایم، با پیگیری‌های صورت‌گرفته مرتفع شده است، گفت: البته این مشکل ما تنها نبود؛ چون متخصص رادیولوژی در سطح استان کم داریم ولی با رایزنی‌هایی که با دانشگاه علوم پزشکی داشتیم، در نهایت با یک شرکت که مورد تائید دانشگاه علوم پزشکی بود، قرارداد بستیم که در این زمینه با ما همکاری کند.

در بخش پایان این نشست مدیر اداری مالی حوزه درمان تامین اجتماعی استان بوشهر نیز به رشد ۲۵ درصدی جذب بودجه در حوزه درمان اشاره کرد و گفت: هر چند آبان‌ماه سال ۹۷ پیش از آغاز مدیریت دکتر دارابی بودجه این مجموعه بسته شده بود و مبلغ ۲۱۸ میلیاردتومان مصوب شده بود؛ اما با پیگیری‌های دکتر دارابی این بودجه تا پایان سال ۹۷ به ۲۶۷ میلیارد تومان رسید که رشد قابل‌توجهی را در حوزه جذب بودجه استان رقم زد؛ اما خبر خوب دیگر این‌که جذب بودجه حوزه درمان تامین اجتماعی در سال ۹۸ با رشد نزدیک به ۵۰ درصد به رقم ۴۵۰ میلیاردتومان خواهد رسید که با پیگیری‌های دکتر دارابی میسر شده است.

حسن خدادادی با تاکید بر اینکه البته شرایط استان ما ایجاب می‌کند که سازمان تامین اجتماعی نگاه ویژه‌ای به استان بوشهر داشته باشد، افزود: چون درآمد وصولی بیمه‌ای استان در مقایسه با استان‌های دیگر پیشرو بوده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه‌های عمرانی بخش درمان تامین اجتماعی تا پایان سال ۹۸ به پایان خواهد رسید، به استثنای دو یا سه پروژه که اوایل سال ۹۹ به پایان می‌رسند، تصریح کرد: درمانگاه دیّر تیرماه امسال همزمان با هفته تامین اجتماعی افتتاح خواهد شد. البته پیشرفت این پروژه خیلی خوب بوده و الان فقط نصب سیستم خنک کننده آن باقی مانده که تا پیش از افتتاح انجام می‌شود. درمانگاه جم نیز نیمه دوم سال جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. پلی‌کلینیک برازجان نیز تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود. درمانگاه‌های دلوار و دیلم نیز پروانه ساخت را دریافت کرده و اکنون در مرحله نقشه‌کشی است. اکثر پروژه‌های عمرانی ۱۸ ماهه هستند که تمام تلاشمان این است که در زمان تعیین شده انجام شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر: