bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۴۹۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۲ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
آقای استاندار اقدامات کم‌نظیر شما در حوزه آب استان کدام بود؛
الهام بهروزی: بی‌آبی یا کم‌آبی در تابستان معضلاتی هستند که همواره مردمان استان بوشهر از آن رنج می‌برند؛ معضلی که حاصل بی‌درایتی و سهل‌انگاری مسوولان اجرائی و متولیان امر در برطرف کردن آن است. یکی از شهرهایی که در تابستان عمدتا از این معضل و مشکل حاد رنج می‌برند، اهالی بندر گناوه هستند که به‌شدت در تابستان‌های پیش و این روزهای اخیر کم‌آبی و افت فشار آب را تجربه کرده‌اند و هر گاه نیز به این قضیه معترض شده‌اند، مسوولان شعارگو و کم‌سواد صرفا مرتفع شدن این معضل را با به کار گرفتن فعل «می‌شود» به آینده پاس داده‌اند.

تداوم کام خشک مردم گناوه از بی‌آبی

الهام بهروزی:

بی‌آبی یا کم‌آبی در تابستان معضلاتی هستند که همواره مردمان استان بوشهر از آن رنج می‌برند؛ معضلی که حاصل بی‌درایتی و سهل‌انگاری مسوولان اجرائی و متولیان امر در برطرف کردن آن است. یکی از شهرهایی که در تابستان عمدتا از این معضل و مشکل حاد رنج می‌برند، اهالی بندر گناوه هستند که به‌شدت در تابستان‌های پیش و این روزهای اخیر کم‌آبی و افت فشار آب را تجربه کرده‌اند و هر گاه نیز به این قضیه معترض شده‌اند، مسوولان شعارگو و کم‌سواد صرفا مرتفع شدن این معضل را با به کار گرفتن فعل «می‌شود» به آینده پاس داده‌اند.

بدیهی است که اگر این مسوولان درایت و دغدغه کافی برای حل این معضل داشتند، دست‌کم تابستان امسال را نباید شاهد افت فشار آب در گناوه یا هر شهر دیگر استان می‎بودیم؛ مساله‌ای که وقتی از نزدیک شاهد آن باشید، شرمنده نجابت و متانت اهالی این خطه می‌شوید که از یک‌سو با گرمای سوزنده تابستان دست و پنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر با آب باریکه لوله‌های آتشین و تفت‌زده!!!

انتظار می‌رفت با توجه به بارش‌های خوب بهاره امسال دست‌کم شاهد بحران آب در بوشهر نباشیم؛ اما زهی خیال باطل! این استان آنقدر به حال خود رها شده است که هنوز در ابتدایی‌ترین مشکلات غوطه‌ور است و معضل کم‌آبی و بی‌آبی هم همچنان به قوت خود باقی مانده است. متاسفانه عمده مشکل کم‌آبی بندر گناوه در اثر پوسیدگی و فرسودگی سیستم آبرسانی شهر می‌دانند که نیاز به بهسازی و نوسازی این سیستم بوده؛ اما در این باره اقدام موثر و مفیدی صورت نگرفته است و اگر هم صورت گرفته در سطح محدودی اتفاق افتاده است. حال که گرما فرارسیده است این مشکل به شکل جدی‌تری خود را به رخ می‌کشد و آسایش مردم این شهر را تحت شعاع قرار داده است.

شوربختانه نماینده دولت در استان با عملکرد ضعیف خود در این مدت نشان داده است که نتوانسته از عهده پاسخگویی به مطالبات و دغدغه‌های مردم برآید و صرفا با گفتن جملاتی امیدوارکننده می‌کوشد که نارضایتی مردم را مسکنی باشد؛ اما جملات شعارگونه دردها را بیش از پیش به رخ می‌کشد. استاندار بوشهر باید بپذیرد که مردم گناوه اکنون بیش از وعده شنیدن به مرتفع شدن مشکل کم‌آبی که چند سالی است با آن دست گریبان هستند، نیاز دارند.

مشکلات کم‌آبی این شهر باید جدی گرفته شود؛ مشکلی که هر ساله تابستان لمس می‌شود و اعتراض شهروندان را در پی دارد؛ اما با وجود همه وعده‌هایی که مسوولان می‎دهند این مشکل همچنان به قوت خود باقی مانده است. در این میان آنچه درد شهروندان گناوه‌ای را بیش از پیش به رخ می‌کشد، این است که مسوولان اجرائی مدعی می‌شوند که «اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات آب استان بوشهر طی یک سال گذشته بی‌نظیر است!» نگارنده با دیدن این جمله استاندار بوشهر دچار شگفتی شده است و اگر این اقدامات بی‌نظیر است پس چرا ما همچنان شاهد همان چالش‌های کم‎آبی قبل در تابستان اخیر در پاره‎ای از شهرهای استان نظیر گناوه و بندرریگ هستیم!!! در این گزارش بار دیگر دست روی کم‌آبی و مشکلات مردم گناوه گذاشتیم تا اندکی وجدان خفته مسوولان را در این زمینه بیدار سازیم و بگوییم اقدامات کم‌نظیر شما در حوزه آب در برخی از شهرها هنوز خودی نشان نداده است و حنای شما دیگر نزد آنها رنگی ندارد.

در این خصوص یکی از شهروندان گناوه‌ای که ساکن محله بازار است، به بامداد جنوب گفت: متاسفانه الان نزدیک به سه هفته است که شاهد افت فشار آب در لوله هستیم؛ همین افت فشار آب و کم‌آبی آسایش و امنیت روحی روانی ما را تحت شعاع خود قرار داده است.

محدثه صفوی در ادامه با تاکید بر اینکه آب یکی از ضروری‌ترین نیازهای شهروندان به شمار می‌رود، افزود: اما متاسفانه در این شهر مسوولی نیست که صدای اعتراض و نارضایتی ما را بشنود. متاسفانه در این سال‌ها با توجه به اینکه بارها از نبود آب، قطعی و آفت آن رنج برده‌ایم؛ اما شاهد اقدام موجهی در زمینه برطرف کردن این مشکل نبودیم. این در حالی است که انتظار داشتیم که حداقل امسال در زمینه آب مشکل نمی‎داشتیم. واقعا در این روزهای گرم افت فشار آب ما را رنج داده تا بدانجا که حتی برای شست‌وشوهای روزانه نیز با مشکل روبه‌رو هستیم. من نمی‌دانم مسوولان چکار می‎کنند که در این چند سال نتوانسته‌اند فکری به حال مشکلات کم‌آبی این شهر بکنند که یکی از شهرهای بزرگ و مهم استان است و تابستان و زمستان پذیرای مسافر و گردشگر!

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم مسوولان راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن را در گناوه جدی بگیرند؛ چون با راه‌اندازی آن و همچنین نوسازی شبکه آبرسانی در محلات مختلف شهر مشکل کم‌آبی این شهر حل می‌شود. امیدوارم مسوولان استان و شهرستان این دغدغه و مشکل بزرگ مردم گناوه را جدی بگیرند. چون ساعت‌ها باید منتظر باشیم تا آب در لوله‌ها جاری شود و خواب و بیداری بکشیم. مسوولان واقعا برای این مشکل مردم گناوه چاره‌اندیشی کنند. سال‌های پیش می‌گفتیم خشکسالی بود؛ اما امسال چه بگوییم که شاهد ترسالی و بارندگی‌های خوب بودیم.

همچنین شهروند دیگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در این‎باره می‎گوید: کمبود آب در فصل پربارانی که از آن گذر کردیم و سرریزشدن سدهای کشور از جمله سد کوثر در استان کهگیلویه و بویر احمد که تامین کننده آب شرب این شهرستان است، علامت سوالی بزرگ برای مردم شمال استان بوشهر است که بی‌پاسخ مانده است.

مجتبی خرم‌آبادی در پایان یادآور شد: اگرچه سال‌ها کشور و از جمله استان بوشهر به‌دلیل بارش‌های کم دچار خشکسالی شد، کمبود آب توجیه‌پذیر بود؛ اما امسال شاهد سال پربارشی بودیم و نباید مردم دچار کمبود آب شوند.

دیگر شهروند گناوه‌ای هم در این خصوص گفت: این شهرستان امسال بیش از سال‌های قبل با معضل کم‌آبی مواجه است و با وجود اعتراض و انعکاس گلایه‌های خود به مسوولان مربوط شهرستان، پاسخی مناسب دریافت نکردند.

محمدرضا حسینی در پایان یادآور شد: مسوولان آبفای استان بوشهر می‌بایست تا مساله آب به یک مشکل اجتماعی تبدیل نشده چاره اساسی بیندیشند.

افزون بر گناوه، مردم بندرریگ نیز از قطعی و افت فشار آب نیز رنج می‌برند. در این میان یکی شهروندان بندرریگی نیز در این خصوص گفت: با توجه به اینکه از ۲۴ ساعت شبانه‌روز ۲۰ ساعت قطعی آب داریم، به‌ناچار مجبور شدم یک مخزن به‌صورت قسطی خریداری کنم.

مجتبی زارعی با بیان اینکه چند روزی است که لوله‌های آب منزل خود و همسایه‌ها حدود ۷۰ درصد هوا در آن وجود دارد و ساعات زیادی هم قطع است که تنها از مخزن ذخیره استفاده می‌کنم، افزود: در کل استان‌های کشور به‌غیر از شهرهای بوشهر همه از نعمت خدادای و فراوان آب استفاده می‌کنند؛ اما مردم این منطقه که در نقطه گرمسیری قرار دارند، با مشکل کم‌آبی مواجه و در فصل تابستان متحمل سختی‌های فراوان شده‌اند.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهری گناوه هم در این باره گفت: آب آشامیدنی در این شهر نوبت‌بندی نشده و با توجه به گستردگی شهر و تحت پوشش قرار دادن پنج روستا از شبکه شهر، در خطوط ۲۴ ساعته آب وجود دارد و کل نقاط شهر از آن بهره‌مند می‌شوند؛ اما برخی نقاط بالادست ممکن است با فشار کم مواجه شوند.

غلامرضا مختاری با اشاره به اینکه سهمیه آب این شهرستان بر اساس جمعیت تعیین می‌شود و در تعیین آن دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگری دخیل هستند و این اداره تنها متولی توزیع است، افزود: سهمیه اختصاص یافته روزانه آب به این شهر بین ۲۰ تا ۲۱ هزار مترمکعب است که پنج روستای همجوار را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

مختاری با بیان اینکه علاوه بر اختصاص آب شرب شهروندان، تامین آب منبع ذخیره در ایستگاه از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: این اداره به هر میزانی که آب در اختیار داشته باشد به مشترکان تحویل می‌دهد.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهری گناوه همچنین با اشاره به اینکه برای برطرف کردن مشکل کم‌آبی در استان بوشهر از جمله گناوه در بلندمدت احداث آب شیرین‌کن و کوتاه مدت افزایش سهمیه ورودی باید مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: ۳۰ هزار مشترک آب در شهر گناوه وجود دارد که پنج روستای همجوار نیز شامل می‌شود.

رئیس اداره آب بندرریگ نیز در خصوص کم‌آبی گفت: با توجه به اینکه خطوط انتقال آبرسانی سد کوثر به استان بوشهر در سال ۸۵ انجام شده، به‌دلیل گستردگی منطقه و افزایش جمعیت، میزان سهمیه آب طبق قبل بوده و جوابگوی نیاز شهروندان نیست.

حمید عبدللهی با اشاره به اینکه درحالی که میانگین مصرف آب مشترکان این بندر ۲۲۰۰ مترمکعب است سهمیه اختصاص یافته ۱۶۰۰ مترمکعب درنظرگرفته شده و این میزان آن هم در فصل تابستان ناکافی است، افزود: توسعه و نوسازی شبکه، احداث خط جدید انتقال و افزایش سهمیه می‌تواند در برون‌رفت مشکل گریبان‌گیر مردم اثرگذار باشد که امیدواریم مسوولان مربوطه به این مهم توجه و اهتمام ورزند.

وی با بیان اینکه این اداره تنها متولی توزیع آب است و تولید و افزایش آن برعهده دیگر دستگاه‌ها است، تصریح کرد: به‌منظور تامین آب شهروندان از ساعت ۱۱ شب تا ۴ صبح ذخیره‌سازی آب انجام می‌شود. در ساعات اولیه روز آب وارد شبکه داخل شهر می‌شود که پس از مدتی فشار آب کم و امکان بهره‌مندی همه نقاط نیز به‌ویژه بالادست میسر نیست.

رئیس اداره آب بندرریگ در پایان با اشاره به اینکه باتوجه به تدابیر اندیشیده باز هم قطعی و کمبود آب در شهر وجود دارد که با درپیش بودن فصل تابستان و وضعیت موجود احتمال دارد نوبت‌بندی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: وضعیت موجودآب در این شهر باعث شده تا مردم بیشتر فشارها را روی این اداره آورند درحالی که این اداره متولی توزیع است و تمام توان و تلاش خود را برای حل مشکلات باتوجه به داشته‌های موجود به‌کار بسته‌ایم.

در پایان این گزارش لازم به ذکر است که استاندار بوشهر و متولیان حوزه آب استان بیش از گفتن جملات نویدبخش بکوشند با انجام کارهای امیدوارکننده در راستای رفع ابتدایی‎ترین نیازهای روزمره اهالی این خطه توانمندی و درایت خود را به نمایش بگذارند. مشکل کم‌آبی شهرهای استان را جدی بگیرند و این بار مرد عمل باشند نه سخن!!!


نام:
ایمیل:
* نظر: