bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۴ - ۰۳ تير ۱۳۹۸
رئیس انجمن سینمای جوانان استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب مطرح کرد:
الهام بهروزی: انجمن سینمای جوانان استان بوشهر در سال جاری اقدام به برگزاری نخستین جشنواره آنلاین بین‌المللی انیمیشن کرده که تاکنون با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. در خصوص فعالیت‌های این انجمن گفت‌وگویی را با عبدالرحمن برزگر، رئیس سینمای جوانان بوشهر صورت دادیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنم.

آمادگی سينماي کوتاه بوشهر برای جهاني شدن

الهام بهروزی:

یکی از انجمن‌هایی که در استان بوشهر توانسته در این دو سه سال اخیر با برنامه و هدفمند ظاهر شود، انجمن سینمای جوانان استان بوشهر است که با تدبیر نقشه‌راه معین و مشخصی تولید آثار ارزشی و فاخری را در عرصه فیلم کوتاه و انیمیشن رقم زده است. این انجمن با اولویت قرار دادن آسیب‌های اجتماعی در راستای آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی و با میدان دادن به جوانان خلاق، مستعد، توانمند کوشید ظرفیت‌های هنری استان بوشهر را نه تنها در کشور، بلکه در سطح بین‌المللی مطرح کند؛ به‌گونه‌ای که بارها و بارها شاهد درخشش فیلمسازان و انیمیشن‌سازان جوان هم‌استانی در رویدادهای بین‌المللی در سال‌های اخیر بوده‌‌ایم، این موفقیت‌ها بدون‌شک نمایانگر آموزش‌های اصولی و مدیریت صحیح این انجمن و همچنین مستعدبودن هنرمندان بوشهری است که در صورتی وجود بستر مناسب برای آنها مهیا شود، آنها خلاقیت و دانش کافی را برای تولید آثار فاخر دارند.

این انجمن افزون بر تولید آثاری در حوزه اجتماعی، در حوزه‌های دیگری چون کتابخوانی، دفاع مقدس و... نیز به فعالیت مشغول است. بدون‌شک عبدالرحمن برزگر رئیس انجمن سینمای جوانان استان بوشهر نقش زیادی در این موفقیت‌ها ایفا می‌کند. وی که خود از فیلسمازان و نویسندگان خوشنام بوشهری است، از بدو ریاستش در این انجمن کوشیده با اتکا بر تجربه پیشکسوتان و اعتماد به توانمندی و استعداد جوانان، بستر مناسب را برای خلق آثار درخوری در قالب فیلم کوتاه، پویانمایی، عکاسی و... فراهم کند. آثاری که امروز هم از نظر محتوا و هم از بعد هنری و زیباشناختی در رویدادهای معتبر بین‌المللی می‌درخشند، حاصل مدیریت صحیح این انجمن و خلاقیت و اندیشه هنرمندانی چون حمید حق‌جو، عابدین رمضانی و ... است.

انجمن سینمای جوانان استان بوشهر در سال جاری اقدام به برگزاری نخستین جشنواره آنلاین بین‌المللی انیمیشن کرده که تاکنون با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. در خصوص فعالیت‌های این انجمن گفت‌وگویی را با عبدالرحمن برزگر، رئیس سینمای جوانان بوشهر صورت دادیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنم.

کمی در خصوص حوزه فعالیت انجمن سینمای جوانان استان توضیح دهید و اینکه مهم‌ترین اهدافی که در انجمن دنبال می‌کنید برای سال جاری کدام است؟

مختصر بگویم که مدتی است برای زیرساخت‌‌های انجمن وقت گذاشتیم. راه‌اندازی کتابخانه سینما و ادبیات با نام استاد احمد آرام و استدیو صدای بخشو از جمله فعالیت‌های صورت گرفته است که سال پیش 352 دقیقه تصویر و 356 دقیقه فایل صوتی بهطور جداگانه به همت هنرمندان تولید شد که در نوع خود بی‌نظیر است. البته این افزون بر تولیدات انجمن در حوزه فیلم است. اردیبهشت امسال استدیو پرده سبز را راهاندازی کردیم که هم‌اکنون در حال تولید فیلم با قابلیت کروماکی هستیم. امیدوارم که مدرسه انیمیشن را نیز در انجمن به همراه سینما روباز امسال افتتاح کنیم. اینها را گفتم که بدانید حال انجمن سینمای جوانان استان بوشهر خوب است.

به‌تازگی افزون بر شما، هنرمندان جوانی چون حمید حق‌جو و... موفق شده‌اند که بارها و بارها در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی فیلم کوتاه یا پویانمایی بدرخشند، از دید شما نقاط قوت این هنرمندان در چیست؟ در خلاقیت و استعداد یا آموزش اصولی و منظم؟

حضور روزافزون جوانان خلاق در اين عرصه، از يك سو و استقبال مردم از فيلم‌هاي کوتاه از سوي ديگر سبب شد تا توجه هنرجویان و هنردوستان را به خود جلب كند تا جایي كه امروز به‌جرات مي‌توان ادعا كرد سينماي کوتاه بوشهر برای جهاني شدن آمادگی دارد. به ديگر سخن، چنانچه تجربه تاريخي اين صنعت و هنر فرهنگ‌ساز در يك برنامه‌ريزي منسجم و راهبردي مديريت شود، در مدت كوتاهی مي‌توانيم به بازارهاي جهاني راه پيدا كنيم. در نخستین گام جهانی شدن، قرار گذاشته‌ایم که جشنواره انیمیشن را در سطح بین‌المللی در اسفند‌ماه برگزار کنیم تا محکی باشد برای خیز بهتر در حوزه سینما. بنابراین همان‌گونه که خود می‌دانید در سال گذشته 12 فیلم و انیمیشن در سینمای جوان تولید شد که از نظر کیفی در نوع خود بی‌نظیر بودند و در عرصه ملی و بین‌المللی در حال افتخارآفرینی هستند که این نشان از خلاقیت هنرمندان دارد. لازم به ذکر است که تعدادی دیگر از فیلمسازان را نیز از طریق پشتیبانی اداری و تجهیزاتی حمایت می‌کنیم تا به تولید برسند.

از زمان مدیریت شما در انجمن سینمای جوانان استان بوشهر تحرک خوبی را در میان عکاسان و فیلمسازان بوشهری شاهد هستیم و همچنین شاهد اقدامات خوبی در زمینه آموزش بودیم، فکر می‌کنید برگزاری دوره‌های آموزشی چقدر به پرورش خلاقیت و توانمندی هنرمندان مستعد کمک می‌کند؟

توسعه‌ و ظرفیت‌سازی اجتماعی و فرهنگی در کشور و مدل‌سازی جدیدی از زندگی با استانداردهای جهانی نیاز به مطالعه دقیق دارد. بنابراین در فرهنگ‌سازی هدفمند، بایستی گام‌های موثری در برنامه‌ریزی و پاسخ صحیح به پرسش‌های اجتماع و از همه فراتر واکاوی جامعه از سوی هنرمندان و رونمایی از مشکلات به‌منظور مرتفع کردن آنها برای داشتن یک زندگی مملو از آرامش استفاده کرد. از این رو سینمای جوان با داشتن سابقه طولانی در حوزه فیلم و عکس با برگزاری کلاس‌های آموزشی و تولید بر مبنای پژوهش در راستای ارتقای آگاهی جامعه گام بر می‌دارد. چنانچه از بدو تاسیس در بوشهر این گونه بوده است. البته قبول دارم که با افت و خیز‌هایی مواجه شده که من سعی کردم از تجربیات دیگران در پیشبرد فعالیت‌های انجمن استفاده کنم؛ چراکه دیگر جایز نیست که پس از سی‌سالگی سینمای جوانان دوباره آزمون و خطا را پیشه کنیم. هم‌اکنون انجمن با در اختیار داشتن اساتید مجرب و باسابقه تنها‌ترین مرجع سینمایی است که افزون بر برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه تولید محتوای فاخر نیز فعال است. همچنین حمایت از فیلم‌های هنرجویی، حمایت از فیلم اولی‌ها، حمایت از تولیدات نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای را در دستور کار قرار داریم تا در رونق تولید فرهنگی مشارکت داشته باشیم. یک ماه آینده نیز فراخوان فیلمنامه منتشر می‌شود تا فیلمسازان با ساز و کاری جدید به تولید بپردازند.

با توجه به اینکه فیلم کوتاه قالب مناسبی برای نمایش پرتره‌ای از زندگی یا هر موضوع دیگری است و با توجه به ساختاری که دارد می‌تواند قالبی مناسب حوصله مخاطب امروز باشد؛ اما متاسفانه آن‌گونه که باید برای اکران عمومی آن برنامه‌ریزی نشده و ما صرفا شاهد نمایش آنها در جشنواره‌ها هستیم، آیا در زمینه اکران عمومی فیلم‌های کوتاه در سال جاری کاری انجام شده است؟

سوال بسیار خوبی است. نه تنها برای اکران عمومی برنامه‌ریزی نشده است؛ بلکه در تولید نیز ضعیف هستیم. يكي از پر چالش‌ترين كمبودهاي كنوني سينماي کوتاه در ايران، به‌روز نبودن زنجيره توليد و اکران به‌ويژه در عرصه مديريت و برنامه‌ريزي است كه روز‌به‌روز هزينه توليد را بالا برده و اقتصاد سينما را ورشكسته كرده است؛ چراكه ميل به توليد فيلم‌هاي کوتاه بيشتر متكي به احساسات و شوريدگي نيروهاي خلاق است و برنامه‌ريزي، مديريت و خردگرايي در آن نقش كمرنگي دارد، اين روش تا جايي نهادينه شده است كه حتي تهيه‌كنندگان سينما، بيشتر از آنكه نيروي خود را صرف مديريت و تغيير آن كنند، پيرو آن شده‌اند. اين است كه چرخه اقتصادي سينماي کوتاه در ايران با همه ظرفيت‌هاي بالقوه روز‌به‌روز لنگ‌تر و از هدف ارزشمند ورود به بازارهاي جهاني دورتر مي‌شود، بوشهر هم از این امر جدا نیست. اگر با یک برنامه‌ریزی دقیق به سوی مرکززدایی حرکت کنیم، بی‌شک میتوانیم شاهد جهشی در این قالب سینمایی باشیم. از اين روي، انجمن سینمای جوانان استان بوشهر، براي اولين بار و بر اساس يك نقشه‌راه دقيق با برگزاری پاتوق فیلم کوتاه در پی نقیصه اکران و با برگزاری جلسات پیچینگ (حمایت از فیلم از طریق ارائه از سوی فیلمساز) برآمده است تا آغازی برای گردهمایی دوستداران فیلم کوتاه باشد. سال پیش این تجربه را داشتیم و توانستیم حمایت‌هایی را از سازمان‌ها داشته باشیم و کمکی به فیلمسازان بود. همچنین با پیگیری‌های مصرانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اکران فیلم‌های هنر و تجربه و با همکاری سپیده حجامی و همسرش فرامرز کلانتری (سرمایه‌گذاران حوزه سینما و فیلم کوتاه) «خانه مستند» استان بوشهر به‌زودی در سینما «بی‌وار» واقع در خیابان انقلاب شروع به فعالیت میکند. امیدوارم که در مسیر خوبی قرار بگیریم.

آقای برزگر پویانمایی یکی از زیرشاخه‌های انجمن سینما جوانان به‌شمار می‌رود؛ در حوزه آموزش این هنر په اقداماتی صورت گرفته و فکر می‌کنید که پویانمایی چقدر در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی می‌تواند موثر ظاهر شود و شما چقدر در این زمینه پیش قدم شدید؟

در زمینه پویانمایی گام‌های موثری برداشته شده است. در تیرماه یک گردهمایی داریم تا در آن مسائل هنرمندان پویانمایی را بررسی کنیم. امسال با توجه به حضور خوب سینماگران فیلم کوتاه بوشهر در عرصه‌های جهانی قرار است جشنواره آنلاین انیمیشن را برنامه‌ریزی کنیم. با فراخوان بین‌المللی که منتشر شده تا کنون 19 کشور با 32 فیلم شرکت کرده‌اند که آمار خوبی است و پیش‌بینی می‌کنم از مرز 100 فیلم بگذرد. این برای سینمای جوان و هنرمندانش افتخار بزرگی است.

نگاه فاطمه‌ کرمپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به فیلم کوتاه و هنرهایی چون پویانمایی و عکاسی چگونه است آیا حمایتی هم از انجمن داشتند و انتظار شما از وی چیست؟

هنگام معارفه خانم کرمپور گفتم که ما شما را نمی‌شناسیم و این کار سختی است که شما هم در مدت کوتاه مدیریتی خود کل جامعه فرهنگی را شناسایی کنید. البته این مدت ممکن است چند سال طول بکشد؛ در واقع هر کس پای در وادی فرهنگ می‌گذارد، روی لبه تیغ است؛ اما انصافا از وقتی آمده هم در حال شناسایی است و هم پیگیری مطالبات هنرمندان و از همه مهم‌تر از رفتار آکادمی که دارئ خوشم می‎آید که نشان می‌دهد، دلش می‌خواهد کار فرهنگی کند. البته با دست خالی کار کردن سخت است. اگر تفاهمنامه‌هایی که با استانداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شده، محقق شود کلی کار فرهنگیِ زیربنایی می‌توان انجام داد. می‌دانید که فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط متولی برگزاری جشنواره نیست. او باید حضور مستمر و موثر در جامعه داشته باشد تا مسائل اجتماعی را همچون جراح و پزشک درمان کند. اهل غر و لند نیستم. خودم واقفم که اوضاع مالی خوب نیست؛ ولی وقتی توقعی ایجاد می‌شود حتی به گدایی فرهنگی رو می‌آورم تا امید را همچنان در انجمن زنده نگه دارم و از این گدایی لذت می‌برم.

فکر می‌کنید چقدر خلأ جشنواره فیلم کوتاه در استان احساس می‌شود و برگزاری این رویداد چقدر می‌تواند به پویایی این هنر کمک کند؟

برگزاری جشنواره‌ها برای ظرفیت‌سنجی و شناسایی پتانسیل‌های هنرمندان است. این نکته مهم است که در هر دوره از جشنواره‌هایی که دقیق برنامه‌ریزی شده، می‌توان رویکردهای جامعه را فهمید. بهطور مثال حجم آثار رسیده گاهی در یک جشنواره با موضوع روابط دختر و پسر زیاد است و در دوره بعدی همین روابط تبدیل به طلاق، فرار و خودکشی می‌شود. می‌خواهم به این نکته برسم که بایستی جشنواره‌ها را با مسائل روز مرتبط ساخت و برآیند آن را در جامعه جست‌وجو کرد.

سخن پایانی؟

همان‌طور که گفتم حالمان خوب است. همیشه به بچه‌ها می‌گویم که ساختمانِ خالی از هنرمند که فایده‌ای ندارد همه جا با هنرمندان هویت می‌گیرد و من هم آمده‌ام تا نذرم را ادا کنم. دوره من هم کوتاه است شاید تا فردای چاپ این گفت‌وگو من نباشم. سر آخر از همه هنرمندان و همکارانم سپاسگزارم که با وجود این همه کمبود‌ها باز هم برای فعالیت فرهنگی انگیزه دارند و به من هم انرژی می‌دهند. از روزنامه وزین بامداد جنوب و شما که همیشه دغدغه فرهنگ و هنر را دارید، تشکر می‌کنم.


نام:
ایمیل:
* نظر: