bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۳ - ۰۶ تير ۱۳۹۸
از نخستین نمایشگاه فروش آثار عکاسان در بوشهر بازدید کنید؛
الهام بهروزی: «پرنگ افتو» نمایشگاهی از جنس زمان، خاطره، دریا و کوچه‌های صمیمی بافت با بوی شرجی‌های جدایی‌ناشدنی از تار و پود اقلیم جنوب است. نمایشگاهی که رد پای تجربه و ذوق و تبحر در آن موج می‌زند... آنگاه که خیره به غروبی‌ دل‌انگیز می‌شوی و گذر زمان در خلسه زیبایی آن محو می‌شود یا مدهوش گل‌های کاغذی طناز بر جوار خانه‌ای با دیوارهای کهنه و خاطره‌انگیز، تاریخ این سرزمین از مقابل دیدگانتان رژه می‌رود...

الهام بهروزی:

«پرنگ افتو» نمایشگاهی از جنس زمان، خاطره، دریا و کوچه‌های صمیمی بافت با بوی شرجی‌های جدایی‌ناشدنی از تار و پود اقلیم جنوب است. نمایشگاهی که رد پای تجربه و ذوق و تبحر در آن موج می‌زند... آنگاه که خیره به غروبی‌ دل‌انگیز می‌شوی و گذر زمان در خلسه زیبایی آن محو می‌شود یا مدهوش گل‌های کاغذی طناز بر جوار خانه‌ای با دیوارهای کهنه و خاطره‌انگیز، تاریخ این سرزمین از مقابل دیدگانتان رژه می‌رود...

نمایشگاه «پرنگ افتو» دربردارنده آثار عکاسان هنرمندی از دو نسل است که دنیای زیبایی را در قاب تصاویرشان پیش روی مخاطب می‌گذارند. دنیایی که در زندگی روزمره راحت از کنار زیبایی‌هایش عبور می‌کنیم و فارغ از درک آن، دائم در پی رسیدن به تصویری بهتر و باکیفیت‌تر از زیستن هستیم؛ غافل از این‌که ثانیه ثانیه زندگی زیباست و ما این واقعیت را درک نمی‌کنیم مگر با دیدن تصاویری که شکار دوربین عکاس خوش‌ذوق و متبحری شده باشد؛ آنگاه است که پی می‌بریم چقدر چیزهای ساده دور و بری‌مان به‌ذاته زیبا بودند و ما ساده از کنارشان گذاشته‌ایم!

در این نمایشگاه جاذبه‌های بی‌نظیر استان بوشهر به نمایش گذاشته شده است؛ کوچه‌های باریک بافت و عمارت‌های منتظر، لبخند کودکان شاد و غروب نارنجی خورشید، پنج‌دری‌های رنگارنگ و سایه‌روشن‌های زمان و رد پای تاریخ و حماسه‌های شهر ... همه و همه چون آینه‌ای پرتره‌ای از بندر زیبای بوشهر را به رخ می‌کشد. نمایشگاه عکس «پرنگ افتو» به همت مرکز آموزشی فرهنگی فرتوگران لیان برگزار شده که از ۲ تیرماه به مدت پنج روز از ساعت ۱۹ تا ٢٢ (هر روز) در گالری سوره حوزه هنری بوشهر واقع در خیابان شهید رئیسعلی دلواری پذیرای بازدید عموم است. شایان ذکر است که این نمایشگاه نخستین نمایشگاهی است که در زمینه فروش آثار هنرمندان عکاس هم‌استانی برگزار می‌شود که خوشبختانه استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

مسوول برگزاری نمایشگاه «پرنگ افتو» در این باره به بامداد جنوب گفت: در این نمایشگاه ۲٥ اثر از ۹ هنرمند عکاس بوشهر شامل سیدحسین صافی، سیدکریم موسوی، محمود صادقی، امین گل‌افشان، محمد یوسفی، سیدمحمد فاطمی، یاسین محمدی، رضا صفایی، سعید عرب‌زاده با موضوع «زیبایی‌های استان بوشهر» نمایش داده شده است.

محمد یوسفی در ادامه با تاکید بر اینکه نمایشگاه عکس «پِرِنگِ اَفتُو» به‌دور از هر گونه موازی‌کاری و در فضایی غیررقابتی، برآیندی از آثار جمعی از عکاسان بوشهری را در معرض دید علاقه‌مندان و حامیان هنر استان قرار داده است، افزود: موضوع این نمایشگاه انعکاس زیبایی‌های استان بوشهر است که همه آثار ارائه شده در آن نمایانگر گوشه‌هایی از زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر است.

وی در ادامه در خصوص هدف برگزاری این نمایشگاه گفت: مهم‌ترین هدف مرکز آموزشی فرهنگی فرتورگران لیان برای برگزاری این نمایشگاه، ایجاد بازار عرضه و فروش آثار فاخر عکاسی، حمایت مادی و معنوی از عکاسان استان برای ایجاد انگیزه، و همچنین تشویق و ارتقای سطح کیفی آثار عکاسی استان با حمایت از آثار برجسته است. همچنین از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه می‌توان به آموزش هنرجویان و هنرمندان جوان از طریق بازدید از نمایشگاه و مشق دیداری، پویاسازی فضای تجسمی استان، تبادل تجربه بین هنرمندان عکاس، فرهنگ‌سازی بین دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در زمینه‌ هزینه کرد بخشی از اعتبارات برای خرید آثار هنری، توانمندسازی هنرمندان عکاس برای فروش آثار هنری و معرفی بیشتر توانمندی‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و گردشگری استان بوشهر به نهادهای صنعتی و اقتصادی فعال و مستقر در استان برای ارتقای دانش بصری عموم جامعه اشاره کرد.

به‌گفته وی، شهرداری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری بوشهر، اداره‌کل آموزش و پرورش، شورای اسلامی شهر بوشهر، فرمانداری و تبلیغات تیراژه در برگزاری این نمایشگاه همکاری کردند.

یوسفی در ادامه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در این نمایشگاه گروهی، از یک سو آثار اساتید پیشکسوتی چون سیدحسین صافی، سیدکریم موسوی، محمود صادقی و... به نمایش گذاشته شده و از سوی دیگر عکاسان جوانی چون سعید عرب‌زاده، رضا صفایی و... نیز به ارائه اثر پرداخته‌اند، از این‌رو این نمایشگاه تلفیقی از تجربه و خلاقیت است، فکر می‌کنید برگزاری چنین رویدادهایی چقدر می‌تواند این دونسل را به هم نزدیک‌تر کند، توضیح داد: بدون‌شک با انتقال تجربه می‌توان در نزدیک‌ساختن دو نسل تاثیر بسزایی گذاشت؛ چراکه هر یک از این دو نسل با زاویه دید خاص خود در ثبت تصاویر و منظره‌های بکر و بی‌نظیر حرف فراوانی برای گفتن دارند که با زبان هنر بیان می‌کنند. در این نمایشگاه بدون شک ترکیب تجربه و خلاقیت به بیننده حس خوشایندی ترزیق می‌کند.

مسوول برگزاری نمایشگاه عکس «پرنگ افتو» در خصوص انتخاب نام این نمایشگاه گفت: در گویش بوشهری «پِرِنگ» به معنای «طلوع»، شروع و یا اشعه و «اَفتُو» به معنای «آفتاب» است. پس «پرنگ افتو» یعنی «طلوع و یا اشعه آفتاب»؛ انتخاب این نام به این امید صورت گرفت که این نمایشگاه شروعی برای فروش بیشتر آثار در آینده باشد.

یوسفی در ادامه با تاکید بر اینکه ایجاد فضایی برای فروش آثار به شکل عمومی و حمایت از هنرمندان بومی و کمک به اقتصاد هنر در استان لازم است، تصریح کرد: به‌دلیل اینکه به جریان فروش آثار عکاسان به‌طور جدی در بوشهر پرداخته نشده، بلکه به شکل مقطعی یا موردی برای بعضی از افراد شکل گرفته بود. از این‌رو نیاز به فرهنگ‌سازی در زمینه فروش آثار هنرمندان و کمک به اقتصاد هنر و همچنین نیاز به زمینه‌سازی، ایجاد شرایط و فضای مناسب برای عرضه آثار به شکل جدی وجود دارد. بنابراین یکی از راه‌های عرضه اثر هنرمند ایجاد بازارچه فروش یا نمایشگاه‌های موقتی گروهی یا انفرادی است که با هدف فروش برگزار می‌شوند. بر این اساس مرکز فرهنگی آموزشی فرتورگران لیان با توجه به اهداف عالی خود شرایط مناسب را برای برگزاری نخستین نمایشگاه فروش آثار عکاسان هم‌استانی با نام «پرنگ افتو» فراهم آورد که جا دارد از دوستانی که در این مسیر ما را یار و همراه بودند از جمله سیدحسین صافی، یاسین محمدی، سیدمحمد فاطمی تشکر و قدردانی کنم که اتفاقا برخی از آثار شاخص آنها نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

مسوول برگزاری نمایشگاه «پرنگ افتو» در ادامه استقبال از نمایشگاه را خوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون بخشی از آثار به‌فروش رفته که پس از پایان نمایشگاه شناسنامه اثر صادر و به همراه قرارداد فروش به خریدار تحویل داده می‌شود.

رئیس هیات‌مدیره مرکز فرهنگی آموزشی فرتورگران لیان که برخی از آثار وی در نمایشگاه «پرنگ افتو» به نمایش گذاشته شده است، در پایان در خصوص نقش برگزاری نمایشگاه‌ها در انگیزه‌بخشی هنرمندان و معرفی ظرفیت‌های هنری استان گفت: بدون شک هنرمند وقتی اثری را خلق می‌کند، دوست دارد آن را به نمایش بگذارد تا ارزش هنری و زیبایی‌های بصری و بعد زیباشناختی آن را به همگان یادآوری کند، بنابراین برگزاری نمایشگاه به‌طور قطع در انگیزه‌بخشی هنرمندان نقش دارد. همچنین تا وقتی اثری در نمایشگاه عرضه نشود، کیفیت و توانمندی هنرمندان عکاس هم دیده نمی‌شود، پس به نمایش گذاشتن آثار می‌تواند نقش بسزایی در معرفی توانمندی هنرمندان عکاس بوشهری داشته باشد.

یادآوری می‌شود، نخستین نمایشگاه گروهی فروش آثار عکاسان هم‌استانی با عنوان «پرنگ افتو» از دوم تا هفتم تیرماه هر روز از ساعت ۱۹ تا ۲۲ در گالری سوره حوزه هنری بوشهر پذیرای بازدید علاقه‌مندان است.

نام:
ایمیل:
* نظر: