bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۱ - ۰۹ تير ۱۳۹۸
گشایش گره کور ساخت بیمارستان ابن‌سینای برازجان به دست فرمانداری؛
حسین زمانی : چندماه پیش بود که کلنگ ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی «ابن‌سینا» برازجان با حضور مقامات محلی و نعمت‌الله قنبری‌زاده‌فرد و فرزندانش که موسسان این پروژه هستند، زده شد. برای اطلاع از کار خیرین تاسیس ساختمان نوبنیاد بیمارستان ابن‌سینا برازجان بر آن شدیم تا با یکی از بنیانگذاران دست‌اندر کار در مرکز دشتستان تماس بگیریم و برای آگاهی خوانندگان و توجه مسوولان، این گفت‌وگو را بازتاب بدهیم.




حسین زمانی: 

 گشایش گره کور ساخت بیمارستان ابن‌سینای برازجان به دست فرمانداری؛

خیران بیمارستان‌ساز را دلسرد نکنید!

چندماه پیش بود که کلنگ ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی «ابن‌سینا» برازجان با حضور مقامات محلی و نعمت‌الله قنبری‌زاده‌فرد و فرزندانش که موسسان این پروژه هستند، زده شد. برای اطلاع از کار خیرین تاسیس ساختمان نوبنیاد بیمارستان ابن‌سینا برازجان بر آن شدیم تا با یکی از بنیانگذاران دست‌اندر کار در مرکز دشتستان تماس بگیریم و برای آگاهی خوانندگان و توجه مسوولان، این گفت‌وگو را بازتاب بدهیم.

هادی قنبری‌زاده‌فرد، از بنیانگذاران این بیمارستان که سال‌هاست در استرالیا ساکن است و در دانشگاه تدریس می‌کند و سهم عمده‌ای از هزینه پیشبرد این کار خیر را به عهده دارد، در گفت‌وگو با ما از روند پیشرفت پروژه و مشکلات و موانع پیش‌رو گفت که شرح این گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم.

آقای قنبری‌زاده‌فرد ممکن است از روند پیشرفت پروژه برای ما بگویید؟

اولا بسیار خوشحالم که با وجود کارهای دست و پا گیر و حوصله‌سوز اداری سرانجام با همت مردم آینده‌نگر دشتستان و همیاری برخی ادارات و موسسه‌های دولتی از جمله دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، سازمان بهداشت، استانداری، شهرداری، اداره آب و برق و همچنین مسکن و شهرسازی و البته با همت پدرم و خواهرم نیره قنبری‌زاده‌فرد که عمده کارها روی دوش ایشان است، کار ساختمان بیمارستان ابن‌سینا برازجان پیشرفت خوبی داشته است. البته با توجه به اینکه کلنگ‌زنی ساختمان بیمارستان شش‌ماه پیش با دلگرمی شایسته مردم و مسوولان استانی زده شد؛ اما در گوشه‌هایی نیز کار بسیار کند پیش رفته و پیشرفتی حاصل نشده که این مساله نه تنها من؛ بلکه همه دست‌اندرکاران را دلسرد کرده است.

بر اساس شنیده‌ها طبق برنامه‌های فنی و پیش‌بینی‌شده دست‌اندرکاران، کار اداری و ساختمان‌سازی به‌خوبی دنبال شده و با همه توان روند این کار خیر و رفاهی پیش انداخته شده است. کارهای اداری نیز با واگذاری حقوقی زمین برای بیمارستان ابن‌سینا درست یازدهم مهر 97 انجام شده و پیشرفت کار بیمارستان ادامه پیدا کرده! این شنیده‌ها چقدر صحت دارد؟

بله کاملا درست است. با بخشی از کارها با شما موافقم که پیش افتاده؛ اما بخشی نیز متاسفانه سنگ‌اندازی شد که علت آن را نمی‌دانم. پس از ارائه قرارداد زمین واگذار شده به وزارت بهداشت، موافقت اصولی تاسیس بیمارستان از آن وزارتخانه دریافت شد. یادآور می‌شود بخشی از زمین این بیمارستان در گذشته در تصرف دانشگاه آزاد اسلامی برازجان بود که سرانجام یازدهم مهرماه 97 با رای دادگاه در اختیار ما (بنیانگذاران بیمارستان ابن‌سینا) قرار گرفت. در پی آن با آمادگی خوب کارفرمایان به همراه نقشه‌کشان و کارمندان و کارگران پرتجربه در طی یک هفته با دریافت پروانه دیوارکشی ساختمان در 18 آذرماه 97، مراسم کلنگ‌زنی بیمارستان را ٢٨ آذرماه 97 انجام دادیم که درست یک روز پس از آن، ساخت شالوده و دیوارکشی ساختمان ادامه یافت.

پس مشکل کجاست، منظور همان مشکل دست و پاگیری که شما بنیانگذاران بیمارستان با آن روبه‌رو شده‌اید؟

ما طبق برنامه تلاش خودمان را پس از مجوز دنبال کردیم. دیوار پیرامونی ساختمان با مصالح پردوام سنگ به خوبی پیشرفت داشته است. از آنجا که فضاهای اداری و از جمله بیمارستان به دیوار بسیار پرتوان نیاز داشت مهندسان برای شهرستانی چون برازجان با در نظر داشتن طراحی دیوار این بخش، از سنگ طبیعی با روش نصب خشک پیشنهاد کردند. با چفت و بست ماهرانه و چیدمان بسیار زیبا و هنری و با پیشینه خوبی که در جنوب کشور دیوارهای این چنین ساختمان‌هایی نیاز دارند برای دوام و طولانی کردن عمر دیوار سازه سنگی طبیعی به‌عنوان قابل اعتمادترین، پایدارترین و همچنین مناسب بودن ساخت و ساز در نظر گرفته شد. راستش همان گونه که در آغاز عرض کردم مشکل ما الان اداری است. هر کسی ساز خودش را می‌زند.

فکر می کنید چه کسانی در پیشرفت کار سنگ‌اندازی می‌کنند؟

الله هو یعلم، چه عرض کنم. من در ایران زندگی نمی‌کنم و با سیستم بوروکراسی اینجا آشنایی ندارم و مناسبات اداری را نمی‌شناسم؛ اما فرهنگ مردم شهر و دیارم را میشناسم و اصلا برایم عجیب است که چطور پروژه ساخت یک بیمارستان که نیاز منطقه است با کم‌محلی روبهرو می‌شود، امیدوارم این چیزها از اشتیاق من کم نکند. این وظیفه من نیست و من نمی‌خواهم که انگشت بر کسانی بگذارم که باعث کندی کار هستند و به گمان من این عاقلانه نیست؛ اما می‌دانم با وجود رسانه‌های محلی همگی کم‌وبیش گیر و طلسم کارهای روزمره را آگاهی داریم. من نمی‌خواهم انگشت اتهام بر کسی بگذارم؛ اما عقیده دارم اگر احساس مسوولیت در کارها باشد در برابر پیشرفت ساختمان بیمارستان نمی‌بایست سنگ‌اندازی شود. البته این را بگویم که موسسه‌ها و اداره‌هایی که قدر این کار عام المنفعه را می‌دانند از جمله دانشگاه علوم پزشکی، استانداری، مسکن و شهرسازی و وزارت بهداشت در این کار خیر ما را یاری داده‌اند که پیشاپیش از آن‌ها سپاسگزاریم. با این استقبال ارزشمند همگی دست اندرکاران تلاش داریم ارزش کار این ساختمان را در راستای هرچه بهتر کردن آن به پیش ببریم. برای گزینش گروه مشاور طراحی این ساختمان با بیش از ٢٠ شرکت بزرگ ایرانی متخصص در طراحی ساختمان‌های بیمارستانی و تائید صلاحیت آن از سوی وزارت بهداشت گفت‌وگو شد. با مطالعه در کار و پیشینه هر کدام و همچنین پژوهش در کارهای ساختمان‌ها سرانجام دو شرکت از میان همه برگزیده شد. که در این زمینه با دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر نیز گفت‌وگوی خوبی انجام گرفت. همچنین نمایندگان شرکت‌ها برای گفت‌وگوی رو‌در‌رو و آشنایی و آگاهی بیشتر با سرپرستان دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی بوشهر نشستی داشتند که از آن میان شرکت «ابنیه نو اندیش» برگزیده شد و با این شرکت قرارداد بسته شد. قرارداد با شرکت «ابنیه نو اندیش» برای طراحی و نظارت فنی و مهندسی ساختمان بیمارستان ابن سینا 26 فروردین ماه 98 بسته شد. پس از کش و قوس کارهای اداری و مطالعه نخستین از سوی شرکت مشاور، بنیانگذاران ساختمان ابن سینا برازجان توانستند دوم اردیبهشت‌ماه 98 دستور نقشه برای پروانه ساختمان را از شهرداری ش برازجان دریافت کنند.

آیا پس از آن کار ساختمان جلو افتاده است، الان چه مشکلی بر سر راه پیشرفت کار وجود دارد. اگر امکان دارد برای آگاهی شهروندان و همچنین مسوولان شهرستانی به آن اشاره کنید؟

پس از انجام کار انبار و تجهیزات کارگاهی، مساله دیگری که بر سر راه قرار داشت تیرهای چراغ برق و خیابان‌کشی بود. تیرهای چراغ برق از زمین بیمارستان می‌گذرد و این تیرها دست‌اندازی در شتاب کار به وجود آورده. هم‌اکنون با همکاری شهرداری و اداره برق قرار است جا‌به‌جایی تیرهای برق (از سوی اداره برق) و جاده‌سازی (از سوی شهرداری) انجام شود؛ اما کی تمام بشود ما نمی‌دانیم و بازگشایی گره کار از دست ما خارج است. اگر خیابان‌کشی را انجام بدهند و تیر چراغ برق هم برداشته شود، دست ما برای پیشبرد هر چه بهتر و هر چه زودتر ساختمان باز خواهد شد. زمینی که ساختمان بیمارستان در آن ساخته خواهد شد به خیابان راه ندارد. در این حالت جا‌به‌جایی مصالح ساختمانی غیر ممکن است و کار به سختی پیش خواهد رفت.

فکر می‌کنید بهجز شهرداری و اداره برق چه سازمان و اداره دیگری می‌تواند در تسهیل روند کار شما را کمک کند؟

آن‌گونه که به من گفته شده فرمانداری می‌تواند به بنیانگذاران در پیشبرد ساختمان نوبنیاد بیمارستان ابن سینا دشتستان کمک موثر داشته باشد. من امیدوارم نه تنها فرمانداری؛ بلکه همه موسسه‌ها و اداره‌های دولتی دست به دست هم در کارهای اداری و یا بهقولی «بروکراتیک» ما را همراهی کنند تا بتوان این کار خیر را به سرمنزل مقصد رساند. خوشبختانه بنیانگذاران ساختمان بیمارستان ابن سینا پس از پشت سر گذاشتن کارهای اداری، حقوقی و فنی نه تنها توانسته‌اند کار رفاهی همگانی مفید برای بهداشت و سلامت شهروندان در شهرستان برازجان، بلکه برای مردم روستاها و دهستان‌های پیرامون این شهرستان و همچنین سراسر استان را پیش بیندازند. در پرتو این کار خیر و رفاهی شماری نزدیک به چهل نفر شاید هم بیشتر از شهروندان بیکار تا همین امروز بهدنبال ساختمان‌سازی این بیمارستان دارای کار شده‌اند. در آینده نیز کمک بهیاران، بهیاران، پرستاران، کمک پزشکان و پزشکان بومی دانش‌آموخته دانشکده علوم پزشکی دانشگاه بوشهر و شهرهای استان در گستره بهداشت و درمان دارای کار خواهند شد.

آقای قنبری‌زاده‌فرد با سپاس از وقتی که از آن سر دنیا در اختیار ما قرار دادید در یک کلام درخواست شما برای سرعت کار از مسوولان در زادبوم خودتان (برازجان) چیست؟

درخواست من در وهله نخست از فرمانداری است که در این مسیر با همکاری بیشتری داشته باشند و اگر سنگ‌اندازی بر سر راه پیشبرد بیمارستان ابن‌سینا هست، از میان بردارند. دوم برای تسهیل کار ساختمان بیمارستان ابن سینا برای خیابان‌کشی و جا‌به‌جایی تیر چراغ برق از زمین بیمارستان انتظار داریم که شهرداری و اداره برق برازجان نیز جدی‌تر همراه شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: