bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۳ - ۱۰ تير ۱۳۹۸
از درخشش خیره‌کننده احمدی تا بازی‌های کسل‌کننده شاگردان تارتار؛
علی پور تنگستانی: «پنج بازی آخر نیم‌فصل اول برای پارس جنوبی همان‌قدر که شش امتیاز به همراه داشت، همانقدر هم برای این تیم ناامیدکننده بود، چراکه آنها در پنج بازی متحمل سه شکست شدند» این بخشی از قسمت سوم گزارش بررسی عملکرد پارس جنوبی در فصل گذشته لیگ برتر بود. ما به‌طور خلاصه‌وار در این گزارش تک تک بازی‌ها را بررسی کردیم تا ببینیم چرا جمی‌ها در لیگ برتر امسال نتوانستند عملکرد فصل گذشته خود را تکرار کنند. آیا واقعا مشکلات مالی مهم‌ترین مانع برای تارتار و یارانش بود یا این‌که مشکل از تاکتیک‌های تیمی این باشگاه بود که دیگر تکراری شده بودند. حال در بخش چهارم این گزارش به پنج

علی پور تنگستانی:  «پنج بازی آخر نیم‌فصل اول برای پارس جنوبی همان‌قدر که شش امتیاز به همراه داشت، همانقدر هم برای این تیم ناامیدکننده بود، چراکه آنها در پنج بازی متحمل سه شکست شدند» این بخشی از قسمت سوم گزارش بررسی عملکرد پارس جنوبی در فصل گذشته لیگ برتر بود. ما به‌طور خلاصه‌وار در این گزارش تک تک بازی‌ها را بررسی کردیم تا ببینیم چرا جمی‌ها در لیگ برتر امسال نتوانستند عملکرد فصل گذشته خود را تکرار کنند. آیا واقعا مشکلات مالی مهم‌ترین مانع برای تارتار و یارانش بود یا این‌که مشکل از تاکتیک‌های تیمی این باشگاه بود که دیگر تکراری شده بودند.

حال در بخش چهارم این گزارش به پنج هفته اول پارس جنوبی در نیم‌فصل دوم بازی‌ها می‌پردازیم که عملکرد خوبی در این بازی‌ها نداشت.

تساوی بی‌نتیجه در اولین گام

در اولین هفته از دور برگشت‌ رقابت‌های لیگ، پارس جنوبی در ورزشگاه تختی به مصاف تیم فولاد خوزستانی رفت که در نیم‌فصل اول رقابت‌ها توانست در خانه جمی‌‌ها را شکست دهد. فولادی‌ها که به‌‌تازگی در کادرفنی تغییراتی ایجاد کرده بودند و افشین قطبی سرمربی تیم خود را اخراج کرده بودند در این بازی بیشتر برای تساوی به میدان آمده بودند. از آن طرف تیم تارتار هم برای این‌که رتبه خود را در جدول مسابقات از دست ندهد با یک برنامه هجومی وارد زمین شده بود. در نیمه اول بازی برخلاف چیزی که فکرش را می‌کردیم، این فولاد خوزستان بود که توانست بر جمی‌ها چیره شود و حملات متعددی را روی دروازه پارس ایجاد کند، حتی در یک صحنه‌ تا یک قدمی زدن گل هم رفتند ولی رحمان احمدی با واکنش خوب خود مانع از گلزنی آنها شد. در نیمه دوم ورق کامل برگشت و تارتار توانست با تغییراتی که در تیمش ایجاد کرد، تیمش را هجومی کند. در نیمه دوم شاگردان تارتار بازی قابل قبولی به نمایش گذاشتند ولی نتوانستند دروازه فولادی‌ها را باز کنند. در نهایت آنها نتوانستند انتقام بازی رفت را بگیرند و با نتیجه تساوی بدون گل رضایت دادند.

این بازی یک نکته داشت، وضعیت اسفناک چمن ورزشگاه تختی که بر اثر بارش باران کیفیت خود را از دست داده بود. مساله‌ای که تاثیر زیادی روی عملکرد هر دو تیم در زمین مسابقه داشت تا آنجا بازیکنان برای دادن یک پاس سالم هم به مشکل برمی‌خوردند. مساله‌ دیگری که در این بازی خیلی به چشم آمد، ضعف در سمت چپ تیم پارس جنوبی بود. در بازی‌های گذشته در این سمت محمد ستاری و روح‌الله سیف‌اللهی در کنار هم بازی‌های درخشانی را به نمایش گذاشتند. در بازی با فولاد هر دو بازیکن غایب بودند و همین مساله باعث شد تاتار از بازیکنان جدید در این پست استفاده کند.

ضربه سر حاتمی، تک امتیاز با ارزشی به همراه داشت

هفته هفدهم لیگ برتر فقط یک امتیاز برای جمی‌ها به همراه داشت. در این هفته از مسابقات، پارس یکبار دیگر باید در مقابل خوزستانی‌ها به میدان می‌رفت، اینبار حریف آنها نفت مسجد سلیمان بود که در نیم‌فصل اول در جم با دو گل در مقابل جمی‌ها با دو گل شکست خورده بود. آنها در این بازی برای کسب هر سه امتیاز خانگی به میدان آمده بودند و به همین دلیل تارتار سعی کرد از همه بازیکنان اصلی خود در این دیدار استفاده کند اما بازی آنطور که پیش‌بینی می‌شد، پیش نرفت. هر دو بیشتر در میانه میدان بازی را دنبال می‌کردند و بازیکنان در پاس اشتباه‌های زیادی مرتکب می‌شدند. هر چه از نیمه اول می‌گذشت مسجد سلیمانی‌ها مالکیت خود را بیشتر می‌کردند و همین مساله باعث شد روی اشتباه خط دفاعی پارس، آنها صاحب چند موقعیت ایده‌آل شوند که با واکنش رحمان احمدی هیچ کدام از این موقعیت‌ها به گل تبدیل نشد.

هر چه پارسی‌ها در نیمه اول اشتباه داشتند، در نیمه دوم این اشتباه‌ها دو چندان شد. حتی در برخی از صحنه به‌دلیل نبود هماهنگی بین دروازه‌بان و مدافع، نفت مسجد سلیمان می‌توانست به گل برسد. این اتفاق در دقیقه 52 رخ داد و پیش‌بینی می‌شد که در ادامه شاهد چنین اتفاقاتی باشیم که البته 10 دقیقه بعد روی یک خروج اشتباه از رحمان احمدی و جایگیری نامناسب مدافع پارس تیم حریف به گل رسید. پس از این گل، پارس تازه به خود آمد و به سمت دروازه حریف یورش برد تا شاید بتواند به گل تساوی برسد. صلاح مخفی تارتار در این بازی فرزاد حاتمی بود که در نهایت توانست در دقیقه 92 کار را به تساوی برساند و پارس جنوبی را از یک شکست خارج از خانه دیگر نجات دهد.

پس از هفته‌ها ناکامی بالاخره قرعه به‌نام نساجی افتاد

پس از دو تساوی در دو هفته ابتدایی نیم‌فصل دوم دیگر وقت آن رسیده بود که پارس جنوبی در جم خودی نشان دهد. در هفته هجدهم مسابقات، پارس در خانه میزبان تیم نساجی مازندرانی بود که توانست با نتیجه 3 بر یک از سد این تیم مازندرانی عبور کند. هر چند پارسی‌ها با یک بازی دفاعی کار را شروع کردند و از آن طرف بازیکنان نساجی از همان ابتدا فشار را روی دروازه این تیم ایجاد کردند ولی اخراج زودهنگام بازیکن مازندرانی‌ها سرنوشت این بازی را تغییر داد. شاگردان مهدی تارتار بعد از تساوی بدون گل در نیمه اول، در نهایت به برتری 3 بر یک دست یافتند و به رده ششم جدول صعود کردند. در این بازی عوامل محیطی هم باعث شد شاهد یک بازی فوتبالی نباشیم. بارندگی باران در ورزشگاه تختی جم باز هم شرایط را برای همه سخت کرده بود. از طرفی دیگر این مساله روی کیفیت زمین تاثیر زیادی گذاشته بود تا تیم‌ها نتوانند برنامه‌های خود را در زمین پیاده کنند. هر چند نتیجه می‌گوید پارس جنوبی عملکرد خوبی داشته است ولی نمایش آنها در این بازی چیز دیگری را نشان می‌داد.

هر بازیکنان تیم پارس جنوبی در این دیدار بازی قابل قبولی از خود به نمایش گذاشتند اما در این میان مجید علیاری موفق شد روی هر دو گل تیمش بیشترین تاثیر را داشته باشد و به‌نوعی مرد اول هر دو گل تیمش در این دیدار امروز لقب بگیرد. علیاری در صحنه اول با شوتی از کناره محوطه جریمه دروازه نساجی را نشانه گرفت اما ضربه او با برخورد به کاپیتان نساجی‌ها وارد دروازه این تیم شد تا به‌نوعی این حرکت یک گل به‌خودی لقب بگیرد. در صحنه به‌ثمر رسیدن گل دوم پارسی‌ها نیز ارسال پای چپ فرزاد حاتمی را مجید علیاری روی اشتباه دیوسالار در دفع توپ، با ضربه سر زد که توپ بعد از برخورد به تیرک عمودی دروازه تبدیل به گل دوم پارس جنوبی شد.

باز هم آزادی، باز هم یک نمایش ضعیف

هر چند پارس جنوبی خوب می‌داند که چطور یقه استقلال را در جم بگیرد ولی آنها هنوز به یک راه‌حل جامع نرسیده‌اند که در آزادی باید چطور بازی کنند. در هفته نوزدهم آنها باید به مصاف استقلالی می‌رفتند که در نیم‌فصل رقابت‌ها توانسته بودند این تیم را با یک گل شکست دهند. با توجه این‌که پارسی‌ها تا اینجا خاطرات خوبی در آزادی نداشتند، پیش‌بینی می‌شد که آنها کار سختی در این بازی داشته باشند. از طرفی دیگر استقلال به لطف خریدهایی که در نیم‌فصل دوم کرده بود، توانسته بود ثبات خوبی به‌دست آورد و خود را در رتبه‌های بالای جدول حفظ کند. بازی که شروع شد مشخص بود که بعضی از بازیکنان پارس با استرس بالا در میدان در حال دویدن بودند، مساله‌ای که روی عملکرد آنها تاثیر مستقیم گذاشته بود. گل اول بازی را بازیکن پارس به‌ثمر رساند ولی توپ او وارد دروازه تیم خودش شده بود. صحنه آهسته این گل نشان می‌داد که هر چقدر بازیکن خارجی استقلال روی توپ‌های ارسالی مهارت خوبی دارد، بازیکنان پارس هم در جایگیری نامناسب به همان اندازه مهارت دارند. چیزی که در گزارش‌های گذشته به آن اشاره کردیم ولی خب به هر حال این مشکل در پارس حل نشد. اما این فاجعه زمانی تکمیل شد که همان بازیکنی خارجی با استفاده از یک سانتر فنی دیگر دروازه پارس جنوبی را باز کرد. این گل روی اشتباه فردی و جمعی چند بازیکن پارس در محوطه جریمه این تیم به‌ثمر رسید تا دیگر مطمئن شویم که کادر فنی تیم روی جایگیری و هماهنگی بازیکنان با دروازه‌بان کار خاصی نکرده است.

در نیمه دوم هم شیوه بازی پارس تغییری نکرد و آنها بیشتر به‌دنبال این بودند که گل بیشتری در این بازی دریافت نکنند. هر چند آنها در دقایق پایانی یکی دو موقعیت گل داشتند ولی در مجموع عملکردشان در این بازی به هیچ عنوان خوب نبود. شاید اگر رحمان احمدی در این بازی حضور نداشت، نتیجه سنگین‌تر از این رقم می‌خورد.

رحمان، تنها سد پارس در مقابل سایپا

پارس جنوبی که نیم‌فصل دوم را با کسب دو تساوی متوالی آغاز کرده بود، در سومین دیدار دور برگشت توانست به پیروزی مقابل نساجی مازندران دست پیدا کند و به روند ناکامی‌هایش پایان دهد ولی جمی‌ها در دیدار اخیرشان بار دیگر به استقلال تهران باختند تا همچنان در میانه جدول بمانند اما آنها امروز بهترین فرصت را داشتند تا با برتری برابر سایپا شرایط بهتری در جدول پیدا کنند که این اتفاق نیفتاد. با وجود این شاگردان تارتار با پنالتی‌گیری رحمان احمدی موفق به کسب یک امتیاز شدند تا بالاتر از فولاد در رده ششم جدول قرار بگیرند.

بازی در زمین فاجعه‌بار تختی برای هیچ کدام از تیم خوب نبود، چراکه این مساله نه تنها باعث می‌شد آنها نتوانند برنامه‌های خود را در زمین پیاده کنند بلکه باعث می‌شد احتمال مصدومیت بازیکنان هم بالا برود. در مورد این بازی نمی‌توان چیز خاصی نوشت، چراکه هر دو تیم نه تنها در کنترل توپ مشکل داشتند بلکه تاکتیک‌ اصلی آنها در این بازی سانتر بود، فاصله‌اش تا دروازه هم فرقی نمی‌کرد. البته در این بی‌برنامگی، پارسی‌ها بازی بهتری به نمایش گذاشتند و از پرتاب‌های اوت و کرنر سعی کردند که به گل برسند ولی این اتفاق رخ نداد.

شاید مهم‌ترین نکته این بازی، درخشش مجدد رحمان احمدی درون دروازه پارس جنوبی بود. رحمان احمدی، دروازه‌بان 37 ساله و باتجربه پارس جنوبی در این فصل یکی از بهترین بازیکنان تیم تحت امر مهدی تارتار بوده است. دروازه‌بان سابق تیم ملی در بازی گذشته مقابل استقلال نیز نمایش فوق‌العاده‌ای داشت و توانست علاوه بر مهار یک پنالتی چند توپ تک به تک را هم مهار کند. حالا این دروازه‌بان باتجربه در دومین بازی متوالی برای پارس جنوبی پنالتی گرفته و توانسته هواداران را به خودش امیدوارتر کند. احمدی با توجه به عملکردش در بازی دیروز از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان بهترین بازیکن دیدار پارس جنوبی و سایپا نیز معرفی شده است.

در نهایت می‌توان گفت که پنج هفته اول نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر، برای پارس جنوبی اصلا خوب پیش نرفت. آنها سه تساوی، یک باخت و یک برد را تجربه کردند و نحوه بازی‌های آنها آنچنان دلچسب نبود. شاید تنها نکته امیدوارکننده این پنج هفته نمایش فوق‌العاده رحمان احمدی بود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: