bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۳۵
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۸
صادق راستگو: چند روز پیش خبری را شبکه‌های خبری امریکایی از حضور جنگند‌ه‌های رهگیر و برتری هوایی اف22 در پایگاه العدید قطر کار کردند. این خبر که در راستای افزایش تهدیدهای امریکا در قبال ایران و اعتباربخشی به تهدید نظامی هم‌زمان با فشار اقتصادی منتشر شده اما از سوی عده‌ای با بزرگنمایی به‌شکلی عجیب به‌عنوان یک خطر برای ایران ارزیابی و آنها با تلقین تهدید به داخل کشور سعی کردند تا در بازی ایالات متحده امریکا قرار بگیرند و ایرانی‌ها را به‌نوعی بترسانند.


صادق راستگو: 

چند روز پیش خبری را شبکه‌های خبری امریکایی از حضور جنگند‌ه‌های رهگیر و برتری هوایی اف22 در پایگاه العدید قطر کار کردند. این خبر که در راستای افزایش تهدیدهای امریکا در قبال ایران و اعتباربخشی به تهدید نظامی هم‌زمان با فشار اقتصادی منتشر شده اما از سوی عده‌ای با بزرگنمایی به‌شکلی عجیب به‌عنوان یک خطر برای ایران ارزیابی و آنها با تلقین تهدید به داخل کشور سعی کردند تا در بازی ایالات متحده امریکا قرار بگیرند و ایرانی‌ها را به‌نوعی بترسانند.

اف22، تلاش ناکام برای اعتبارسازی تهدید

 

در توضیح این خبر باید گفت که این جنگنده پیش از این هم در منطقه حضور داشت و همانگونه که در یکی از مستندهای پدافند هم مشخص شد و تصاویر رهگیری و رصد آنها از سوی رسانه‌ها منتشر، این جنگنده‌ها با وجود توانایی رادارگریزی اما از چشم رادارهای ما دور نمانده و همواره در رصد دقیق پدافند قدرتمند کشورمان قرار داشته و از این به بعد هم قرار خواهند داشت.

 

ما بر روی همه پایگاه‌های نظامی در منطقه اشراف اطلاعاتی و بصری داریم، اینگونه نیست که همه قدرت ما در کشف و شناسایی جنگنده‌ها یا هر هواگرد دیگری از طریق سامانه‌های پدافندی باشد، بلکه ما به‌دلیل وجود تهدید و با درس گرفتن از برخی جنگ‌های دیگر در سطح جهان در طول دو دهه گذشته تدابیر ویژه‌ای را برای مقابله با هر تهدیدی در پیش گرفته و این مساله دیگر برای ایران عادی شده است.

 

اف22 جنگنده بسیار قابلی است، در این مورد هیچ شکی نیست. حضور آن در این شرایط در منطقه ما، مانند حضور ب52 است و عملا در برابر ایران کارایی ندارد. اگر بپذیریم که این جنگنده، یک جنگنده برتری هوایی است که قرار است در برابر نیروی هوایی یک کشور متخاصم قد علم کند و آسمان را در اختیار بگیرد در برابر ایران کارایی نخواهد داشت، چراکه در دکترین دفاعی ما، این پدافند است که حرف آخر را می‌زند و کسی به فکرش هم خطور نمی‌کند که با بضاعت نیروی هوایی ایران بخواهیم با امریکایی‌ها در آسمان درگیر شویم.

 

حضور این جنگنده‌ها، حتی در تعداد بیشتر هیچ تغییری در توازن قوا ایجاد نخواهد کرد، بلکه خرج کشورهای عرب منطقه را که پرداخت هزینه‌های حضور امریکایی‌ها را تقبل کرده‌اند، افزایش خواهد داد. در دکترین دفاعی ایران، هر پایگاه هوایی که از آنجا جنگنده‌ای بلند شود، هدف موشک‌باران شدید قرار خواهد گرفت، کما این‌که اف22 هر چه رادار گریز باشد، برای پدافند زمینی رادارگریز نخواهد بود و قدرت کشف آن وجود دارد و وقتی هم کشف شد، آن وقت با سایر جنگنده‌ها تفاوتی ندارد.

 

با این اوصاف باید یادآور شد که در هر جنگی (که به باور من و بسیاری دیگر از آنهایی که دستی بر آتش دارند در این شرایط روی نخواهد داد) اف22، اف35، ب52 هیچ تغییری در واقعیت نبردها ایجاد نخواهند کرد، بلکه در کاخ سفید عده‌ای در تلاش هستند تا با افزایش حضور نظامی در منطقه به تهدید نظامی اعتبار بدهند. این برای ما که آماده هر پیشامدی هستیم نکته چندان پیچیده‌ای نیست و توان برخورد با آن داریم.

 

در شرایطی که دشمن سعی دارد به هر شکل ممکن دامنه تهدید را به داخل کشور کشانده و پس سرنگونی پهپاد بلندپروازش اینگونه تلقین کند که هنوز هم عزم جنگ دارد، این ضرورت احساس می‌شود که بخش آگاه جامعه و بخش وطن‌پرست رسانه‌ای کشور نسبت به این موارد و خبرها شفاف‌سازی کرده و مردم را در جریان دقیق و صحیح اطلاعات و توانایی چنین حضوری قرار دهند.


باید گفت در طول بیش از دو ماه گذشته همه تلاش‌های طرف امریکایی برای اعتبارسازی تهدیدها راه به جایی نبرده و اکنون تلاش دارد تا با آوردن جنگنده‌های بسیار باارزش و گران‌قیمت خود به منطقه که آوازه‌ای هم دارند این روند اعتبارسازی تهدیدات را ادامه دهند که باید گفت همه این تلاش‌ها به‌دلیل ماهیت دکترین نظامی کشور ما عملا بی‌اعتبار بوده و نباید به آنها توجهی کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: