bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۹ - ۱۷ تير ۱۳۹۸
از شکست‌های پیاپی تا اشتباه‌ها عجیب گلرهای پارس؛
علی پورتنگستانی: خلاصه‌وار در این گزارش تک تک بازی‌ها را بررسی کرده‌ایم تا ببینیم چرا جمی‌ها در لیگ برتر امسال نتوانستند عملکرد فصل گذشته خود را تکرار کنند. آیا واقعا مشکلات مالی مهم‌ترین مانع برای تارتار و یارانش بود یا این‌که مشکل از تاکتیک‌های تیمی این باشگاه بود که دیگر تکراری شده بودند.

علی پورتنگستانی:

«پنج هفته اول نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر، برای پارس جنوبی اصلا خوب پیش نرفت. آنها سه تساوی، یک باخت و یک برد را تجربه کردند و نحوه بازی‌های آنها آنچنان دلچسب نبود» این بخشی از قسمت چهارم گزارش بررسی عملکرد پارس جنوبی در فصل گذشته لیگ برتر بود. ما خلاصه‌وار در این گزارش تک تک بازی‌ها را بررسی کرده‌ایم تا ببینیم چرا جمی‌ها در لیگ برتر امسال نتوانستند عملکرد فصل گذشته خود را تکرار کنند. آیا واقعا مشکلات مالی مهم‌ترین مانع برای تارتار و یارانش بود یا این‌که مشکل از تاکتیک‌های تیمی این باشگاه بود که دیگر تکراری شده بودند.

اما در بخش پنجم این گزارش به پنج بازی دوم پارس جنوبی در نیم‌فصل دوم بازی‌ها می‌پردازیم‌. در این پنج هفته رقابت‌ها پارس جنوبی به ترتیب به مصاف تیم‌های سپاهان اصفهان، ماشین‌سازی‌تبریز، پدیده شهرخودرو، استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان رفت.

آغاز شکست‌های پی‌درپی از اصفهان

پارس جنوبی در نیم‌فصل دوم شروعی خوبی نداشت و کسب یک نتیجه خوب در هفته بیست و یکم بازی‌ها می‌توانست اعتماد به‌نفس را به شاگردان تارتار برساند. آنها در این هفته میهمان تیم سپاهان اصفهان بودند که برای ماندن در کورس قهرمانی سخت به‌دنبال پیروزی در این بازی بود. نیمه‌اول این مسابقه با برتری نسبی طلایی‌پوشان همراه بود که پس از سه‌ماه در خانه و مقابل هوادارانشان بازی می‌کردند. آنها با همین برتری نسبی موفق شدند چند موقعیت خوب هم برای گلزنی ایجاد کنند که بی‌دقتی بازیکنان این تیم و البته واکنش‌های رحمتی مانع شد ولی اتفاق که نباید رخ می‌داد، بالاخره رخ داد. هر‌چند رحمان احمدی دروازه‌بان خوبی است ولی او گاهی دچار اشتباه‌های عجیبی می‌شود که باعث گل خوردن تیمش می‌شود. این اتفاق در این بازی هم رخ داد و  در وقت‌های اضافی اشتباه رحمان احمدی با ضربه استنلی کی‌روش هم‌زمان شد تا طلایی‌پوشان در خانه با پیروزی به رختکن بروند و با خیال راحت‌تری نیمه‌دوم را آغاز کنند. این در حالی بود که با توجه به روند بازی، مشخص بود که پارس در تلاش بود که حداقل نیمه اول را بدون گل خورده به پایان برساند.

اما نیمه دوم این بازی خیلی شباهتی به یک بازی فوتبال نداشت. درست است که در این نیمه اول پارس جنوبی‌جم برای زدن گل مساوی تلاش می‌کرد و سپاهان برای حفظ پیروزی و بیشتر کردن اختلاف نتیجه اما در زمین مسابقه چیز دیگری بود؛ در نیمه دوم شاهد بازی درگیرانه‌ای هر دو تیم بودیم که به اخراج محمدمهدی عسگری در دقیقه 66 هم منجر شد و سعید آقایی و عماد میرجوان هم به‌شدت مصدوم شدند تا جای خود را به بازیکنان دیگر بدهند. در نهایت این بازی پربرخورد که پنج کارت زرد و یک اخراج داشت با تساوی خاتمه یافت. پارس در نیم‌فصل دوم دومین شکست خود را تجربه کرد تا دیگر ثابت شود آنها وارد بحران شده‌اند.

جمی‌ها حریف ماشین‌سازی هم نشدند

پس از شکست تلخ در اصفهان، در هفته بیست و دوم بازی‌ها پارس جنوبی میزبان ماشین‌سازی تبریز در جم بودند. تیمی که در نیم‌فصل اول هم توانسته بود سه امتیاز از پارسی‌ها به‌دست آورد. پارس جنوبی بعد از آن‌که نیم‌فصل دوم را با دو تساوی و یک پیروزی آغاز کرد، در سه هفته پیاپی نتوانست صاحب برد شود و یک مساوی و دو باخت داشت تا فاصله بیشتری با تیم‌های بالانشین پیدا کند ولی آنها در مسابقه‌ای که به‌دنبال برتری مقابل ماشین‌سازی و صعود به رده ششم جدول بودند، فرصت‌سوزی زیادی داشتند و نتوانستند به گل برسند تا شوت تماشایی فرشاد سالاروند شکست خانگی آنها را رقم بزند و شاگردان مهاجری با این برد ارزشمند در امتیاز 25 با پارس جنوبی برابر شوند و تنها به‌خاطر تفاضل گل کمتر در رده نهم قرار بگیرند.

اما اگر به یاد داشته باشید، در گزارش‌های گذشته هم به این نکته اشاره کرده بودیم که ضربات ایستگاهی از راه دور، یک از معضلاتی مهم تارتار در پارس جنوبی بود که حسابی او را به دردسر انداخته بود. این‌بار همین مساله برای آنها گران تمام شد و باعث شد جمی‌ها در خانه بازنده شود. می‌توان گفت که کادر فنی و بازیکنان پارس برخی از اشتباه‌های بزرگ گذشته را نه تنها اصلاح نکردند بلکه همچنان به تکرار آنها ادامه دادند. نکته دیگر این بازی، آمار فرصت‌های از دسته مهاجمان پارس بود. یکی دیگر از مواردی که در طول فصل اصلاح نشد تا بازیکنان به همین راحتی موقعیت‌ها یکی یک از دست بدهند. مشخص نیست چرا کادر فنی پارس در این زمینه آنچنان زحمت نکشیده بود. اگر بازی سپاهان آغاز بحران پارس، این شکست به منزله بالا رفتن این بحران بود.

سومین شکست پیاپی این‌بار در مشهد

شکست پارس جنوبی در لیگ برتر تمامی نداشت. این تیم در ادامه روند نزولی خود، اینبار در هفته بیست و سوم رقابت‌ها در مشهد مغالوب تیم پدیده مشهد شد تا کار برای تارتار و شاگردانش سخت‌تر از گذشته شود. پیش‌بینی می‌شد که تارتار با توجه به دو بازی قبلی، ترکیب متفاوتی به میدان بفرستد ولی مهم‌ترین جابه‌جایی او در این بازی، فیکس کردن احمد گوهری به جای رحمان احمدی بود. در طول بازی مشخص بود که شاگردان تارتار برای برنامه‌های و تاکتیک‌های تیم یحیی گل‌محمدی برنامه خاصی دارند. مساله‌ای که باعث شد آنها در خط دفاعی عملکرد خوبی داشته باشند و به مهاجمان خطرناک پدیده اجازه خودنمایی ندهند. البته در بخش هجومی شاگردان تارتار چیزی برای ارائه نداشتند و به‌نظر می‌رسید که آنها بیشتر به‌دنبال یک امتیاز در این بازی بودند تا بتوانند اندکی از اعتماد به‌نفس از دست رفته برگردانند.

اما در دقایق پایانی نیمه دوم شاهد کلکسیونی از اشتباه‌های تکراری در فاز دفاعی پارس جنوبی بودیم، اشتباه‌هایی که باعث شد این تیم در وقت‌های تلف شده این نیمه گل اول را دریافت کند و حتی از رسیدن به یک امتیاز هم محروم شود. ر حالی که بازی در اولین دقیقه وقت‌های تلف شده بود یک استارت از سوی امین قاسمی‌نژاد و فرار وی از بین مدافعان تیم پارس با خروج گوهری، دروازه‌بان این تیم و خطای او روی مهاجم پدیده روبه‌رو شد خطایی که کارت قرمز را مقابل دیدگان این گلر جوان آورد و به‌دلیل این‌که هر سه تعویض جمی‌ها به انجام رسیده بود تارتار مجبور به استفاده از یک بازیکن به جای گلر درون دروازه شد. پس از این اتفاق امین قاسمی‌نژاد پشت توپی که از خطای روی او به دست آمده بود ایستاد تا آن را به سمت بلند روی دروازه حریف فرستاد و در این دقیقه پرواز یونس شاکری و ضربه سر زیبای او با خروج دروازه‌بان پارس و همین‌طور اشتباه مدافعان این تیم در یارگیری و زدن ضربه ی اول روبرو شد و توپ به کنج دروازه حریف فرستاد تا یاران گل‌محمدی بتوانند در بهترین زمان ممکن از پارس خود پیش بیفتند. این سومین شکست پیاپی پارس در دومین هفته از نیم‌فصل دوم رقابت‌ها بود. شکستی که به کلی بازیکنان و کادر فنی این تیم را ناامید کرده بود.

یک پیروزی دشوار در جم، مرحمی بر دردهای گذشته

پارس جنوبی در طول هفته‌های گذشته نتایج بسیار بدی گرفته بود تا آنجا که هر هفته رتبه این تیم تنزل پیدا می‌کرد ولی وقتی نوبت به استقلال خوزستان در هفته بیست و چهارم مسابقات رسید، همه از مهدی تارتار فقط یک چیز می‌خواستند؛ پیروزی. کسب هر نتیجه‌ای دیگر در این بازی به منزله یک پایان زودهنگام بود. نیمه‌اول با حملات دامنه‌دار تیم پارس جنوبی روی دروازه استقلال خوزستان آغاز شد و زردپوشان جمی با نفوذهای ابراهیم صالحی و عماد میرجوان در صدد رسیدن به دروازه آبی‌پوشان بودند. استقلالی‌ها نیز با استفاده از پیش کشیدن تیم پارس جنوبی چشم به ضدحملات داشتند تا از فضاهای خالی در پشت مدافعان میزبان استفاده کنند.

45 دقیقه نخست بازی گرچه با میدان‌داری و حملات تیم پارس جنوبی همراه شد اما در پایان این نیمه تیمی که برنده به رختکن رفت استقلال خوزستان نام داشت. در دقایق پایان این نیمه، رحمان احمدی باز هم درچار اشتباه شد و همین مساله کافی بود تا آبی‌های خوزستان با  ضربه دیدنی باقرپور در دقیقه 45 به گل رسیدند. گلی که کار را برای شاگردان تارتار سخت‌تر هم کرد اما آنها در نیمه دوم توانستند خود را جمع کنند و به بازی برگردند. نیمه دوم را تهاجمی آغاز کردند و با حضوری پرتعداد در نیمه زمین استقلال خوزستان به‌دنبال ایجاد روزنه‌ای برای زدن گل مساوی بودند. شوک دوم اما در دقیقه 65 به پارس جنوبی وارد شد و خطای عماد میرجوان در میانه میدان باعث اخراج این بازیکن و 10 نفره شدن زردپوشان شد. پارس جنوبی با وجود یک بازیکن کمتر به حملاتش روی دروازه استقلال خوزستان ادامه داد و در دقیقه 78 با ضربه متین کریم‌زاده بازیکن تعویضی‌اش گل تساوی را به‌ثمر رساند. این گل هم عطش پارس جنوبی برای پیروزی را کاهش نداد و شاگردان تارتار با ادامه حملاتشان در دقیقه چهارم وقت تلف شده روی اشتباه عجیب مدافعان استقلال خوزستان به گل دوم رسیدند و سه امتیاز بازی را به خود اختصاص دادند. سه امتیاز که مرحمی کوچک بر دردهای این روزهای پارس بود.

صنعت نفت، شادی یک هفته‌ای جمی‌ها را خراب کرد

هر چند جمی‌ها در هفته گذشته توانستند پس از هفته‌ها ناکامی به پیروزی دست پیدا کنند ولی در هفته بیست و پنجم آنها اینبار در مقابل تیم صنعت نفت متحمل شکست شدند. وقتی بازی شروع شد مشخص بود که صنعت فقط به‌دنبال سه امتیاز این بازی است و پارس در صدد استفاده از ضد‌حملات. هر چقدر از نیمه اول می‌گذشت پارسی‌ها بیشتر در لاک دفاعی فرو می‌رفتند و حتی آمار اشتباه‌های آنها افزایش پیدا می‌کرد. مساله‌ای که باعث شد تارتار در همان نیمه اول دست به تعویض بزند تا شاید تیمش بتواند در خط دفاعی عملکرد بهتری داشته باشد ولی اینطور نبود (همانطور که در گزارش‌های قبلی گفتیم، خط دفاعی پارس از همان آغاز مسابقات مشکلاتی داشت که هیچکدام رفع نشدند). در نهایت فشارهای بی‌وقفه صنعت جواب داد و آنها توانستند در همین نیمه کار را تمام کنند.

اگرچه با شروع نیمه دوم شیوه بازی پارس تغییر کرد و آنها با فشار از جناحین به‌دنبال به تساوی کشاندن بازی بودند ولی همانطور که قبلا هم گفته بودیم، نداشتن تمرکز در زدن ضربات آخر و البته بی‌توجهی کادر فنی این تیم به این مساله باعث شد تا بازیکنان پارس این موقعیت‌ها را به‌راحتی از دست بدهند. در روزی که خط دفاعی پارس مطابق معمول عملکرد خوبی نداشت و مهاجمان این تیم طبق روال گذشته در زدن ضربات آخر بی‌دقت بودند، تارتار چهارمین شکست خود در پنج هفته گذشته متحمل شد تا کار برایش در ادامه مسابقات سخت‌تر هم شود.

در نهایت می‌توان گفت که پارس جنوبی در این پنج هفته بدترین آمار خود در دو سال گذشته را به ثبت رساند. آنها در مجموع چهار شکست و یک پیروزی داشتند که به هیچ عنوان قابل قبول نبود. اگرچه در این برهه زمانی مشکلات مالی هم روی عملکرد تیم اثر گذاشته بود ولی نحوه بازی پارس به‌گونه‌ای نبود که از آنها انتظار داشتیم. بی‌شک تارتار هم انتظار نداشت تیمش به شکل نتیجه بگیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: