bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۵ - ۱۹ تير ۱۳۹۸
بوشهری‌ها در خردادماه 10 تعاونی ثبت کردند؛
بامداد جنوب: آمار تعاونی‌های تشکیل و ثبت شده کشور در خرداد‌ماه سال جاری نشان می‌دهد که استان بوشهر با ثبت تعداد 10 تعاونی از کل 217 تعاونی ثبت شده کشور در این ماه، کمتر از پنج درصد از سهم تعاونی‌های ثبت‌شده خرداد‌ماه کشور را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، 10 تعاونی ثبت‌شده استان بوشهر دارای 71 عضو بوده و با سرمایه‌ای نزدیک به 107 میلیون ریال (10 میلیون و 700 هزار) ثبت شده‌اند که این تعاونی‌ها حدود 2/0 درصد کل سرمایه تعاونی‌های ثبت شده کشور را در این ماه به خود اختصاص داده‌اند که رقمی بسیار ناچیز است. بر این اساس، میانگین سرمایه اختصاص‌یافته به هرکدام از تعاونی‌های ثبت‌شده استان بوشهر در خردادماه سال جاری تنها یک میلیون و 70 هزار تومان است

پیش‌بینی اشتغال 231 نفری با سرمایه اولیه 10 میلیون تومان

بامداد جنوب: آمار تعاونی‌های تشکیل و ثبت شده کشور در خرداد‌ماه سال جاری نشان می‌دهد که استان بوشهر با ثبت تعداد 10 تعاونی از کل 217 تعاونی ثبت شده کشور در این ماه، کمتر از پنج درصد از سهم تعاونی‌های ثبت‌شده خرداد‌ماه کشور را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، 10 تعاونی ثبت‌شده استان بوشهر دارای 71 عضو بوده و با سرمایه‌ای نزدیک به 107 میلیون ریال (10 میلیون و 700 هزار) ثبت شده‌اند که این تعاونی‌ها حدود 2/0 درصد کل سرمایه تعاونی‌های ثبت شده کشور را در این ماه به خود اختصاص داده‌اند که رقمی بسیار ناچیز است. بر این اساس، میانگین سرمایه اختصاص‌یافته به هرکدام از تعاونی‌های ثبت‌شده استان بوشهر در خردادماه سال جاری تنها یک میلیون و 70 هزار تومان است که همین مساله تعاونی‌های ثبت‌شده خردادماه استان را در میان کم‌سرمایه‌ترین تعاونی‌های ثبت‌شده کشور قرار داده است. در این زمینه، برای مثال سرمایه اولیه تعاونی‌های ثبت‌شده در استان‌های کردستان، تهران، اصفهان و سمنان به‌ترتیب 180 میلیون تومان، 171 میلیون تومان، 83 میلیون تومان و 116 میلیون تومان بوده است که در مقابل، استان‌هایی نظیر بوشهر، ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد با سرمایه اولیه‌ای در حدود یک میلیون تومان برای هر تعاونی، سبب کاهش چشمگیر این آمار شده‌اند، به‌گونه‌ای که میانگین سرمایه اولیه برای هر تعاونی در کل کشور تا اندکی بیش از 20 میلیون تومان کاهش یافته است.

همچنین بررسی میزان اشتغال ایجادشده (منظور از اشتغال در شرکت‌هاي تعاونی در دست اجرا، پیش‌بینی اشتغال در صورت تشکیل تعاونی است) در تعاونی‌های استان بوشهر حاکی از آن است که این تعاونی‌ها سبب ایجاد اشتغال برای تعداد 231 نفر خواهند شد که البته با توجه به میزان سرمایه‌گذاری اولیه این بنگاه‌ها، تولید این میزان اشتغال تا حدودی دور از ذهن است. با این حال، این تعداد شاغل در مقایسه با تعداد سه هزار و 118 شاغلی که در سایر تعاونی‌های کشور مشغول به کار می‌شوند، عدد هفت درصد را نشان می‌دهد.

نکته قابل توجه در خصوص این آمارها، سرمایه‌گذاری اولیه 2/0 درصدی تعاونی‌های استان نسبت به کل کشور و پیش‌بینی ایجاد اشتغال هفت درصدی در این تعاونی‌هاست که از تناسب نسبی در مقایسه با آمارهای سایر استان‌های کشور برخوردار نیست.

گفتنی است، استان بوشهر در مقایسه با سایر استان‌های کشور از نظر تعداد تعاونی ثبت شده، با ثبت 10 تعاونی در خردادماه سال جاری به‌صورت مشترک با استان‌های کرمانشاه و مازندران و پس از استان‌های فارس (42)، خراسان رضوی (25) و اردبیل (11) در رتبه چهارم کشور قرار گرفته است، ضمن این‌که از نظر تعداد اعضای این تعاونی‌ها، بوشهر با 71 عضو به‌طور مشترک با استان کرمانشاه در رتبه دوازدهم قرار دارد. همچنین سرمایه 10 میلیون و 700 هزار تومانی بوشهری‌ها در ثبت تعاونی‌های یادشده در رتبه بیستم سرمایه‌گذاری استان‌های کشور قرار گرفته است.

در زمینه پیش‌بینی اشتغال نیز تعاونی‌های بوشهر با پیش‌بینی اشتغال 231 نفر، پس از استان‌های گلستان با پیش‌بینی اشتغال 499 نفر، فارس با پیش‌بینی اشتغال 422 نفر و خراسان رضوی با پیش‌بینی اشتغال 255 نفر، در رتبه چهارم کشور قرار گرفته است.

ثبت 217 تعاونی در خردادماه

همچنین آمارهای سامانه جامع آمارهاي ثبتی تعاون در خردادماه سال 1398 نشان می‌دهد که تعداد 217 شرکت تعاونی و چهار اتحادیه در این ماه تشکیل و ثبت شده‌اند که وضعیت فعالیت آنان در حال بهره‌برداري و یا در دست اجرا هستند. تعداد کل اعضای تعاونی‌هاي مذکور پنج هزار و 543 نفر و تعداد شاغل سه هزار و 118  نفر و سرمایه اولیه حدود 43 میلیارد ریال است. متوسط تعداد اعضا و شاغلان مربوط به این تعاونی‌ها به‌ترتیب 26 و 14 نفر هستند.

مطابق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیشترین تعداد تعاونی تشکیل و ثبت شده به استان‌هاي فارس 42 تعاونی و خراسان رضوي 25 تعاونی تعلق دارد. همچنین بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده در فعالیت‌هاي «صنعت» و «کشاورزي» به‌ترتیب با 67 و 62 واحد است ضمن این‌که تعاونی‌هاي داراي فعالیت «ساختمان» و «عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و ...» به‌ترتیب با هزار و 529 و هزار و 469 نفر داراي بیشترین اعضا هستند. همچنین بیشترین شاغل مربوط به تعاونی‌هاي داراي فعالیت «کشاورزي» و «صنعت» به‌ترتیب با 950 و 866 نفر است. مقایسه عملکرد ماه خرداد 1398 نسبت به اردیبهشت همین سال حاکی از آن است که تعداد تعاونی‌هاي ثبت شده در خردادماه سال جاري (217 واحد) در مقایسه با ماه گذشته (233 واحد)، کاهشی معادل هفت درصد داشته است.

همچنین تعداد اعضای این تعاونی‌ها نیز با کاهشی معادل شش درصد همراه شده است ضمن این‌که تعداد فرصت‌های شغلی ایجادشده از سوی این تعاونی ها با کاهشی معادل 33 درصد روبه‌رو شده است.

مقایسه عملکرد خردادماه سال جاری نسبت به خرداد 1397نیز نشان می‌دهد که تعداد تعاونی‌هاي ثبت‌شده در خردادماه سال جاري (217 واحد) در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل (360 واحد)، کاهشی معادل 40 درصد دارد که این میزان براي تعداد اعضا، کاهشی معادل 31 درصد و تعداد فرصت شغلی کاهشی معادل 45 درصد را به‌همراه دارد. لازم به ذکر است ویژگی‌هاي تفصیلی تمام تعاونی‌هاي ثبت‌شده کشور در خردادماه سال 1398 از سوی تمام کاربران ستادي و استانی که برایشان کاربري تعریف شده است، قابل دسترسی است.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: