bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۶ - ۱۹ تير ۱۳۹۸
اعتراض شبه‌دار برخی به راه‎اندازی رایگان کلاس ایروبیک در پلاژ بانوان؛
الهام بهروزی: تابستان است و شرجی و گرما به‌شدت هر چه تمام‌تر حکم‌فرمایی می‌کند تا بدانجا که گاه نفس در سینه حبس می‌شود. عمدتا در این فصل شیوع بیماری‌های روحی روانی تشدید می‌شود. از این رو متولیان شهری به‌منظور تامین رفاه و شادی و نشاط اجتماعی شهروندان به‌ویژه بانوان که در برخورداری از تفریحات اجتماعی محدودیت‌های فراوان‌تری دارند، در فصل تابستان برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک می‌بینند. یکی از برنامه‌هایی که برای بانوان بوشهری هر ساله تابستان در نظر گرفته می‌شود راه‌اندازی پلاژ بانوان است

الهام بهروزی:معترض سلامت و شادی بانوان نشوید!

تابستان است و شرجی و گرما به‌شدت هر چه تمام‌تر حکم‌فرمایی می‌کند تا بدانجا که گاه نفس در سینه حبس می‌شود. عمدتا در این فصل شیوع بیماری‌های روحی روانی تشدید می‌شود. از این رو متولیان شهری به‌منظور تامین رفاه و شادی و نشاط اجتماعی شهروندان به‌ویژه بانوان که در برخورداری از تفریحات اجتماعی محدودیت‌های فراوان‌تری دارند، در فصل تابستان برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک می‌بینند. یکی از برنامه‌هایی که برای بانوان بوشهری هر ساله تابستان در نظر گرفته می‌شود راه‌اندازی پلاژ بانوان است که برای شنا کردن و ورزش‌های آبی و هوازی فعال می‌شود. البته پلاژی که هر ساله فقط ساحل‌سازی می‌شود نه لایروبی که این خود جای تامل فراوان دارد؛ چراکه این پلاژ امروز بیش از هرچیزی به لایروبی نیاز دارد و کف ناهموار آن بارها نارحتی‎هایی را برای بانوان بوشهری ایجاد کرده که متولیان امر باید آن را جدی بگیرند.

با همه این اوصاف، امسال هم به‌مانند هر سال این پلاژ آغاز به کار کرده و افزون بر فعالیت‌های سابق برخی از رشته‌های ورزشی مرتبط نیز در این فضا ایجاد شده که یکی از آنها ایروبیک است؛ ایروبیک یکی از ورزش‌های هوازی و نشاط‌آفرین است که نقش موثری را در شادابی و طراوات بانوان ایفا می‌کند. ایروبیک در حقیقت به فعالیت هوازی اطلاق می‌شود که در آن‌ها شدت تمرین بالا و مدت تمرین کم است. فعالیتی است که حداقل 10تا 12 دقیقه با حالت ریتمیک و موزون به طول می‌انجامد و عضلات بزرگ بدن را به‌کار می‌گیرد. این فعالیت در شرایطی انجام می‌شود که سرعت و شدت تمرین قابل تحمل است و نیاز بدن به اکسیژن برای مدتی افزایش می‌یابد.

این ورزش موجب حرکات ریتمیک و متناوب ماهیچه‌ای شده و ضربان قلب و تنفس را در مدت‌زمان کوتاهی بالا می‌برد؛ اما افزون بر همه این فواید، ایروبیک از جمله ورزش‌هایی است که نقش بسزایی را در سلامتی و شادابی بانوان ایفا می‌کند. این ورزش به‌دلیل ساختار منظم و ریتمیکی که دارد، تمام خستگی‌های روحی و روانی فرد را تعدیل می‌کند. این ورزش گرایش‌های متعددی نظیر ایروبیک کودکان، ایروبیک معلولان، ایروبیک در آب و ... دارد که ایروبیک در آب یکی از ورزش‌های استاندارد و مفید برای ورزشکاران در فصل گرماست به خصوص ورزشکارانی که در شهرهای گرم زندگی می‌کنند؛ چراکه ورزش‌های آبی می‌تواند جایگزین مناسبی برای فعالیت‌های دیگر که دمای بدن را افزایش می‌دهد، باشد.

از این رو، ندا عبدالله‌زاده، عضو شورای اسلامی شهر بوشهر همزمان با آغاز کار پلاژ بانوان، به منظور رفاه حال و ترویج نشاط در میان بانوان بوشهری طرح برگزاری کلاس ایروبیک را در روزهای دوشنبه و چهارشنبه در پلاژ اجرائی کرده که این برنامه با اقبال هم مواجه شده است؛ اما در این میان، برخی معترض شده‌اند به این تصمیم! و تعدادی از این معترضان روز یکشنبه (16 تیرماه) در نشست علنی شورای اسلامی شهر بوشهر حاضر شده و حاشیه‌هایی را ایجاد کردند که در نوع خود قابل درنگ است. 

به گزارش خلیج فارس، در این نشست حدود ۱۶ بانو به وضعیت کلاس ایروبیک در پلاژ بانوان معترض شدند که اعتراض آنها حدود یک ساعت از وقت جلسه شورا را گرفت. در شرایطی که هیچ کدام از اعضا در خصوص حضور این بانوان اطلاعی نداشتند؛ اما با وجود این، ابوذر دهدار، رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر با رسمیت یافتن جلسه شورای شهر از نماینده این جمعیت معترض خواست تا در خصوص حضورشان در نشست توضیح بدهند.

این بانو که از ذکر نام وی خوداری می‌کنیم، در این جلسه به نمایندگی از همراهان خود لب به اعتراض گشود و از وضعیت کلاس رایگان ایروبیکی که در پلاژ راه‌اندازی شده است، گله کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مخالف ورزش و تفریحات خانم‌ها نیستیم؛ ولی پلاژ بانوان یک محل عمومی برای شنا و تفریح خانم‌ها است و ورزش ایروبیک در آن جایگاهی ندارد، تصریح کرد: ایروبیک ورزشی است که با حرکات خاص همراه با آهنگ در سالن‌های ورزشی انجام می‌شود. در حالی که پلاژ بانوان مکانی است که خانم‌ها باید فراغت فکری داشته باشند.

همچنین این بانوی معترض با اشاره به اینکه ورزش ایروبیک با لباس شنا جایگاهی ندارد، تاکید کرد: درباره آهنگ‌های پخش شده برای ایروبیک هم با خانم عبدالله‌زاده صحبت شده بود که آهنگ‌ها پالایش شده باشد؛ اما روز چهارشنبه که آنجا بودم آهنگی پخش شد که من بلد نیستم؛ ولی به این‌صورت بود «دُپس دُپس دُپس» با خواننده خارجی و آهنگ هم بهصورتی بود که خانم‌ها شروع به رقصیدن کردند.

وی با تاکید بر اینکه لباسی که بانوان در پلاژ می‌پوشند، گاه مسائل شرعی به‌دنبال دارد و آنجا نظارتی بر پوشش خانم‌ها ندیده‌ایم؛ چراکه در بحث شرعی، دیدن بدن خانم‌ها برای خانم‌ها هم حد و حدود دارد، گفت: حتی شنیده‌ایم برای حمام آفتاب، خانم‌ها به‌صورت عریان از پلاژ استفاده می‌کنند که باز هم حکم شرعی دارد و چون مادران، دختران را همراه خود به پلاژ می‌آورند و شاهد خانم‌هایی هستند که تعویض لباس را در ملاعام انجام می‌دهند که این می‌تواند بازخوردهای منفی داشته باشد.

نماینده بانوان معترض در پایان تاکید کرد که حرف ما این است که در فضاهای عمومی نباید فقط درخواست یک قشر را در نظر بگیریم شاید فردا درخواست زومبا یا رقص باله داشته باشند!

ندا عبدالله‌زاده عضو شورای شهر هم پس پایان حرف‌های این بانوی معترض با بیان اینکه ورزش ایروبیک یکی از ورزش‌های رسمی و دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان است، گفت: رایگان کردن پلاژ بانوان در روزهای دوشنبه و چهارشنبه و فعال شدن ورزش ایروبیک در آن به‌صورت رایگان طی این روزها در راستای هزینه بالای باشگاه‌های ورزشی برای بانوان بوده است. در خصوص آهنگ‌ها و تذکراتی که داده شد، نظرات را به مسوولان پلاژ انتقال می‌دهیم تا مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه این گزارش در تحلیل اعتراض بانوان به راه‌اندازی ایروبیک در پلاژ ذکر چند نکته لازم است؛ یکی اینکه ورزش ایروبیک ورزشی عمومی است که در همه فضاها قابلیت اجرا دارد و یکی از فضاهای مطلوبی که می‌توان این ورزش را اجرا کرد، در ساحل دریا یا پلاژهاست که حال به‌دلیل محدودیت‌های شرعی و مدنی برای بانوان راه‌اندازی آن در ساحل دریا با اشکالاتی روبه‌رو است؛ اما در محوطه پلاژ که کاملا محصور و دیوارکشی شده این ورزش قابلیت اجرائی شدن دارد. بدیهی است که ایروبیک در آب یکی از ورزش‌های بسیار مفید برای افراد به‌خصوص در زمینه تقویت مفاصل است که متاسفانه به‌دلیل کج‌اندیشی‌ها و کوتاه‌نظری‌های برخی این ورزش با وجود همه فوایدی که داشته و دارد، نتوانسته جایگاه خود را در کشور به‌خصوص مناطق جنوبی بیابد. حال که شورای اسلامی شهر بوشهر تصمیم بجایی در زمینه ترویج ورزش‌های همگانی و عمومی گرفته است، عده‌ای که اشراف کافی بر علم ورزش ندارند، اجرای این ورزش و اهمیت آن را نادیده انگاشته و خواهان توقف کلا‌س ایروبیک در پلاژ بانوان شده‌اند.

این در حالی است که مهم‌ترین فایده‌ ایروبیک در آب این است که از مفاصل محافظت می‌کند. توربن هورسبرگ که متخصص امراض استخوان در مرکز بیماری‌های استخوان در لندن و کلینیک آسیب‌های ورزشی است، در این خصوص می‌گوید: «زمانی‌که روی زمین تمریناتی مانند دویدن را انجام می‌دهید، احتمال وارد آمدن ضربه به مفاصل‌تان زیاد است،؛ ولی زمانی‌ که در آب تمرین می‌کنید، دیگر نیروی گرانش باعث نمی‌شود وزن بدن‌تان روی مفاصل‌تان فشار بیاورد.»

همچنین وی معتقد است که «هر حرکتی که شما در آب انجام می‌دهید، به‌معنای مبارزه با مقاومت آب است. بنابراین تمرین در آب در مقایسه با تمرین در خشکی، شدت بیشتری خواهد داشت.»

نکته دوم این است که ورزش ایروبیک به‌دلیل ساختار زنجیره‌وار و منظمی که دارد، فکر و اندیشه را درگیر می‌سازد و قوه تمرکز را تقویت و از ابتلا به آلزایمر پیشگیر می‌کند. تا بدین‌جا می‌توان معترف شد که اعتراض‌های این بانوان بدون پشتوانه علمی بوده است؛ اما در ادامه باید گفت که ورزش‌های دریایی از جمله شنا، ایروبیک در آب، آب‌تنی و... لباس‌های کاملا مخصوص به خود را دارد که یکی از آنها می‌تواند همان لباس مخصوص شنا (مایو) یا لباس‌های سبک، نخی و خنک باشد، از این‌رو، این استدلال بانوان معترض در خصوص نوع پوشش ایروبیک‌کاران پذیرفتنی نیست؛ چراکه لباس‌های ضخیم و کاملا پوشیده در تابستان موجب بالا رفتن دمای بدن و گرمازدگی در ورزشکار می‌شود که این مساله می‌تواند سلامت ورزشکار را به خطر بیندازد.

اما در خصوص موسیقی باید گفت که عمدتا موسیقی برای این ورزش استفاده می‌شود که کاملا استاندارد و بدون کلام و با ریتمی شاد است و موسیقی‌های باکلام خارجی هرچند که از فرمت استانداردی برای ورزش ایروبیک برخوردارند؛ اما به‌دلیل مغایرت داشتن با شرایط شرعی برای این کلاس‌ها توصیه نمی‌شود. ولی در خصوص اینکه این ورزش را با رقص اشتباه می‌گیرند نیز باید توضیح داده شود که ایروبیک از یک‌سری حرکات منظم و دارای ضرباهنگ تشکیل می‌شود که از ترکیب آنها حرکات موزون اما قانونمند خلق می‌شود. بنابراین افرادی که این ورزش را به‌خوبی نمی‌شناسند، آن را با رقص اشتباه می‎گیرند.

از این‌رو تاکید می‌شود که ورزش‌های همگانی و نشاط‌آفرین چون ایروبیک مانند سایر شهرهای دیگر کشور باید در فضاهای روبازی چون پلاژ و پارک‌ها اجرایی شود تا بدین طریق بتوان سلامت اجتماعی شهروندان را تضمین کرد و جای تاسف دارد که بوشهر دائم درگیر زیاده‌خواهی قشری تنگ‌نظر است که با افکاری بسته خواهان متوقف شدن برخی از فعالیت‌هایی که به پویایی و نشاط بانوان می‌افزاید و از سوی وزارت ورزش و جوانان به رسمیت شناخته شده و دارای تشکیلات و اصول خاص خود است، هستند.

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، فعال کردن ورزش ایروبیک در پلاژ بانوان تصمیمی در خور و شایسته بوده و امید می‎رود که بانوان بوشهری از این فرصت فراهم شده، استفاده بهینه کنند؛ اما در این میان آنچه که موجب اندوه می‌شود رفتار منفعل برخی از اعضای شورا و کوتاه آمدن آنها در مقابل برخی از اعتراض‌هاست که متاسفانه این ضعف موجب شده که کمتر تصمیمات شورا جدی گرفته شود و این نمی‌تواند برای شورای اسلامی شهر بوشهر خوشایند باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: