bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۷ - ۱۹ تير ۱۳۹۸
ایران گام دوم در کاهش تعهدات برجامی را شروع کرد؛
بامداد جنوب: ایران گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را روز گذشته در نشستی خبری اعلام و تاکید کرد تا زمانی که اروپایی‌ها نخواهند به تعهدات خود عمل کنند، ایران نیز مسیرش را در چارچوب برجام برخواهد داشت.

بامداد جنوب: ایران گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را روز گذشته در نشستی خبری اعلام و تاکید کرد تا زمانی که اروپایی‌ها نخواهند به تعهدات خود عمل کنند، ایران نیز مسیرش را در چارچوب برجام برخواهد داشت.

سیدعباس عراقچی در نشست مشترک با علی ربیعی و بهروز کمالوندی برای اعلام آغاز اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، گفت: در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی‌سازی اعلام می‌کنیم پایبند نیستیم.

وی با بیان این‌که امروز نامه‌ای را آقای ظریف به خانم موگرینی می‌نویسند و این نامه تهیه شده و موارد را به‌طور جزئی بیان می‌کنیم، گفت: روند کاهش تعهدات در راستای حفظ برجام است نه از بین بردن آن. ممکن است به خاتمه حضور ما در برجام منجر شود اما در این مقطع ۶۰ روزه فرصت‌ها به شکلی است که طرف‌های مقابل می‌توانند از آن استفاده کنند. معتقدیم برجام سند معتبر و مهمی است و خواهان ادامه آن هستیم اما خواسته‌های ما از این سند هم باید محقق شود و چون این اتفاق نیفتاده ما در تعهداتمان تجدید نظر می‌کنیم.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد که حرکت ما داخل برجام و مشروع است و این اقدامات از نظر ما نقض برجام نیست. هم‌زمان ما هم شکایات خود را از امریکا و اروپایی‌ها ارائه می‌دهیم. آنها هم در اجرای تعهداتشان کوتاهی کردند و باید پاسخگو باشند.

معاون ظریف درباره انتطار ایران از اینستکس، گفت: اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس پاسخ خواسته ما را داده بودند امروز در گام دوم نبودیم. اینستکس به‌عنوان پایه‌ای برای تبادلات تجاری بین دو طرف خوب است اما خیلی طولانی شده و ساز و کار درآمدی ندارد مگر این‌که اعتباراتی را به این کانال اختصاص دهند. اینستکس عملیاتی شده و طرف ایرانی هم مشغول است و دو نهاد با هم در ارتباط هستند و یکی دو مورد کوچک هم انجام شده اما تا وقتی اعتبار لازم و کافی برای آن تامین نشود، مفید نیست.

عراقچی با تاکید بر این مساله که این‌که طرف‌های اروپایی تلاش می‌کنند خوب است و امیدواریم راه‌حل‌هایی پیدا شود و این روند واقع‌بینانه است، از این‌رو رفت و آمدها بین ما جریان دارد و ان‌شاءالله به نتایجی برسیم در غیر این‌صورت بعد از ۶۰ روز گام سوم را هم برمی‌داریم، در پاسخ به سوالی در مورد اینستکس تاکید کرد: ‌نکته مهم این است که ایران هیچ امیدی و اتکایی به هیچ کشوری نبسته است. از جمله به هیچ کشور اروپایی و همچنین ساز و کار اینستکس. ولی از هر امکانی که وجود داشته باشد برای بهره‌مندی کشور از شرایط بهتر اقتصادی استفاده می‌کند.

وی با اشاره به جنگ اقتصادی که ترامپ به قول خودش علیه ایران آغاز کرده است ادامه داد: ما از هر معبری که بشود و امکانش وجود داشته باشد استفاده می‌کنیم تا شرایط را باز کنیم و امکان بهره‌مندی اقتصادی برای کشور ایجاد کنیم. تلاش ما این است که از هر معبری در این زمینه استفاده کنیم. در حال حاضر معابر اصلی که ما باز کرده‌ایم از مسیر کشورهای چین، روسیه، هند، ترکیه، همسایگان و شرکای مهم اقتصادی ما می‌گذرد. ما در تعامل با این شرکای اقتصادی که به نام برخی از آنها را اشاره کردم تعاملات جدید اقتصادی تعریف کرده‌ایم که از جمله آنها استفاده از پول ملی دو کشور برای انجام تبادلات اقتصادی است.

وی ادامه داد: در صورتی که امریکایی‌ها بخواهند در گفت‌وگوهای ایران و ۱+۴ حضور داشته باشند از نظر ما مانعی ندارد به شرط این‌که تحریم‌ها را بردارد و ما به شرایط قبل از تحریم‌ها برگردیم. در واقع برای حضور امریکا در گفت‌وگوهای ۱+۴ مانعی وجود نخواهد داشت ولی به همان شرطی که اشاره کردیم البته این به معنای تشکیل ۱+۵ نیست چراکه امریکا از برجام خارج شده است و ما دیگر واحدی به نام ۱+۵ نداریم بلکه آنچه که مطرح شد به این معناست که می‌تواند در مذاکرات حضور داشته باشند البته به شرطی که تحریم‌ها را بردارند و ما به شرایط قبل از تحریم‌ها برگردیم.

 

ظریف: اروپایی‌ها عمل کنند، بر می‌گردیم

از سوی دیگر وزیر امورخارجه کشورمان پس از آن‌که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد از حد تعیین شده در برجام برای غنی‌سازی خود فراتر خواهد رفت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: امروز، ایران در حال برداشتن دور دوم گام‌های جبرانی خود طبق پاراگراف ۳۶ برجام است. ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که به اتخاذ اقدامات جبرانی قانونی در چارچوب برجام برای حفاظت از منافع خود در برابر تروریسم اقتصادی ایالات متحده ادامه دهیم. تمامی این گام‌ها تنها در صورت پایبندی گروه E3 (انگلیس، فرانسه، آلمان) به تعهداتش قابل بازگشت خواهد بود.

وی در پیامی دیگر نوشت: همه این گام‌ها تنها از طریق پایبندی سه کشور اروپایی قابل بازگشت هستند. تروئیکای اروپا و اتحادیه اروپایی پس از اجرای تعهدات خود ذیل برجام از جمله پس از خروج ایالات متحده، دست‌کم باید از اقدامات جبرانی ایران طبق پاراگراف ۳۶، از جمله در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پشتیبانی سیاسی کنند. تروئیکای اروپا هیچ بهانه‌ای برای خودداری از موضع قاطع سیاسی برای حفظ برجام و مقابله با یکجانبه‌گرایی ایالات متحده ندارد.

واکنش‌های اروپا

سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام ایران گفت که ما به‌شدت نگران اعلامیه ایران مبنی‌بر غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از سطح ۳.۶۷ درصد هستیم.

مایا کوچیانچیک گفت که ما خیلی جدی از ایران می‌خواهیم که تمامی اقدامات متناقض با تعهداتش را متوقف کند و از آنها بازگردد. ما برای اتخاذ اقدامات آتی‌مان در چهارچوب برجام، از جمله برگزاری کمیسیون مشترک، با دیگر طرفین برجام در ارتباط هستیم.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: