bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۷۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۱ - ۲۰ تير ۱۳۹۸
بهترین راهکار هزینه‌دار کردن عبور از تنگه هرمز مطرح شد؛
بامداد جنوب: رئیس فراکسیون اقدام پیش‌دستانه برای مقابله با امریکا می‌گوید مجلس شورای اسلامی طرحی در دست دارد که بر اساس آن ایران بتواند ‌در ازای تامین امنیت آبراهه‌های خلیج ‌فارس ازجمله تنگه هرمز، از کشتی‌های عبوری از منطقه عوارض دریافت کند.

بامداد جنوب:

رئیس فراکسیون اقدام پیش‌دستانه برای مقابله با امریکا می‌گوید مجلس شورای اسلامی طرحی در دست دارد که بر اساس آن ایران بتواند ‌در ازای تامین امنیت آبراهه‌های خلیج ‌فارس ازجمله تنگه هرمز، از کشتی‌های عبوری از منطقه عوارض دریافت کند.

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی ‌اخیرا در نشستی خبری، با اشاره به جزئیات ۱۰ طرح فراکسیون اقدام متقابل برای مقابله با امریکا، مشخصا از طرحی سخن گفت که طبق آن، جمهوری اسلامی ‌در ازای تامین امنیت آبراهه‌های خلیج ‌فارس از جمله تنگه هرمز، از کشتی‌های عبوری از منطقه عوارض دریافت کند. قاضی‌زاده‌هاشمی ‌در‌ این‌باره تصریح کرد: اگر ایران تامین‌کننده حقیقی منطقه و آب‌های بین‌المللی است، بر اساس رفتار عرف بین‌الملل و امریکا، مجلس هم معتقد است هزینه آن را باید مراکز تجاری و تمام شناورهای منطقه در قالب عوارض بپردازند. دیروز قاضی‌زاده‌هاشمی ‌در گفت‌وگو با روزنامه صبح‌نو در پاسخ به این پرسش که آیا طرح فراکسیون اقدام متقابل مبنی‌ بر اخذ عوارض از کشتی‌ها، مبتنی بر قواعد حقوق بین‌المللی است، گفت: در طول تنگه هرمز که ۵۵ کیلومتر است، کشتی‌ها خارج از آب‌های بین‌المللی، وارد آب‌های تحت‌نظارت سرزمینی ما می‌شوند و عبور می‌کنند؛ یعنی از آب‌های بین‌المللی عبور نمی‌کنند که بخواهیم آنها را آزادانه به حال خودشان بگذاریم. وی افزود: وقتی کشتی‌ها وارد آب‌های سرزمینی ما می‌شوند، تحت عناصر حقوقی کشور ایران قرار می‌گیرند و ایران اگر قانون‌گذاری کند، می‌تواند برای کشتی‌ها هم عوارض وضع کند. بنابراین، در برآوردهای اولیه به‌لحاظ حقوقی، مشکلی وجود ندارد، به‌جز این‌که مستلزم عمل متقابل شود؛ یعنی ممکن است اگر کشتی‌های ما هم از آب‌های سرزمینی برخی کشورها و نه آب‌های بین‌المللی عبور کنند، مشمول این عوارض شوند.

قاضی‌زاده‌هاشمی ‌در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که آیا قرار است طرح اخذ عوارض از کشتی‌ها وارد صحن مجلس نیز شود، اظهار کرد: این طرح را تعدادی از همکاران ما در مجلس امضا کرده‌اند و اعلام وصول شده و احتمالا برای کمیسیون مربوطه ارسال شود. این‌که برای کدام کمیسیون ارسال بشود، نمی‌دانم؛ چون ارائه این طرح قبل از تعطیلات مجلس بوده و نمی‌دانم آقای پزشکیان که مسوول ارجاعات است، این طرح را به کدام کمیسیون ارسال کرده است. چون این طرح، هم‌زمان ماهیت اقتصادی، حقوقی و سیاسی دارد، احتمالا به کمیسیون حقوقی، اقتصادی و امنیت ملی ارسال شود تا درباره آن اظهارنظر شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای طرح اخذ عوارض از برخی نهادها یا چهره‌ها مشورت گرفته شده است، گفت: برای این‌که این طرح اساسا انجام شود یا نه، مشورت‌های اولیه شده است. برخی افراد هستند که درباره این طرح، نظرات ضدونقیض دارند. این طرح در مجموع موافقان و مخالفانی دارد. طبیعتا وقتی طرح در کمیسیون مرتبط بحث شود، به‌طوررسمی ‌از نهادها و چهره‌ها برای اظهارنظر دعوت خواهد شد. قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به ماهیت مخالفت مخالفان با طرح اخذ عوارض، گفت: به‌طورکلی همه آنهایی که دنبال نرمالیزاسیون ایران هستند و در مقابل اقدامات خصمانه علیه حقوق ملت ایران سکوت می‌کنند، جز مخالفان این طرح هستند. اینها می‌گویند شرایط موجود الان را باید حفظ کنیم و وارد این‌گونه حرکات مثل اخذ عوارض نشویم. در کنار این، افرادی هم حضور دارند که به عمل متقابل و هم‌سطح معتقد هستند. وی با بیان این‌که عوارضی که مدنظر ماست، می‌توانیم برای همه کشورها وضع نکنیم، گفت: این‌گونه نیست که بخواهیم برای همه کشورها این عوارض را وضع کنیم. این طرح چون بر اساس قوانین داخلی کشورمان است، می‌تواند برای کشورهای غیردوست، یعنی آنهایی وضع شود که با ما رفتار تجاری ندارند و تحریم‌های امریکا را به رسمیت می‌شناسند. عضو هیات‌رئیسه مجلس تصریح کرد: درعوض، برای کشورهایی که با ما روابط تجاری آزاد دارند و تحریم‌های امریکا را هم به رسمیت نمی‌شناسند، این عوارض را وضع نخواهیم کرد. همه این‌ها دست خود ماست. به‌نوعی فیلتر این عوارض، کاملا انتخابی و هوشمند است. وی اضافه کرد: علاوه‌بر این، می‌توانیم برای این عوارض کف و سقفی تعریف کنیم. از بعضی کشورها می‌توان سقف را گرفت و از بعضی کشورها کف را و از بعضی‌های دیگر هم می‌توان کلا هیچ عوارضی نگرفت. در مجموع، نوع تعاملات عملی اقتصادی تعیین می‌کند باید چه اقداماتی انجام دهیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: