bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۷۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۸
انفعال اروپایی‌ها و قدرت چانه‌زنی در تهران؛
بامداد جنوب: ایران روز گذشته میزان غنی‌سازی خود را از مرز 5/4 درصد عبور داد تا به این ترتیب یک گام به کم کردن تعهدات برجامی خود نزدیک‌تر شده باشد. این خبر را روز گذشته مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی هم مورد تائید قرار داد. در همین رابطه روز گذشته سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در سخنانی به بررسی این مساله پرداخت.

بامداد جنوب: ایران روز گذشته میزان غنی‌سازی خود را از مرز 5/4 درصد عبور داد تا به این ترتیب یک گام به کم کردن تعهدات برجامی خود نزدیک‌تر شده باشد. این خبر را روز گذشته مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی هم مورد تائید قرار داد. در همین رابطه روز گذشته سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در سخنانی به بررسی این مساله پرداخت.

بهروز کمالوندی با تشریح گزینه‌های ایران در گام سوم اعلام کرد: افزایش تعداد سانتریفیوژها، نصب دوباره سانتریفیوژهای IR-2 و IR-2m، افزایش تعداد سانتریفیوژهای فعال در آبشارهای غنی‌‌سازی و غنی‌سازی ۲۰ درصدی از گزینه‌های مطرح در گام سوم است.

وی با بیان این‌که گام‌های کاهش تعهدات برجامی در بازه‌های زمانی دو ماهه تعریف شده است؛ ما دو ماه قبلی را صبر کردیم و مرحله دوم اقدامات متقابل از دیروز (یکشنبه) آغاز شد، گفت: البته این پس از صبر یک ساله بود که طرف مقابل باید تعهداتش را انجام می‌داد، اما اقدامات شایسته‌ای انجام نشد، بنابراین طبق تصمیم رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی و دستوری که به ما ابلاغ شد گام دوم را برای افزایش سطح غنی‌سازی به بیش از 67/3 درصد آغاز کردیم.

کمالوندی با تاکید بر این مهم که برای این کار تغییرات فنی را باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه می‌کردیم که، چون دیروز تعطیل بود کپی آن را به نماینده‌شان در تهران دادیم و امروز نسخه اصلی آن را به آژانس ارائه می‌کنیم، افزود: همکارانم کارهای فنی را از دیروز آغاز کرده‌اند و اگر افزایش مواد غنی شده به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم زمان‌بر بود، اما افزایش سطح غنی‌سازی زمان چندانی نمی‌برد و در فاصله چند ساعت انجام شدنی است. کارشناسان آژانس قرار است صبح امروز نمونه‌گیری کنند که به‌طبع ما از 67/3 درصد غنی‌سازی عبور کرده‌ایم.

کمالوندی ابراز امیدواری کرد: طرف‌های مقابل عزم جزم کشورمان را در قبال این موضوع درک کنند و تصور نکنند جمهوری اسلامی ایران مانند خیلی کشورهای دیگر در صحبت‌هایش جدی نیست و اگر چنین ذهنیتی دارند باید با اقداماتی که آغاز کرده‌ایم و در حال پیگیری است، چنین تصوری را از ذهن خود بیرون کنند.

وی با اشاره به برهم خوردن تعادل میان تعهدات و حقوق کشورمان تاکید کرد: نمی‌گذاریم تعادل یک طرفه باشد و فقط تعهد داشته باشیم و از حقوق‌مان بهره‌مند نباشیم؛ یا باید حقوق ما باز گردد و دو کفه ترازو با هم مساوی شود و یا اگر این کار را نکنند به تدریج از تعهداتمان می‌کاهیم.

وی درباره گزینه‌های مطرح برای اجرا در گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: سلیقه‌های مختلفی در این‌باره هست که کدام یک از گزینه‌ها را اجرا کنیم، اما مهم آن است که در انتخاب گزینه‌ها لجباری نمی‌کنیم بلکه با آرامش، حساب شده و متناسب با نیازهای کشور اقدام می‌کنیم که یکی از این گزینه‌ها می‌تواند افزایش تعداد سانتریفیوژها باشد.

کمالوندی نصب دوباره سانتریفیوژهای «IR-2» یا «IR-2M» و افزایش تعداد سانتریفیوژهای فعال در آبشارهای غنی‌سازی را از دیگر گزینه‌های مطرح در گام سوم کاهش تعهدات برجامی برشمرد. گزینه‌های زیادی برای اجرا در گام بعدی کاهش تعهدات برجامی وجود دارد، اما اجرای آن باید منطق اقتصادی و فنی داشته باشد چنان‌که منطق فنی اکنون ما این است که به غنی‌سازی برای سوخت رآکتورهای قدرت و نیروگاه‌ها نیاز داریم. به‌عنوان نمونه اگر به سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز باشد آن را می‌سازیم و این محدودیت برطرف شده است.

معاون سازمان انرژی اتمی همچنین یادآور شد که ایستگاه اول در موضوع غنی‌سازی تامین سوخت رآکتورهای قدرت و نیروگاهی است که ما در این زمینه فعالیت داریم که تا به حال سازنده سوخت نیروگاهی نبودیم ما دو نیروگاه داریم و دو نیروگاه دیگر نیز اضافه می‌کنیم و این زمینه نیاز کشور و نیاز فنی است.

آلمانی‌ها استاد پرتاب توپ

در حالی‌که طرف اروپایی هیچ یک از تعهدات برجامی خود را انجام نداده و در این مساله فقط یک ناظرِ طلبکارِ نق‌زن بوده، از ایران می‌خواهند که به‌صورت یکجانبه به برجام پایبند باشد. این وسط، اظهارات مقامات اروپایی نشان‌دهنده پررویی بیش از اندازه آنهاست.

سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان روز دوشنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران واکنش نشان داد و تاکید کرد که تهران باید کماکان به تعهداتش در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پایبند بماند. اکنون توپ در زمین ایران است. ما خواهان حفظ توافق هسته‌ای هستیم. از این رو، تمام طرف‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان همچنین در پاسخ به این سوال که خط قرمز دولت برلین در این زمینه چیست، اظهار داشت: هدف ما این است که ایران به توافق پایبند باشد. تهران باید تمامی گام‌های خود را که در تناقض با توافق هسته‌ای است، متوقف کند و از آنها بازگردد.

البته این سخنگو نگفت که چرا کشورش و اتحادیه اروپا تاکنون به تعهدات خود در قبال ایران پایبند نبوده و به چه دلیل حاضر نیستند پاسخگوی کار کم خود باشند!!

 

چین و روسیه، بازی وسط میدان

از سودی دیگر دو طرف دیگر امضاکننده معاهده برجام، یعنی چین و روسیه نمی‌دانند که باید در کدام سمت بازی کنند. در حالی‌که سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران که در نتیجه خروج یک‌جانبه امریکا از توافق هسته‌ای انجام شده است، گفت که کرملین از عواقب این تصمیم ابراز تاسف می‌کند. چینی‌ها خواستار خویشتن‌داری طرفین شده‌اند!!

دیمیتری پسکوف سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این مورد یادآور شد که متاسفانه ما الان در حال ثبت این عواقب هستیم. دیپلماسی روسی به فعالیتش ادامه خواهد داد. ما همچنین در انتظار نتایج کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم ماند که در روزهای آینده انجام خواهد شد.

در این میان وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور از تصمیم ایران برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم در سطحی بالاتر از چیزی که در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تعیین شده بود، ابراز تاسف می‌کند و همچنین تصریح کرد که این بلاتکلیفی باید از طریق دیپلماتیک حل شود.

ژنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری روزانه گفت که چین از تمامی طرف‌های [توافق] می‌خواهد تا خویشتن‌داری کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: