bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۹ - ۲۲ تير ۱۳۹۸
دیدار فرستاده رئیس‌جمهور فرانسه با مقامات ایران؛
بامداد جنوب: فرستاده رئیس‌جمهور فرانسه به تهران آمد، کشوری که در طول سال‌های گذشته به همان میزان که از پول ایران و بازار ایران کاسبی کرده، کشوری با تعهد بالا نبوده و مواضع سخیف ضدایرانی‌اش شهره عام و خاص است. فرانسوی‌ها هر چند روزگاری در ایران هویتی داشتند اما امروزه این کشور فقیرتر شده و دیگر آن فرانسه پرقدرت نیست و حتی نمی‌تواند به‌خوبی از خودش دفاع کند، چه برسد که در جهان بتواند یک بازی مستقل انجام دهد.

بامداد جنوب: فرستاده رئیس‌جمهور فرانسه به تهران آمد، کشوری که در طول سال‌های گذشته به همان میزان که از پول ایران و بازار ایران کاسبی کرده، کشوری با تعهد بالا نبوده و مواضع سخیف ضدایرانی‌اش شهره عام و خاص است. فرانسوی‌ها هر چند روزگاری در ایران هویتی داشتند اما امروزه این کشور فقیرتر شده و دیگر آن فرانسه پرقدرت نیست و حتی نمی‌تواند به‌خوبی از خودش دفاع کند، چه برسد که در جهان بتواند یک بازی مستقل انجام دهد.

مقامات این کشور که پس از امضای قرارداد هسته‌ای با ایران به سرعت برای گرفتن سهمی از بازار ایران راه افتاده بودند، پس از فشارهای امریکا به همان سرعت هم این بازار را ترک کرده و رفتند. آنها در حوزه تعهدات برجامی خود نیز هیچ اقدام درستی نکردند و فقط و فقط حرف زدند. با این حال، رئیس‌جمهور این کشور پس از کم شدن تعهدات برجامی ایران در قالب بند36، به این فراست افتاده‌اند که هیچ وقت نمی‌توانند ایران را تحت فشار قرار دهند و در تهران افرادی هستند که با درایت و هوشیاری به این نتیجه برسند که چگونه با دشمن باید مقابله کرد.

حالا امانوئل مکرون یک فرستاده به تهران فرستاده است، فردی که مشاور دیپلماتیک وی به‌شمار می‌رود و روز گذشته با مقامات مختلف کشورمان دیدار کرد. او نخست به سراغ دبیر شورای‌عالی امنیت ملی رفت، جایی که باید دقیق‌ترین و صریح‌ترین حرف‌ها را می‌شنید.

علی شمخانی در این دیدار با انتقاد از بی‌عملی کشورهای اروپایی برای اجرای تعهداتشان در برجام و فقدان اراده کافی برای مقابله با اقدامات تخریبی امریکا در این توافقنانه چند جانبه اظهار داشت: باتوجه به استفاده نکردن اروپا از فرصت یک ساله اجرای تعهدات یک‌طرفه از سوی ایران، تصمیم قاطع کشور ما اجرای تعهدات، متناسب با اقدام متقابل طرف‌های دیگر است و زمان انجام اقدامات یک طرفه به پایان رسیده است.

شمخانی، اجرای برنامه کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای را راهبرد غیرقابل تغییر ایران برشمرد و گفت: این مسیر در چارچوب بندهای۲۶ و ۳۶ برجام تا زمان تحقق کامل حقوق ایران ادامه خواهد یافت.

به گفته وی، سیاست فشار حداکثری امریکا راهبردی شکست خورده است، ایران در عمل اثبات کرده که در ابعاد اقتصادی، سیاسی و دفاعی توانمندی و ظرفیت مدیریت و مقابله با تنش‌ها و چالش‌های مختلف را دارد و با کشوری با این مشخصات نمی‌توان با زبان زور سخن گفت. امریکا امروز استقلال اروپا را نیز به گروگان گرفته و کشورهای اتحادیه اروپا باید برای دفاع از هویت و استقلال خود در برابر یکجانبه‌گرایی امریکا بایستند.

امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در این دیدار گفت: من به‌عنوان میانجی به ایران نیامده‌ام و حامل هیچگونه پیامی از سوی امریکا برای تهران نیستم.

وی با اشاره به آگاهی فرانسه از قدرت تاب‌آوری ایران در برابر فشارهای مختلف که طی ۴۰ سال گذشته و عبور از تحریمهای مختلف به اثبات رسیده است، خاطرنشان کرد: به‌رغم میل، اراده و اقدامات امریکا، قدرت، نفوذ و جایگاه ایران طی ۲۰ سال گذشته در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی رشد قابل توجهی داشته است. امانوئل مکرون به‌دنبال دستیابی به ابتکارات مشترک برای ایجاد آتش‌بس در جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران بوده و معتقد است که این اقدام به کاهش تنش‌های رو به تزاید در منطقه منجر خواهد شد. با توجه به نقش و اثرگذاری غیرقابل انکار ایران در منطقه، پاریس علاقه‌مند به تداوم گفت‌وگو و همکاری با ایران برای مدیریت بحران‌های جاری در سوریه، یمن، عراق و لبنان است

دومین مقصد دیدار بن، در پاستور و ملاقات با رئیس‌جمهور بود که در آن باید پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه را تحویل وی می‌داد. در این دیدار، حسن روحانی تاکید کرد که هدف ایران اجرای کامل تعهدات طرفین در برجام است و از هر تلاشی در این جهت استقبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهور ضمن قدردانی و استقبال از فعالیت‌های آغاز شده از سوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و همچنین پیام وی، گفت: ایران کاملا راه دیپلماسی و مذاکره را باز نگه‌داشته است و امیدواریم طرفین برجام از این فرصت به‌خوبی استفاده کنند تا به نقطه مطلوب یعنی اجرای کامل برجام برسیم. هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران این است که تعهدات قید شده در برجام از سوی طرفین آن به‌طور کامل اجرا شود و چنانچه طرفین به تعهدات خود عمل کنند، ایران هم گام‌های جدیدی در تکمیل تعهدات خود بر خواهد داشت.

 

از سوی دیگر، رئیس‌جمهور روز گذشته در نشست کابینه در سخنانی یادآور شد که تحرکات امروز امریکا، حکایت آدمی است که با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد. امریکایی‌ها از یک طرف برجام را یک توافق بسیار بد و به تعبیر خودشان بدترین توافق می‌دانند و بدون هیچ بهانه‌ای از آن خارج می‌شوند و از طرف دیگر وقتی ایران برخی از تعهدات خود را کاهش می‌دهد، همگی از آن ابراز نگرانی می‌کنند در حالی که باید از امریکا نگران بود که کل برجام را زیر پا گذاشته است.

به گفته حسن روحانی، آنها درخواست جلسه فوق‌العاده برای شورای حکام دادند که چرا ایران برخی از تعهدات برجامی را کنار گذاشته است و این داستان خنده‌آوری است که امروز امریکایی‌ها آن را انجام می‌دهند که کمتر می‌توان در تاریخ سیاسی جهان سراغی از اینگونه اقدامات گرفت. آنها دلیلی برای منع غنی‌سازی ایران اعلام نمی‌کنند و صرفا می‌گویند کار بدی است یا این‌که هدف ایرانی‌ها بد است. اما نمی‌توانند بگویند که اگر کار بدی است چرا خودشان آن را انجام می‌دهند و تنها کشوری که در دنیا غنی‌سازی بد انجام داده و از سلاح اتمی استفاده کرده است، امروز نصیحتگر دیگران شده و خود را مصلح معرفی می‌کند. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام و توافق حرکت می‌کند و ساختارشکن نیستیم و ساختار برجام را برهم نزدیم، ما 14 ماه به شما فرصت دادیم و باز هم با اقدام جدید خود دو ماه دیگر فرصت دادیم و اقدامات ایران کاملا صحیح، درست و در چارچوب قانون است.


نام:
ایمیل:
* نظر: