bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۸
شوکی که رنگ واقعیت نگرفت؛
علی پورتنگستانی: شوکی که روز گذشته برای ساعاتی به فوتبال ایران وارد شد، نباید مسوولان ورزش کشور آن را دست‌کم بگیرند وگرنه همان اتفاقاتی که چند سال پیش برای کویت افتاد برای ما نیز رخ خواهد داد. آیا حرکت روز گذشته AFC یک هشدار به فدراسیون فوتبال ایران بود؟

علی پورتنگستانی: 

شوکی که روز گذشته برای ساعاتی به فوتبال ایران وارد شد، نباید مسوولان ورزش کشور آن را دست‌کم بگیرند وگرنه همان اتفاقاتی که چند سال پیش برای کویت افتاد برای ما نیز رخ خواهد داد. آیا حرکت روز گذشته AFC یک هشدار به فدراسیون فوتبال ایران بود؟

این روزها فوتبال کشورمان گرفتار حواشی زیادی شده است، از ماجرای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها تا دیر برگزار شدن مسابقات لیگ برتر امسال. از این دو مورد، ماجرای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها مهم‌ترین موضوع این روزهای فوتبال کشورمان است که حتی فیفا در این رابطه به ایران نام نوشت و تا روز گذشته به مسوولان کشورمان مهلت داد که در این رابطه تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. در همین رابطه فدراسیون تصمیم گرفت که در دیدار بین تیم ملی بزرگسالان کشورمان با تیم‌ امید ورود هواداران را به ورزشگاه آزاد کند و حتی در روزهای گذشته نیز، در یکی دو رسانه و فضای مجازی این خبر پیچیده بود که بانوان و خانواده‌های نیز می‌توانند در استادیوم آزادی بازی را ببینند. در حالی که این خبر نزدیک بود رنگ به واقعیت بگیرد، فدراسیون فوتبال با انتشار خبری در سایت خود، اعلام کرد که این دیدار تنها با حضور اصحاب رسانه بدون حضور هواداران برگزار خواهد شد و از کلمه «تمرینی» در سایت خود استفاده کرد تا بر این نکته تاکید کند که به‌دلیل یک بازی تمرینی، لازم نیست تماشاگران به ورزشگاه بیایند. سیاست راه ندادن خانواده‌ها به ورزشگاه از سوی فدراسیون فوتبال باز هم می‌تواند چالش فیفا و این فدراسیون را جدی‌تر کند و اینفانتینو را دوباره مجبور به تهدید فوتبال ایران کند.

البته باید گفت که مسوولان روز گذشته نامه‌ای به فیفا فرستادند که در آن با اشاره به اقدامات انجام شده مانند ورود بانوان به ورزشگاه‌ها در مسابقات فوتسال زیر 20 سال آسیا در تبریز اعلام کردند که در حال تلاش برای رفع این مشکل هستند و به نامه قبلی فیفا بی‌توجه نبوده‌اند. اسدی مدیر بین‌الملل فدراسیون فوتبال در تشریح این نامه و خواسته‌های فدراسیون جهانی درباره بحث ورود بانوان به ورزشگاه‌ها، گفت: فیفا هیچ اولتیماتومی به فدراسیون نداده است. فیفا به ما اعلام کرده بود 15 جولای (24 تیرماه) اقدامات خود را به ما اطلاع دهید و ما خلاصه‌ای از اقدامات انجام شده را برای آنها ارسال کردیم. در نامه فیفا که متن موجود است، هیچ اشاره و صحبتی از تعلیق نشده است.

اما روز گذشته برای چند ساعت شوکی بزرگ به فوتبال ایران وارد شد. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در رده‌بندی جدیدش از فوتبال باشگاهی قاره‌کهن، در اقدامی عجیب نام فوتبال باشگاهی ایران را خارج کرد. این در حالی است که در این رده‌بندی 45 کشور عضو AFC در این رده‌بندی حضور دارند. این در حالی بود که با تغییر در رنکینگ ای‌اف‌سی قرار بود از نظر باشگاهی ایران در مکان نهم قرار گیرد اما در تازه‌ترین رنکینگ کنفدراسیون آسیا حتی در رده نهم هم قرار نگرفته و در این فهرست به طرز عجیبی نام ایران حذف شده بود. همچنین در وب سایت معتبر ترنسفرمارکت، معتبرترین مرجع داده‌های آماری فوتبال، نام لیگ ایران وجود برای لحظاتی وجود نداشت تا نگرانی‌ها افزایش یابد. پس از این اتفاق، خبرگزاری‌های کشوری بر این اعتقاد داشتند که شاید فدراسیون فوتبال کشورمان تعلیق شده است.

اما بلافاصله پس از خبر، سهیل مهدی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ درباره شایعه تعلیق فوتبال ایران از سوی AFC گفت است «این خبر درست نیست و تا این لحظه هیچ اخطاری از سوی فیفا یا AFC به ما مبنی بر تعلیق یا خطر تعلیق ارسال نشده است. به AFC ایمیل زدیم و پیگیری کرده‌ایم که چرا نام ایران در این فهرست وجود ندارد. فکر می‌کنم یک اتفاق فقط یک اشتباه تایپی بوده و اتفاق خاصی رخ نداده است. باز هم تاکید می‌کنم که تا این لحظه هیچ نامه و اخطاری برای خطر تعلیق به ما ارسال نشده و بعید می‌دانم که این قضیه صحت داشته باشد». مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال هم در مورد حذف نام ایران از رده‌بندی باشگاهی فوتبال آسیا، تاکید کرده بود که «اشتباه تایپی بوده است و با پیگیری که انجام دادیم مشکل برطرف شد». لازم به ذکر است که چند ساعت پس از این اتفاق کنفدراسیون فوتبال آسیا اشتباه مثلا تایپی خود را تصحیح کرد. در این رنکینگ، ایران در رده پنجم قرار گرفت.

در همین راستا یکی از اعضای هیات‌رئیسه سازمان لیگ در گفت‌وگویی مساله حذف اسم تیم‌های ایرانی از رنکینگ فدراسیون فوتبال آسیا را اتفاقی نمی‌داند و می‌گوید مشکلاتی وجود دارد و نمی‌توان بیشتر از این درباره آن صحبت کرد. مشکلاتی که ممکن است به مساله حرفه‌ای‌سازی و اخذ مجوز حرفه‌ای بازگردد. به‌ظاهر فدراسیون فوتبال آسیا از گزارش‌های غیر‌حقیقی مسوولان ایرانی و وارونه جلوه دادن شرایط راضی نیستند و ممکن است برای فوتبال ایران اقدامات تنبیهی در نظر داشته باشند.

اما در ادامه این گزارش نگاهی به وضعیت یکی از کشورها می‌اندازیم که سال‌ها پیش از سوی فیفا تعلیق شده بود. تیم ملی فوتبال کویت، در سال 2007 به‌دلیل دخالت دولت کویت در فدراسیون فوتبال این کشور به حالت تعلیق درآمد اما با لغو این تعلیق، کویت مجوز حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال‌های 2011 و 2015 را کسب کرد. با این حال، دخالت‌های دولتی در امور فدراسیون فوتبال کویت ادامه یافت و صبر فیفا به سر رسید. در سال 2016، کویت از سوی فیفا به‌دلیل دخالت سیاسی به حالت تعلیق درآمد. این تعلیق، بیش از دو سال و حدود 782 روز طول کشید تا این که در سال 2018، فدراسیون فوتبال کویت رفع تعلیق شد. کویت همچنین جواز حضور در جام ملت‌های آسیا 2019 را نیز کسب نکرد و تیم‌هایی بسیار ضعیف‌تر نسبت به کویت چون یمن، فیلیپین و ... توانستند در این دوره از مسابقات حاضر شوند. محرومیت فوتبال کویت علاوه بر مشروع نبودن حضور تیم ملی این کشور در تورنمنت‌های معتبر ملی، به فوتبال باشگاهی این کشور نیز آسیب زد، چراکه به غیر از برگزاری لیگ داخلی، باشگاه‌های کویتی مجاز به حضور در تورنمنت‌های لیگ قهرمانان آسیا و AFC کاپ نبودند. حالا کویت حدود یک سال است که فوتبالش از تعلیق خارج شده و تیم ملی این کشور هم‌اکنون در رتبه 156 قرار دارد و نسلی که دو سال است سوخته است. حالا با حذف عجیب نام لیگ ایران از وب سایت AFC و برگرداندن عجیب‌تر آن و پایان مهلتی که جیانی اینفانتینو به فدراسیون فوتبال ایران در رابطه با ورود زنان به استادیوم ها داده بود، این گمانه‌زنی به وجود آمده که فوتبال ایران نیز شاید در آستانه تعلیق قرار گرفته است.

پس طبیعی است که از تعلیق شدن فوتبال کشورمان ترس داشته باشیم، چراکه این اگر روزی این اتفاق رخ داد، با توجه به زیرساخت‌های ضعیف فوتبال ایران، شاید اتفاق بدتری نسبت به کویت برای فوتبال کشورمان رخ دهد. اتفاقاتی که تا سال‌ها فوتبال ما را از سطح اول آسیا دور می‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: