bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۸
دو سال از آسمانی شدن نماد اخلاق بوشهر گذشت
علی پورتنگستانی: دو سال از یکی از تلخ‌ترین اتفاق‌های فوتبال بوشهر می‌گذرد. روزی که یکی از بزرگ‌ترین و با اخلاق‌ترین مربیان فوتبال این شهر از میان ما رفت. شخصیتی که بی‌شک تا سال‌ها تاثیر حضورش در فوتبال بوشهر ادامه خواهد داشت.

 علی پورتنگستانی:

دو سال از یکی از تلخ‌ترین اتفاق‌های فوتبال بوشهر می‌گذرد. روزی که یکی از بزرگ‌ترین و با اخلاق‌ترین مربیان فوتبال این شهر از میان ما رفت. شخصیتی که بی‌شک تا سال‌ها تاثیر حضورش در فوتبال بوشهر ادامه خواهد داشت.

فوتبال در بوشهر از دیرباز شخصیت‌های بزرگی به خود دیده است که هر کدام در برهه‌ای از زمان برای این‌که فوتبال در این استان پایدار بماند، زحمت زیادی کشیده‌اند. افرادی که در کنار مسائل فنی، اخلاق را هم سرلوحه کار خود قرار می‌دادند و آن را به شاگردانشان نیز منتقل می‌کردند. یکی از مربیان که در فوتبال بوشهر تاثیر زیادی داشت و تا ابد یاد او در ذهن ما خواهند ماند، کریم تاجدینی بود که سال‌های سال در فوتبال شهر بوشهر زحمت کشید و شاگردان زیادی تحویل فوتبال این شهر داد کسانی مثل مهدی طارمی، حسین ماهینی و ... . کریم تاجدینی برای فوتبال کیسه ندوخته بود و به‌دنبال پست و شهرت هم نبود. در سال‌هایی که این مرد بزرگ در بوشهر فعالیت می‌کرد هیچوقت به‌دنبال پول و شهرت نرفت و همیشه به‌دنبال این بود که علم خود را در اختیار بازیکنان جوان و نوجوان قرار دهد. او برای خود و دلش زندگی کرد و با افتخار و نام نیک با این دنیا وداع کرد. اگرچه باید گفت که غریبانه از میان ما رفت. به همین دلیل برای بزرگداشت نامش و قدردانی از او، امروز به سراغ برخی از مربیان بوشهر رفتیم تا ببنیم نظر آنها در مورد این این مرد بزرگ چیست.

در همین رابطه با حسین وردیانی یکی از مربیان باتجربه و پیشکسوت فوتبال بوشهر گفت‌وگو کردیم و نظر او را در مورد این مربی بااخلاق فوتبال بوشهر پرس‌وجو کردیم.

مرحوم تاجدینی هیچ‌وقت چشمداشتی به مسائلی مالی نداشت

می‌توان گفت مرحوم تاجدینی به همراه مرحوم ناصر خرسند از کسانی بودند که برای فوتبال و فوتبالیست‌های بوشهر کارهای بزرگی انجام داد و خیلی از بازیکنان این استان که امروز در لیگ‌های کشوری بازی می‌کنند زیر نظر این دو مربی بزرگ تعلیم دیده بودند و بزرگ شده بودند. مرحوم تاجدینی هیچ‌وقت چشمداشتی به مسائل مالی نداشت و همین مساله باعث می‌شد که قراداد مالی با باشگاهی امضا نکند. اگر هم قراردادی داشت بیشتر جنبه سوری داشت که به‌دلیل قوانین هیات فوتبال باید با باشگاه موردنظر می‌بست. این یکی از بارزترین و مهم‌ترین ویژگی‌های این مرد بزرگ بود که زحمت زیادی برای فوتبال شهرمان کشید. تاجدینی حتی از جیب شخصی هم برای اداره تیم‌های شهر خرج می‌کرد تا مبدا فعالیت بازیکنان پایه به خطر نیفتد. مرحوم تاجدینی و خرسند اینقدر از نظر علم فوتبال در درجه بالایی بودند که بارها به آنها اصرار کردم که تیم‌های بزرگ‌تری شما را می‌خواهند ولی هیچوقت این پیشنهادها را قبول نکردند و فقط به فکر بازیکنان نوجوان و جوان بوشهر بودند.

در فوتبال ما مثل کریم تاجدینی سخت است بیاید

هر گلی، بوی خاص خود را دارد. مربیان زیادی در فوتبال بوشهر داشتیم که حالا در میان ما نیستند، مربیانی که ویژگی‌های خاص خود را داشتند. امروز هم ما مربیان جوان خوبی در سطح استان داریم که در تیم‌های پایه در حال زحمت کشیدن هستند. این در حالی است که هزینه‌ها بالا رفته ولی عشق به تعلیم باعث شده این افراد ذوق و شوق به کار خود در تیم‌های پایه ادامه دهند. خوشخبتانه بوشهر از این گونه افراد خالی نمی‌شود ولی هر کسی خصوصیات خاص خود را دارند این‌که بگوییم دیگر مثل این افراد در فوتبال نمی‌آید درست نیست ولی از نظر من سخت است، چراکه مرحوم تاجدینی و خرسند به غیر از علم فوتبال در اخلاق هم در درجه بالایی بودند.

در ادامه با اصغر کامیاب یکی از پیشکسوتان فوتبال بوشهر است هم گفت‌وگو کردیم تا ببینیم او چه نظری در مورد این مربی بزرگ دارد.

او گوهری بود که خیلی زود از میان ما رفت

من مرحوم تاجدینی را از بچگی می‌شناختیم. او زمانی که با ما در زمین‌های خاکی هم بازی می‌کرد بسیار پرتلاش و بااخلاق بود. او یکی از افرادی بود که به کارش خیلی علاقه داشت و همیشه به‌دنبال این بود که در کارش پیشرفت کند. شاگردانش را مانند بچه‌هایش دوست داشت و غیر از فوتبال درس اخلاق هم به آنها می‌آموخت. مرحوم تاجدینی یکی از مربیانی بود که همیشه به‌دنبال علم روز فوتبال بود و دوست داشت که در کارش به‌روز باشد تا بتواند اطلاعات بهتری به شاگردانش بدهد. او گوهری بود که خیلی زود از میان رفت. امیدوارم که در آینده مربیانی مانند تاجدینی در فوتبال بوشهر داشته باشیم، اگرچه سخت است که جای این مربیان را پر کرد. با وجود این دوست دارم مربیان امروز فوتبال بوشهر از ویژگی‌های این مربی بزرگ شهر بوشهر استفاده کنند و راهش را ادامه دهند. نکته دیگری که می‌خواهم بگویم این است که مربیان امروز ما باید فوتبال را به‌خاطر فوتبال دوست داشته باشند و مربیگری را به‌خاطر پرورش بازیکنان جدید برای این استان ادامه دهند. به یاد دارم که این دو مساله را کریم تاجدینی همیشه رعایت می‌کرد.

در پایان این گفت‌وگو به سراغ حمید کللی‌فرد، سرمربی باتجربه استان رفتیم و نظر وی را هم جویا شدیم.

تاجدینی هیچوقت به حقش نرسید

مثل مرحوم تاجدینی فردی باشخصیت و مربی خوب و بااخلاق بود که مثل او خیلی کم در استان و کشورمان پیدا می‌شود. او و مرحوم ناصر خرسند اسطوره‌های فوتبال بوشهر هستند که فوتبال بوشهر را پایه‌گذاری کردند و بازیکنان زیادی را آموزش دادند، هم از نظر اخلاق و هم از نظر فنی. شاید دیگر در تاریخ افرادی مثل این دو نفر نیایند. اگرچه فقدان مرحوم تاجدینی برای فوتبال بوشهر اتفاق تلخی است ولی از او یادواره‌های بزرگی مثل حسین ماهینی و خیلی از بازیکنان استان که الان در لیگ‌های کشوری مشغول فعالیت هستند، به جا مانده است. مرحوم تاجدینی از نظر اخلاق هم واقعا در درجه بالایی قرار داشت و همیشه سعی می‌کرد که در کنار مسائل فنی، اخلاق را هم به شاگردانش بیاموزد. اگرچه او در فوتبال بوشهر زحمت زیادی کشید ولی هیچوقت به حقش در این فوتبال نرسید. واقعا ما خیلی کم از این مرد بزرگ در فوتبال استفاده کردیم که این اتفاق بدی برای فوتبال بوشهر بود.

مربیان ما راه تاجدینی‌ها و خرسند‌ها را ادامه دهند

الان در سطح شهر و استان بوشهر مربیان جوان خوبی داریم که در مقطع پایه فعالیت می‌کنند اما برای این‌که بخواهید به مربی مثل کریم تاجدینی تبدیل شوید باید از نظر اخلاق هم در درجه بالایی قرار داشته باشید. این مربیان باید در کنار مسائل فنی، اخلاق را هم سر لوحه کار خود قرار دهند. مرحوم تاجدینی و خرسند این دو خصلت را داشتند و همین مساله باعث شد تا تاثیر آنها در فوتبال بوشهر به چشم بیاید. امیدوارم که مربیان جدید بوشهر از زندگی این دو مرد بزرگ درس بگیرند و راه آنها را ادامه دهند تا به مربی بزرگی تبدیل شوند. 


نام:
ایمیل:
* نظر: