bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۲۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۶ - ۳۱ تير ۱۳۹۸
در گفت‌وگو با یک کارشناس فوتبال مطرح شد؛
علی پورتنگستانی: حمید کللی‌فرد معتقد است که دو تیم پارس جنوبی و شاهین شهرداری اگرچه حرف از بومی‌سازی و جوانگرایی می‌زنند ولی وقتی ترکیب دو تیم را مشاهده می‌کنیم، واقعیت آن چیزی نیست که آنها می‌گویند.

علی پورتنگستانی: 

حمید کللی‌فرد معتقد است که دو تیم پارس جنوبی و شاهین شهرداری اگرچه حرف از بومی‌سازی و جوانگرایی می‌زنند ولی وقتی ترکیب دو تیم را مشاهده می‌کنیم، واقعیت آن چیزی نیست که آنها می‌گویند.

این روزها تیم‌های حاضر در لیگ برتر سخت مشغول تمرین و جذب بازیکنان نهایی هستند تا تیم خود را چند هفته مانده به شروع مسابقات تکمیل کنند. در استان بوشهر هم پارس جنوبی و شاهین شهرداری که به‌تازگی در یک تورنمنت چهارجانبه شرکت کرده‌اند با توجه به مشکلاتی که داشتند، در حال آخرین خریدهای خود هستند اگرچه وضعیت این دو باشگاه برای حضور در لیگ برتر همچنان نامشخص است و آنها تاکنون هدفی برای خود تعیین نکرده‌اند. در همین رابطه امروز با یکی از مربیان باتجربه استان، حمید کللی‌فرد گفت‌وگو کردیم تا ببینیم وضعیت این دو تیم همانطور که است که مسوولان دو باشگاه‌ها می‌گویند یا خیر.

رفت و آمد‌های زیاد، زمان را از شاهین گرفت

در شاهین متاسفانه اتفاق‌هایی افتاد که این تیم را وارد حاشیه کرد چراکه در دو ماه گذشته رفت و آمد‌های زیادی در این باشگاه شد. این در حالی بود که آنها برای حضوری قدرتمند در لیگ برتر می‌بایست تصمیم‌های خوبی می‌گرفتند ولی این رفت و آمدها باعث شد این اتفاق رخ ندهد. از طرفی دیگر کسانی که نقش زیادی در صعود شاهین به لیگ برتر داشتند از تیم خارج شدند و افراد جدیدی جایگزین آنها در این باشگاه شدند. افراد جدید برای این‌که خود را با شرایط وفق دهند به زمان نیاز داشتند ولی زمان آنقدر کم بود که شرایط برای آنها هم سخت شد. امیدوارم که در ادامه راه این افراد بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند و تیمی با برنامه و هدف مشخص راهی مسابقات کنند. به هر حال شرایط خیلی سخت است و از طرفی دیگر مشکلات مالی هم در باشگاه شاهین وجود دارد و همین مساله باعث شد مسوولان این باشگاه مدیریت مالی کنند. هر چند به‌نظرم آنها می‌توانستند خیلی بهتر از این مدیریت مالی کنند و تیم بهتری را برای حضور در لیگ برتر ببندد ولی با وجود این با توجه به تجربه‌ای که ویسی در کار با جوانان دارد می‌تواند موفق باشد، البته اگر ما میانگین سنی بین 29 تا 30 سال را جوان در نظر بگیریم. امیدواریم در روزهای آینده اگر مسوولان شاهین بخواهند بازیکن جدید به خدمت بگیرند تصمیمات بهتری اتخاذ کنند و بازیکنانی را به تیم اضافه کنند که در طول فصل بتوانند به این تیم کمک کنند. در کل می‌توانم بگویم که شاهین فصل بسیار سختی در پیش دارد. همچنین در مورد بازیکنانی که شاهین جذب کرده است باید بگویم که متاسفانه مشکلات مالی در بیشتر باشگاه‌های لیگ برتری وجود دارد و همه آنها با یک بودجه مشخص در نقل و انتقالات فعالیت می‌کنند. همانطور که گفتیم در شاهین شهرداری هم مشکلات مالی وجود دارد ولی این تیم یک تفاوت با دیگر تیم‌های لیگ برتر دارد و آن هم این است که از لیگ یک وارد لیگ برتر شده است. به همین دلیل این تیم به تعداد محدود می‌تواند بازیکن لیگ برتری به خدمت بگیرد که این هم به تنهایی مشکل دیگری برای باشگاه است. امیدوارم مسوولان شاهین به بهترین شکل ممکن از سهمیه لیگ برتری خود استفاده کنند و بازیکنان باتجربه و البته با کیفیت را به خدمت بگیرند اما تیم فعلی شاهین نه تنها آن چیزی نیست که انتظار داشتیم بلکه در لیگ برتر هم بسیار کم‌تجربه است و همین مساله می‌تواند به ضرر آنها تمام شود.

بازیکنانی که پارس جذب کرده است، کیفیت خوبی دارند

من وضعیت پارسی جنوبی را بهتر از شاهین شهرداری می‌بینم، چراکه بازیکنانی که این تیم جذب کرده است بازیکنان خوبی هستند و با توجه به این‌که چند بازیکن هم از فصل قبل مانده‌اند، کمالوند تیم خوبی تشکیل داده است. به هر حال چندی از بازیکنان که پارس جذب کرده است، در فصل گذشته زیر نظر کمالوند کار کرده بودند که این مساله می‌تواند به پارس کمک خوبی کند. البته پارس جنوبی هم مثل شاهین در بحث مسائل مالی سقفی برای خود انتخاب کرده است ولی به شکلی کار کرده‌اند که در طول فصل با مشکلات مالی مواجهه نشوند. البته اگر بخواهم مقایسه‌ای انجام دهم باید بگویم که بازیکنانی که پارس جنوبی به خدمت گرفته است تا حدودی از بازیکنانی که شاهین شهرداری جذب کرده است، بهتر هستند.

11 بازیکن از 17 بازیکنی که پارس جنوبی جذب کرده، شاگردان سابق آقای کمالوند بوده‌اند؛ مساله‌ای که هم می‌تواند به سود پارس باشد و هم به ضررش. صحبت‌های کللی‌فرد در این رابطه را در ادامه می‌خوانید.

به‌دلیل اتفاق‌های غیرفوتبالی، مربیان مجبور به چنین کارهایی هستند

در مورد این مساله نمی‌توان گفت که فقط به پارس جنوبی معطوف شده است. به هر حال مربی وقتی به تیم جدیدی می‌رود، سعی می‌کند که تیم خود را به آنجا ببرد تا راحت‌تر بتواند کار کند. به هر حال در این سال‌ها اتفاق‌های غیرفوتبالی در فوتبال ما افزایش یافته است و به همین دلیل وقتی مربی به یک باشگاه می‌آید می‌خواهد به بازیکن خود اعتماد کند و از طرف دیگر بازیکن می‌خواهد به مربی خود اعتماد کند و این مساله باعث می‌شود که در ادامه هر دو طرف بتوانند به اهداف خود برسند. این یک طرف قضیه است. در طرف دیگر اگر پارس نتواند نتیجه بگیرد ممکن اتفاق‌های بدی در این باشگاه رخ دهد و برای مربی و بازیکنانش حاشیه‌ای به وجود آید. ولی به هر حال بازیکن به باشگاه و مربی‌اش تعهد دارد و تا آنجا که می‌تواند به دو طرف کمک می‌کند. این شرایط در همه تیم‌ها وجود دارد و می‌بینیم اول بازیکنانی که به مربی اعتماد دارند و مربی به آنها اعتماد دارد جذب می‌شوند و بازیکنان دیگر در اولویت بعدی قرار خواهند گرفت.

کللی‌فرد در پایان، صحبت‌هایی در مورد جوانگرایی در دو تیم پارس جنوبی و شاهین شهرداری داشت که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

مسوولان شاهین از جوانگرایی می‌گویند و ترکیب تیم چیزی دیگری نشان می‌دهد

اگر بخواهیم ترکیب فیکس شاهین را در نظر بگیریم باید بگویم که در این تیم جوانگرایی ندیده‌ام و اگر بخواهیم میانگینی سنی از ترکیب این تیم بگیریم احتمالا بین 29 تا 30 باشد. البته باشگاه چند جوان بااستعداد جذب کرده است ولی من فکر می‌کنم که سخت است که در طول فصل به این بازیکنان جوان بازی برسد. متاسفانه باشگاه اسم این کار را جوانگرایی گذاشته است ولی وقتی نقل و انتقالات باشگاه شاهین را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که این باشگاه در حقیقت بازیکنان جوان و باانگیزه خود را (که از نظر فنی در درجه بالایی هم قرار داشتند) از دست داده است مثل محمد محبی، سجاد مشایخ، متین کریم‌زاده. اگر مسوولان باشگاه از جوانگرایی حرف می‌زدند چرا این بازیکنان جوان را از دست دادند. آنها از بومی‌سازی حرف می‌زنند که ولی وقتی ترکیب شاهین می‌گوید که بومی فعلی این تیم سه چهار سال است که در کنار هم بازی می‌کنند و الان حرف ما این است چه تعداد بازیکن بومی به این تیم اضاف شده است؟ اگر قرار بود بازیکن بومی جذب شود، آنها می‌توانستند بازیکن مثل صالحی و پورامینی که به پیکان رفته‌اند را جذب کنند. متاسفانه از قبل در این باشگاه کم‌کاری‌هایی صورت گرفته بود که حالا تاثیر آن را الان می‌بینیم.

نگه‌داشتن بازیکنان بومی پارس جنوبی واقعا سخت بود

در مورد پارس جنوبی هم باید بگویم با توجه به شرایطی که وزارت نفت برای تیم‌های زیردستش تعیین کرد و مشکلاتی مالی که از فصل قبل گریبانگیر این تیم شده بود، بازیکنان بومی که شناخت خوبی از مدیریت باشگاه داشتند و در این سال‌ها زحمت زیادی کشیده بودند از تیم جدا شدند. البته نگه‌داشتن این بازیکنان در این شرایط دشوار برای پارس جنوبی واقعا سخت بود. البته بازیکنانی مثل پورامینی و صالحی که چندین سال در این باشگاه بازی کردند بهتر می‌توانند در مورد دلیل جدایی‌شان پاسخگو باشند ولی این‌که چرا آنها بازیکنان بومی جدید را جذب نکرده‌اند فعلا نمی‌توانم چیزی بگویم.

نام:
ایمیل:
* نظر: