bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۳۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
کریم جعفری: وقاحت انگلیسی‌ها تمامی ندارد. وزیر خارجه انگلیس که همچنان در شوک ناشی از توقیف نفتکش خلافکار و قانون‌شکن این کشور در تنگه هرمز توسط نیروهای مسلح ایران به سر می‌برد، چند ساعت پیش از تعیین نخست‌وزیر این جزیره دوباره سخنانی عجیب و غریب را بر زبان رانده و خواستار آزادی این نفتکش شده است. جرمی هانت بدون آنکه بخواهد اشاره‌ای به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های آزاد و در تنگه جبل الطارق کند در سخنانی مدعی شده که بر اساس قوانین بین‌المللی نیروهای ایرانی حق ورود به نفتکش انگلیسی را نداشته‌اند!! البته او نگفته که دقیقا بر اساس کدام قانون نیروهای انگلیسی حق داشته‌اند که با سلاح و تجهیزات کامل وارد نفتکش گریس1 در آب‌های بین‌المللی شوند!!

وقاحت انگلیسیکریم جعفری:

وقاحت انگلیسی‌ها تمامی ندارد. وزیر خارجه انگلیس که همچنان در شوک ناشی از توقیف نفتکش خلافکار و قانون‌شکن این کشور در تنگه هرمز توسط نیروهای مسلح ایران به سر می‌برد، چند ساعت پیش از تعیین نخست‌وزیر این جزیره دوباره سخنانی عجیب و غریب را بر زبان رانده و خواستار آزادی این نفتکش شده است. جرمی هانت بدون آنکه بخواهد اشاره‌ای به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های آزاد و در تنگه جبل الطارق کند در سخنانی مدعی شده که بر اساس قوانین بین‌المللی نیروهای ایرانی حق ورود به نفتکش انگلیسی را نداشته‌اند!! البته او نگفته که دقیقا بر اساس کدام قانون نیروهای انگلیسی حق داشته‌اند که با سلاح و تجهیزات کامل وارد نفتکش گریس1 در آب‌های بین‌المللی شوند!!

او در ادامه گفته که در تلاش برای تشکیل نیروی ویژه جهت حمایت از آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز است!! البته او به این مساله اشاره‌ای نکرد که این نیروی ویژه یا خاص دقیقا می‌خواهد چه کند و چه کاری از دستش بر می‌آید؟ آیا این نیروی ویژه اگر بخواهد از آب‌های سرزمینی ایران عبور کند، می‌تواند یا نه! دیگر آنکه، این نیروی ویژه را با چه توان و ظرفیتی نیروی دریایی انگلیس که امروز به یک قدرت دست دوم و شاید هم دست سوم تبدیل شده می‌تواند تشکیل دهد؟ اصلا آیا کشوری حاضر است در این مورد با لندن‌نشینان همراه شود؟

 

جرمی هانت در حالی می‌گوید که اقدام ایران در توقیف یک نفتکش که مسیر دریایی را به صورت برعکس و خطرناک طی می‌کرده و اقدام به تخلیه پسماندهای خود در تنگه هرمز کرده، دزدی دریایی است که نمی‌داند به اقدام نیروی دریایی سلطنتی!! که نفتکش ایرانی را در آب‌های و آزاد و صرفا به درخواست دولت امریکا ربوده و اجازه حرکت به آن نمی‌دهد، چه بگوید. این میزان دریدگی در گفتار و رفتار واقعا عجیب است، اما او نمی‌داند که دنیا بسیار متفاوت شده و ایران امروز نه تنها به این اراجیف گوش نمی‌دهند، بلکه هیچ کشوری حاضر نیست امنیت دریایی و روابط خود را به خاطر مطامع واشنگتن و لندن تا این اندازه به خطر بیندازد.

 

ادبیات به کار رفته توسط انگلیسی‌ها از بعد از ظهر جمعه تا این لحظه نشان دهنده آن است که در لندن اوضاع بسیار پیچیده است، همانگونه که هانت در سخنان خود پس از جلسه فوق‌العاده در خانه شماره 10 اعلام کرده، آنها نمی‌توانند همه نفتکش‌ها را اسکورت کنند! اما اینکه او در ادامه می‌گوید اقدامات ایران باعث می‌شود تا ناوگان خارجی در اطراف سواحلش بیشتر شوند، یا عقل نظامی ندارد یا از توانایی‌های کشورش آگاه نیست یا اینکه فکر می‌کند انگلیس همان انگلس زمان جنگ جهانی نخست است!! هانت به‌خوبی می‌داند که در مقابل ایران کاملا خلع سلاح است و تلاش‌های صورت گرفته برای تسلیم ایرانی‌ها از طریق فشار تبلیغاتی راه به جایی نخواهد برد.

 

از همین‌رو او در ادامه سخنانش که تقریبا برگرفته از همان وقاحت است می‌گوید: ما به ایران گفته‌ایم که آماده آزادی نفتکش گریس1 هستیم، البته اگر که تعهد دهند نفت آن به دولت سوریه (به قول او رژیم بشار اسد) نمی‌رسد. خوب اشکال ندارد، ما هم حاضر به آزادی نفتکش شما هستیم اما به شرط اینکه نفتکش‌های انگلیسی به بنادر امارات و عربستان نروند!! شرط در برابر شرط یک نکته است، اما اصل سخن آنکه وزیر امور خارجه انگلیس بر اساس کدام قانون برای ایران شرط می‌گذارد که حق ندارد نفتکش‌هایش به بنادر سوریه بروند؟ البته او بعدا خواهد دید که همین نفتکش حتی اگر مسیرش بندر بانیاس هم نبوده، به این بندر خواهد رفت.

 

او برای آنکه لندن را از متابعت با امریکا تبرئه کند می‌گوید: ما نفتکش ایرانی را نه به درخواست امریکا، که به دلیل نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف کردیم!! این حرف به لحاظ حقوقی بسیار خنده‌دار و مضحک است...

 


نام:
ایمیل:
* نظر: