bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۴۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
بامداد جنوب: فراخوان نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی «جایزه علی غلامی» ویژه مدارس به همت انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر منتشر شد.

بامداد جنوب: فراخوان نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی «جایزه علی غلامی» ویژه مدارس به همت انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر منتشر شد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر با اعلام این خبر به بامداد جنوب گفت: این رویداد به همت انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی ایران، با هدف تقویت تئاتر پایه در مدارس استان برگزار می‎شود.

جهانشیر یاراحمدی در ادامه با تاکید بر اینکه توجه به پایه‌های آموزشی در عرصه هنر از چند سو می‌تواند افق‌های روبه‌رو را برای اجتماع قوام ببخشد، افزود: تربیت هنرمندان برای آینده این سرزمین از سویی و تربیت انسان‌هایی که بتوانند در حوزه مسائل اجتماعی، تاثیرگذار باشند از سوی دیگر، تضمینی برای آینده هر جامعه‌ای است که همه این‌ها از توانایی‌های بارز هنر تئاتر است. پس با دانستن این مهم، این گام را محکم بر می‌داریم تا در اساس و پایه تئاتر؛ یعنی نمایشنامه، مشکلات و کمبودها را کاهش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تئاتر استان بوشهر پیش از این تئاتر مدارس را به خوبی تجربه کرده است، تصریح کرد: تجربه‌ای که نتیجه‌اش برای تئاتر استان درخشان بوده است. بنابراین با آگاهی از این پیشینه و اهمیت آن، این رویداد را به نام یکی از فعالان تئاتر مدارس برگزار می‌کنیم.               

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر در خصوص نامگذاری این رویداد هنری به نام زنده‌یاد علی غلامی توضیح داد: زنده‌یاد استاد علی غلامی که دنیای تئاتری خود را در مدارس و با هدایت معلمان خود آغاز کرده بود؛ پس از معلم شدن، این مسیر را در عرصه هنر ادامه داد. او در تمام طول دوران معلمی، همواره از تئاتر دانش‌آموزی غافل نشد و با شور و شوقی وصف‌ناپذیر در تمام مقاطع تحصیلی با دانش‌آموزان تئاتر کار کرد و این مسیر حرکتی‌اش، سبب تربیت نسلی در تئاتر جنوب ایران شد که بعدتر راهش را در دنیای تئاتر ادامه دادند. به همین دلیل عنوان این رویداد نمایشنامه‌نویسی برای مدارس مزین شده است به‌نام جایزه علی غلامی.  این عنوان پاسداشتی است از وی برای حرکت در این مسیر مهم و به امید شکل‌گیری نسلی دیگر از دل تئاتر دانش‌آموزی.

یاراحمدی در خصوص موضوع نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی زنده‌یاد علی غلامی نیز گفت: کیفیت آثار متقاضی و مضامینی همچون اخلاق اجتماعی، خانوادگی، آموزشی، انسان‌دوستی، مهرورزی، نشاط و امید، توجه به محیط زیست و مسائل تربیتی، دفاع مقدس، فضای مجازی و آسیب‌های آن، حقوق شهروندی، ملاک انتخاب و اولویت آثار است.

                                                                                                              

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این رویداد فرهنگی در دو بخش آزاد و استعدادهای تازه ویژه مدارس برگزار می‌شود، افزود: بخش آزاد نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی زنده‌یاد علی غلامی به نویسندگان و نمایشنامه‌نویسان استان تعلق دارد و بخش استعدادهای تازه نیز به دانش‌آموزان مقاطع مختلف که در این زمینه فعالیت دارند، اختصاص دارد.

به گفته یاراحمدی شرایط حضور در این رویداد به این شرح است: الف) این مسابقه نمایشنامه‌نویسی برای مدارس نام دارد. بنابراین با توجه به اینکه تئاتر مدارس تک‌جنسیتی است از نویسندگان هم‌استانی تقاضا ‌شود به این مهم توجه کنند. اشخاص نمایشنامه الزاما مذکر باشند یا مونث؛ تا زمینه تولید در مدارس فراهم باشد. ب) این مسابقه در گستره جغرافیایی استان بوشهر برگزار می‌شود؛ بنابراین کلیه نمایشنامه‌نویسان استان می‌توانند با ارسال آثار خود در این رویداد شرکت کنند. ج) محدودیتی در تعداد آثار ارسالی از سوی یک نویسنده نیست. د) نویسنده موظف است در ذیل عنوان اثر، با ذکر مقطع ابتدایی یا دبیرستان (دوره اول/ دوره دوم)، گستره موضوعی اثر خود را مشخص کند. ه) آثار ارسالی پیش از این نباید در هیچ چشنواره یا مسابقه‌ای شرکت کرده باشد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر تاکید کرد: آثار برگزیده، برای تولید به مدارس استان معرفی خواهند شد و افزون بر آن در یک مجموعه به‌صورت کتاب منتشر خواهند شد.

یاراحمدی در خصوص جوایز نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی زنده‌یاد علی غلامی گفت: جایزه مقام اول: شش میلیون ریال، مقام دوم: پنج میلیون ریال و  مقام سوم: چهار میلیون ریال خواهد بود. همچنین از سه نفر به صلاحدید هیات داوران تقدیر خواهد شد.

به گفته وی، متقاضیان می‌توانند تا 30 مهرماه سال جاری با ارسال یک قطعه عکس، فرم تکمیل‌شده و نمایشنامه خود در دو فرمت WORD  و PDF به پست الکترونیکی انجمن هنرهای نمایشی استان به نشانی Namayesh.bu@gmail.com در این رویداد شرکت کنند. نتایج نهایی نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی زنده‌یاد علی غلامی 15 آبان‌ماه اعلام خواهد شد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: