bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۴۳
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
سردرگمی سرمایه‌ها در بازارهای طلا و ارز؛
جواد شکریان: این روزها رکود حاکم بر اقتصاد کشور گریبانگیر بسیاری از بازارها شده است تا جایی که بازارهای مسکن و خودرو مشتریان خود را از دست داده‌اند و دیگر بازارها نیز وضعیت بهتری ندارند. فعالان بازار از نبود نقدینگی و بی‌میلی مردم به خرید کالاهای غیرضروری خبر می‌دهند و مردم نیز مانند گذشته تمایلی به خرید کالاهای سرمایه‌ای از خود نشان نمی‌دهند.

مشتری‌ها، مصرف‌کننده واقعی نیستندجواد شکریان:

این روزها رکود حاکم بر اقتصاد کشور گریبانگیر بسیاری از بازارها شده است تا جایی که بازارهای مسکن و خودرو مشتریان خود را از دست داده‌اند و دیگر بازارها نیز وضعیت بهتری ندارند. فعالان بازار از نبود نقدینگی و بی‌میلی مردم به خرید کالاهای غیرضروری خبر می‌دهند و مردم نیز مانند گذشته تمایلی به خرید کالاهای سرمایه‌ای از خود نشان نمی‌دهند. اندک فروشندگانی هم که در بازار هستند، اغلب سرمایه‌دارانی هستند که سرمایه خود را برای سرمایه‌گذاری و کسب سود وارد بازار کرده و حالا با توجه به رکود فعلی، قصد خروج سرمایه خود از بازار را دارند و در این بین هم سرمایه‌دارانی هستند که به‌دنبال فرصت مناسبند تا به اصطلاح «پول‌لازم‌»‌های بازار، چوب حراج به مال خود بزنند و آنها بتوانند با قیمتی پایین‌تر سرمایه خود را تبدیل به کالایی سرمایه‌ای کنند.

در همین زمینه، یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بامداد جنوب با تاکید بر این‌که افزایش قیمت‌ها در حدود یک سال و نیم گذشته بیش از توان مردم بوده و بسیاری از مردم سبد مصرف خود را کوچک‌تر کرده‌‌اند، افزود: هم‌اکنون بسیاری از مردم دیگر توان خرید خانه را ندارند و با توجه به افزایش قیمت بیش از دو برابری، قید مسکن‌دار شدن را زده‌اند؛ بنابراین اگر هم فعل و انفعالی در بازار مسکن رخ می‌دهد یا افرادی پیگیر قیمت‌ها هستند، مربوط به مشتری‌ها و مصرف‌کنندگان واقعی نیست و در واقع افرادی هستند که منتظرند بهترین زمان را برای ورود سرمایه خود به بازار پیدا کنند. در مورد خودرو هم وضعیت به همین منوال است و در سال جاری شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌ایم. نگاهی به بازار خودرو در سال جاری نشان می‌دهد که اگر دولت خودروسازها را موظف به اجرای تعهداتشان کند و روند تحویل خودروها بهبود یابد، با توجه به رکود فعلی در این بازار، افرادی که به قصد سرمایه‌گذاری خودرو خریده‌اند دچار زیان می‌شوند و به‌زودی قیمت‌ها با کاهش همراه خواهد شد. بنابراین بازارهای خودرو و مسکن دیگر بازارهای مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که بازار لوازم خانگی نیز با کاهش معامله روبه‌رو شده و درگیر رکود است، افزود: در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت سرسام‌آور سال گذشته در بازار لوازم خانگی، بسیاری از متقاضیان ترجیح می‌دهند تا آنجا که ممکن است نیاز خود را از بازار اجناس دست دوم تامین کنند تا جایی که به‌گفته فعالان این بازار، اغلب مشتریان آنها محدود به زوج‌های جوان آن هم برای خرید جهیزیه شده است.

این استاد دانشگاه در خصوص نوسان قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و طلا در هفته‌های اخیر به بامداد جنوب، گفت: دلار طی هفته‌های اخیر نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته و با وجودی که از آغاز هفته جاری روند روبه‌رشدی را تجربه کرده و حدود 500 تومان افزایش قیمت داشته است با این حال، روند کلی نوسانات چهارماهه این ارز با نزولی بوده است، زیرا نرخ ارز در مقایسه با میانگین قیمتی چهار ماه اخیر کاهش معناداری را تجربه کرده است. البته طلا و سکه هم وضعیت مشابهی را در چهار ماه نخست سال جاری تجربه کرده‌اند و با وجود افزایش قیمت چندصد هزار تومانی سکه از آغاز هفته جاری تاکنون، می‌توان گفت که سکه و طلا نیز دارای یک روند نزولی در سال جاری بوده‌اند که این شرایط منجر به کاهش حباب سکه نیز شده است.

این فعال بازار در پاسخ به سوال بامداد جنوب در خصوص این‌که هم‌اکنون مردم پس‌انداز خود را در چه بازاری سرمایه‌گذاری کنند که دچار زیان نشوند، خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم در شرایط فعلی برای ورود به بازار و سرمایه‌گذاری دچار شک و تردید شده و نمی‌دانند در چه بازاری سرمایه‌گذاری کنند. مردم برای ورود به بازار سردرگم هستند. آنها نمی‌دانند پس‌انداز خود را در چه بازاری سرمایه‌گذاری کنند تا از ارزش آن کاسته نشود. در این زمینه به‌طور قطع نمی‌توان توصیه‌ای به سرمایه‌گذاران داشت با این حال، به‌نظر می‌رسد در صورتی که دولت بتواند وضعیت بازار ارز را همانند هفته‌های گذشته کنترل کند و بتواند ارز کافی را به بازار تزریق کند، کاهش قیمت‌ها در اکثر بازارها ادامه‌دار خواهد بود. بنابراین سرمایه‌گذاری در هر کدام از این بازارها در حال حاضر می‌تواند یک ریسک بزرگ باشد، زیرا آن‌گونه که از خبرها استنباط می‌شود، کاهش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که بازارهای مسکن و خودرو به‌نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها از رکود خارج شوند، ادامه داد: رکود این بازارها به‌گونه‌ای است که تا مدت‌ها ظرفیت افزایش قیمت نخواهند داشت و به‌نظر می‌رسد سقف افزایش را پر کرده باشند؛ از طرفی هم مردم دیگر تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بازارها ندارند. با این حال، بازارهای طلا و ارز مترصد افزایش قیمت هستند. تجربه ثابت کرده که این بازارها در هر لحظه و با ورود سرمایه می‌توانند افزایش قیمتی تصاعدی را تجربه کنند زیرا ورود به این بازارها با سرمایه‌های بسیار کم نیز امکانپذیر است هرچند با توجه به هشدارهای مسوولان و کارشناسان، ورود به این بازارها نیز توصیه نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان بازار بورس را یک بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: بازار بورس کم‌نوسان‌ترین بازار از سال گذشته تاکنون بوده و همواره روند رو به رشد خود را حفظ کرده است. بنابراین می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در این بازار از ریسک کمتری نسبت به سایر بازارها برخوردار است هر چند برای ورود به این بازار نیز نباید بی‌گدار به آب زد و باید در خصوص بازار بورس آشنایی لازم را کسب کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: