bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۵۰
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
فشار سنگین تحریم‌ها روی دوش جوانان؛
جواد شکریان: این روزها برخی از سایت‌ها و برنامه‌های اینترنتی با ارائه خدماتی نظیر امکان بارگزاری نیازمندی‌های رایگان، بهره بردن از آگهی‌های خرید و فروش، امکان خرید انواع و اقسام کالاهای نو، دست دوم و کارکرده و...، از محبوبیت خاصی بین مردم برخوردار شده‌اند با این حال، اگر ساعتی از وقت خود را به گشت و گذار در این سایت‌ها و برنامه‌ها گذرانده باشید، حتما با آگهی‌های عجیبی در خصوص فروش برخی اموال و ارائه برخی خدمات روبه‌رو شده‌اید. برای مثال، مهرماه سال گذشته بود که با آغاز طرح پیش‌فروش خودرو از طریق شماره ملی از سوی دو خودروساز بزرگ کشور، بسیاری از مردم اقدام به فروش شماره ملی خود به دلالان و سرمایه‌داران برای خرید خودرو کردند که موجی از اظهارنظر را به‌دنبال داشت.

جواد شکریان:

این روزها برخی از سایت‌ها و برنامه‌های اینترنتی با ارائه خدماتی نظیر امکان بارگزاری نیازمندی‌های رایگان، بهره بردن از آگهی‌های خرید و فروش، امکان خرید انواع و اقسام کالاهای نو، دست دوم و کارکرده و...، از محبوبیت خاصی بین مردم برخوردار شده‌اند با این حال، اگر ساعتی از وقت خود را به گشت و گذار در این سایت‌ها و برنامه‌ها گذرانده باشید، حتما با آگهی‌های عجیبی در خصوص فروش برخی اموال و ارائه برخی خدمات روبه‌رو شده‌اید. برای مثال، مهرماه سال گذشته بود که با آغاز طرح پیش‌فروش خودرو از طریق شماره ملی از سوی دو خودروساز بزرگ کشور، بسیاری از مردم اقدام به فروش شماره ملی خود به دلالان و سرمایه‌داران برای خرید خودرو کردند که موجی از اظهارنظر را به‌دنبال داشت.

در همین راستا، چند وقتی است که تعداد نمایه شدن یک آگهی دیگر بر روی این سایت‌ها روی بورس قرار گرفته و بسیاری از مردم اقدام به فروش می‌کنند با این تفاوت که این‌بار، عرضه‌کنندگان این آگهی‌ها زوج‌های جوان هستند؛ زوج‌هایی که باید با هزار آرزو و آمال، زندگی مشترک خود را آغاز کنند به‌دلایل مختلفی اقدام به فروش وام ازدواج خود می‌کنند تا شاید از این طریق بتوانند گوشه‌ای از هزینه‌های زندگیشان را تامین کنند.

همان‌گونه که گفته شد این روزها بازار معامله‌ای در خصوص وام ازدواج به راه افتاده که دو گروه خریدار و فروشنده این وام، نقش خود را پررنگ ایفا می‌کنند، ضمن این‌که ردپای برخی از دلالان وجود دارد که حتی وام جانبازی هم بین این دو گروه رد و بدل می‌کنند.

بر این اساس، در حالی که بسیاری از مردم به‌دنبال گرفتن وام از شبکه بانکی هستند، برخی از زوج‌های جوان قید وام ۳۰ میلیون تومانی که دولت به آنها می‌دهد را زده‌اند و آن را می‌فروشند. مدتی پیش محمد تندگویان، معاون وزیر ورزش و جوانان هم گفته بود که «به‌دنبال افزایش مبلغ وام ازدواج، مبلغ اقساط ماهانه آن نیز افزوده شده که به‌گفته برخی از جوانان، آنها در پرداخت اقساط دچار مشکل شده‌اند. این مساله نشان می‌دهد افزایش مبلغ وام، دیگر به حل مشکل ازدواج در کشور کمک نمی‌کند، چرا که عمده مشکل جوانان اشتغال است».

در برخی از آگهی‌های از این دست یک طرف و در برخی دیگر هر دو طرف عقدنامه وام خود را می‌فروشند و برخی نیز خواستار شریک هستند. میانگین قیمت خرید این وام‌ها ۱۰ میلیون تومان است. اما خریدارانی هم در این بازار حضور دارند که با قیمت پایین‌تر و حدود هفت میلیون تومان از زوج‌ها خریداری می‌کنند که با سود چند میلیونی این امتیاز وام را به متقاضیان دیگر بفروشند.

برخی از این وام‌ها آماده برداشت هستند و فقط نیاز به این دارد که ضامن کارمند و نامه کسر از حقوق آن تهیه شود. در سوی دیگر نیز افرادی از قبیل کارمندان سازمان‌های دولتی هستند که آگهی زده‌اند و نامه کسر از حقوق خود را برای ضمانت وام به فروش گذاشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در یکی از این آگهی‌ها این‌گونه ذکر شده: «فروش دو عدد وام ازدواج با سود چهار درصد! همراه با بازپرداخت وام پنج ساله و همچنین وام مسکن جانبازی با بازپرداخت بلند‌مدت ۲۰ ساله. هر دو وام با شرایطی کاملا آسان و راحت آماده واگذاری است (مراحل درخواست و تشکیل پرونده و... انجام شده است). با این حال، در بعضی از این آگهی‌ها آگهی‌دهنده ذکر کرده که هنوز این وام هیچ‌کدام از مراحل را طی نکرده و خریدار باید مراحل آن را انجام دهد.

در حالی که زمان بازپرداخت برخی از این وام‌ها برای مبلغ ۳۰ میلیون تومان ۶۰ ماه ذکر شده اما این فاکتور در بسیاری دیگر از آگهی‌ها که مبلغ آن دو برابر است (یعنی وام ازدواج هر دو نفر را شامل می‌شود) نیز ۶۰ ماهه اعلام شده است.

این آگهی‌ها محدوده جغرافیایی خاصی ندارد و زوج‌های جوان از همه‌ استان‌ها و شهرهای کشور اقدام به فروش وام ازواج خود کرده‌اند.

اگر شخصی بخواهد وام ۳۰ میلیون تومانی ازدواج را از شخصی دیگر به مبلغ ۱۰ میلیون تومان بخرد، با احتساب سود چهار درصد (سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) پس از پرداخت آخرین قسط این وام برای فرد ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

گفتنی است، با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی، علاوه بر فروش وام ازدواج از سوی زوج‌های جوان، این روزها بحث ازدواج‌های صوری برای دریافت تسهیلات ازدواج نیز با اقبال عمومی از سوی جوانان روبه‌رو شده است. بر این اساس، برخی از زوج‌های جوان با توجه به فشار مشکلات اقتصادی، با انتشار آگهی‌هایی در فضای مجازی، خواهان یافتن زوج مناسب برای ازدواج صوری هستند تا از این طریق بتوانند تسهیلات 30 هزار تومانی ازدواج را از بانک‌های عامل دریافت کنند.

برای مثال در یکی از آگهی‌ها نوشته شده: «خانمی ۲۳ ‌ساله هستم و به‌دنبال کیسی برای ازدواج صوری می‌گردم اگر کسی بود دایرکت بده لطفا!» در صفحه دیگری که به‌عنوان درخواست ازدواج ساخته شده نوشته شده: «دختری ۲۳ ساله هستم. به‌منظور دریافت وام ازدواج می‌خواهم با یک کیس مناسب ازدواج کنم و بعد طلاق بگیرم. مهریه نمی‌خواهم. سن مهم نیست اما چیزی باشد که خانواده‌ام بپذیرند؛ از ۲۵ تا ۳۸ سال»!

 


نام:
ایمیل:
* نظر: