bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
احسان احمدی: سعودی‌ها که فکر می‌کردند قدرتی نظامی هستند و می‌توانند روی پای خود بایستند، باز هم سراغ امریکایی‌ها رفتند. همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها با ایران پایگاه هوایی سلطان بن عبدالعزیز واقع در ۸۰ کیلومتری جنوب ریاض شاهد فعالیت مداوم برای راه‌اندازی دوباره و انتقال نیروهای نظامی به این پایگاه است. روند راه‌اندازی این پایگاه شامل ایجاد راه‌های داخلی، نوسازی ساختمان‌های مسکونی و ساخت یک مرکز پزشکی است.


احسان احمدی

سعودی‌ها که فکر می‌کردند قدرتی نظامی هستند و می‌توانند روی پای خود بایستند، باز هم سراغ امریکایی‌ها رفتند. همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها با ایران پایگاه هوایی سلطان بن عبدالعزیز واقع در ۸۰ کیلومتری جنوب ریاض شاهد فعالیت مداوم برای راه‌اندازی دوباره و انتقال نیروهای نظامی به این پایگاه است. روند راه‌اندازی این پایگاه شامل ایجاد راه‌های داخلی، نوسازی ساختمان‌های مسکونی و ساخت یک مرکز پزشکی است.

۱۵ سال بود که پایگاه سلطان بن عبدالعزیز عربستان تقریبا خالی از نیروهای آمریکایی بود و توسط نیروهای سعودی اداره می‌شد. پایگاه بزرگی که آمریکایی‌ها در تمامی جنگ‌های خاورمیانه از آن استفاده کرده‌اند، بار دیگر در میان یک حرکت نظامی چشمگیر حیات خود را از سر گرفته و مساحت وسیعی را در صحرای عربستان به طول ۴۰ کیلومتر و عرض ۶۴ کیلومتر اشغال کرده که پیش از روند توسعه، پنج هزار سرباز و ۲۰۰ هواپیمای جنگی را در خود جای می‌داد.

در جریان تجاوزات صدام به خاک ایران، بیش از ۲۷۰۰ مأموریت مهم از این پایگاه آغاز شد. در حال حاضر، همزمان با بالا گرفتن تنش با ایران این پایگاه سعودی که در ۸۰ کیلومتری جنوب ریاض واقع شده شاهد فعالیت مداوم برای راه‌اندازی دوباره و انتقال نیروهای نظامی به آن است. روند راه‌اندازی این پایگاه شامل ایجاد راه‌های داخلی، نوسازی ساختمان‌های مسکونی و ساخت یک مرکز پزشکی است. خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان یک زمانی با توجه به این مسأله که هرچیزی به ذهن سرباز آمریکایی خطور کند در این پایگاه وجود دارد، آن را بخشی از آمریکا توصیف کرده بود. تا آغاز سال ۲۰۱۹ ارتش عربستان نیروهای زیر را در این پایگاه مستقر می‌کرد:

در هفته‌های اخیر و پیش از انتقال تجهیزات نظامی آمریکا، ۲۵ کارشناس آمریکایی که غالبا مهندس هستند به منظور نظارت بر اقدامات حفاظتی و تأیید روند راه‌اندازی مطلوب در پایگاه هوایی سلطان بن عبدالعزیز مستقر شدند. اواسط ژوئن فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا انتقال گروه‌هایی از سامانه‌های پدافند هوایی خود به این پایگاه را آغاز کرد. یک صفحه وابسته به نیروی هوایی این کشور با انتشار ویدئویی خبر از ورود این سامانه‌ها به پایگاه سلطان بن عبدالعزیز داد، اما کمی بعد این ویدئو را حذف کرد.

 

طبق اعلام سخنگوی ارتش آمریکا سامانه‌های پاتریوت باید نیمه دوم ماه جاری میلادی وارد پایگاه مذکور می‌شدند. محل قرار داشتن این پایگاه در مقابل خدمات عکس برداری هوایی مخفی است، اما طبق مشاهدات یک خبرنگار آمریکایی سامانه‌های مذکور سیستم‌های نسل سوم پاتریوت هستند که پیشرفته‌ترین سامانه در پدافند هوایی آمریکا به شمار می‌روند.

 

در گذشته جنگنده‌های اف ۱۵ و اف 1۶ توانایی عملیاتی این پایگاه را در اختیار داشتند، اما نکته قابل توجه این است که آمریکا قصد دارد تا یک اسکادران از جنگنده‌های اف‌ ای ۲۲ رپتور را به پایگاه سلطان بن عبدالعزیز منتقل کند. برای فهم میزان اهمیت این اقدام لازم است که قابلیت‌های این هواپیمای تاکتیکی را شرح داد که نسل پنجم به شمار می‌رود و برای مقابله با بهترین هواپیماهای جنگی طراحی شده است.

آمریکا به بهانه حفظ اسرار تکنولوژیک از فروش این هواپیما به هر کشور دیگری اجتناب می‌کند. این جنگنده از توان بالایی برای مانور هوایی برخوردار بوده و مجهز به تکنیک‌های استتار و جنگ الکترونیک است. نیروی هوایی آمریکا با علم نسبت به هزینه حدود نیم میلیارد دلاری هر یک از این جنگنده‌ها، آنها را سلاح تعیین کننده در جنگ‌های بزرگ می‌داند. به عبارت دیگر ما در اینجا درباره یک هواپیمای اختصاص یافته به جنگی مانند جنگ یمن صحبت نمی‌کنیم و مسأله مهم تر این است که کنگره آمریکا در یک مرحله مشخص تولید این هواپیمای گرانقیمت را پس از تولید ۱۷۰ فروند از آن متوقف کرد، چراکه ویژگی‌های آن در دوره جنگ‌های کوچک از حد مطلوب بالاتر است.

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: