bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
عزم جدی برای مطالبه الزامات حرفه‌ای یا ترس از محرومیت سنگین؛
علی پورتنگستانی: شاید در نگاه اول مشکلات پیوست امنیتی، ابلاغی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ناظر به مقررات و آیین‌نامه‌های فیفا و کنفدراسیون آسیا، فرآیند بلیت‌فروشی باشگاه‌ها و مشکلات زیرساختی در حوزه ایمنی و امنیتی مهم‌ترین دلیل برای برگزار نشدن لیگ برتر باشند اما اینطور که به‌نظر می‌رسد چیزی دیگر در واقع باعث شده مسوولان سازمان لیگ در تعیین تاریخ شروع مسابقات دچار شک و تردید شوند. این روزها، زمان شروع

علی پورتنگستانی:

شاید در نگاه اول مشکلات پیوست امنیتی، ابلاغی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ناظر به مقررات و آیین‌نامه‌های فیفا و کنفدراسیون آسیا، فرآیند بلیت‌فروشی باشگاه‌ها و مشکلات زیرساختی در حوزه ایمنی و امنیتی مهم‌ترین دلیل برای برگزار نشدن لیگ برتر باشند اما اینطور که به‌نظر می‌رسد چیزی دیگر در واقع باعث شده مسوولان سازمان لیگ در تعیین تاریخ شروع مسابقات دچار شک و تردید شوند.

این روزها، زمان شروع لیگ نوزدهم سوال مهم این روزهای فوتبال ایران شده است. این در حالی است که در پایان فصل گذشته گفته شده بود که در هفته‌ اول مردادماه لیگ برتر آغاز می‌شود اما نه تنها این زمان به تعویق افتاده، بلکه نه قرعه‌کشی لیگ برتر برگزار شده و نه مشخص است لیگ نوزدهم چه زمانی آغاز می‌شود. با به تعویق افتادن برگزاری لیگ، گمانه‌زنی‌های مختلفی در هفته‌های گذشته در مورد دلیل آغاز نشدن لیگ مطرح شده بود که مهم‌ترین آن تجهیر نبودن ورزشگاه‌های تیم‌های لیگ برتر است. از طرفی دیگر فصل فوتبالی ایران در حالی به پایان رسید که وضعیت برگزاری مسابقات فوتبال نامطلوب بود و برخی از بازی‌های لیگ با جنجال روی سکوها به پایان رسید. دیدار پرسپولیس-سپاهان، تراکتورسازی-پیکان، نیمه‌نهایی و فینال جام حذفی با جنجال برگزار شد. هم‌اکنون برای بسیاری از مردم سوال است که چرا فدراسیون فوتبال نمی‌تواند زمان برگزاری لیگ را اعلام کند.

البته در یک هفته گذشته بالاخره سازمان لیگ برای آغاز لیگ برتر سه شرط برای باشگاه‌ها گذاشت و که پیرو آن باید قوانین امنیتی آیین‌نامه‌های فیفا و AFC رعایت و بلیت‌فروشی الکترونیکی و زیرساخت‌های امنیتی در ورزشگاه‌ها ایجاد شوند. الزاماتی که سازمان لیگ به باشگاه‌ها ابلاغ کرده به شرح زیر هستند:

۱. پیوست امنیتی، ابلاغی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ناظر به مقررات و آیین‌نامه‌های فیفا و کنفدراسیون آسیا، از سوی باشگاه‌ها به‌طور الزامی رعایت و اجرائی شود.

۲. فرآیند بلیت‌فروشی باشگاه‌ها و با کنترل و نظارت سازمان لیگ به‌طور صد درصد مکانیزه و الکترونیکی و اینترنتی با احراز هویت کدملی برای تماشاگران و هواداران فوتبال و جانمایی با درج شماره صندلی (ناظر به مصوبه شورای امنیت کشور) برابر آئین‌نامه ابلاغی سازمان لیگ، انجام شود.

۳. مشکلات زیر ساختی در حوزه ایمنی و امنیتی ورزشگاه و خدمات عمومی و رفتارهای هواداران برابر آئین‌نامه و مقررات موجود، از قبیل نصب صندلی و شماره‌گذاری، بلوک‌بندی استادیوم، ایمن‌سازی راهروها، ورود و خروج در شرایط عادی و اضطراری، نصب دوربین‌های مدار بسته، ایجاد اتاق نظارت و کنترل، سیستم اطفای حریق، پیش‌بینی تخلیه اضطراری، محوطه‌سازی پارکینگ‌ها، ایجاد یا تقویت امکانات رفاهی تا قبل از برگزاری مسابقات فصل پیش‌رو، گیت‌گذاری مبادی ورودی استادیوم‌ها برابر (بند۲ مصوبه شورای امنیت کشور) و آئین‌نامه‌های ابلاغی سازمان لیگ رفع نقص شود.

البته مهدی تاج روز شنبه در همین رابطه مصاحبه‌ای داشت که در آن گفته بود: «هر باشگاهی نتواند ورزشگاهش را آماده کند، باید در استان‌های همجوار و بدون تماشاگر بازی کند. شاید سوال بپرسند که چرا بازی بدون تماشاگر در ورزشگاه خودشان برگزار نشود که توضیح می‌دهم. دستگاه‌هایی که مسوول نظم و امنیت هستند، می‌گویند تیمی که در استان خودش بازی کند، مردم برای تیم خودشان در ورزشگاه جمع می‌شوند، بنابراین اگر در استان دیگری بدون تماشاگر باشد، بهتر است. امیدوارم همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم در بهترین شرایط به فوتبال کشور کمک کنیم». این مساله نشان می‌دهد که فدراسیون بر تصمیم خود بر هر دلیل مصمم است ولی باید دید در عمل هم آنها اینگونه عمل خواهند کرد یا خیر. از طرفی دیگر طبق بیانیه فدراسیون و صحبت‌های مهدی تاج، دلیل اصلی مشکلات امنیتی‌ای است که در بازی‌ها لیگ برتر به وجود آمده است. باید در تمام ورزشگاه‌های میزبان لیگ، دوربین‌ نصب شود و فدراسیون فوتبال تضمین دهد که جو ورزشگاه‌ دیگر شبیه به فصل قبل نمی‌شود و جنجال‌هایی که فصل قبل در کنار فوتبال ایران بود، دیگر تکرار نشود تا مشکلات امنیتی در لیگ برتر و بازی‌های برگزار شده به وجود نیاید.

کدام ورزشگاه‌ها برای برگزاری لیگ برتر آماده‌اند؟

در مدتی که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به باشگاه‌ها اعلام کردند که باید ورزشگاه‌هایشان را ایمن و استاندارد کنند، هیچ باشگاهی آمادگی ورزشگاهش را به‌صورت رسمی به سازمان لیگ اعلام نکرده است. طبق صحبت‌های سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ، آماده‌ترین ورزشگاه برای برگزاری بازی‌های لیگ برتر، ورزشگاه آزادی است که ۹۵ درصد کارهایش را انجام داده و تنها مشخص شدن سایت بلیت‌فروشی الکترونیکی باقی‌مانده است.

ورود بانوان به ورزشگاه و چالش‌های آن

اما این یک طرف مساله است. طرف دیگر این مساله بی‌جواب، ورود بانوان به ورزشگاه‌هاست که در طی ماه‌های گذشته فیفا در این رابطه نامه‌نگاری‌های زیادی با فدراسیون فوتبال داشته است. در تازه‌ترین نامه‌نگاری، ۱۲ تیرماه ۹۸، جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران، ۲۴ تیر را به‌عنوان ضرب‌الاجل برای فراهم کردن زیرساخت‌های حضور بانوان در ورزشگاه‌ها تعیین کرد. نکته‌ای که وجود دارد این است که از این تاریخ به بعد دیدار تیم‌ ملی فوتبال بزرگسالان و امید که قرار بود با حضور تماشاگر برگزار شود، بدون حضور تماشاگر برگزار شد. همچنین فدراسیون فوتبال تاکید زیادی داشت که جام شهدا هم بدون حضور تماشاگر برگزار شود. البته مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال چند روز پس از پایان ضرب‌الاجل اینفانتینو، به فیفا اعلام کرد که فدراسیون فوتبال ایران موافقت خود را برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای بازی‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اعلام کرده ولی هنوز موافقت دولت در این زمینه باقی‌مانده است. با این حال ممکن است که حضور بانوان یکی از چالش‌های سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برای آغاز لیگ برتر باشد. ضمن این‌که باید اشاره شود در صورت استانداردسازی ورزشگاه‌ها بخش اعظمی از زیرساخت‌های لازم برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فراهم خواهد شد. در واقع می‌توان گفت شاید فدراسیون به‌طور پنهانی در این رابطه با باشگاه‌ها نامه‌نگاری کرده که در ورزشگاه‌های خود جایگاهی هم برای بانوان در انتخاب کنند که البته این مساله همچنان یک فرضیه به حساب می‌آید اما نمی‌توان به‌راحتی از آن گذشت. به هر حال می‌توان گفت که ورود بانوان به ورزشگاه‌های برگزارکننده لیگ برتر خود یک اتفاق مهم و بزرگ قلمداد می‌شود ولی این اتفاق اما و اگرهای زیادی به همراه دارد.

باشگاه‌ها از وضعیت موجود ناراضی هستند

با ادامه‌دار شدن فصل بدنسازی تیم‌های لیگ برتری و البته انتشار مصاحبه‌های تند و انتقادی سرمربیان تیم‌ها از وضعیت موجود، به‌نظر می‌رسد روسای فدراسیون و سازمان لیگ برتر برای برگزاری هر چه سریع‌تر مسابقات لیگ نوزدهم به‌شدت تحت فشار هستند. به هر حال برخی تیم‌های لیگ برتری با توجه به این‌که قرار بود لیگ نوزدهم در تاریخ ۱۰ مرداد آغاز شود، تمرینات خودشان را برنامه‌ریزی کردند تا بتوانند در آن تاریخ به سطح آمادگی برسند اما با به تعویق افتادن لیگ برتر، برنامه‌ریزی این تیم‌ها به مشکل خورده و متضرر شده‌اند. از طرف دیگر، برخی تیم‌ها که هنوز به ترکیب ایده‌آل خود نرسیده‌اند و برنامه آماده‌سازی کاملی انجام نداده‌اند از تعویق لیگ راضی‌ هستند. در واقع باید گفت نقدی که در این ماجرا به سازمان لیگ وارد است، تلاش آنها در یک شبه درست کردن ورزشگاه‌هاست. متاسفانه مسوولان ما وقتی که باید یک کار را انجام دهند آنقدر در آن تعلل به خرج می‌دهند تا یک مشکل بزرگ به‌وجود بیاد. حالا که آنها در فصل گذشته دیدند چه اتفاق‌هایی در بازی‌های لیگ برتر و جام حذفی رخ داد در تلاش هستند که همه‌چیز به یک‌باره درست کنند که این مساله به‌خوبی نشان می‌دهد چقدر مسوولان ما در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند. البته این مساله در رابطه با باشگاه‌ها هم صدق می‌کند.

تاریخ شروع مسابقات می‌تواند مشکل دیگری به وجود آورد؟

اما یک موضوع دیگر می‌تواند تاریخ شروع مسابقات لیگ برتر را با یک چالش جدید روبه‌رو کند. در حالی بازی‌های لیگ به تعویق افتاده که مقدماتی جام جهانی 2022 قطر در شهریورماه آغاز می‌شود و تیم ملی باید در این ماه کار خود برای حضور در جام جهانی قطر را از هنگ کنگ آغاز کند. از طرفی اگر فدراسیون فوتبال نتواند مجوز آغاز لیگ در اواخر مردادماه را بگیرد و لیگ بخواهد بعد از بازی با هنگ کنگ در شهریورماه آغاز شود، زمان پایان لیگ هم با چالشی جدی روبه‌رو می‌شود و سازمان لیگ مجبور می‌شود در اواخر فصل وقفه‌ یک ماهه برای پایان لیگ داشته باشد. اگر لیگ نوزدهم تا پایان اردیبهشت‌ماه 1399 به پایان نرسد، یک ماه وقفه‌ لیگ در خردادماه خواهد بود. هفته‌ اول خردادماه 1399، مرحله‌ یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا 2020 برگزار می‌شود و در صورتی که نماینده‌های ایران موفق شوند از مرحله‌ گروهی صعود کنند، باید بازی رفت خود را در این هفته برگزار کنند. تیم ملی هم در روزهای پانزدهم و بیستم خرداد باید در ورزشگاه آزادی از مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قطر با تیم‌های بحرین و عراق رو‌به‌رو شود. هفته‌ی آخر خردادماه هم بازی برگشت مرحله‌ یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شود. مطمئنا برنامه‌های فشرده‌ای که در خردادماه وجود دارد سازمان لیگ را مجبور می‌کند جام حذفی و لیگ برتر را تا پایان اردیبهشت به پایان برساند.

نام:
ایمیل:
* نظر: