bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۶۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
بامداد جنوب: ایران و عمان روابط قدیمی داشته و دارند، تهران و مسقط در طول ده‌های گذشته باوجود فراز و نشیب‌های فراوان هیچ‌وقت تلاش نکردند که از روابط راهبردی با هم کاسته و مشکلات را بر علائق ترجیح دهند. به همین دلیل نیز عمانی‌ها همیشه در تهران گرامی داشته شده و به آنها با روی خوش نگریسته می‌شود.

سِرِّ سفرِ وزیرِ عمانی به تهران

بامداد جنوب: ایران و عمان روابط قدیمی داشته و دارند، تهران و مسقط در طول ده‌های گذشته باوجود فراز و نشیب‌های فراوان هیچ‌وقت تلاش نکردند که از روابط راهبردی با هم کاسته و مشکلات را بر علائق ترجیح دهند. به همین دلیل نیز عمانی‌ها همیشه در تهران گرامی داشته شده و به آنها با روی خوش نگریسته می‌شود.

در تازه‌ترین رفت و آمدها میان مقامات دو کشور، سفر وزیر امور خارجه این کشور به تهران بسیار حاشیه‌ساز و خبرساز شده است. یوسف بن‌‌علوی که بیش از هر وزیر خارجه دیگری به تهران سفر کرده و در طول سه دهه گذشته همه دیپلمات‌های ایرانی را به‌خوبی می‌شناسد در سفر به تهران روز گذشته با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان با بیان این‌که ایران و عمان همواره برای حل و فصل مسایل و مشکلات منطقه، گام‌های مثبتی در کنار هم برداشته‌اند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به توسعه مناسبات و همکاری‌ها با عمان در سطوح مختلف و در راستای منافع متقابل دو ملت است.

 

رئیس‌جمهور با بیان این‌که ایران و عمان مسوولیت اصلی تامین امنیت در منطقه تنگه هرمز را بر عهده دارند، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش می‌کند دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز مسیری امن و مطمئن برای کشتیرانی آزاد بین‌المللی باشد. حضور نیروهای خارجی نه تنها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه عامل اصلی تنش خواهد بود.

رئیس‌جمهور بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان به این کشور و تلاش برای توقف کشتار مردم بی‌گناه یمن را از موضوعات حائزاهمیت در تعاملات منطقه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: باید با همکاری متقابل در راستای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه غذایی و دارویی به مردم بی‌گناه یمن تلاش کنیم.

روحانی تجاوز رژیم صهیونیستی، کشتار و آواره کردن مردم فلسطین و تخریب خانه‌های فلسطینیان را از دیگر موضوعات حائزاهمیت در منطقه برشمرد و افزود: برنامه‌ریزی‌های ناپخته و خطرناک برای آینده فلسطین تحت عنوان معامله قرن، نگران‌کننده است. رئیس‌جمهور با بیان این‌که امروز همه مسایل منطقه به‌نوعی به یکدیگر پیوند خورده‌اند، تصریح کرد: اگر خواستار پیشرفت و توسعه منطقه هستیم، باید همگان برای برقراری ثبات و امنیت پایدار در سراسر منطقه تلاش کنند.

روحانی با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران در هیچ دوره‌ای آغازگر تنش با دیگران نبوده و نخواهد بود، گفت: اتفاقات ناخوشایند و تنش‌های امروز منطقه، ریشه در خروج یکجانبه امریکا از توافق برجام و تصورات واهی دولت این کشور دارد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که اقدام انگلیس در توقیف نفت‌کش ایرانی در جبل‌الطارق غیرقانونی بوده و هیچ سودی هم برای آنها نداشته و قطعاً متضرر خواهند شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان با قدرت در برابر تخلف و هرگونه تخطی از مقررات که امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را به خطر بیندازد، خواهد ایستاد.

یوسف بن‌علوی، وزیر امور خارجه عمان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام گرم «سلطان قابوس» پادشاه عمان به رئیس‌جمهور کشورمان، روابط ایران و عمان را دوستانه و برادرانه دانست و گفت: مناسبات تهرانمسقط در زمینه‌های مختلف به‌ویژه تجاری و سرمایه‌گذاری همواره رو به پیشرفت بوده است.

 

وزیر امور خارجه عمان با اشاره به توافقات و برنامه‌ریزی‌های مسوولان دو کشور برای توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری فی‌مابین، اظهار کرد: دو ملت از توسعه روزافزون روابط و همکاری‌های ایران و عمان استقبال می‌کنند.

وی با بیان این‌که امروز منطقه در حال گذر از بحران‌های ساختگی و نیابتی بوده و مطمئنا ایجاد امنیت پایدار و حقیقی در منطقه بدون حضور ایران، امکان‌پذیر نخواهد بود، گفت: ایران و عمان با وجود همه چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستند، باید تمام تلاش خود را در راستای برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه به‌کار گیرند.

 

تاکید لاریجانی بر ثبات منطقه‌ای

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار ضمن یادآوری دوستی دیرینه ایران و عمان در شرایط مختلف و جنگ تحمیلی، گفت: نقش عمان در اوضاع منطقه را مثبت می‌دانیم، کما این‌که عمان در مساله هسته‌ای ایران نیز نقش مهمی ایفا کرد.

به گفته لاریجانی، توافق هسته‌ای در ایران مخالفانی داشت اما با توجه به مجموع شرایط پذیرفته شد ولی امریکا یک سال پیش از این توافق خارج شد و این اقدام توهین به بسیاری از کشورها از جمله ایران و عمان بود، با این حال جمهوری اسلامی ایران یک سال با درخواست روسای جمهور فرانسه و آلمان و البته انگلیسی‌ها، شرایط را تحمل کرد و به آنها فرصت جبران داد. متاسفانه در این مدت اروپایی‌ها هیچ اقدامی انجام ندادند و به نظر می‌آید نتوانستند یا نمی‌خواستند و خلاف گفته بودند، بنابراین طبق توافق نامه هسته‌ای، ایران عمل متقابل بر اساس اصل «عمل به تعهدات به میزانی که طرف‌های مقابل به تعهدات عمل کنند» را انجام داد.

لاریجانی با اشاره به مسائل منطقه‌ای و نگرانی‌های موجود در این خصوص ،گفت: امریکایی‌ها، ایران را تحریم کردند، اما جای سوال است که چرا انگلیس به این موضوع ورود پیدا کرد، یا چرا کشتی ایرانی متوقف شد؟ انگلیسی‌ها کشتی ایران را دزدیده‌اند و ما نمی‌دانیم این چه فایده‌ای برای آنها دارد. برخی کشورهای منطقه برای دستیابی به امنیت پایدار باید رفتارشان را تغییر دهند، زیرا رفتار کنونی منطقه را مختل می‌کند. ظرفیت منطقه حدی دارد و نمی‌توان شاهد جنگ طولانی در یمن بود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که راهبرد جمهوری اسلامی ایران، ارتقای امنیت در منطقه است، گفت: امنیت به واسطه کشورهای منطقه حاصل می‌شود و دخالت کشورهای دیگر موجب بروز خطرات قابل پیش‌بینی خواهد بود.

یوسف بن‌علوی در این دیدار ضمن یادآوری همکاری‌های ایران و عمان، گفت: مسیر ما واحد و هدفمان یعنی ثبات امنیت پایدار در منطقه مشخص است. ما از این‌که ایرانیان افراد عاقل و حکیم هستند، خیالمان آسوده است و معتقدیم ایران نقش مهمی در امنیت منطقه داشته است.

وی با بیان این‌که متاسفانه مشکل جهان فقدان حاکمیت عقل و منطق است به‌طوری‌که ما در دنیا شاهد رشد پوپولیسم و روی کار آمدن رهبران غیرمنطقی و غیر رشید هستیم، از این‌رو باید بین خودمان تعامل و تعاون داشته باشیم، تاکید کرد: هدف ما اقناع جامعه جهانی در راستای دیپلماسی و ایجاد این باور است که رخداد حوادثی که باعث آسیب به امنیت منطقه ما شود به همه کشورها آسیب می‌زند.

 

وزیر خارجه عمان خاطرنشان کرد: تلاش زیادی در شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفت اما زمانی که بحران در شورای همکاری واقع شد، اولین قربانی همین شورا بود و اکنون به‌نظر می‌رسد که بحران در شورای همکاری خلیج فارس موجب تغییر نگاه‌ها و تفکرات برخی از کشورهای عضو شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: