bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۶۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
نگاهی متفاوت به شکست سنگین شاهین شهرداری مقابل سایپا؛
علی پورتنگستانی: شاهین در فینال جام شهدا نشان داد هنوز به زمان بیشتری نیاز دارد برای این‌که به تیمی که مدنظر هوادارانش برسد ولی مساله نگران‌کننده این است که این تیم هنوز خلق و خوی لیگ برتری به خود نگرفته است.

علی پورتنگستانی:

شاهین در فینال جام شهدا نشان داد هنوز به زمان بیشتری نیاز دارد برای این‌که به تیمی که مدنظر هوادارانش برسد ولی مساله نگران‌کننده این است که این تیم هنوز خلق و خوی لیگ برتری به خود نگرفته است.

جام شهدا که همیشه چند روز قبل از شروع لیگ برتر با حضور چهار تیم برگزار می‌شود، برخلاف سال‌های گذشته امسال کمی زودتر برگزار شد ولی آنقدر حاشیه داشت که در یک گزار جداگانه به آن پرداختیم. در مسابقات امسال پس از مدت‌ها شاهد حضور یک تیم از استان بوشهر بودیم. شاهین شهرداری با مربیگری عبدالله ویسی برای کسب آمادگی بیشتر جهت حضور در لیگ برتر در این مسابقات شرکت کردند تا هم یک محک جدی بزنند و هم از نظر برنامه‌های تاکتیکی به هماهنگی بیشتری برسند. همانطور که در خبرها خواندید آنها در بازی اول خود توانستند از سد نیروی زمینی بگذرند که آنقدرها تیمی قدرتمندی نبود تا به‌راحتی به فینال مسابقات صعود کند. اگرچه بسیاری فکر می‌کردند که شاهین در فینال این مسابقات به مصاف تیم پرسپولیس تهران خواهد رفت ولی این سایپا بود که با شکست سرخ‌های پایتخت توانست راهی فینال شود. به هر حال رقابت با سایپای برای کسب عنوان قهرمانی در هر حالتی یک چالش بزرگ و شیرین برای ویسی و شاگردانش بود. در نهایت این سایپا کرج بود که توانست از فرصت‌ها و اشتباه‌های بازیکنان شاهین بهترین استفاده را کند و با نتیجه 3بر یک هم پیروز مسابقات شود و هم عنوان قهرمانی مسابقات را به‌دست آورد اما نکاتی در مورد شیوه بازی شاهین نهفته است که در ادامه گزارش به آنها می‌پردازیم تا ببینیم آیا شاهین عبدالله ویسی با این وضعیت می‌تواند ثابت کند یک تیم لیگ برتری است یا همچنان در خواب لیگ یک خوابیده است.

ابتدا از درون دروازه این تیم شروع می‌کنیم. ماکسیمه ویلی تایا دروازه‌بان گرجستانی و اول شاهین شهرداری است که برای اولین‌بار در مسابقات جام شهدا برای این تیم به میدان رفت، اگرچه به‌نظر می‌رسد این دروازه‌بان با آن چیزی که فکرش را می‌کردیم فاصله زیادی دارد. این دروازه‌بان گرجستانی در بازی با سایپا اشتباه‌های زیاد و عجیبی داشت تا آنجا که ممکن بود شاهین روی اشتباه‌های این دروازه‌بان چند گل دیگر هم دریافت کند. به گل اول سایپا توجه کنید. زمانی که بازیکن این تیم ضربه سر را می‌زند این دروازه‌بان دو دل می‌شود که شیرجه بزند یا نزند که در نهایت گزینه اول را انتخاب کرده و شاهین به همین راحتی گل می‌خورد. در دقیقه 24 این دروازه‌بان کار خطرناک‌تری انجام داد و با یک خروج بد موقع و بی‌جا یک موقعیت عالی در اختیار بازیکنان سایپا قرار داد که البته آنها قدر این موقعیت را نداستند. در 41 دقیقه، این دروازه‌بان با دو دفع اشتباه و پشت سر، هم باز هم باعث شد دروازه شاهین به‌خطر بیفتد که مدافعان به دادش رسیدند. البته از حق نگذریم او در دقایق پایانی یک دبل سیو فوق‌العاده داشت که نوع خود جالب بود. با همه این تفاسیر باید گفت که این دروازه‌بان روی خروج‌ها به هیچ عنوان تمرکز ندارد و این مساله می‌تواند در بازی‌های لیگ برتر به‌ضرر شاهین تمام شود. باید مربیان تیم روی این مورد کار بیشتری کنند تا دروازه‌بان گرجستانی به آمادگی کامل برسد.

هر چند دروازه‌بان شاهین در این بازی اشتباه‌های زیادی داشت ولی خط دفاع شاهین هم در تمام دقایق بازی عملکرد خوبی نداشت. در طول این بازی بازیکنان سایپا مدام در خط دفاعی شاهین صاحب توپ می‌شدند ولی مشخص نبود که چرا بازیکنان شاهین در همین لحظه دچار استرس می‌شدند و پراشتباه ظاهر می‌شدند. اگر روی گل اول دروازه‌بان تا حدودی مقصر بود، خط دفاعی شاهین مقصر اصلی بود، چراکه بازیکنان دفاعی این تیم در یارگیری‌ها بسیار ضعیف عمل کردند. یکی از بازیکنانی که در این بازی عملکرد بدی داشت، غلام علی‌تبار بود که نه تنها روی گل اول مقصر بود بلکه روی گل دوم هم با یک خطای هند بی‌مورد مقصر اصلی بود. مشخص نیست که این بازیکن می‌تواند در ادامه به روزهای خوب برگردد یا خیر، چیزی که مشخص است این است که سن این بازیکن فعلا خود به تنهایی می‌تواند آمادگی این بازیکن را کاهش دهد. از دیگر نکاتی که می‌توان در این مورد گفت این است که وقتی بازیکنان ساپیا صاحب توپ می‌شدند، بازیکنان شاهین نمی‌دانستند که به سمت کدام بازیکن صاحب توپ بروند و همین مساله باعث می‌شد که بازیکنان سایپا به‌راحتی در محوطه جریمه شاهین پاسکاری کنند. همچنین باید گفت که سانتر از جناحین یکی دیگر از نقاط ضعف خط دفاعی شاهین است. گل اول سایپا هم روی همین برنامه به‌ثمر رسید و در ادامه هم آنها با چنین برنامه‌ای چند موقعیت دیگر ایجاد کردند. مربیان شاهین کار سختی برای بهتر کردن خط دفاعی شاهین دارند.

اما چقدر در فاز دفاعی تیم شاهین عملکرد خوبی نداشت، در فاز هجومی این تیم عملکرد خوبی داشت و مهره‌های هجومی این تیم موقعیت‌های زیادی به‌وجود آوردند. بازیکنان شاهین بیشتر سعی می‌کردند با سانتر از جناحین روی دروازه سایپا هجوم ببرند که تا حدودی در پیاده کردن این برنامه موفق بودند. یکی از بازیکنانی که در این خط توانست عملکرد خوبی از خود به جای بگذارد، میلاد صارمی بود که با حرکات انفرادی خود، بازیکنان سایپا را مشغول خود می‌کرد. با وجود این باید گفت که با این خط حمله شاهین عملکرد خوبی داشت ولی بیشتر موقعیت‌های این تیم رو خلاقیت فردی به‌دست آمد. به غیر از گل اول که با همکاری سه بازیکن به‌ثمر رسید در بقیه موارد می‌دیدیم که یک بازیکن با خلاقیت‌های فردی خود باعث به‌وجود آمدن یک موقعیت می‌شد. این مساله اگرچه سودهای خود را دارد ولی از طرفی دیگر می‌تواند یک نقطه ضعف برای این تیم به حساب بیاد.

شاهین شهرداری با آن چیزی که هواداران انتظار داشتند همچنان فاصله دارد. مساله‌ای که در گزارش‌‌های گذشته به آن پرداختیم و چندین‌بار تاکید کرده بودیم که این تیم به بازیکنان لیگ برتر و البته با تجربه نیاز دارد. بازیکنانی که از لحظه بازی بتوانند تفاوت را رقم بزنند. آنچه به نظر می‌رسد با این وضعیت، شاهین کار بسیار سختی در لیگ برتر دارد و برای این‌که حداقل در فصل اول حضور در این مسابقات، سقوط نکند باید در روزهای باقیمانده نقل و انتقالات چند خرید و فروش داشته باشند. امیدواریم مسوولان شهر به فکر این تیم باشند و به همین راحتی این فرصت به‌وجود آمده را هدر ندهند.

واکنش مرادی به استفاده از بهداد: آیا در فوتبال همه سرمربی می‌شوند؟

بامداد جنوب: رئیس فدراسیون وزنه‌برداری می‌گوید که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک صحبتی با او برای فعالیت بهداد سلیمی در فدراسیون نداشته‌اند و معتقد است قرار نیست همه رئیس یا سرمربی تیم ملی شوند و باید قهرمانان در زمینه‌های دیگر هم فعالیت کنند.

علی مرادی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد این که گفته شده از سوی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از او خواسته‌اند سمتی را برای بهداد سلیمی در فدراسیون در نظر بگیرد، تصریح کرد: به هیچ عنوان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک دخالتی در سیاست‌های کلان فدراسیون ندارند. این شایعه را تکذیب می‌کنم. قبلا پیشنهادهایی به‌صورت متقابل داده شده و فکر نمی‌کنم دیگر بیشتر از این زمان نیاز باشد.

مرادی در پاسخ به این پرسش که خود او در نظر دارد با بهداد سلیمی صحبتی برای همکاری داشته باشد، گفت: ما در را برای همه باز گذاشته‌ایم اما شرط اول از خود گذشتگی باشد. برنامه ما جانشین پروری است و آخرین دوره فعالیتم در مدیریت کلان وزنه برداری است اما توصیه‌ام این است عزیزان در کلان این رشته ورزشی؛ چه قهرمانان و چه دیگر افراد در زمینه‌های دیگر هم فعالیت کنند. در رشته‌های ورزشی دیگر برای مثال فوتبال آیا همه رئیس فدراسیون یا سرمربی و مربی تیم ملی می‌شوند؟ بلکه هر کسی در هر قالبی کمک می‌کند و کمک حال آن رشته ورزشی که برایش عرق دارد، می‌شود. فکر می‌کنم باید از خود گذشتگی محور و شرط اصلی همکاری‌های‌مان باشد.

رئیس فدراسیون وزنه‌برداری درباره اعتراض کاندیداها به تعداد آرای مجمع نیز گفت: خوشبختانه قانون در همه جای ایران وجود دارد به هر حال اعتراض‌هایی شده و به وزارت ورزش هم اعلام شده است. بخش تخصصی مربوطه در وزارت ورزش هم به این مساله رسیدگی کرد و حتی دیدید که یک مدت در صدور حکم هم تاخیر ایجاد شد اما در نهایت حکم صادر شد. باز دوستان می‌خواهند فرصت‌سوزی یا خودزنی کنند. راه باز است و قانون خیلی چیزها را مشخص می‌کند. ما از انتخابات عبور کردیم و خیلی جدی داریم به آینده نگاه می‌کنیم. دوستانی هم  که خودشان را محق می‌دانند می‌توانند بروند در مراجع  و محاکم پیگیر باشند و بی‌شک محاکم، مسائل را عادلانه و منصفانه رسیدگی می‌کنند. انتخابات به پایان رسید و همه باید در جهت توسعه وزنه‌برداری و شاد کردن دل مردم فعالیت کنیم. کارهای روزانه فدراسیون انجام شده که باید از سرپرست فدراسیون تشکر کنم و جو آرامی در انتخابات از سوی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برقرار شد اما واقعیت این است سه ماه مهم و حساس را از دست دادیم در حالی که کشورهای دیگر از فرصت‌ها استفاده بهینه کردند. البته همه دوستان مصمم هستند با تلاش بیشتر و فعالیت شبانه‌روزی این عقب ماندگی را جبران کنند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: