bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
پارس جنوبی و یک چالش بزرگ دیگر؛
علی پورتنگستانی: پارس جنوبی، تیمی با کلی تغیر در راس کادرفنی و بازیکن، سوال اینجاست آیا پارس جنوبی‌جم می‌تواند در فصل جدید لیگ برتر با این همه تغییرات کنار آمده و نتایج خوبی کسب کند یا خیر؟

علی پورتنگستانی:

پارس جنوبی، تیمی با کلی تغیر در راس کادرفنی و بازیکن، سوال اینجاست آیا پارس جنوبی‌جم می‌تواند در فصل جدید لیگ برتر با این همه تغییرات کنار آمده و نتایج خوبی کسب کند یا خیر؟

این روزها تیم‌های لیگ برتری با وجود این‌که در حال تمرینات بدنسازی و بازی‌های دوستانه قبل از شروع مسابقات هستند ولی همچنان از این‌که چه زمانی لیگ برتر شروع می‌شود بی‌خبر هستند، حتی فدراسیون فوتبال هم در این رابطه واکنشی نشان نداده است که در نوع خود جالب است ولی این اتلاف وقت از جهتی دیگر شاید برای بعضی از تیم‌های لیگ برتر بد نباشد به‌خصوص برای تیم‌هایی که در ساختار خود تغییرات زیادی ایجاد کرده‌اند و با کادر فنی و بازیکنان جدید در حال رسیدن به هماهنگی کامل هستند. یکی از این تیم‌ها، تیم پارس جنوبی‌جم است که در ترکیب خود تغییرات زیادی تجربه کرده است تا آنجا که در حال حاضر در 11 نفر ترکیب اصلی پارس جنوبی در فصل گذشته فقط محمد نوری مانده است که او هم به‌دلیل مسائل سنی شاید نتواند در طول فصل مدام در ترکیب اصلی تیمش قرار گیرد. در این گزارش نگاهی به این مساله خواهیم داشت که آیا پارس جنوبی با این همه تغییرات می‌تواند به آنچه که می‌خواهد برسد یا خیر.

در ابتدا به بررسی نیمکت تیم می‌پردازیم. در طول سال‌های گذشته مهدی تارتار، حسین پاشایی، حسین معمار، حسین اینانلو و عرفان جم‌رتبه، کادر فنی پارس در دو فصل گذشته لیگ برتر بودند. افرادی که هر کدام به نوبه خود زحمت زیادی برای این تیم کشیدند تا پارس حداقل در دو فصل گذشته یک ذره هم به مرز سقوط نزدیک نشود. این افراد در کنار هم تیم خوبی تشکیل داده بودند، هرچند اگر تحلیل شش قسمتی ما را خوانده باشید، متوجه می‌شوید که در فصل دوم حضور پارس در لیگ برتر، کادرفنی این تیم نتوانسته بود بعضی از اشتباه‌های تاکتیکی تیم را رفع کند. سبک بازی پارس در زمان این افراد استفاده از ضدحملات و سانتر از جناحین بود که در فصل اول خیلی به کمکشان آمد ولی در فصل دوم در پیاده کردن این برنامه ناموفق بودند. حالا برای فصل سوم، کادرفنی جدید برای پارس جنوبی در نظر گرفته شده است که در راس آن فراز کمالوند قرار دارد. تنها کسی که از کادر قبلی در کادر جدید پارس جنوبی نیز حضور دارد، عرفان جم‌رتبه است که بیشتر برای کسب تجربه در کادرفنی کمالوند قرار گرفته است. همه خوب می‌دانیم که کمالوند در تیم‌های جنوبی، بیشتر به‌دنبال بازی سراسر حمله است و همین مساله باعث می‌شود که خط دفاعی تیم‌هایش به مشکل بخورند. البته چیزی که شاید در تیم کمالوند تا حدودی ما را امیدوار می‌کند این است که اکثر بازیکنان پارس زیر نظر او کار کرده‌اند و با تاکتیک‌هایش آشنا هستند. به هر حال انتظار می‌رود تیمی که کمالوند ساخته است تفاوت زیادی با تیمی که مهدی تارتار ساخته بود، داشته باشد.

اما در بحث بعدی وارد بازیکنان جدید پارس جنوبی می‌شویم. در طول فصل نقل و انتقالات، بازیکنانی نظیر رحمان احمدی، محمد ستاری، ابراهیم صالحی، حسین پورامینی، سعید محمدفرد و چند بازیکن مهم دیگر که فصل گذشته همگی آنها در ترکیب فیکس تارتار قرار داشتند از این تیم جدا شدند تا از همان ابتدا کمالوند با دست بسته کار خود را شروع کند اما هر چه زمان می‌گذشت، پارس جنوبی در فصل نقل و انتقالات بازیکنان بیشتری به خدمت می‌گرفت و همین مساله باعث شد تیم ‌آنها زودتر از آن چیزی که فکرش را می‌کردیم، تکمیل شود. بازیکنانی از قبیل ایمان باصفا، علی عبدالله‌زاده، فرناندو ده‌خسوس، محمد پورشاکر، مگنو باتیستا و چند بازیکن دیگر جذب پارس جنوبی شده‌اند که اکثر آنها در سال‌های گذشته زیرنظر فراز کمالوند کار کرده بودند و به همین دلیل به پارس جنوبی پیوسته‌اند. البته این مساله می‌تواند هم به‌نفع پارس جنوبی باشد و هم به ضررش که البته در گزارش‌های قبلی به آن پرداخته بودیم. حالا سوال اصلی این است که این همه جابه‌جایی بازیکنان می‌تواند در روند پارس تاثیری داشته باشد.

برای مثال یکی از تیم‌هایی که در دو فصل گذشته کلی تغییرات در بدنه خود احساس کرد، استقلال تهران بود، همانطور که می‌دانید همین مساله باعث شد آنها نتوانند در این سال‌های شروع خوبی در مسابقات داشته باشند. البته از این نمونه تیم‌های دیگری هستند مثل سپاهان اصفهان که دو فصل چنین شرایطی را تجربه کرد و البته نتیجه بدی هم برای آنها داشت اما حالا پارس جنوبی چنین وضعیت را تجربه می‌کند. البته یک تفاوت اساسی میان پارس جنوبی و استقلال و سپاهان است. آن دو تیم با وجود این‌که کلی تغییرات داشته‌اند ولی بازیکنانی به خدمت گرفته بودند که درصد کمی از آنها زیر نظر مربی وقت آن دو تیم کار کرده بودند ولی همانطور که گفتیم اکثر بازیکنانی که پارس جنوبی به خدمت گرفته است حداقل برای یک سال هم شده زیر نظر کمالوند کار کرده بودند و با این مربی آشنایی کامل دارند. از طرفی دیگر، مسوولان پارس جنوبی در طول هفته‌های گذشته در روند جذب بازیکنان سرعت عمل خوبی به خرج دارند و خیلی زود وضعیت تیم را مشخص کردند. تنها موردی که طول کشید دروازه‌بان این تیم، ده خسوس بود که البته این مساله نمی‌تواند نگرانی ایجاد کند اما چیز دیگری که می‌تواند باعث شود که پارس سرنوشتی مانند سپاهان و استقلال نداشته باشند این است که مشخص نیست که چه زمانی مسابقات لیگ برتر آغاز می‌شوند. با توجه به همین مساله می‌توان گفت که حالا حالاها کادرفنی و بازیکنان پارس جنوبی وقت دارند که تمرینات خود را ادامه دهند و بازی‌های دوستانه بیشتری برگزار کند.

در نهایت می‌توان گفت که درست است که بعضی مواقع تغییرات بالای 90 درصد در یک تیم می‌تواند خطرساز باشد ولی بعضی مواقع شرایطی به‌وجود می‌آید که با دید امیدوارانه به این مساله نگاه کنیم. با توجه به مسائل مطرح شده می‌توان گفت که پارس جنوبی با این تغییرات زیاد هم نباید مشکلی برای آغاز لیگ داشته باشد، چراکه در حال حاضر زمان که مهم‌ترین چیز برای هر باشگاهی است، به نفع آنهاست.

کوهیان: تیم ملی امید بسکتبال به اهدافش در ویلیام‌جونز رسید

بامداد جنوب: سرمربی تیم ملی امید بسکتبال ایران می‌گوید که در مسابقات جام ویلیام جونز روی سکو نرفتیم اما از عملکردی که بازیکنان در طول رقابت‌ها داشتند، راضی هستم.

فرزاد کوهیان در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی امید بسکتبال ایران در رقابت‌های جام ویلیام جونز به اهداف خود رسیده است، گفت: فکر می‌کنم ملی‌پوشان نسبت به شروع تمرینات و مسابقات در تایوان، رشد خوبی داشته باشند و حتی مربیان تیم‌هایی که آنجا بودند بارها گفتند که بازیکنان ایران بازی به بازی بهتر شده‌اند و حریف قابل احترامی هستند. هدف ما کسب تجربه بود که فکر ‌می‌کنم به این مهم رسیدیم. این بازیکنان وقتی در شرایط مسابقه قرار بگیرند می‌توانند از نظر روانی و فنی خود را بهتر کنند و به‌گونه‌ای استعدادهایی که دارند را بیشتر استفاده می‌کنند، این اتفاق می‌تواند در رشد آنها تاثیر مستقیم داشته باشد، به‌طور کلی از عملکردی که بازیکنان در این مسابقات داشتند، راضی هستم.

سرمربی تیم ملی امید بسکتبال ایران در پاسخ به این سوال که‌ آیا از نتیجه کسب شده رضایت دارد و با توجه به نتایج کسب شده بهتر نبود تیم امید در تورنمنت دیگری شرکت می‌کرد، یادآور شد: ابتدا باید ببینیم تعریف ما از نتیجه چیست. اگر تنها نتایج مسابقات مد نظر باشد بلی پنجم شده‌ایم اما اگر به مسابقات نگاه کنید برای مثال ما به تیم اول کره با ۴ امتیاز اختلاف باختیم و تیم اول تایوان را شکست دادیم. شاید تعدادی از بازی‌ها را نبردیم اما کیفیت کار بازیکنان خوب بود. همچنین ما تیم ملی اردن را بردیم که تنها بازیکن امریکایی خود را نیاورده بودند آن هم به‌دلیل این‌که بازی‌های باشگاهی او فعلا تمام نشده است. از نظر من بازیکنان رفته به رفته در این مسابقات ظرفیت‌های خود را بیشتر به نمایش گذاشتند و از آنها راضی هستم، درست است که به سکو نرسیدیم اما موضوع مهم کسب تجربه بود که این اتفاق رخ داد و سطح خوب مسابقات به بازیکنان این اجازه را می‌داد که با همه توان بازی کنند.

مربی تیم ملی بزرگسالان بسکتبال ایران درباره سطح رقابت‌های جام ویلیام جونز، تاکید کرد: سطح رقابت‌های ویلیام جونز همیشه بالا بوده و تورنمنت ضعیفی نیست. تیم‌ها با سطح خوبی در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند، به‌خصوص تیم‌هایی که با بازیکنان اصل خود می‌آیند کیفیت بازی‌ها را بالاتر می‌برند. کیفیت بازی‌ها خوب بود و بازیکنان ما در این رقابت‌ها می‌توانند به سطح بهتری از آمادگی برسند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: