bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۳ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
مطالبات فعالان محیط زیستی از شهردار جدید گناوه؛
الهام بهروزی: گناوه یکی از بنادر شمالی استان بوشهر است که با وجود توسعه اقتصادی همچنان در حوزه زیرساخت‌های شهری و فرهنگی لنگ می‌زند. این بندر تجاری بالاخره پس از سه ماه صاحب شهردار شده است؛ شهرداری جوان و بومی که بدون شک از همان آغاز مدیریتش در حوزه‌های شهری و مسائل محیط زیستی با چالش‌های کوچک و بزرگی روبه‌روست.

الهام بهروزی:

گناوه یکی از بنادر شمالی استان بوشهر است که با وجود توسعه اقتصادی همچنان در حوزه زیرساخت‌های شهری و فرهنگی لنگ می‌زند. این بندر تجاری بالاخره پس از سه ماه صاحب شهردار شده است؛ شهرداری جوان و بومی که بدون شک از همان آغاز مدیریتش در حوزه‌های شهری و مسائل محیط زیستی با چالش‌های کوچک و بزرگی روبه‌روست.

پیش از این، ماشاءالله احمدی، شهردار گناوه بود که 17 فروردین 98 با ارسال نامه‌ای به شورای شهر گناوه، به‌دلیل ورود به عرصه انتخابات شورای اسلامی از سمت خود استعفا داد و در این میان، سه ماه زمان برد تا در نهایت سیدجواد حسینی‌حقیقی -که پدرش (مرحوم سیدباقری حسینی‌حقیقی) شهردار اسبق گناوه بود- با شش رای موافق و یک رای ممتنع از سوی شورای اسلامی گناوه به‌عنوان شهردار بندرگناوه معرفی شود. حسینی‌حقیقی دانش‌آموخته رشته مهندسی عمران است و پیش از این به‌عنوان پیمانکار بخش خصوصی فعالیت می‌کرد. وی که به تازگی کار خود را در شهرداری گناوه آغاز کرده است، انتظار می‌رود با ارائه و اجرائی کردن طرح‌های خلاقانه و کارشناسی‌شده تحولی را در فضای شهری و رفع چالش‌های محیط زیستی این بندر دیرینه ایجاد کند. در این میان دوستداران محیط زیست و فعالان اجتماعی دغدغه‌هایی دارند که مرتفع شدن بسیاری از آنها به همت و مدیریت شهردار جدید گناوه بستگی دارد.

رئیس شورای مشارکت مردمی سلامت گناوه در این خصوص به بامداد جنوب گفت: سيد‌جواد حسيني‌حقيقي شهردار جدید گناوه است كه فعالان محيط زيستي و سلامت بندر گناوه انتظارات متعددي از وي در زمینه رفع معضلات زيست محيطي اين شهر دارند؛ انتظاراتي كه رفع‌شان اراده‌ قوي شهردار جوان را مي‌طلبد. با توجه به زمان باقیمانده شورای فعلی تا انتخابات دوره جدید، حسینی‌حقیقی دست کم دو سال و چندماه شهردار گناوه می‌ماند. بنابراین انتظار می‌رود شهردار جوان كه حالا گام در راه مرحوم‌ پدرشان گذاشته است، نام نيكي در بين فعالان محيط زيست و سلامت از خود باقي گذارد.

حمید عشایری در ادامه با بیان اینکه ساماندهي سايت پسماند شهرستان يكي از مهم‌ترین عواملی است که نقش بسزایی را در سلامت بندرگناوه ایفا خواهد کرد، افزود: زیرا بی‌توجهی به این سایت خطرات زيست‌محيطي متعددي را برای شهروندان ایجاد کرده که از جمله آنها می‎توان به مكان‌يابي نامناسب اين سايت در سال‌هاي گذشته و اجرا نشدن طرح تفكيك پسماندها از مبدا از سوی پيمانكاران اشاره کرد که البته بخش عمده این موضوع به شهروندان برمی‌گردد که در زمین تفکیک پسماندها کوتاهی می‌کنند. همچنین جمع‌آوري زباله‌ها در سطح شهر از سوی دوره‌گردها -كه مي‌تواند عامل سرايت بيماري در بين همشهريان باشد- و دفع نامناسب زباله‌هاي معمولي و بيمارستاني از ديگر مشكلاتی است که در حوزه دفع پسماندها با آن روبه‌رو هستیم. تنها راه‌حل برون‌رفت از اين وضعيت استفاده از مشاوره شركت‌هاي دانش‌بنيان و اجرائي کردن روش‌هاي علمي دفع پسماند است.

عشایری خواسته دیگر دوستدارن محیط زیست را از شهردار جوان گناوه، بهسازي فضاي سبز شهري با استفاده از گل‌ها و درخت‌هاي زینتی -که متناسب با شرايط جوي منطقه هستند– دانست و تصریح کرد: بنابراین ترويج فرهنگ كاشت درخت و گل در میان شهروندان با استفاده از طرح‌هاي حمايتي اقدامی است كه مي‌تواند در بهسازی فضای سبز شهر كارگشا باشد. البته استفاده از روش‌هاي نوين آبياري و تصفيه پساب‌های شهري برای آبیاری فضاي سبز در اين اوضاع كم‌آبي امري ضروري است.

رئیس شورای مشارکت مردمی سلامت گناوه با اشاره به اینکه به سرانجام رساندن پروژه پل خور اقدام دیگری است که شهرداري گناوه باید آن را در اولویت قرار بدهد، گفت: این پروژه كه با مخالفت فعالان محيط زيست گناوه كلنگ آن بر زمين نشست؛ اما چندين ماه است که در همان مراحل اولیه متوقف شده، به‌دليل پرداخت نشدن حقابه، محيط زيست خور را به‌خطر انداخته است.

عشایری با بیان اینکه ساماندهي فاضلاب شهري گناوه از جمله پروژه‌هايي است كه شهرداري به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم نقش تاثير‌گذاري در انجام آن دارد، تصریح کرد: ايجاد پياده‌رو‌هاي اختصاصي سلامت ضرورت دیگری است در زمینه تشويق همشهريان به ورزش که این زیرساخت باید در نقاط مختلف شهر ایجاد شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه همچنین یکی دیگر از مشکلات شهر وضعيت آسفالت است که نياز به يك اقدام جهادي دارد، تصریح کرد: هنوز در محلات قديمي گناوه كوچه‌ها و معابر متعددي به دلايل مختلف فاقد آسفالت بوده و يا آسفالت آنها وضعيت مناسبي ندارد. منطقه پشت سايت ايرانخودرو به‌غير از خيابان اصلي بقیه كوچه‌ها و خيابان‌ها فاقد آسفالت هستند كه البته با توجه به اينكه اين منطقه به انشعاب فاضلاب متصل نشده، به‌طور قطع در صورت آسفالت شدن شاهد دوباره كاري آن در آينده خواهيم بود و پيشنهاد مي‌شود که شهردار جديد پیش از اینکه از سوی شهروندان ساكن اين منطقه برای آسفالت كردن كوچه‌ها و خيابان‌ها مذکور تحت فشار قرار بگیرد، از هم‌اینک سیستم فاضلاب منطقه را در اولویت قرار بدهد و سپس اقدام به آسفالت کوچه‌ها بکند؛ تا شاهد دوباره کاری و هدررفت هزینه در این خصوص نباشیم و بهترین پیشنهادی در این زمینه که می‌توان به شهردار داد تعیین بودجه‌ای برای انشعاب فاضلاب این منطقه با مساعدت شورای اسلامی شهر است.

رئیس شورای مشارکت مردمی سلامت گناوه با اشاره به اینکه مشکل دیگر گناوه وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر است، افزود: جمع‌آوري سگ‌هاي ولگرد در سطح شهر يكي از مشكلات زيست محيطي است كه ارتباط مستقيم به سلامت شهروندان دارد. این در حالی است که در حال حاضر به‌وفور در حال مشاهده سگ‌هاي ولگرد در مناطق مختلف شهر هستيم؛ موضوعي كه علاوه بر زشت كردن چهره شهر بارها و بارها باعث وحشت شهروندان نيز شده و اعتراضات متعددي را در پي داشته است. تجارب ناموفق قبلي شهرداري بندر گناوه مي‌تواند راهي جديد را پيش پاي شهردار جديد قرار دهد تا اين موضوع يا در كوتاه‌مدت و يا ميان‌مدت ريشهكن شود. متاسفانه اين حيوانات ناقل بيماري‌هاي متعددي هستند كه مي‌تواند به انسان و حيوانات اهلي نيز سرايت کند.

عشایری در پایان با اشاره به اینکه جلوگيري از ريختن ناخاله‌هاي ساختماني و زباله‌ها در مسير رودخانه‌هاي فصلي و تل چيتي برای جلوگيري از تخريب آنها و زمين‌خواري بايد بجد در دستور كار شهرداري قرار بگیرد، یادآور شد: منطقه تل چيتي گناوه را مي‌توان به‌نوعي قلب تپنده اين شهر قلمداد كرد. متاسفانه گاه شاهد آتش‌سوزي‌هايی در اين منطقه هستيم. این در حالی است که اين طبيعت بكر مي‌تواند در توسعه آينده شهر از نظر گردشگري تاثير بسزايي داشته باشد. اين جاذبه طبيعي در كمتر شهري يافت مي‌شود كه در حال حاضر به‌دليل مشكلات حقوقي مالكان امكان بهره‌برداري از آن وجود ندارد. بنابراین شهردار جوان مي‌تواند در مدت‌زمان مديريت خود با استفاده از ترفندهاي قانوني و با جلب رضايت طرفين مشكلات مالكيت آن را حل کند.

یادآوری می‌شود، گناوه از جمله شهرهایی است که در زمینه گردشگری نیز حائز اهمیت است که با ایجاد زیرساخت‌های کافی، بهسازی مبلمان شهری و رفع مشکل فاضلاب می‌توان از آن به‌عنوان یک فرصت مستعد در رونق صنعت گردشگری در شمال استان بهره گرفت.


نام:
ایمیل:
* نظر: