bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
نگاهی متفاوت به قضاوت بانوان در فستیوال فوتبال پسران بوشهر؛
علی پورتنگستانی: اتفاقی که هفته گذشته در فستیوال فوتبال زیر ۱۲ سال استان بوشهر رخ داد، اتفاق تلخی نبود ولی نحوه برخورد با آن در فضای مجازی باعث شده تا این اتفاق نه‌چندان بزرگ به سوژه اصلی رسانه‌های کشور تبدیل شود.

علی پورتنگستانی: 

اتفاقی که هفته گذشته در فستیوال فوتبال زیر ۱۲ سال استان بوشهر رخ داد، اتفاق تلخی نبود ولی نحوه برخورد با آن در فضای مجازی باعث شده تا این اتفاق نه‌چندان بزرگ به سوژه اصلی رسانه‌های کشور تبدیل شود.

چند روزی است که مسابقات فستیوال فوتبال زیر ۱۲ سال استان بوشهر در شهر بوشهر در جریان است و هیات فوتبال بوشهر در صدد آن بود که این مسابقات به بهترین شکل ممکن برگزار شود. اما یکی از تصمیم‌های عجیب و جالبی که این هیات برای برگزاری این مسابقات در نظر گرفت، استفاده از داوران خانم بود. اتفاقی که پیش از این سابقه نداشته و با توجه به سن پایین این فوتبالیست‌ها و حضور مادران آنها ، تلاش بر این بوده که محیطی خانوادگی در این فستیوال به‌وجود بیاید.

برخی هم عنوان کرده‌اند کهمخابره عکس‌های قضاوت داوران خانم در این بازی‌ها به فیفا نشان خواهد داد فدراسیون فوتبال، به‌دنبال توسعه فوتبال بانوان در ایران است و رفته رفته به‌دنبال فراهم کردن نقش بیشتر زنان در فوتبال است. کما این‌که خبر‌های رسیده نشان می‌دهد برای اولین‌بار و به‌طور رسمی بازی تیم ملی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ با حضور زنان برگزار خواهد شد. اما نحوه برخورد با این اتفاق ویژه هم در نوع خود جالب بود. از همان ابتدا اکثر رسانه‌های کشور از این اتفاق به نیکی یاد کردند و در کم‌تر از 24 ساعت این خبر به مهم‌ترین خبر ورزشی آنها تبدیل شد. ولی فضای مجازی همانقدر که می‌تواند مثبت باشد به همان اندازه و یا شاید کمی بیشتر، می‌تواند تاثیرات منفی داشته باشد.

بعد از این‌که این خبر در سایت‌های کشوری پیچید، خیلی از بازیکنان فوتبال از این داوران و کاری که هیات فوتبال بوشهر انجام تقدیر کردند ولی برخی با فرستادن عکس‌های حاشیه‌ساز درصدد این بودند که این جو مثبت را به منفی تبدیل کنند که به‌نظر می‌رسد این اتفاق رخ داده است. اتفاقی که می‌توانست رخ ندهد و با یک تذکر ساده همه چیز تمام شود ولی این افراد نمی‌دانستند که با این کارشان ممکن است با آینده این داوران خانم بازی کنند. در همین رابطه با یکی از نمایندگان کمیته داوران، آقای استادزاده گفت‌وگو کردیم تا ببینیم اصل ماجرا چیست.

این داوران خانم شاگرد خودم هستند

داوران خانمی که در این بازی‌ها برای قضاوت حاضر شدند از شاگردان خودم بودند که علاقه زیادی به دنیا قضاوت دارند. از طرفی دیگر حضور دو داور خانم بوشهری در مسابقات لیگ برتر فوتبال و فوتسال باعث شده تا انگیزه این داوران جوان بیشتر هم شود. به هر حال در این سال‌ها ما شاهد موفقیت بانوان بودیم به‌خصوص در زمینه داوری که پیشرفت قابل توجه‌ای حتی در مسابقات بین‌المللی داشتند. حالا می‌بینیم که این روزها برای داوران خانم ما حاشیه‌هایی به‌وجود آمده که می‌تواند در آینده آنها تاثیرگذار باشد. برخی از افراد به‌دلیل استفاد از عینک به این داوران جوان گیر داده‌اند و بعضی دیگر به‌خاطر یک عکس آنها را وارد حاشیه کرده‌اند. در آن عکس داور خانم با بازیکن نوجوان دست می‌دهد که برخلاف قوانین جمهوری اسلامی است. از طرفی نوع پوشش این داوران خانم برای اینگونه مسابقات جالب نبود و بهتر بود که قبل از هرگونه استفاده از آنها هماهنگی‌هایی انجام می‌شد.

بهتر بود هیات فوتبال هماهنگی‌های لازم را انجام می‌داد

حالا یک بحث دیگر هم ایجاد شده است. در یکی از بازی‌های انجام شده یکی از داوران خانم و داور دیگر آقا بوده که این خود بر حاشیه‌ها افزوده است. اگر قرار بود داور خانمی در این بازی‌ها به کار گرفته شود بهتر بود که در هر بازی هر دو بازی زمین خانم باشند نه یکی خانم و دیگر آقا. من معتقدم که نفس کار خوب بوده ولی هنوز قانونی در این رابطه ابلاغ نشده و بهتر بود هیات فوتبال در این رابطه هماهنگی‌های لازم را انجام می‌داد و قوانین را رعایت می‌کرد. اما نباید داوران خانم را مورد هجوم قرار داد چراکه آنها جوان هستند و به‌دنبال تجربه بیشتر، در واقع مقصر اصلی این اتفاق مسوولان هستند که می‌توانستند از قبل کارهای مربوطه را انجام دهند. همچنین آنها می‌توانستند با داوران خانم قبل از شروع مسابقات صحبت‌های لازم را انجام می‌دادند تا برخی از اتفاقات رخ ندهد.

فضای مجازی بلای جان داوران ما شده است

روز گذشته مادر یکی از این داوران خانم با بنده تماس گرفته و به‌شدت از اتفاقات و حاشیه‌های این روزها ناراحت بود. او به بنده گفته که این اتفاقات باعث شده دخترش از نظر روحی به‌شدت در وضعیت بدی قرار بگیرد، مساله‌ای که می‌تواند در آینده این داور جوان تاثیرگذار باشد. به هر حال اتفاقاتی که در فضای مجازی رخ داده است، بلای جان داوران ما شده است و من از این مسائل واقعا ناراحت هستم.

اما در ادامه این گزارش به سراغ آقای بهروزیان‌فرد، مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان رفتیم که به‌شدت مخالف کاری بود که هیات فوتبال انجام داده بود.

بانوان باید در ورزش باشند ولی نه با این وضعیت

متاسفانه این حرکت از سوی هیات فوتبال انجام گرفت در حالی که ما از این ماجر خبر نداشتیم. من همیشه گفته‌ام که بانوان باید در ورزش باشند ولی حرف به این معنی نیست که داور خانم بازی آقایان را قضاوت کند. این نظر کلی و همیشگی من است. باز هم تاکید می‌کنم که ما مخالف حضور بانوان در ورزش نیستیم ولی اگر مسوولان هیات‌ها بخواهند کلاس‌های آموزشی در زمینه مربیگری، داوری و ... برگزار کنند باید کلاس‌ها برای بانوان و آقایان به‌طور جداگانه برگزار شود. به هر حال در رابطه با این موضوع ما پاسخگو نیستیم بلکه این هیات فوتبال استان است که باید جوابگو این اتفاق باشد. شما بهتر است در این رابطه با رئیس هیات فوتبال گفت‌وگو کنید.

دستور توقف قضاوت بانوان را دادیم

هیات فوتبال به‌عنوان مجری و میزبان این فستیوال بوده و توجیه آنها برای برگزاری این مسابقات، سن پایین شرکت‌کنندگان بوده است که این موارد مورد قبول ما نیست و ورزش و جوانان مخالف چنین اقدامی است. به‌محض اطلاع از این موضوع، دستور توقف این کار را دادیم و از طریق حراست این اداره به مراجع ذی‌صلاح گزارش‌های لازم ارسال‌شده و در حال حاضر قضاوت بازی‌ها به عهده آقایان است.

به هر حال اتفاق که هفته گذشته در این فستیوال فوتبال زیر ۱۲ سال استان رخ داد اتفاق آنچنان عجیبی نبود ولی واکنش‌ها به آن باعث شد تا حاشیه‌های زیادی در سطح کشور ایجاد شود. امیدوارم که مسوولان هرچه سریع‌تر پرونده این مساله را ببندد چراکه هرچه بیشتر به آن پرداخته شود، این داوران خانم جوان هستند که بیشتر از همه ضربه می‌بینند.

ضوابط سختگیرانه فدراسیون تیراندازی در اعزام افراد به خارج از کشور

بامداد جنوب: رئیس فدراسیون تیراندازی گفت: به‌‌رغم حمایت وزارت ورزش اعزام افراد به مسابقات خارج از کشور در این فدراسیون سختگیرانه است و از اعزام افراد اضافی جلوگیری می‌شود.

علی‌دادگر در مجمع عمومی و سالانه فدراسیون تیراندازی گفت: تیراندازی یکی از ورزش‌هایی است که از زمان پیامبر(ص) مورد توجه قرار گرفته است و افتخار می‌کنم در فدراسیونی فعالیت دارم که یکی از پرمدال‌ترین رشته‌های المپیکی است و آنچه که در توان داشتیم برای سربلندی میهن به کار گرفته‌ایم. مجمع قبلی در کیش برگزار شد و این مجمع نیز به‌منظور بررسی مسائل مالیاتی برگزار شده است، در فدراسیون همواره به‌دنبال این بودم که رفاقت باید جایگزین رقابت باشد، تا زمانی که ما کنار هم باشیمموفق خواهیم شد. حاشیه آفت است و من نیز سعی کردم از حواشی دور باشم تا انسجام خانواده تیراندازی را حفظ کنم، تمام آمار و ارقام مستند به سایت فدراسیون جهانی است که نتایج ارزشمندی از جمله کسب اولین سهمیه المپیک ایران توسط نجمه خدمتی، اولین مدال طلای آرمیتا صادقیان و سیاوش ذوالفقاریان را به‌دست آوردیم.

وی در ادامه در مورد سفرهای خارجی تاکید کرد: بنده و اعضای هیات رئیسه فدراسیون ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله هستیم اما دلیل آن به خودمان برنمیگردد بلکه به‌علت عدم پرداخت مالیات در سال‌های گذشته این اتفاق افتاده است، علی‌رغم حمایت وزارت ورزش اعزام افراد به مسابقات خارج از کشور در این فدراسیون سخت‌گیرانه است و از اعزام افراد اضافی جلوگیری می‌شود. از سال ۹۶ تا اوایل سال قبل ۵۰ نفر از روسای هیات‌های استانی را به همراه تیم ملی به خارج از کشور اعزام کردیم اما با توجه به سیاست‌های جدید وزارتخانه از اعزام‌های جدید محروم هستیم و به قوانین احترام می‌گذاریم. تعرفه‌های گمرگی بسیار زیاد است، اخیرا دو ورزشکار ایرانی توانستند رکوردی بزنند که آلمان دو اسلحه به آنها هدیه داده است اما امکان خروج از گمرک را نداریم و گویی از داخل هم تحریم شده‌ایم. در سال جاری سختی زیاد است و اگر نتوانیم سهمیه‌ای بگیریم المپیکی در کار نخواهد بود، در حال حاضر کسب ۶ کرسی آسیایی را هدفگذاری قرار دادیم و امیدواریم برسیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: