bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۹۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
آمارها از ادامه گرانی‌ها می‌گویند؛
جواد شکریان: افزایش قیمت کالاها و مواد خوراکی سبد خانوارهای ایرانی، ماه به ماه عرصه را بر اقشار ضعیف‌تر جامعه نظیر کارگران، تنگ و تنگ‌تر می‌کند تا جایی که بسیاری از این اقلام همچون لبنیات، آبزیان و... از سبد خانوارهای ایرانی حذف شده‌اند. در این میان البته برخی از کالاها هم هستند که با توجه به افزایش قیمت بیش از حد در سال گذشته، با کاهش شدید تقاضا و همچنین افزایش واردات گاهی کاهش قیمت را نیز تجربه کرده

جواد شکریان: 

افزایش قیمت کالاها و مواد خوراکی سبد خانوارهای ایرانی، ماه به ماه عرصه را بر اقشار ضعیف‌تر جامعه نظیر کارگران، تنگ و تنگ‌تر می‌کند تا جایی که بسیاری از این اقلام همچون لبنیات، آبزیان و... از سبد خانوارهای ایرانی حذف شده‌اند. در این میان البته برخی از کالاها هم هستند که با توجه به افزایش قیمت بیش از حد در سال گذشته، با کاهش شدید تقاضا و همچنین افزایش واردات گاهی کاهش قیمت را نیز تجربه کرده و با تورم منفی همراه می‌شوند با این حال، روند کلی قیمت‌ها در حال افزایش بوده و موجی از نگرانی را برای مردم به‌وجود آورده است؛ این در حالی است که بسیاری از کارگران و کارمندان (اقشار متوسط رو به پایین جامعه) مجبور  هستند برای گذران زندگی خود به شغل‌های دوم و سوم و برخی دیگر به شغل‌های کاذب روی بیاورند.

در همین زمینه، بررسی قیمت اقلام خوراکی در تیرماه سال جاری به استناد گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک در تیرماه امسال، به قیمت ۲۳ هزار و ۳۰۲ تومان به فروش رفته است که نسبت به رقم ۱۳ هزار و ۹۴۸ تومان تیرماه سال گذشته، 1/67 درصد افزایش و نسبت به نرخ ۲۲ هزار و ۷۰۸ تومان خردادماه نیز، رشد 6/2 درصدی داشته است.

همچنین هر کیلوگرم برنج خارجی درجه یک در تیرماه امسال، هشت هزار و ۸۶۳ تومان بوده است؛ در حالی که نرخ این محصول در تیرماه سال گذشته، هفت هزار و ۷۰۳ تومان به ثبت رسیده و از این‌رو، شاهد افزایش 1/15 درصدی قیمت برنج خارجی طی یک سال بوده‌ایم. البته نرخ این محصول در تیرماه نسبت به خردادماه، 6/0 درصد کاهش یافته است.

هر کیلوگرم گوشت گوسفندی نیز در تیرماه امسال، با نرخ ۹۸ هزار و ۹۰۵ تومان به فروش رسیده است که نسبت به ۴۹ هزار و ۴۳۵ تومان در تیرماه سال ۹۷، رشد 1/100 درصدی را تجربه کرده است ضمن این‌که نرخ این محصول نسبت به خرداد که ۹۹ هزار و ۲۱۹ تومان بود، کاهش 3/0 درصدی داشته است.

هر کیلوگرم گوشت گاو یا گوساله که در خردادماه، ۹۲ هزار و ۹۹۸ تومان بود، در تیرماه به ۹۰ هزار و ۹۲۸ تومان رسیده که کاهش ۲/۲ درصدی را نشان می‌دهد؛ همچنین این نرخ نسبت به تیرماه سال گذشته که ۴۳ هزار و ۹۸ تومان بود، رشد ۱۱۱ درصدی داشته است.

همچنین هر کیلوگرم مرغ ماشینی که در خردادماه ۱۱ هزار و ۶۸۴ تومان بود با رشد 1/8 درصدی در تیرماه امسال، به ۱۲ هزار و ۶۳۳ تومان رسید؛ این در حالی است که نرخ این محصول در تیرماه پارسال، هفت هزار و ۶۸۵ تومان بود که نشانگر رشد 4/64 درصدی در تیرماه امسال است.

هر کیلوگرم تخم مرغ ماشینی نیز در تیرماه ۹ هزار و ۳۰۹ تومان بود که افزایش 4/13 درصدی نسبت به تیرماه پارسال که هشت هزار و ۲۰۷ تومان بود را تجربه کرده است. نرخ این محصول نسبت به خردادماه که هفت هزار و  ۸۰۴ تومان بود، 3/19 درصد افزایش یافته است.

بر این اساس، هر یک لیتر شیر پاستوریزه نیز که در خردادماه چهار هزار و ۷۸۹ تومان بود در تیرماه امسال رشد 2/9 درصدی یافت و به پنج هزار و ۲۲۹ تومان رسید. نرخ این محصول در تیرماه پارسال دو هزار و ۹۰۲ تومان بود که نشان از افزایش 2/80 درصدی هر لیتر شیر در تیرماه سال جاری دارد.

همچنین هر کیلوگرم ماست پاستوریزه در تیرماه، با قیمت هفت هزار تومان به فروش رسیده است که نشان از رشد 9/10 درصدی نسبت به خردادماه (شش هزار و ۳۱۸ تومان) و افزایش 5/70 درصدی نسبت به تیرماه پارسال که چهار هزار و ۱۰۷ تومان بوده، را نشان می‌دهد. نرخ پنیر ایرانی پاستوریزه (۵۰۰ گرم) نیز در تیرماه ۹ هزار و ۶۸۳ تومان بود که رشد ۸.۲ درصدی نسبت به خردادماه (۸ هزار و ۹۵۴ تومان) دارد. نرخ این محصول در تیرماه پارسال، شش هزار تومان بود که بیانگر افزایش 1/60 درصد قیمت پنیر در تیر امسال است.

کره پاستوریزه (۱۰۰ گرم) چهار هزار و ۶۱۰ تومان در تیرماه امسال به فروش رسید که افزایش 6/18 درصدی نسبت به تیر پارسال که سه هزار و ۸۸۷ تومان داشته و البته نسبت به خردادماه (چهار هزار و ۵۸۰ تومان) رشد 7/0 درصدی یافته است.

هر ۹۰۰ گرم روغن مایع نیز در تیرماه امسال هشت هزار و ۲۶۲ تومان بود که افزایش دو درصدی نسبت به خردادماه یافته است. نرخ این محصول در تیر پارسال پنج هزار و ۷۹۱ تومان بود که بیانگر افزایش 7/42 درصدی این محصول در تیر امسال است.

هر کیلوگرم موز در تیرماه امسال با افزایش ۷۲ درصدی نسبت به تیرماه پارسال که هفت هزار و ۱۶۳ تومان بود، به قیمت ۱۲ هزار و ۳۱۸ تومان رسیده است. نرخ این محصول در خردادماه ۱۳ هزار و ۹۱۴ تومان بود که بیانگر کاهش 5/11 درصدی نرخ موز در تیر است.

سیب درختی زرد، پرتقال و خیار نیز در تیرماه به ترتیب با قیمت ۱۰ هزار و ۶۹ تومان، ۱۰ هزار و ۷۱۵ تومان و سه هزار و ۸۵۹ تومان به فروش رفته است که نسبت به تیرماه پارسال به‌ترتیب 4/80 درصد، 9/44 درصد و 3/8 درصد رشد داشته است. نرخ سیب درختی نسبت به خردادماه، ۲/۲ درصد و نرخ خیار 8/13 درصد کاهش و نرخ پرتقال 2/15 درصد افزایش داشته است.

در تیرماه نرخ گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز به‌ترتیب چهار هزار و ۲۸۰ تومان، هفت هزار و ۷۹۳ تومان و سه هزار و ۵۲۵ تومان بود که افزایش 3/83 درصدی، 4/380 درصدی و 1/104 درصدی نسبت به تیرماه پارسال دارد؛ ضمن این‌‌که نرخ گوجه فرنگی نسبت به خردادماه 8/20 درصد و نرخ پیاز 8/21 درصد کاهش و نرخ سیب‌زمینی 6/17 درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ قند و شکر

لوبیا چیتی، عدس، قند و شکر نیز به‌ترتیب با افزایش 7/34 درصد، 1/22 درصد، 1/90 درصد و 3/88 درصد نسبت به تیر پارسال، با نرخ ۱۶ هزار و ۴۶۱ تومان، ۹ هزار و ۸۷۶ تومان، هشت هزار و ۱۰۰ تومان و شش هزار و ۴۹۸ تومان به فروش رسیده است. البته نرخ قند و شکر نسبت به خردادماه امسال کاهش 5/10 و 6/12 درصد یافته است.

رب گوجه‌فرنگی و چای خارجی بسته‌ای به‌ترتیب با افزایش 9/240 درصد و 4/54 درصد نسبت به تیر پارسال، با قیمت ۲۱ هزار و ۸۶۶ تومان و ۳۸ هزار و ۵۵۴ تومان فروخته شده است.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: