bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۳ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴
این روزها در بخش محیط زیست با مشکلات و معضلات فراوانی روبه‌رو هستیم که اگر راهکارهای مدبرانه و معقول‌تری به‌صورت کارشناسی شده در این حوزه گرفته می‌شد، امروز با معضلات کمتری دست و پنجه نرم می‌کردیم.
بامداد24/علی پورتنگستانی:
اینان ولگرد نیستند، بی‌سرپناه هستند. این روزها در بخش محیط زیست با مشکلات و معضلات فراوانی روبه‌رو هستیم که اگر راهکارهای مدبرانه و معقول‌تری به‌صورت کارشناسی شده در این حوزه گرفته می‌شد، امروز با معضلات کمتری دست و پنجه نرم می‌کردیم.

 پس از خشکسالی تالاب حله، کاهش برخی گونه‌های جانوری و گیاهی و همچنین در این اواخر ماجرای پرحرف و حدیث انتقال آهوهای جزیره خارگ که پس از بازتاب گزارش‌های متعدد از سوی رسانه‌های مختلف استان، همچنان هم در هاله‌ای از ابهام و سوال قرار دارد، این بار به سراغ طرح جمع‌آوری سگ‌های بی‌سرپناهی رفتیم که هر چند به‌علت بیماری‌های گوناگون، برای شهروندان گناوه به‌عنوان یک تهدید جدی مطرح هستند اما جمع‌آوری آنها از سطح شهر هم، چندان معقول نیست، زیرا با جمع‌آوری آنها از سطح شهر، فضا و بستر برای ظهور دیگر جانوران همچون موش که آنها هم مشکلات و پیامدهای فراوانی برای شهروندان خواهند داشت، فراهم می‌شود، از همین رو ضروری است که سگ‌های بی‌سرپناه پس از جمع‌آوری به‌صورت زنده‌گیری به حومه و حاشیه شهرها منتقل شوند تا صدای پارس کردن آنها به‌منزله برقراری امنیت در شهر باشد. با وجود این‌که در روایات اسلامی تاکید بسیاری بر رعایت حق و حقوق حیوانات شده است اما گاهی مشاهده می‌شود که رفتار ما با این حیوانات به هیچ وجه پذیرفتنی و قابل توجیه نیست.

در همین خصوص با محمد تولیده، رئیس محیط زیست شهرستان گناوه گفت‌وگو کردیم. وی درباره اقدام شهرداری گناوه به‌منظور جمع‌آوری سگ‌های بی‌سرپناه به بامداد جنوب گفت: این اقدام هنوز صورت نگرفته است. در حال حاضر برای این منظور، پیمانکار معرفی شده و قرار است برای این سگ‌ها کمپی زده شود که در آن مکان نگهداری شوند. 

این مسوول با بیان این‌که از طریق دامپزشکی سگ‌های بی‌سرپناه و بیمار از سگ‌های سالم جدا می‌شوند، تصریح کرد: تاکید بر این است که سگ‌های بیمار در صورت درمان نشدن، «مرگ آرام» داشته باشند. 
تولیده در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که این کمپ در کجا تاسیس شده و از کی شروع به کار می‌کند، افزود: این کمپ هنوز راه‌اندازی نشده و پیمانکار مربوط در حال آماده کردن مقدمات کار است و قرار است در حومه شهر پس از پلیس راه ساخته شود. 

وی در خصوص سگ‌های بی‌سرپناهی که در شهرستان گناوه هم کم نیستند، یادآور شد: تعداد این سگ‌ها در گناوه به عدد حدود 600 تا 700 قلاده می‌رسد که برخی اوقات مشاهده شده برای شهروندان خطراتی جدی را به وجود آورده‌اند. تولیده در همین زمینه به بیماری‌های ناقل این سگ‌ها اشاره کرد و گفت: از آنجا که سگ‌های بی‌سرپناه بیماری‌هایی همچون هاری، گری، هپاتیت و انگل دارند، علاوه بر خطرناک بودن و تهدید کردن سلامت و امنیت شهروندان گناوه، هزینه‌های سرسام‌آوری را ایجاد می‌کنند که با توجه به هزینه‌های اختصاص یافته و موجود، مقرون به صرفه نیست. 

رئیس محیط زیست شهرستان گناوه در ادامه یادآور شد: برای این منظور به همکاری دیگر سازمان‌ها و اداره‌ها، همچنین به همیاری و مشارکت شهروندان عزیز نیازمندیم. وی افزود: به همین منظور تمام کسانی که می‌توانند و شرایط نگهداری این سگ‌ها را دارند، می‌توانند با مراجعه به اداره محیط زیست اقدام کنند. تولیده تاکید کرد: البته این امر زمانی عملی می‌شود و امکان‌پذیر است که فرد مزبور، تعهدهای لازم را برای حفظ و نگهداری از این سگ‌ها متقبل بشود و پس از مدتی دوباره آنها را رها نکنند. همچنین از مردم تقاضا داریم در خصوص تهیه غذای این سگ‌ها با ما همکاری کنند. 

تولیده در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برای اقدام شهرداری در خصوص جمع‌آوری سگ‌های بی‌سرپناه نیازی به گرفتن مجوز از سازمان محیط زیست نیاز است یا خیر، به بامداد جنوب گفت: بله نیاز است. ما در حال حاضر مجوز لازم را برای فعالیت پیمانکار در زمینه راه‌اندازی کمپ صادر کرده‌ایم و حتی در اقدامی تشویقی به او مجوز پرورش سگ‌های خارجی را به‌منظور تربیت سگ‌های پلیس و این‌چنینی فراهم کرده‌ایم تا از این راه بتواند درآمدزایی کند. 

وی در خصوص هزینه‌های جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های بی‌سرپناه گفت: شهرداری متعهد شده که به ازای هر قلاده سگ، مبلغ 50 هزار تومان پرداخت کند اما در خصوص هزینه نگهداری این سگ‌ها با شهرداری به توافق نرسیده‌ایم و ان‌شالله تا چند روز آینده به توافق نهایی خواهیم رسید.
به سراغ حیدر حیدریه، مدیریت امور شهری گناوه رفتیم و نظر او را در این باره جویا شدیم. وی در گفت‌وگو با بامداد جنوب تصریح کرد: در حال برگزاری مناقصه و شناسایی پیمانکار هستیم. هر چند آقای تولیده تاکید داشتند که پیمانکار معرفی شده و حتی برای شروع فعالیت‌های او مجوز هم صادر شده اما آقای حیدریه هم تاکید کردند که هنوز پیمانکاری شناسایی نشده است. 

حیدریه با بیان این‌که در مجوز مربوط به این منظور، اتلاف یا زنده‌گیری قید نشده اما ترجیح و تاکید ما بر زنده‌گیری است، یادآور شد: قرار است که پس از جمع‌آوری سگ‌های بی‌سرپناه آنها را به خارج از شهر منتقل کنیم و مرحله پس از جمع‌آوری و انتقال آنها به خارج از شهر دیگر بر عهده شهرداری نیست و متولی آن، محیط زیست خواهد بود. وظیفه شهرداری تنها جمع‌آوری آنها از سطح شهر است، چراکه برخی از سگ‌ها به‌سبب بیماری‌هایی که دارند، امنیت و سلامت شهروندان را به خطر انداخته‌اند و آرامش آنها را سلب کرده‌اند. 

وی تاکید کرد که شهرداری هیچ‌گونه اقدامی برای راه‌اندازی کمپ و نگهداری سگ‌ها بر عهده ندارد، حال اگر محیط زیست چنین اقدامی را متقبل شده است که بسیار پسندیده است اما شهرداری توانایی پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارد. 
رئیس محیط زیست بوشهر هم در گفت‌وگویی تلفنی در این باره به بامداد جنوب گفت: راه‌اندازی چنین کمپی با هدف جمع‌آوری سگ‌های بی‌سرپناه از سطح شهر و نگهداری آنها در حومه شهر از مدت‌ها قبل مطرح بوده که برای این منظور جلسات متعددی با شهرداری، محیط زیست و دامپزشکی و شبکه بهداشت برگزار شده است. آخرین نشست در این خصوص مربوط به ماه پیش است. درویشی افزود: خروجی این جلسات در نهایت منجر به راه‌اندازی یک کمپ در محله تنگک بوده است. وی در پایان از جزئیات این پروژه ابراز بی‌اطلاعی کرد. 

تلاش‌های ما برای برقراری تماس تلفنی با شهردار گناوه حاصلی نداشت. آنچه که بدیهی است، این است که هنوز توافق قطعی و نهایی بر سر تعیین تکلیف سگ‌‌های بی‌سرپناه نه ولگرد! وجود ندارد. برخی مسوولان اذعان داشتند که پیمانکار مربوط مشخص و معرفی شده و مسوول دیگر بر آن بود که هنوز روند پیگیری و شناسایی پیمانکار ادامه دارد. مساله دیگری که هنوز بر سر آن اختلاف نظر وجود دارد، مانند همیشه بحث هزینههای موجود بود. این بار پیش از وقوع فاجعه به سراغ تهیه گزارش رفتیم تا بار دیگر با تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسی و بدون نظارت لازم، پشیمانی و ضرری متحمل نشویم. 

برچسب ها: محیط زیست ، سگ‌ها
نام:
ایمیل:
* نظر: