bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
دلالی، افزایش 32 درصدی صید را خنثی کرد؛
ابوذر راستین: این روزها اگر از کنار اسکله‌‌های صیادی استان رد شده باشید حتما بوی تند میگو به مشامتان خورده است؛ بویی که با وجود یادآوری غذاهای خوشمزه و لذیذ جنوبی، برای بسیاری از ساحل‌نشینان این بنادر آزاردهنده است. با این حال، رفت و آمد این روزهای اسکله‌های صیادی پس از پایان دریابست و آغاز فصل صید، رونق زیادی را به اسکله‌ها آورده و بسیاری از مردم برای خرید ماهی و میگو به این اسکله‌ها مراجعه می‌کنند.

ابوذر راستین

این روزها اگر از کنار اسکله‌‌های صیادی استان رد شده باشید حتما بوی تند میگو به مشامتان خورده است؛ بویی که با وجود یادآوری غذاهای خوشمزه و لذیذ جنوبی، برای بسیاری از ساحل‌نشینان این بنادر آزاردهنده است. با این حال، رفت و آمد این روزهای اسکله‌های صیادی پس از پایان دریابست و آغاز فصل صید، رونق زیادی را به اسکله‌ها آورده و بسیاری از مردم برای خرید ماهی و میگو به این اسکله‌ها مراجعه می‌کنند. صیادان نیز از صید سال جاری رضایت دارند و تا همین‌جا هم روزی صیدشان نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است اما این رضایت بیشتر مربوط به صیادان است و شامل طرف خریدار نمی‌شود. خوشبختانه یا متاسفانه میگوی بوشهر که از گونه ببری است طرفداران زیادی داشته و چه در داخل کشور و چه در بیرون آن، مشتریان دست به نقد زیادی دارد که با قیمت‌های مناسب حاضر هستند این میگو را از صیادان خریداری کنند و همین مساله سبب شده قیمت میگو با وجود افزایش ذخایر دریا در سال جاری، نه‌تنها کاهشی نسبت به سال گذشته نداشته باشد بلکه با افزایش حدود 20 هزار تومانی همراه شود.

بر همین اساس، قیمت‌گذاری میگو در اسکله‌های استان بوشهر با توجه به حضور دلالان و واسطه‌ها برای صادرات گونه میگوی ببری بوشهر، بر پایه قیمت این محصول در کشورهای حاشیه خلیج فارس رقم خورده و تهیه آن را برای بومیان ساحل‌نشین دشوار کرده است.

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم میگوی صید روز در اسکله‌های بوشهر با توجه به سایزهای گوناگون میگو، از 30 تا 60 هزار تومان رقم خورده که با توجه به ضایعات بالای آن، رقم بسیار زیادی برای اقشار متوسط رو به پایین جامعه محسوب می‌شود. بر این اساس، با توجه به این‌که نصف هر کیلو میگو ضایعات بوده و دور ریخته می‌شود، در واقع قیمت هر کیلوگرم میگوی پاک‌کرده (گوشت خالص) در پایین‌ترین سایز میگو 60 هزار تومان و در بالاترین سایز 120 هزار تومان تمام می‌شود که برای بسیاری از مردم رقم زیادی محسوب می‌شود.

در این زمینه به‌گفته مسوولان، نهاد و دستگاه مشخصی برای قیمت‌گذاری میگو وجود ندارد و نرخ آن بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود که در این وضعیت با توجه به این‌که شرکت‌های عمل‌آوری و بسته‌بندی دست بالا برای خرید دارند، به‌طور معمول قیمت‌ها را آنها تعیین می‌کنند و صیاد و صاحب شناور صیادی نیز چون از قبل برای تامین ادوات صید و آماده‌سازی شناور وام یا پیش‌پرداخت از شرکت‌های عمل‌آوری دریافت کرده به‌ناچار باید صید خود را به این شرکت‌ها بفروشد و مقداری هم که سهم مردمی تعیین شده است را با همان قیمت صادراتی بر اساس نرخ ارز در اختیار مردم قرار می‌دهد.

با توجه به محدودیت فصل صید میگو و کمیاب شدن این آبزی در مابقی فصول سال بیشتر خانواده‌ها تلاش می‌کنند میگوی مورد نیاز یک سال خود را  در این فصل خریداری کنند که این مهم نیز در افزایش قیمت میگو موثر است.

جالب این که در فصل میگو به‌دلیل این‌که همه شناورهای صیادی به صید این آبزی می‌پردازند و ماهی فقط به‌صورت ضمنی همراه با میگو صید می‌شود در بازار کمیاب و گران شده طوری که قیمت آن نسبت به قبل از فصل میگو به دوبرابر می‌رسد و مردم عادی حتی قدرت خرید ماهی را هم از دست می‌دهند.

در همین زمینه، یک شهروند بوشهری در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این‌که زمانی ماهی و میگو غذای اصلی و غالب مردم این استان و شهر بوشهر بود اما اکنون افزایش سرسام‌آور قیمت آن باعث شده حتی صیادان میگو در سفره خود نصیبی از آن نداشته باشند، افزود: قیمت بالای میگو باعث شده عده کمی از مردم بتوانند از این آبزی استفاده کنند و بیشتر میگوی صیدشده از سوی شرکت‌های عمل‌آوری خریداری و به خارج صادر یا استان‌های دیگر ارسال شود. شرایط سخت اقتصادی باعث شده هر روز قدرت خرید مردم کمتر شود، به‌گونه‌ای که خرید بسیاری از چیزها از جمله میگو برای آنها به آرزو تبدیل شده است. در حال حاضر به‌دلیل قیمت بالای ماهی و میگو امکان تهیه آن برای بخش زیادی از ساحل‌نشینان وجود ندارد در حالی که همه سختی‌ها، کمبودها و گرما و شرجی طاقت‌فرسای آن را تحمل می‌کنیم.

یک شهروند با اشاره به این‌که قیمت ماهی و میگو متناسب با درآمدم نیست و نمی‌توانم بخش زیادی از حقوقم را برای تهیه میگو اختصاص دهم، افزود: قیمت ۳۰، ۴۵ و ۶۰ هزار تومانی میگو در سایزهای مختلف آن برای قشر کارگر با وجود هزینه‌های مختلف زندگی، مناسب نیست. چند سال پیش هر خانواده برای مصرف یکسال خود ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم از این آبزی در فصل صید آن ذخیره می‌کرد اما اکنون حتی تا پنج کیلوی آن هم در سایز کوچک نمی‌تواند بخرد.

در همین راستا، معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره‌کل شیلات استان بوشهر گفت: بر اساس قانون حفاظت از آبزیان مصوب مجلس شورای اسلامی برای این اداره کل هیچ وظیفه‌ای در مورد تعیین قیمت آبزیان مشخص نشده است.

منصور پاپری در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به این‌که برهمین اساس اداره‌کل شیلات استان بوشهر هیچ دخالتی در نرخ‌گذاری و تعیین قیمت ماهی و میگو ندارد، بیان کرد: سال گذشته نشست‌های مشخصی برای تنظیم بازار ماهی برگزار شد اما در کل این وظیفه شیلات نیست و اگر بحث‌های خاصی پیش آید تعزیرات و صنعت و معدن باید دخالت داشته باشند. از اول شروع فصل صید (۳۰ تیرماه تا پایان روز ۱۱ مردادماه) ۵۵۰ تن میگو صید شده که نسبت به ۴۱۱ تن مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد افزایش داشته است.

وی در پایان با تاکید بر این‌که بیشترین میزان صید با ۶۲ درصد مربوط به شهرستان بوشهر و کمترین با 9/1 درصد مربوط به کنگان است، ادامه داد: تعداد شناورهایی که در این مدت در استان بوشهر برای صید میگو مجوز گرفته‌اند ۳۸۱ فروند لنج و ۳۱۸ قایق است.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: