bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۴ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
با اقدامات تنش‌آفرین و فریبکارانه در قالب ائتلاف دریایی برخورد می‌کنیم؛
بامداد جنوب: اعمال قدرت ایران در مرزهای خود و تشدید فشار بر امریکایی‌ها که فکر می‌کردند می‌توانند به‌سادگی در نزدیکی ایران به ایفای نقش مخرب و فشار بر مردم کشورمان روی بیاورند باعث شده سران واشینگن که به‌شدت از اقدامات یکجانبه با ایران هراس دارند، به فکر تدارکی جمعی برای حضور در آب‌های تنگه هرمز به بهانه مراقب از کشتیرانی باشند.

بامداد جنوب: اعمال قدرت ایران در مرزهای خود و تشدید فشار بر امریکایی‌ها که فکر می‌کردند می‌توانند به‌سادگی در نزدیکی ایران به ایفای نقش مخرب و فشار بر مردم کشورمان روی بیاورند باعث شده سران واشینگن که به‌شدت از اقدامات یکجانبه با ایران هراس دارند، به فکر تدارکی جمعی برای حضور در آب‌های تنگه هرمز به بهانه مراقب از کشتیرانی باشند.

هر چند بسیاری از کشورهای جهان به امریکایی‌ها پاسخ منفی داده و کشورهای مختلف بر این باور هستند که نباید به‌خاطر ترامپ و سیاست‌های مخربش، آینده را تخریب کرد اما هستند برخی از طرف‌ها که از باب نادانی، ناآگاهی، فشار امریکا و در نهایت نیز سابقه تشنج‌آفرینی و جنگ‌افروزی دوست دارند زیر لوای امریکایی‌ها دست به مانور بزنند. یکی از این طرف‌ها رژیم صهیونیستی است که گفته می‌خواهد در ائتلاف دریایی امریکا برای حضور در تنگه هرمز حضور پیدا کند.

هر چند این موضع‌گیری بلافاصله با تمسخر در فضای مجازی ایران روبه‌رو شد، با این حال پاسخ ایران در فضای رسمی نیز در نوع خود جالب بود. در این پاسخ تهران اقدام به ارسال پیام به سایر طرف‌هایی کرد که کلاه گشاد امریکا سرشان رفته و فکر می‌کنند اگر در ائتلاف امریکایی حضور پیدا کنند، چیزی دستشان را خواهد گرفت.

واکنش سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به ادعای رژیم صهیونیستی برای حضور در خلیج فارس البته بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌های منطقه و جهان داشت، کما اینکه تا این لحظه سران این رژیم در این مورد هیچ واکنشی نشان داده و شواهد حکایت از آن دارد که در تل‌آویو به همه دستور داده‌اند که فعلا در قبال موضع‌گیری تند و جدی ایران سکوت پیشه کنند.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به انتشار این خبر، گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اصل این ائتلاف تنش‌زاست و هرگونه حضور احتمالی رژیم اشغالگر قدس در این ائتلاف خودخوانده را که وجود نامشروعش در خاورمیانه اساس ناامنی و بی‌ثباتی است، تهدیدی آشکار علیه امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی خود و عاملی بحران‌آفرین و بی‌ثبات‌ساز در منطقه خلیج فارس تلقی می‌کند و در چارچوب سیاست بازدارندگی و دفاعی کشور، حق مقابله با این تهدید و دفاع از خود را محفوظ می‌دارد و در عمل به آن در چارچوب سیاست دفاعی کشور، تردیدی ندارد و مسوولیت کلیه عواقب این اقدام خطرناک برعهده رژیم امریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی خواهد بود.

موسوی در خصوص تلاش امریکا برای شکل‌دهی یک ائتلاف نظامی و یا برگزاری نشست امنیت دریانوردی در آینده به بهانه تامین امنیت دریانوردی در خلیج فارس، گفت: ایران به‌عنوان یکی از کشورهای منطقه خلیج فارس با توجه به داشتن ۱۵۰۰ مایل ساحل در این منطقه و بر اساس مسوولیت تاریخی، خلیج فارس را ادامه قلمرو سرزمینی خود دانسته و خود را متعهد به تامین امنیت آن و امنیت تردد کشتی‌ها در این منطقه می‌داند و معتقد است حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس تحت هر نام و عنوانی که باشد نه تنها کمکی به تقویت امنیت در این منطقه نمی‌کند، بلکه زمینه تنش و بحران را در منطقه حساس خلیج فارس بیش از پیش فراهم می‌آورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افرود: جمهوری اسلامی ایران مخالفت خود را با شکل‌گیری اینگونه ائتلاف‌ها اعلام و آن را اقدامی تنش‌آفرین و فریبکارانه می‌داند و برگزارکنندگان، شکل‌دهندگان و اعضای آن را به‌عنوان عاملان موثر در ایجاد تنش و بحران احتمالی آتی ناشی از آن در منطقه تلقی خواهد کرد.

 

ظریف: امنیت با ماست

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تشکیل ائتلاف دریایی امریکا در خلیج فارس، تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از امنیت خلیج فارس تعلل نخواهد کرد. محمدجواد ظریف، در توئیتی نوشت: خلیج فارس یک شاهراه حیاتی است بنابراین از اولویت‌های امنیت ملی ایران محسوب می‌شود و از مدت‌ها پیش امنیت دریانوردی در آن تضمین شده است. با توجه به این حقیقت، برخلاف وعده و وعیدها، حضور هرگونه نیرویی از خارج از منطقه باعث ناامنی در این آب‌ها می‌شود. ایران برای حفاظت از امنیت این شاهراه تعلل نمی‌کند.

گفتنی است مقامات امریکایی به تازگی اعلام کرده‌اند که قصد دارند برای به اصطلاح محافظت از دریانوردی آزاد در خلیج فارس یک ائتلاف نظامی در این منطقه با مشارکت کشورهای سراسر جهان ایجاد کنند. پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرده است که به بیش از 60 کشور برای شرکت در ائتلاف دریایی ایالات متحده در خلیج فارس، دعوت‌نامه ارسال کرده است. واشنگتن در حالی از این طرح خود خبر داده است که ادعا می‌کند ایران در چند حادثه اخیر برای کشتی‌ها در خلیج فارس دست داشته است.

آلمان تاکنون چندین‌بار اعلام کرده که به منظور جلوگیری از تشدید تنش‌ها در ائتلاف دریایی امریکا در خلیج فارس شرکت نخواهد کرد اما انگلیس نسبت به پیوستن به این ائتلاف اعلام آمادگی کرده است. سرائیل کاتز، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز روز سه‌شنبه در نشست پشت درهای بسته با کمیته دفاعی و امور خارجی کنست اعلام کرد که این رژیم در حوزه اطلاعاتی و دیگر حوزه‌ها به ائتلاف دریایی در خلیج فارس ملحق خواهد شد.

 

درخواست امریکا از کره ‌جنوبی

در حالی که امریکایی‌ها برای تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی در خلیج فارس دچار کمبود مشارکت کننده داوطلب‌ شده‌اند، به‌شدت تلاش می‌کنند تا با دعوت از برخی از طرف‌ها و فشار برخی دیگر کشورها آنها را راضی یا وادار به مشارکت در این طرح کنند. آنها به‌شدت به لحاظ سیاسی و روانی به این مساله نیاز دارند که خود را موفق نشان دهند.

مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا از کره جنوبی خواسته تا نیروهایی را برای مشارکت در ائتلاف دریایی امریکا در خلیج فارس به منظور حفاظت از ایمنی کشتیرانی اعزام کند. مارک اسپر این درخواست را در طول دیدار اخیرش با جئونگ کیه‌ئونگ-دو، وزیر دفاع کره جنوبی مطرح کرده است. جئونگ کیه‌ئونگ-دو نیز در پاسخ گفت از آنجا که کره جنوبی از تنگه هرمز استفاده می‌کند، سئول به بررسی گزینه‌های مختلف در این زمینه خواهد پرداخت.

 

با قدرت از خود دفاع خواهیم کرد

در برابر موج تهدیدات روزانه و تلاش برای درگیر کردن برخی از کشورهای جهان با ایران، فرمانده کل سپاه پاسداران روز پنجشنبه در کرمانشاه با اشاره به مسائل پیش آمده در منطقه یادآور شد کشورهایی که تا قبل از ماجراهای خلیج فارس، امریکا را به جنگ با ما تشویق می‌کردند زمانی که متوجه شدند در صورت وقوع جنگ، جغرافیای آنها میدان جنگ خواهد شد و نظام سیاسی و بقای خود را در خطر دیدند سکوت کرده‌اند و دیگر علاقه‌ای به جنگ ندارند.

سرلشکر حسین سلامی با تاکید بر این‌که اعتبار قدرت از وجود خود قدرت مهمتر است، تاکید کرد: امروز ایران اسلامی از این موهبت برخوردار است و این قدرت به‌گونه‌ای است که هیچ قدرتی نمی‌تواند آن را از بین ببرد، چراکه این قدرت مبتنی بر ایمان و باور به دست آمده و هرگز زائل شدنی نیست.

وی با بیان این‌که قدرتی که حامل اراده باشد اهمیت دارد، گفت: امروز ایران اسلامی به فضل الهی از چنین قدرتی برخوردار بوده و آنچه را که اراده کند می‌تواند محقق کند. سلامی با تاکید بر این‌که ایران اسلامی صهیونیست‌ها را به سکوت و امریکایی‌ها را به سکون، توقف و دروغگویی کشانده است، اضافه کرد: افسردگی سیاسی در چهره و گفتار مقامات امریکایی مشهود است.


نام:
ایمیل:
* نظر: