bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۳۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۷ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
ابهام در رای نهایی دیدار پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی؛
علی پورتنگستانی: مشخص نبودن تاریخ مسابقات لیگ به تنهایی فشار زیادی روی دوش فدراسیون فوتبال انداخته بود ولی حرکت روز گذشته مسوولان این نهاد بار دیگر این سوال را در ذهن ما ایجاد کرد که دقیقا کجای فدارسیون فوتبال ما حرفه‌ای است.

علی پورتنگستانی: 

مشخص نبودن تاریخ مسابقات لیگ به تنهایی فشار زیادی روی دوش فدراسیون فوتبال انداخته بود ولی حرکت روز گذشته مسوولان این نهاد بار دیگر این سوال را در ذهن ما ایجاد کرد که دقیقا کجای فدارسیون فوتبال ما حرفه‌ای است.

در یک ماه گذشته، فدراسیون فوتبال ایران در سطر خبرهای ورزش بوده نه‌ به‌خاطر کسب عنوانی جهانی و آسیایی بلکه به‌خاطر به تعویق انداختن فصل جدید لیگ برتر. مساله‌ای که باعث دلخوری و عصبانیت تیم‌ها و هواداران فوتبال شده است ولی باز هم می‌بینیم که فدارسیون‌نشینان همچنان پای حرف خود ایستاده‌اند و به قول دوستان می‌خواهند یک بار هم که شده کار حرفه‌ای انجام دهند، اگرچه روز گذشته اتفاقی رخ داد که به کل حرفه‌ای‌گری فدراسیون فوتبال کشورمان را زیر سوال برد. اتفاقی که فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد. دیدار جنجالی پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی با آشوب‌های زیادی همراه بود و آسیب‌های جدی به هواداران و خبرنگاران وارد کرد به‌طوری‌که چند خبرنگار آسیب جدی دیدند و یک هوادار یکی ازچشمانش را از دست داد. پس از این همه جنجال کمتیه انضباطی سکوت کرد و پس از مدتی طولانی احکام خود را صادر کرد که در آن هر دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان از یک بازی خانگی محروم شدند اما قسمت عجیب ماجرا که باعث ایجاد شدن چند سوال می‌شود این است که پس از بیش از یک ماه، کمیته انضباطی در بیانیه‌ای از بعضی «اشتباه‌های سهوی» در حکم اولیه خود خبر داد.

روز گذشته باشگاه پرسپولیس در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که محرومیت هواداران پرسپولیس طبق حکم کمیته انضباطی تعلیقی است و هواداران این تیم محروم نیستند این درحالی است که روز 17 تیر که سایت فدراسیون خبر کمیته انضباطی را در مورد بازی سپاهان و پرسپولیس منتشر کرد از محرومیت هر دو تیم در یک بازی خانگی خبر داد. در خبر اولیه‌ای که در سایت فدراسیون فوتبال منتشرشده بود نامی از کلمه «تعلیقی» برده نشده بود و تنها گفته شده بود این رای قابل تجدیدنظر است. همچنین باید گفت که در تاریخ 17 تیرماه این خبر در سایت فدراسیون فوتبال منتشر شد اما اعلام این‌که محرومیت پرسپولیس تعلیقی است، باعث تعجب شده بود چراکه در حکم فدراسیون چنین موضوعی عنوان نشده بود البته در اقدامی عجیب و با بررسی دوباره سایت فدراسیون، متوجه یک موضوع عجیب‌تر خواهید شد. در حالی که سایت فدراسیون فوتبال باید مرجع اخبار صحیح باشد، در اقدامی آماتور وغیرحرفه‌ای در این خبر که 17 تیر در سایت فدراسیون منتشرشده دست برده‌ و عنوان تعلیقی مقابل حکم پرسپولیس و سپاهان گنجانده است، این در حالی است که در خبر اصلی که در تاریخ 17 تیر منتشرشده بود، چنین جمله‌ای وجود نداشت.

مساله دیگر این خبر در سندی بود که در بیانیه دیروز (شنبه) فدراسیون فوتبال آمد، آنجا ذکر شده که سپاهان ۹۰ میلیون تومان جریمه شده است اما در خبر حکمی که یک ماه پیش منتشرشده و خبری که به تازگی منشتر شده است، باشگاه سپاهان ۸۰ میلیون تومان جریمه شده است. با وجود اعتراف کمیته انضباطی مبنی بر اشتباه تایپی و تصحیح غلط مورد قبلی، هنوز مقدار جریمه سپاهان در خبر اصلی اصلاح نشده و مشخص نیست مسوول این بی‌نظمی‌ها در انتشار آرای انضباطی چه کسی است.

لو رفتن این ماجرا با جنجال‌هایی در فضای مجازی همراه بوده و کمیته انضباطی به جهت‌گیری به سود پرسپولیس و سپاهان محکوم شده است اما فدراسیون فوتبال در دفاع از خود مدارک جدیدی رو کرده و می‌گوید به استناد نامه‌های ارسالی به دو باشگاه سپاهان و پرسپولیس در تاریخ صدور رای، اشتباه رخ داده انسانی بوده و بر عهده اپراتور است. البته روابط عمومی فدراسیون فوتبال پیرو موضوعات مطرح شده در خصوص رای کمیته انضباطی این فدراسیون مواردی را اعلام کرد که در ادامه می‌خوانید. در این بیانیه آمده است که «بر اساس رأی کمیته انضباطی فدراسیون که در تاریخ 17 تیرماه از طریق سایت رسمی فدراسیون فوتبال ایران منتشر شده است، دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به محرومیت تعلیقی از حضور تماشاگران خود در یک مسابقه محکوم شدند که در متن ابتدایی خبر منتشرشده اشاره‌ای به تعلیقی بودن این حکم نشده و در پی آن به همین صورت در کلیه رسانه‌ها منتشر شده است. پس از انتشار خبر، روابط عمومی فدراسیون به سرعت حکم منتشره را اصلاح کرده و تعلیقی بودن محرومیت در خبر قید شده است. با وجود این به‌دلیل اختلاف متن خبر با اخبار منتشرشده در رسانه‌ها متاسفانه سوءبرداشتی در خصوص این اشتباه صورت گرفت. بر همین اساس تصاویر رای صادره همچنین رای ابلاغ شده به دو باشگاه نیز که همراه با عبارت تعلیق است (به تاریخ رای) مستندا به پیوست ارسال می‌شود».

اما مساله دیگری که باعث شده کمیته انضباطی در کنار فدراسیون فوتبال زیرسوال برود، نامه بی‌شماره و اعتبار آنهاست. در نامه اداره که کمیته انضباطی منتشر کرده است، جریمه‌های دو باشگاه و اعضای آنها گفته شده ولی هیچ شماره نامه‌ای وجود ندارد که نشان از معتبر نبودن آن نامه دهد. همچنین در انتهای این نامه از اصطلاح «کپی برابر اصل» استفاده شده است که این منظور را می‌رساند که چنین نامه‌ای پس از تائید مسوول کمیته انضباطی منتشر شده است. سوال بعدی این است که آیا واقعا چنین نامه‌ای که احکام واقعی در آن درج شده است، فقط به‌دلیل صحه گذاشتن به حرف‌های دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان منتشر شده است؟

در حال حاضر با توجه به ارسال احکام به دو باشگاه سپاهان و پرسپولیس، این دو باشگاه با انتشار مدارک ارسالی می‌توانند بار اتهام را از روی دوش خود بردارند. البته در این صورت بازهم این سوال باقی است که پس از انتشار مطالب پرتعداد درباره افتتاحیه بدون تماشاگر لیگ، چرا هیچ مسوولی در این‌باره به توضیح و اطلاع‌رسانی درست نپرداخته است؟ همه این مسائل به‌خوبی نشان می‌دهند که فدراسیون فوتبال ایران راه زیادی برای رسیدن به یک فدراسیون حرفه‌ای در پیش دارد. فدراسیونی که روزی خود یک فدراسیون پنج ستاره خطاب می‌کرد ولی فعالیت‌های افراد حاضر در این نهاد به‌خوبی به همه ما ثابت کرده است که حتی یک فدراسیون دو ستاره هم نیست چه برسد به این‌که پنج ستاره باشد.

خادم‌الشریعه: می‌خواهم جزء ۱۰ نفر برتر بانوان جهان باشم

بامداد جنوب: بانوی شطرنج‌باز ایران می‌گوید که هدفش قرار گرفتن در میان ۱۰ بانوانی برتر جهان و کسب مقام استاد بزرگی است.

ساراسادات خادم‌الشریعه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد خود در رقابت‌های آزاد چین که موفق به کسب رتبه شانزدهمی این رقابت‌ها شد، اظهار کرد: مسابقات آزاد چین محدودیت‌هایی داشت و شطرنج‌بازان بالای ریتینگ ۲۴۰۰ می‌توانستند، در آن شرکت کنند. این مسابقات در تابستان جزء قوی‌ترین رقابت‌های آزاد بود که برگزار شد ورقبای من از دور اول تا آخر، استاد بزرگ‌هایی بودند که میانگین ریتینگ‌های آنها حدود ۲۶۴۰ بوده که این ریتینگ ۱۵۰ واحد از ریتینگ بین‌المللی من بیشتر است. بازی‌های خیلی سختی در این رقابت‌ها داشتم و توانستم دومین نورم خود را دریافت کنم که این نورم کمک بزرگی برای کسب آخرین نورمم در آخر امسال می‌کند. البته خیلی وقت پیش می‌توانستم دومین نورم خود را دریافت کنم اما به‌خاطر شرایطی مانند نبود حریفان به اندازه کافی از کشورهای مختلف یا حتی کمبود ریتنیگ، از گرفتن دومین نورم باز ماندم.

این بانوی شطرنج‌باز با بیان این‌که بزرگ‌ترین هدفم کسب مقام استاد بزرگی است، تاکید کرد: بزرگ‌ترین هدفم کسب مقام استاد بزرگی است که خیلی به آن نزدیک شدم. همچنین هدف دیگری که آن را دنبال می‌کنم قرار گرفتن در میان ۱۰ نفر برتر بانوان جهان است. اکنون در رده ۱۵ بانوان جهان قرار دارم و باتوجه به این‌که اختلاف نفرات برتر زیاد نیست می‌توانم با چند بازی دیگر و با عملکرد مناسب به هدف خود برسم. یک ماه و نیم دیگر مسابقات خود را آغاز می‌کنم و پشت سر هم باید رقابت‌ها را دنبال کنم و امید دارم که با عملکرد خوب به آرزوهایم برسم.

خادم‌الشریعه در پاسخ به این‌که آیا برنامه‌ای برای کسب مقام سوپر استاد بزرگی داری، یادآور شد: تاجایی که به یاد دارم یک یا دو نفر از بانوان جهان توانسته‌اند عنوان سوپراستاد بزرگی را کسب کنند. شطرنج خانم‌ها و آقایان متفاوت است و نباید آن را با هم مقایسه کرد، زیرا ریتینگ ۲۵۰۰ در بانوان معادل ریتینگ ۲۷۰۰ در آقایان و یا همان سوپر استاد بزرگی می‌شود. باید دید که در شطرنج بانوان بهترین‌های جهان با چه ریتنیگ‌هایی در کدام رده‌بندی قرار دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: