bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۳۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۷ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
صادرات ۴ میلیارد دلاری 1100 واحد صنعتی؛
بامدادجنوب: وضع تحریم‌های بین‌المللی، تغییرات زیاد مدیریتی، وضع قوانین دست و پا گیر اقتصادی، کمبود شدید نقدینگی، رشد روزافزون تورم، کاهش درآمد ملی، وجود رانت‌های ارزی دولتی، سودآوری بالای دلالی در مقایسه با فعالیت‌های تولیدی، کاهش قدرت خرید مردم و بسیاری دلایل دیگر طی سال‌ها و دهه‌های اخیر آنچنان گریبان تولید کشور را گرفته‌اند که حجم عظیمی از سرمایه‌های بخش تولید کشور یا از این بازار خارج شده و سراغ بازارهای دلالی رفته‌اند یا این‌که ورشکست شده و از بین رفته‌اند. در این سال‌ها برخی از تولیدکنندگان نیز بوده‌اند که به امید بازگشت روزهای خوب به اقتصاد کشور، صورت خود را با سیلی سرخ نگه‌داشته و با ظرفیتی پایین‌تر از ظرفیت اسمی به تولید پرداخته‌اند.

جواد شکریان:

وضع تحریم‌های بین‌المللی، تغییرات زیاد مدیریتی، وضع قوانین دست و پا گیر اقتصادی، کمبود شدید نقدینگی، رشد روزافزون تورم، کاهش درآمد ملی، وجود رانت‌های ارزی دولتی، سودآوری بالای دلالی در مقایسه با فعالیت‌های تولیدی، کاهش قدرت خرید مردم و بسیاری دلایل دیگر طی سال‌ها و دهه‌های اخیر آنچنان گریبان تولید کشور را گرفته‌اند که حجم عظیمی از سرمایه‌های بخش تولید کشور یا از این بازار خارج شده و سراغ بازارهای دلالی رفته‌اند یا این‌که ورشکست شده و از بین رفته‌اند. در این سال‌ها برخی از تولیدکنندگان نیز بوده‌اند که به امید بازگشت روزهای خوب به اقتصاد کشور، صورت خود را با سیلی سرخ نگه‌داشته و با ظرفیتی پایین‌تر از ظرفیت اسمی به تولید پرداخته‌اند. در این زمینه آمارها حاکی از آن است که در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از واحدهای تولیدی کشور غیرفعال بوده و بسیاری دیگر با ظرفیت محدود به فعالیت مشغول هستند، هر چند که طی سال‌های اخیر دولت‌ها با ارائه تسهیلات و وضع قوانین مختلف تلاش‌هایی در راستای احیای واحدهای تولیدی داشته‌اند.

در همین خصوص، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از افزایش دو برابری سرمایه در گردش صندوق ضمانت صنایع کوچک خبر داد و تاکید کرد که در حال حاضر ۴۳ هزار و ۶۵۰ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی فعالیت دارند.

محسن صالحی‌نیا در نشست خبری روز گذشته با بیان این‌که بخش اعظمی از صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی کشور مستقر هستند، ادامه داد: از این تعداد حدود 77 درصد معادل ۳۳ هزار و ۸۰۰ واحد در حال بهره‌برداری بوده و برای ۷۱۰ هزار نفر اشتغال فراهم کرده‌اند. همچنین حدود 5/22 درصد این واحدها که تعداد ۹ هزار و ۸۰۰ واحد را در بر می‌گیرد، غیرفعال هستند که با فعالسازی این واحدها حدود 180 هزار نفر دیگر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به این‌که بیش از ۷۸ هزار و ۸۰۰ قرارداد منعقدشده در شهرک‌های صنعتی کشور وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد حدود ۱۶ هزار طرح صنعتی یعنی حدود ۴۰ درصد در مرحله تخصیص زمین، ۱۲ درصد در مرحله دیوارکشی، ۱۰ هزار طرح نصب سوله و تجهیزات جانبی و سه هزار و ۲۰۰ طرح نیز در مرحله نصب ماشین‌آلات هستند که به‌زودی وارد چرخه تولید خواهند شد.
صالحی‌نیا در ادامه با تاکید بر این‌که ۸۱۱ منطقه صنعتی در کشور وجود دارد که حدود ۵۰۰ مورد شهرک و ۳۱۰ مورد ناحیه صنعتی است و البته ۹ منطقه ویژه صنعتی هم در کشور مستقر است، یادآور شد: برای 5/22 درصد واحد‌های غیرفعال برنامه جامع جهت بازگشت به تولید واحد‌ها در دستور کار است. در همین زمینه، طی یک سال گذشته بیش از هزار و ۳۵۰ واحد احیا و به چرخه تولید بازگشته‌اند. در حال حاضر حدود ۱۳ هزار واحد با ۵۰ درصد ظرفیت فعال هستند، ۱۰ هزار واحد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت و ۳۰ درصد مابقی هم با ۷۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به نحوه فعالیت این واحد‌های تولیدی توضیح داد: ۱۷ درصد صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران، در صنایع غذایی، ۲۲ درصد شیمیایی، ۱۳ درصد صنایع کانی غیرفلزی، ۲۷ درصد سلولزی، پنج درصد صنایع نساجی، چهار درصد برق و الکترونیک، ۲۷ درصد صنایع فلزی و شش درصد در صنایع متفرقه فعال هستند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با تاکید بر این‌که در شهرک‌های صنعتی تامین زیرساخت‌ها یکی از موارد دارای اهمیت بالا در راستای توسعه صنعتی تلقی می‌شود، در همین خصوص برای تامین آب در شهرک‌ها ظرفیت ۱۵ هزار ۶۰۰ لیتر در ثانیه انجام گرفته و ۹ هزار و ۲۵۰ مگاوات برق و سه هزار کیلومتر شبکه انتقال برق صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: برای کنترل و مدیریت منابع آب و فاضلاب صنعتی در ۲۰۲ شهرک در قالب ۲۳۰ مورد فرآیند تصفیه به میزان ۱۷۵ هزار مترمکعب انجام شده و برای ۶۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی بالغ بر ۷۵ درصد نیاز گاز تامین شده است. 
صالحی‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت هزار و ۱۰۰ واحد در بخش صادرات گفت: بر اساس آخرین آمار در سال گذشته، سهم صادرات این بخش‌ها چهار میلیارد دلار بوده است، همچنین ۱۷ هزار شغل با سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری در شهرک‌های نواحی صنعتی فراهم شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان این‌که هم‌اکنون ۶۸ شرکت مدیریت صادرات در کشور فعال است و کنسرسیوم‌های مختلف صادراتی در زمینه‌های مختلف شکل گرفته است، ادامه داد: ۴۶۶ خوشه صنعتی در کشور شناسایی‌شده که ۹۷ خوشه صنعتی به نام وجود دارد. همچنین در این حوزه ۴۰ پروژه در مرحله اجراست و در سال‌های آینده به این رقم اضافه خواهد شد.
صالحی‌نیا از راه‌اندازی سامانه ارائه خدمات تکنیکی، عارضه‌یابی و رفع بهبود شرایط کسب و کار واحد‌های کوچک در تمام کشور خبر داد و گفت: فعالان و تولیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به واحد‌های ارائه خدمات، از خدماتی چون عارضه‌یابی، بهبود شرایط تامین مواد اولیه و راهکار‌هایی برای کاهش قیمت تمام‌شده بهره‌مند شوند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پایان با شاره به افزایش سرمایه صندوق ضمانت، افزود: سرمایه در گردش صندوق ضمانت صنایع کوچک ۱۱۰ میلیارد تومان است و با تدابیر اندیشیده شده به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: