bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
از جریان سوم تا تحول در جریان اصلاح‌طلب؛
بامداد جنوب: روز گذشته گزارشی در مورد جریان سوم نوشتیم و تاکید کردیم که برخی تلاش دارند با سوار شدن بر موج نارضایتی مردمی از عملکرد جریان‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب‌ بار خود را برده و ضمن ایجاد زحمت برای دیگران مسیری جدید جهت کلاهبرداری سیاسی در پیش گرفته‌اند.

بامداد جنوب: روز گذشته گزارشی در مورد جریان سوم نوشتیم و تاکید کردیم که برخی تلاش دارند با سوار شدن بر موج نارضایتی مردمی از عملکرد جریان‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب‌ بار خود را برده و ضمن ایجاد زحمت برای دیگران مسیری جدید جهت کلاهبرداری سیاسی در پیش گرفته‌اند.

این مساله همچنان مورد دقت و نظر فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب است و در حالی که اصولگرایان در تلاش برای مصادره به مطلوب این رویکرد هستند، در جریان اصلاح‌طلب با وسواس بیشتری به آن نگاه می‌شود. با این حال، موضع‌گیری دبیر حزب کارگزاران سازندگی در مورد جریان اصلاحی نیز مورد توجه سایر احزاب اصلاح‌طلب قرار گرفته است.

ریزش از هر دو جریان

در همین رابطه، یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که جریان مستقل حاصل ریزش و انشعاب از دو جریان اصلی کشور است، گفت: جریان مستقل به‌عنوان جریان سیاسی سوم در برخی موارد به اصلاح‌طلبان نزدیک می‌شود و در موارد دیگر به اصولگرایان اما حرکت کلی آنها به اصولگرایان نزدیک‌تر است.

حجت‌الاسلام‌ محسن رهامی با اشاره به این‌که در انتخابات دوره قبل مجلس شورای اسلامی، جریان مستقل تا حدی وجود داشت، اظهار کرد: در شهرستان‌ها برخی نامزدها اعلام می‌کردند که اصلاح‌طلب و اصولگرا نیستند اما بعد از آن‌که جریان اصلاح‌طلب منسجم شد، آنها وارد لیست اصلاحات شدند ولی در مرحله بعد در مجلس دهم راه خود را از اصلاح‌طلبان جدا کرده و به اصولگراها نزدیک شدند. آنها در رقابت عارف و لاریجانی، به لاریجانی رای دادند و در مجلس هم از دولت روحانی حمایت کردند.

وی با بیان این‌که حدود سی تا چهل حزب از جریان مستقل در خانه احزاب عضویت دارند، تصریح کرد: این سه جریان یعنی مستقل، اصولگرا و اصلاح‌طلب در چارچوب قانون اساسی و نظام فعالیت می‌کنند. این جریان در برخی موارد به اصلاح‌طلبان نزدیک می‌شود و در موارد دیگر به اصولگرایان اما حرکت کلی آنها به اصولگرایان نزدیک‌تر است؛ برای مثال در رقابت عارف و لاریجانی برای ریاست مجلس، به لاریجانی رای دادند اما در رای به وزرای پیشنهادی دولت، با اصلاح‌طلبان همراه شدند.

به گفته وی، اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم با این جریان ائتلاف کرد و آنها را در لیست انتخاباتی خود قرار داد، اما در حال حاضر برای مجلس یازدهم هنوز ائتلافی میان اصلاحات و این جریان ایجاد نشده است. در این دوره از انتخابات احتمال ارائه لیست مستقل برای این جریان که عقبه اجتماعی خوبی هم دارند، وجود دارد ولی فعلا زود است که چگونگی صف‌آرایی سیاسی انتخابات را قطعی بتوان ترسیم کرد.

رهامی در پایان با بیان این‌که جریان سوم یا مستقل حاصل ریزش و انشعاب از دو جریان اصلی کشور است، گفت: جریانی هم هستند که خارج از نظام و چارچوب قانون اساسی کشور فعال هستند ولی در حال حاضر توان لازم و امکان فعالیت سیاسی برای صف‌آرایی آنها در انتخابات وجود ندارد.

انتقاد از درون جبهه اصلاح‌طلبی!

از سوی دیگر یک فعال دیگر اصلاح‌طلب بر این باور است که انتقادات اخیر کرباسچی به جریان اصلاح‌طلبی از درون جبهه اصلاحات است و نظر وی و حزب کارگزاران در راستای تقویت جبهه اصلاحات است.

حسین نورانی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با خبری که در فضای مجازی مبنی بر خروج حزب کارگزاران از جبهه اصلاحات مطرح شده است، اظهار کرد: آنچه که در مصاحبه آقای کرباسچی وجود دارد اصلا بحث خروج از جبه اصلاحات نیست؛ بلکه ایشان انتقاداتی را به نحوه مدیریت جبهه مطرح کردند. این انتقادها خوب است و به بهتر شدن عملکرد جبهه کمک می‌کند. این انتقادها به گردش اطلاعات و تحلیل بهتر اوضاع منجر می‌شود.

به گفته وی، ایشان گفتند خاتمی جبهه اصلاحات را رهبری نمی‌کند؛ اگر منظور از رهبری ورود به جزئیات جبهه باشد، بله آقای خاتمی در جزئیات دخالت نمی‌کند. طی این سال‌ها رهبری را به نحواحسن انجام دادند. شاید مورد اجماع‌ترین نظر در بین اصلاح‌طلبان پذیرش رهبری اصلاحات از سوی آقای خاتمی است. در این میان فراموش نکنیم رهبری با مدیریت تفاوت دارد. آقای کرباسچی درست می‌گوید که آقای خاتمی در مدیریت جزئیات مداخله نمی‌کنند، چراکه به شورای‌عالی سپرده شده است.

نورانی‌نژاد با بیان این‌که به نظر می‌رسد مدیریت شورای‌عالی چندان نتوانسته رضایت مجموعه اصلاحات را فراهم کند و برای انتخابات آینده نیاز به تقویت دارد، گفت: در مورد تشکیل ستاد انتخاباتی هم این بحث‌ها مطرح بوده و تشکیل یک ستاد قوی از سوی شورای‌عالی پیگیری می‌شود اما فعلا سازو ار دیگری برای هماهنگی این امور به‌جز شورای‌عالی نداریم. نقدها و نگرانی هایی که نسبت به شورای‌عالی وجود دارد مساله‌ای است که اکثریت اصلاح‌طلبان به آن واقف هستند. در افکار عمومی نگرانی نسبت به مدیریت تشکیلاتی جبهه اصلاحات وجود دارد. هنوز به ساز و کار شفافی که در آن نحوه حضور احزاب اصلاح‌طلب و چگونگی مشارکت چهره‌های ملی مشخص شده باشد نرسیدیم.

وی در ادامه با تاکید بر این مهم که یک رویکرد اجماعی و ائتلافی باعث شده تا نسبت به بحث‌های هویتی و گفتمانی اصلاحات کم‌توجهی شود و بدنه اجتماعی اصلاحات نسبت به این موضوع ناراضی است، گفت: در سطح کلان مدیریتی شورای‌عالی هم موضع نگرفتن نسبت به خیلی از اختلافات و موضع ضعیف گرفتن باعث شده تا شاهد مقداری سرخوردگی بدنه اصلاحات باشیم. این موضوعات همه تائیدکننده این است که جریان سازمانی اصلاحات باید قوی‌تر عمل کرده و به مردم گزارش دهد و پاسخگو باشد.

وی در پایان یادآور شد: با وجود این تا به ساز و کار جدیدی نرسیدیم خراب کردن ساز و کارهای فعلی در صلاح نیست. انتقاد حق همه همه هست. صحبت کرباسچی هم خارج از این موضوع نیست و از درون جبهه اصلاحات صحبت کرده و نظر ایشان و حزب کارگزاران تقویت جبهه اصلاح‌طلبان است.


نام:
ایمیل:
* نظر: