bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
بازار سهام جور دیگربازارها را می‌کشد!
جواد شکریان: بازار سرمایه این روزها همچنان به سیر صعودی خود ادامه داده و یکی پس از دیگری رکوردها را جابه‌جا می‌کند. شاید مردادماه دو سال پیش هیچکدام از بازیگران بازار سهام فکرش را هم نمی‌کردند که شاخص بورس ایران که در حوالی کانال هفتاد تا 85 هزاری در نوسان بود با رشدی چند برابری طی تنها دو سال، از مرز 250 هزار واحدی عبور کند.

جواد شکریان: 

بازار سرمایه این روزها همچنان به سیر صعودی خود ادامه داده و یکی پس از دیگری رکوردها را جابه‌جا می‌کند. شاید مردادماه دو سال پیش هیچکدام از بازیگران بازار سهام فکرش را هم نمی‌کردند که شاخص بورس ایران که در حوالی کانال هفتاد تا 85 هزاری در نوسان بود با رشدی چند برابری طی تنها دو سال، از مرز 250 هزار واحدی عبور کند. اواخر شهریورماه سال 96 بود که با افزایش تهدیدهای ترامپ برای خروج امریکا از برجام و به‌دنبال آن قوت گرفتن احتمال بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، شاخص دلار در بازار آزاد کشور روند صعودی در پیش گرفت تا این‌که سرانجام این تهدیدها در اردیبهشت‌ماه 97 به واقعیت تبدیل شد و با خروج امریکا از برجام و کاهش اطمینان مردم نسبت به ارزش پول ملی، سرمایه‌ها و سپرده‌های خرد و کلان از بانک‌ها خارج شده و به‌سمت کالاهای سرمایه‌ای سرازیر شود. همین امر سبب شد ارزش پول ملی در مقابل دلار با شیب تندتری کاهشی شده و قیمت‌ها در بازار داخلی صعودی شود. این تورم در نهایت سبب شد ارزش ریالی شرکت‌های بورسی نیز با افزایش همراه شود و سهام بسیاری از این شرکت‌ها با شیب تندی افزایش یابد.

حال، پس از گذشت بیش از یکسال از خروج امریکا از برجام، بازارهای سکه و طلا، خودرو، ارز، مسکن، تلفن همراه، لوازم خانگی و... دیگر تب و تاب سابق را نداشته و با کاهش معاملات و گاه رکود همراه شده‌اند تا جایی که کارشناسان تاکید کرده‌اند که این بازارها چند سال آینده را نیز در این رکود سپری خواهند کرد. در این بین اما این بازار سهام است که همچنان یکی پس از دیگری رکوردها را جابه‌جا کرده و قله‌های جدیدی را فتح می‌کند.

نگاهی به عملکرد تالار شیشه‌ای در سال جاری نشان می‌دهد با وجودی که بسیاری از کارشناسان سالی آرام را برای این بازار پیش‌بینی می‌کردند، بازار سرمایه قصد ندارد عقب‌نشینی کند و همچنان به صعود ادامه می‌دهد. در همین راستا، شاخص بورس تهران روز گذشته نیز رکوردی جدید از خود به‌جای گذاشت و با رشد بیش از هزار واحدی، برای اولین‌بار در تاریخ، به کانال ۲۵۷ هزار واحدی صعود کرد.

در این روز تعداد چهار میلیارد و 291 میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ ارزش بیش از هزار و 98 میلیارد تومان در 326 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت. در معاملات این روز تالار شیشه‌ای، بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام به نام نمادهای ارتباطات سیار ایران، مخابرات ایران و فولاد مبارکه اصفهان ثبت شد و در مقابل، نمادهای معاملاتی صنایع پتروشمیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی چادرملو و گروه مپنا با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از بازار بورس تهران، روز سه‌شنبه برای معامله‌گران بازارسهام در حالی آغاز شد که شاخصکلبورس با روند صعودی همراه بود. این نماگر مهم بارشد هزار و 221 واحدی معادل (48/0 درصد) برای نخستین‌بار به ارتفاع 257 هزار واحدی رسید. ارزش کل معاملات بورسی در سومین روز کاری هفته جاری بیش از هزار و 98 میلیارد تومان و حجم معاملات کمی بالاتر از چهار میلیارد سهم رفت. گفتنی است در معاملات روز سه‌شنبه 968 میلیارد تومان بهمعاملات خرد سهام حق تقدم در نمادهای عادی بورسی اختصاصی یافت.

همچنین در این روز شاخص کل هم‌وزن، دیروز با رشد (09/1) درصدی روبه‌رو شد که این امر حاکی از ادامه توجه فعالان بورسی به نمادهای کوچک‌تر بازار است.

ترین‌های معاملات بورسی

در معاملات روز گذشته نمادهای «همراه»، «اخابر»، «فولاد»، «رانفور»، «حکشتی» و«پارس» در مجموع با تاثیر مثبت هزار و هفت واحدی بیشترین تاثیر را در سبز شدن شاخص کل داشتند. در مقابل «فارس» با 194 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر این نماگر تحمیل کرد.

همچنین نمادهای بانک تجارت، سایپا، فولاد مبارکه، نوسازی و ساختمان تهران، های‌وب و پارس‌خوردو به‌عنوان پربیننده‌ترین نمادهای بورسی شناخته شدند. در بین نمادهای بورسی بیشترین ارزش معاملات به «وتجارت» و «حکشتی» تعلق گرفت. همچنین روز گذشته شاهد دو معامله بلوکی در نمادهای «فملی2» و «وبصادر2» بودیم.

در این بین، محصولات شیمیایی، گروه‌های خوردو، بانک‌ها وفلزاتاساسی برترین گروهای صنعتبودند و بیشترین ارزش معاملات به این گروه‌ها اختصاص یافت.

لازم به ذکر است نمادهای «وساخت»، «شاملا»، «بالبر»، «بکاب»، «سبهان»، «غنوش» و «سصفها» بیشترین افزایش قیمت و در مقابل «غالبر»، «غچین»، «غاذر» و «وبوعلی» با بیشترین افت قیمت همراه بودند.

کوتاه از فرابورس

روز گذشته همچنین شاخص کل فرابورسایراننیز همسو با شاخص بورس با رشد نزدیک به 29 واحد همراه بود که با این حساب آیفکس به سطح سه هزار و 467 واحدی رسید. از طرف دیگر، ارزش معاملات فرابورسی هزار و 154 میلیارد تومان و حجم معاملات نیز نزدیک به دو میلیارد بود.

در میان نمادهای فرابورسی «هرمز»، «ذوب»، «بزاگرس»، «شرانل»، «ارفع» و «شپاس» در مجموع با 16 واحد بیشترین تاثیر مثبت را برای شاخص کل به همراه داشتند، در مقابل تنها نماد «مارون» با دو واحد افت آیفکس را تنزل داد.


نام:
ایمیل:
* نظر: